Review van Zvezda's L4500 A Mercedes klaar 16/01

Hallo allemaal,
ik kreeg in de tweede week van 2009 de vraag om dit nieuwe model van Zvezda, de Mercedes L4500 A German heavy truck, eens nader te belichten en er een soort van bouwverslag/review van te maken.
Daar ik nog niet veel reviews en of bouwverslagen heb gemaakt vond ik het best een uitdaging die ik met 2 handen heb aangenomen.
Ik kan tot nu toe na al wat gebouwt te hebben zeggen dat het een zeer mooie kit is die tegen alle zvezda verwachting in nog geen problemen kent.
Later dus meer!!
Eric

worthless.gif

Jan 🙄

Zeg jan ik kan NIET vliegen he, keep it cool heb net de eerste stap gezet met het schrijven.
En de foto's die komen heus nog wel, je moet dit begin zien als aankondiging van iets wat komen gaat.
Eric

Oud hollands gezegde is 🙂 🙂

"Wat in het vat zit verzuurt niet"

Dus nog effe wachten Jan.

Eric waar heb je deze kit al kunnen kopen?
Zit er zelf ook om te springen, De Lancier had hem gisteren nog niet.

Groet Bert

John en Jan , ik begrijp jullie wel, vandaar dat ik de titel heb veranderd in een voorlopige titel die ik weer zal verwijderen en aanpassen zodra de review cq het bouwverslag af is.
Mits jullie het geen probleem vinden e.e.a. in stappen te lezen.
Bert de kit heb ik gekocht bij een internet shop te Tilburg (zie link)
www.militarymodelsandaccessories.nl
Groet
Eric
hopende hiermee John en jan juist te hebben beantwoord, maar er is ook geen forum waar ik dit topic wel had kunnen plaatsen toch.
Zo ja hoor ik het graag, ook als jullie het niet erg vinden de topic in stappen te moeten lezen.

Review/bouwverslag:
Mercedes L4500 A German heavy truck
Merk: Zvezda
Schaal: 1/35
Prijs: plm € 21,00

Korte geschiedenis Zvezda:
In de vorige eeuw stond het merk Zvezda meestal slecht bekent als fabrikant van bouwdozen.
Er mankeerde altijd wel wat aan het model (slechte pasvorm), er zat veel flash en sinkmarks op en vooral bij tanks waren de tracks van slechte kwaliteit en bestonden ze meestal uit 2 delen per kant.
Nu anno 2008/09 komt de fabrikant met een heel mooie Mercedes variant, namelijk de
L4500 A German heavy truck.

De doos:
De doos van deze nieuwe kit is aan de zijkanten wat simpel, maar aan de top zijde staat een mooie gecamoufleerde afbeelding van de mercedes.
zve.jpg

De inhoud:
De inhoud van de doos bestaat uit 5 mallen gegoten in een lichtbruine kleur, een rond doorzichtig malletje met daarop de ramen en lichten en een kleine decal sheet.
zve000f.jpg

Leuke bijkomstigheid van deze mallen is dat er amper flash aan zit. Helaas is er nog wel de gietnaat maar ja die hebben we zo verwijderd toch?
Verder een overzichtelijk bouwverslag met kleurenschema, wel in zwart wit.
Het kleurenschema geeft alles aan behalve de kleur van het bovenste voertuig, maar ik ga ervan uit dat de kleur van dit voertuig german grey of dark grey zal moeten zijn, daar het een uitvoering betreft van de 62th inf. div. Kharkov 1942.
De onderste afbeelding geeft een three-tone schema aan in de gebruikelijke kleuren en
betreft hier een voertuig van de 24th inf.div.1944 Western front.

Bouwen:
1 HET MOTORBLOK
Bij het volgen van de bouwtekening begin je bij een zeer gedetaileerd motorblok.
zve000e.jpg

zve000d.jpg

Hiervoor zijn in totaal 21 onderdelen nodig te bouwen in de stappen 1a-1-2a-2-3-4a-4-5-6.
Alle benodigde onderdelen passen 100%, dus geen problemen.
2 WIELEN EN BAK
In stap 7a maak je 3 wielen waarvan er een bestaat uit de onderdelen B 34-44-28,
dit is het reserve wiel.
zve000a.jpg

