Review/bouwverslag:
Mercedes L4500 A German heavy truck
Merk: Zvezda
Schaal: 1/35
Prijs: plm € 21,00
Korte geschiedenis Zvezda:
In de vorige eeuw stond het merk Zvezda meestal slecht bekent als fabrikant van bouwdozen.
Er mankeerde altijd wel wat aan het model (slechte pasvorm), er zat veel flash en sinkmarks op en vooral bij tanks waren de tracks van slechte kwaliteit en bestonden ze meestal uit 2 delen per kant.
Nu anno 2008/09 komt de fabrikant met een heel mooie Mercedes variant, namelijk de
L4500 A German heavy truck.
De doos:
De doos van deze nieuwe kit is aan de zijkanten wat simpel, maar aan de top zijde staat een mooie gecamoufleerde afbeelding van de mercedes.
De inhoud:
De inhoud van de doos bestaat uit 5 mallen gegoten in een lichtbruine kleur, een rond doorzichtig malletje met daarop de ramen en lichten en een kleine decal sheet.
Leuke bijkomstigheid van deze mallen is dat er amper flash aan zit. Helaas is er nog wel de gietnaat maar ja die hebben we zo verwijderd toch?
Verder een overzichtelijk bouwverslag met kleurenschema, wel in zwart wit.
Het kleurenschema geeft alles aan behalve de kleur van het bovenste voertuig, maar ik ga ervan uit dat de kleur van dit voertuig german grey of dark grey zal moeten zijn, daar het een uitvoering betreft van de 62th inf. div. Kharkov 1942.
De onderste afbeelding geeft een three-tone schema aan in de gebruikelijke kleuren en
betreft hier een voertuig van de 24th inf.div.1944 Western front.
Bouwen:
1 HET MOTORBLOK
Bij het volgen van de bouwtekening begin je bij een zeer gedetaileerd motorblok.
Hiervoor zijn in totaal 21 onderdelen nodig te bouwen in de stappen 1a-1-2a-2-3-4a-4-5-6.
Alle benodigde onderdelen passen 100%, dus geen problemen.
2 WIELEN EN BAK
In stap 7a maak je 3 wielen waarvan er een bestaat uit de onderdelen B 34-44-28,
dit is het reserve wiel.
De andere twee wielen bestaan uit de onderdelen C 53-54-55
Vervolgens ga je naar stap 7b hier wordt het reserve wiel bevestigt aan de onderkant van de (laad)bak,
waarna je feiloos verder kan gaan met stap 7.
Hierin zet je de eerste stap voor de ophanging van de bak, welke verder gaat in
stap 8b en 8. Tot aan hier heb ik totaal geen moeite gehad met het bevestigen
van de onderdelen.
In stap 9 maak je de omheining van de bak met de onderdelen F 1-10-11 en 21.
Wanneer je de omheining op de bak hebt geplaatst kun je deze afmaken door onderdeel F 2 (4x) te plaatsen in de daarvoor bestemde uitsparingen. Op deze manier wordt je L 4500 A een troepentransport voertuig, echter wanneer je de uitsparingen (bestemd voor
F 2 ) voorzichtig met een scherp mes verwijderd kun je er ook een goederen truck van maken.
3 CHASSIS
Via stap 10a t/m c kom je terecht bij het chassis bij stap 10. Deze stap bestaat uit de delen
C 62 en 63 die bij elkaar gehouden worden door de nummers C 29-45-46-83 -84 en het onderdeel verkregen uit de stappen 10a t/m c. In de stappen (11b)-11 en 12 wordt het begin van het chassis verder afgemaakt en bevestigt aan de onderkant van de bak.
(NOTE: Daar het mij nog niet echt duidelijk is waar ik onderdeel F25 (2x) moet plaatsen in stap 12 besluit ik hiermee nog even te wachten. Net als in stap 13 met de onderdelen E9 t/m 12, deze kun je beter tegelijk met de wielophanging bevestigen.)
(FOUTJE: OP DE FOTO HIERBOVEN ZIE JE AAN BEIDE ZIJDE VAN DE AS OPENING 2 OMHOOG STAANDE LIPJES, HELAAS HEB IK ZE VERKEERD BEVESTIGT DEZE MOETEN NAAR BENEDEN WIJZEN.
ZIE OOK STAP 16 OP DE TEKENING)
(JUISTE BEVESTIGING)
Stap 11a heb je later in stap 14 weer nodig.
Alvorens verder tegaan met stap13 is het verstandig om van te voren de stappen
13a-b-c en 14a-b-c-d-e-f te maken bij de laatste twee stappen heb je geen lijm nodig.
In de stappen 13b en c maak je de uitlaat (voorzichtig aan met de onderdelen
C 13 (13b) en C 78 (13c). Bij het plaatsen van onderdeel C 36 en C 26 (13b) de uitlaat op de juiste manier monteren.
In stap 14 worden de aandrijfassen bevestigt. De aandrijfassen worden bevestigt in onderdeel 11a. (het is verstandig dit onderdeel pas in stap 17 vast te plakken daar het tot dan toe nog beweegbaar is zodat je de assen er makkelijker in krijgt.) Let op: de kleine aandrijfas (voor) moet worden bevestigt in de rechter opening (tegenover de aansluiting van de achteras!)
De delen F 3 (spatborden achter) zijn lichtjes gemerkt voor een juiste bevestiging.
Vervolgens ga je via 15a en b naar stap 15 voor het maken van de voorste wielophanging.
Nadat je deze klaar hebt kun je hem samen met de
onderdelen E9 en 10 (stap 13)op het chassis plaatsen.
Je kunt nu gelijk de laatste aandrijfas bevestigen (stap 17)
Stap 16 en 17 maken het chassis compleet.
Later meer