De andere twee wielen bestaan uit de onderdelen C 53-54-55
Vervolgens ga je naar stap 7b hier wordt het reserve wiel bevestigt aan de onderkant van de (laad)bak,
zve004.jpg

waarna je feiloos verder kan gaan met stap 7.
Hierin zet je de eerste stap voor de ophanging van de bak, welke verder gaat in
stap 8b en 8. Tot aan hier heb ik totaal geen moeite gehad met het bevestigen
van de onderdelen.
In stap 9 maak je de omheining van de bak met de onderdelen F 1-10-11 en 21.
zve005.jpg

Wanneer je de omheining op de bak hebt geplaatst kun je deze afmaken door onderdeel F 2 (4x) te plaatsen in de daarvoor bestemde uitsparingen. Op deze manier wordt je L 4500 A een troepentransport voertuig, echter wanneer je de uitsparingen (bestemd voor
F 2 ) voorzichtig met een scherp mes verwijderd kun je er ook een goederen truck van maken.
3 CHASSIS
Via stap 10a t/m c kom je terecht bij het chassis bij stap 10. Deze stap bestaat uit de delen
C 62 en 63 die bij elkaar gehouden worden door de nummers C 29-45-46-83 -84 en het onderdeel verkregen uit de stappen 10a t/m c. In de stappen (11b)-11 en 12 wordt het begin van het chassis verder afgemaakt en bevestigt aan de onderkant van de bak.
zve006.jpg

zve007.jpg

zve000c.jpg

zve007c.jpg

zve007d.jpg

(NOTE: Daar het mij nog niet echt duidelijk is waar ik onderdeel F25 (2x) moet plaatsen in stap 12 besluit ik hiermee nog even te wachten. Net als in stap 13 met de onderdelen E9 t/m 12, deze kun je beter tegelijk met de wielophanging bevestigen.)
zve008.jpg

(FOUTJE: OP DE FOTO HIERBOVEN ZIE JE AAN BEIDE ZIJDE VAN DE AS OPENING 2 OMHOOG STAANDE LIPJES, HELAAS HEB IK ZE VERKEERD BEVESTIGT DEZE MOETEN NAAR BENEDEN WIJZEN.
ZIE OOK STAP 16 OP DE TEKENING)
zve014.jpg

(JUISTE BEVESTIGING)
Stap 11a heb je later in stap 14 weer nodig.
Alvorens verder tegaan met stap13 is het verstandig om van te voren de stappen
13a-b-c en 14a-b-c-d-e-f te maken bij de laatste twee stappen heb je geen lijm nodig.
In de stappen 13b en c maak je de uitlaat (voorzichtig aan met de onderdelen
zve009.jpg

zve010.jpg

zve011.jpg

C 13 (13b) en C 78 (13c). Bij het plaatsen van onderdeel C 36 en C 26 (13b) de uitlaat op de juiste manier monteren.
In stap 14 worden de aandrijfassen bevestigt. De aandrijfassen worden bevestigt in onderdeel 11a. (het is verstandig dit onderdeel pas in stap 17 vast te plakken daar het tot dan toe nog beweegbaar is zodat je de assen er makkelijker in krijgt.) Let op: de kleine aandrijfas (voor) moet worden bevestigt in de rechter opening (tegenover de aansluiting van de achteras!)
zve012.jpg

zve012a.jpg

De delen F 3 (spatborden achter) zijn lichtjes gemerkt voor een juiste bevestiging.
Vervolgens ga je via 15a en b naar stap 15 voor het maken van de voorste wielophanging.
Nadat je deze klaar hebt kun je hem samen met de
onderdelen E9 en 10 (stap 13)op het chassis plaatsen.
Je kunt nu gelijk de laatste aandrijfas bevestigen (stap 17)
zve013.jpg

Stap 16 en 17 maken het chassis compleet.
Later meer

Hoi Eric,

dank voor je snelle initiatief. Deze kit koop ik eerstvolgende keer 2 keer in...misschien 3 keer. Wat een eindeloos mooie bak is dit ! Helaasch Zvesda, maar we hebben niks anders...

Scherpere foto's is voor deze topic geen luxe. Heb je de instellingen van je camera al eens gecheckt ? Daar moet iig meer uit te halen zijn dan nu...

groet Frank

Inderdaad jammer van de niet zo scherpe foto's.
Maar dit lijkt mij ook een mooie kit,je bent in ieder geval al goed op weg ben dus benieuwd naar de rest.
Denk dat ik deze ook een keer ga aanschaffen 😉 😉 .

Maar ja er staat al zoveel op mijn lijstje!!!!!!

Grtz Rinke.

Hallo Eric,

lekker bezig met die smakelijke truck 😛

Over die foto(on)scherpte : Als je macro-instelling gebruikt en je wilt toch een groter gebied scherp krijgen, probeer dan dit :
Neem wat meer afstand tot je object. Zorg dat je de foto in de hoogste kwaliteit neemt.
In een plaatjesbewerkingsprogramma crop je dan het plaatje tot je overhoudt wat je wil laten zien.
Bovendien kun je je model overbelichten met een extra lamp :idea: en je camera iets donkerder instellen. Dat geeft wat meer dieptescherpte 😱 .
En uiteraard NIET bewegen 😉

Hoop dat je er iets aan hebt, en lukt het niet beter 🙄 , heb je in ieder geval 'n hoop lol met bouwen en schrijven 😀

groet, Peter

VERVOLG 1: Review/bouwverslag
4 FIGUREN
In de stappen 18 en 19 kun je indien gewenst de figuren in elkaar zetten.
Ikzelf sla deze stappen over, hoewel ik moet toegeven dat de figuren (voor zvezda)
er goed uitzien, ik heb bij de bestuuder bijna geen gietnaden geconstateert.
(maar misschien dat dit per kit kan verschillen.)
5 CABINE
In de stappen 20a t/m e bevestig je de onderdelen voor de binnenkant van de cabine.
Eigenlijk moet je tijdens deze stappen ook de doorzichtige delen
(ramen) bevestigen in de deuren voor en achterkant.
Echter voordat ik de ramen ga aanbrengen wil ik eerst de verschillende onderdelen
(deuren voor en achterzijde) aan de binnenkant spuiten
Daarna wilde ik weten of de delen goed op elkaar aansloten en heb ik ze eerst
(zonder de doorzichtige delen) zonder lijm in elkaar gezet en bij
elkaar gehouden met een elastiek. (zie foto's)
zve015.jpg

zve016.jpg

Uiteindelijk kan ik zeggen dat met een beetje pushen (voorzichtig) de cabine
delen goed op elkaar ansluiten, de delen sloten zo mooi op elkaar aan dat ik ze
maar gelijk vast gezet heb met een weinig lijm (tamiya thin glue) en toen kwam ik
erachter dat ik de ramen nog niet had aangebracht.
Ondanks dit foutje van mij heb ik de ramen in de omsloten cabine toch op een zuivere
manier weten te bevestigen door het gewenste deel met een pincet op de juiste
plaats te leggen en daarna voorzichtig met eerder genoemde lijm een drupje
hiervan in te laten vloeien. Even licht aandrukken en je raam zit perfect.
zve017.jpg

zve018.jpg

Eric,

'n mooi overzicht van de bouw en ook nog eens een gaaf onderwerp.
't is duidelijk dat Zvezda door zich te verbinden aan Italeri veel vooruitgang heeft geboekt.
een model om ook eens aan te schaffen dus. (zal toch eens aan een vehikel moeten gaan klooien i.p.v alleen figuren)

groeten, Willem

Omdat een en ander erg off-topic ging heb ik dat verplaatst naar een apart draadje, zodat dit topic niet vervuild wordt.
Jan 🙂

Vervolg 2:
Om de ramen later te beschermen tegen het spuitwerk breng ik een
filmlaag "Maskol"aan (jullie misschien wel bekent).
zve019.jpg

(maskol en stuurstang)
Na het airbrushen kan de filmlaag met een pincet makkelijk verwijderd worden.
Bij het aanbrengen van de stuurstang in stap 21 dien je er goed op te letten
dat deze aan de binnenkant van de cabine in de juiste opening komt
te zitten,
zve020.jpg

zodat het uiteinde ervan feiloos op het chassis stuk bevestigt kan worden.
(zie tekening)
zve021.jpg

P.s. Het plaatsen van de cabine kan een lastig karweitje zijn, heb hier dus geduld en
met wat passen en geduld komt alles goed.
6 MOTORKAP
In de stappen 22 en 23 gaan we de motorkap bevestigen.
Dit begint met de onderdelen C 81 en 70 die aan het chassis en stuurhuis
bevestigt worden. Daarna worden de delen B 23 en 22 geplaatst in
de ronde hoek van de cabine, het rechte gedeelte rust op de chassis balk.
Nu nog de delen van de motorkap bevestigen (beetje passen en meten).
Zodra je B 41 en 42 (zijstukken) geplaatst hebt kun je het met B 36 (kap)passen of de delen goed zitten. (deel B 18 kun je naar mijn mening het beste in versie 1 gebruiken daar in versie 2 de motorkap gesloten is.
zve022.jpg

zve024.jpg

(op de achtergrond kun alvast de wielen (stappen 25a en b)zien
Als dit het geval is kan je B 3 en 20 (stap 23c) plaatsen, wat het geheel afmaakt.
LET OP: indien je voor versie 1 gaat dien je eerst de stappen 23a en b
te volbrengen alvorens verder te gaan.
AANTEKENING: de in "3 chassis" vermeldde "note" dat ik niet wist waar de delenF 25 bevestigt moesten worden wordt in stap 22 duidelijk!
(zie foto's)
zve031.jpg

zve031a.jpg

7 WIELEN (2)
Indien je wil kun je de wielen in stap 25a en b al in voren maken.
Ook deze wielen bestaan uit 3 delen.

Vervolg 3:
8 DE AFWERKING (de laatste stappen)
In de stappen 24 t/m 27 werk je het model langzaam af
Dit begint bij het aanbrengen van onder andere de opstapdrempels in stap 24.
zve028.jpg

Verder worden hier nog een soort van as of koppelingssysteem
en de achterlichten geplaatst. Bij de bevestiging van de achterlichten is
enige aandacht verreist.
zve025.jpg

In de volgende stap plaats je de wielen (7a-25a en 25b) op de daarvoor
bestemde plaats.
zve026.jpg

De nummerplaat aan de achterkant wordt bevestigt
aan het achterlicht aan de kant van de uitlaat.
zve030.jpg

Vervolgens worden er in
stap 26 allerlei kleine onderdelen (let op dat ze niet op de grond vallen
of in de lijmpot terecht komen) bevestigt o.a. de houders van de koplampen
zve029.jpg

zve027.jpg

alsmede de lampen zelf (deze kun je op 2 manieren maken zie stap 26a).
zve032.jpg

In de laatste stap (27 ipv 21= drukfout) heb ik gekozen voor versie 2.
Ik heb dus gekozen voor het bevestigen van de bogen als je de kit hebt
wijst de plaats van de bogen zichzelf. Een aanrader is om van te voren
de plekjes waar de bogen moeten komen een weinig uit te boren zodat
er een beter contact is tussen de beide delen.
zve037.jpg

zve038.jpg

zve039.jpg

TIP: voor het aanbrengen van de onderdelen B 39 en 40 is het goed om
deze lichtjes te buigen (niet teveel) met een pincet oid. hierdoor gaat het plaatsen
wat makkelijker en sluiten de deeltjes goed aan op de motorkap.
zve033.jpg

zve034.jpg

Vervolgens breng je B 5 en 6 aan en je model is af.
Vergeet de planken niet aan te brengen bij een troepentransport
voertuig.
Airbrushen maar en de rest natuurlijk, ik zal hierna nog wat foto's plaatsen
van het finished model!
Eindconclusie van de L4500A Mercedes (Zvezda kit):
een leuke kit variant op de mercedes L3000 en zeker een grote verrassing daar het van Zvezda is en redelijk goed tot goed in
elkaar past. Een aanrader voor bouwers van duitse voertuigen in het geheel en dus niet alleen tanks.
Mijn waardering inzake de kit: 8
Met dank aan Rob Trommelen "aRTI Crea"
( www.militarymodelsandaccessories.nl )
Verslag gemaakt door: Eric Verberne

Hoi Eric

Leuke bouw beschrijving van een mooie kit.
ik heb helaas niet veel verstand van duitse trucks,
maar ik denk dat de bogen op de laad bak iets te hoog zijn nu.
Moet je ze niet naar beneden schuiven zodat de onderkant gelijk is met de onderkant van de laadbak ??

verder erg goed gedaan ziet er goed uit

Groeten

Leon

Leon,
laat me niet meer zo verschieten he, ik dacht al meteen dat ik toch nog een fout had gemaakt. Maar gelukkig is dat toch niet zo zie foto's hieronder.
Alleen wanneer je de versie zou maken met een ingeklapt systeem zakken de delen verder naar beneden doordat ze in de daarvoor bestemde openingen geplaatst worden. zie ook tekening.
zve040.jpg

zve041.jpg

Eric

Toch deel ik Leons opmerking betreffende de bogen. Zoals ze nu zitten worden ze maar op een punt vastgehouden. Niet echt sterk. Daarbij komt dat de totale hoogte van de wagen veel hoger is dan gebruikelijk. (Denk aan bruggen/tunnels)
Daarom denk ik dat de bogen door de bovenste beugel gestoken moeten worden en in het onderliggende 'bakje' gezet worden. Met dat laatste wordt dan ook de vertikale kracht opgevangen. Hoe blijft de beugel anders in jouw stand hangen?
Net als bij Leon zijn duitse vrachtwagens niet mijn sterkste kant. Maar een dekzeil over een laadbak hangen is niet iets typisch duits. 😉

groeten Maarten

Maarten,
ik snap wat je bedoelt maar die beugel en dat bakje zijn bestemd voor
optie 2 zie onderste tekening. (hierboven)
Als je goed op de bovenste tekening kijkt zie je dat de beugels bevestigt moeten worden op de zwart gekleurde vlakjes.
Ik vind persoonlijk ook dat het geheel erg hoog uitvalt.
Een oplossing in deze zou wel kunnen zijn dat ik de beugels aan beide zijden 1 cm korter maak.
En idd een erg stevige constructie is het niet, maar ja....
(zou het dan toch een foutje in de tekening zijn van de makers)
Greetz
Eric

Beste bezoeker van dit topic,
voordat je een reactie geeft op de hoogte van de bogen en de truck in zijn geheel, lees eerst effe onderstaande metingen en zie foto's.
Daarna indien je toch hier nog op wil reageren mag dat uiteraard.
(De bedoeling hiervan is te voorkomen dat straks de topic alleen maar over de hoogte van de bogen gaat.)
METINGEN:
Oke ik ben geen rekenwonder maar heb toch getracht e.e.a. te berekenen.
Hierbij plaats ik ook twee foto's ter verduidelijking.
Allereerst de totale hoogte van het voertuig wordt, zoals ik 'm heb gemaakt, plm 9.5 cm.
Dit zou je dan moeten vermenigvuldigen met 35 (daar dit het verschil is van 1 op 35 naar 1op 1). 9,5cm x 35 = 332,5 cm in meters zou dit 3,32 meter zijn.
zve042.jpg

zve043.jpg

Op bovenstaande foto's heb ik een 1 op 35 figuur in de bak geplaatst.
Het beeld vertekent misschien een beetje (daar de foto's groter uitvallen dan het voertuig en figuur daadwerkelijk zijn) maar de ruimte die overblijft tussen het hoofd van de duitser en de boog is plm 7 mm x 35 = 245 mm.
(lijkt me logisch dat er wat ruimte overblijft voor het hoofd, anders zouden die duitsers nogal last hebben van koppijn 🙂 )
Dit is plm 24 cm in 1op1.
Ter vergelijking nog even de cabine.
Deze is plm 6,5cm hoog x 35 = 227,5 cm ofwel in meters 2,27 meter.
Greetz
Eric

Herman,
ne in mij geval niet zoals je kunt zien.
Ik heb eerst het deeltje op zijn plaats gelegd en daarna met het lijmkwastje aan de binnenkant voorzichtig een weinig in het gleufje laten vloeien.
Je tikt als het ware met je kwast het plekje aan en de lijm vloeit vanzelf verder.
Greetz
Eric

Eric,

Ziet er goed uit kan eigenlijk niet wachten tot ik hem ook binnen heb.
Even en technische vraag kun je voor mij de lengte van de ladingbak opmeten.

Bij voorbaat al mijn hartelijke dank.

Bert

Mooi verslagje geworden Eric.
Een goeie indruk gekregen van wat eraan komt. 🙂 kan echt niet wachten om ermee aan de slag te gaan...

groet Frank

Eric,

Bedankt dan weet ik nu ook wat de lading wordt 😈 😈

Sorry boys maar er past precies een Duits vliegding in. 😈 😈

Groet Bert

Hey Eric ben zelf ook bezig met de mercedes 4500,en heb een vraag welke kleur heb je gebruikt voor de binnenkant van de cabine?
Komt tot mij over dat het field-gray is!!Of is het toch german-gray

Grtz Rinke 😀

Terug
Bovenaan