Revell 1:35 Sturmtiger

Na het lezen van een verslag over het bouwen van militaire modellen, kreeg ik de drang om het ook eens te proberen.

Omdat ik wel eens een paar Formule 1 modellen in elkaar geknutseld had, leek het me een leuke uitdaging.

Omdat ik nog geen ervaring heb, ben ik het model "out of the box" aan het bouwen.

even een kort overzichtje van de stappen die ik al gehad heb ;

Main.a1.jpg

Main.a2.jpg

Main.a3.jpg

Main.a4.jpg

Main.a5.jpg

Main.a6.jpg

tot zover allemaal niet zo moeilijk en de Revell laat zich makkelijk bouwen.

Main.a7.jpg

Main.a8.jpg

Main.a9.jpg

Main.a10.jpg

De track heb ik helemaal los van de wielen in elkaar gelijmd, dit om ze makkelijker te kunnen spuiten.

Daarna maar eens een poging gedaan om een cammo op het model te spuiten

p1011131.jpg

Niet helemaal tevreden, maar goed genoeg voor de eerste keer...
Meteen maar eens geprobeerd om het aandrijfwiel te weatheren.

p1011134.jpg

p1011132.jpg

Tracks in mat bruin gespoten

p1011133.jpg

Losse tracks

en de boel weer in elkaar om te zien hoe het effect is..

p1011135.jpg

ik zou de mudguards er eens aflaten, maar ik heb me bedacht.

p1011137.jpg

Het geheel staat nu te drogen in afwachten van de verdere weathering.. omdat ik nog wil gaan washen moet de verf eerst goed droog zijn, anders veeg je hem er zo weer af met een beetje airbrushcleaner...

Hoi Michel

Zijn dat losse tracks als in losse track links of waren de tracks uit één stuk?

als ze uit één stuk zijn ben ik wel benieuwd hoe je zo om je zelf uitgesneden? vorm hebt gemaakt en waar dat van gemaakt is. Het ziet er namelijk uit als een oplossing bij de problemen die ik vaak bij het schilderen van tracks heb....

ben benieuwd

Wilfred

De tracks zijn opgebouwd uit verschillende stukken rechte track en losse trackdelen voor om het aandrijfwiel en het omkeerwiel....
Main.a4.gif

Handleiding Sturmtiger

Ik heb ze voorzichtig aan elkaar gelijmd zonder dat de lijm op de loopwielen komt. Daarna kan het geheel weer losgenomen worden door het er af te schuiven met alle wielen nog in de track.

Het doorhangen van het bovenste gedeelte heb ik gemaakt door het rechte trackdeel even in warm water te leggen en daarna in de gewenste vorm te buigen.

Main.a11.jpg

Vandaag toch maar weer even wat aan de Stormtijger gedaan..

Nadat ik beide beschermkappen van de uitlaten gemonteerd had, vond ik dat het er allemaal een beetje te mooi uit zag...

daarom toch maar een beetje aangepast.

Als eerste een stukje gekreukeld alluminiumfolie op de kap geplakt

Main.a12.jpg

Main.a13.jpg

daarna op maat gemaakt.

Main.a14.jpg

en in kleur gespoten..

Main.a15.jpg

Het kleine beetje wheathering heb ik aangebracht omdat je anders niets van de kreukels zag op de foto.

De streep is eigenlijk een deuk, maar zo niet goed zichtbaar.... die heb ik gemaakt door het geheel een beetje warm te maken en in te deuken met een mesje...
Main.a16.jpg

Nu even een paar daagjes drogen en daar verder weatheren en chippen....

Ergens had ik gelezen dat je het beste voordat je gaat weatheren de boel eerst moet aflakken met een transparante lak.

Nu wilde het feit dat mijn transparante lak helemaal niet transparant was, maar meer op een melkachtige substantie leek...

Niet helemaal zeker van mijn zaak heb ik eerst maar eens een paar proefstukjes gespoten...

een aantal dingen heb ik er van geleerd;
- de melkachtige vloeistof droogt kraakhelder op
- als je matte vernis maar dik genoeg op spuit is die helemaal niet mat.
- als je begint met spuiten moet je zorgen dat je naald in je airbrush zit...

Al met al is het proefspuiten de eerste keer geheel mislukt, bij het eerste drukje op het ventiel van mijn airbrush braakte hij een smak lak op het proefstuk..

nadat ik de naald weer uit het schoonmaakbakje gehaald had en in mijn airbrush gemonteerd had ging de tweede poging al een stuk beter, al was de tweede poging véél te dik...

maar na een poging of 5 á 6 ging het er al beter uit zien...
Ik had wat moeite met het feit dat de lak eerst melkachtig is, maar dat is eigenlijk best handig, want dan kan je wel goed zien waar je al geweest bent...

Maar als je altijd kraakheldere transparantlak gewend bent, dan is het wel even slikken en een paar schietgebedjes dat het maar vooral wegtrekt. En dat deed het.

De losse onderdelen zijn nu allemaal gespoten met transparantlak, misschien dat ik morgen de moed verzameld heb om ook de tank te spuiten... we zullen zien...

de schietbuis is inmiddels ook van een verfje voorzien

Main.a18.jpg

en de sleephaak na het spuiten met transparante lak....

Main.a19.jpg

Aan de achterkant ben ik niet zo tevreden over mijn beschermkap voor de uitlaten.. daar moet ik eerst maar eens een beetje naar kijken hoe ik daar het beste mee verder kan gaan...

Main.a20.jpg

Het is altijd nog een optie om ze er af te laten...less is more...

Main.a21.jpg

dit ziet er al wel weer een stuk beter uit...

ben er eigenlijk wel blij mee... doe er niets meer aan....

Kan iemand mij vertellen wat dat doosje met die drie riempjes eromheen is dat links achter zit...

ik heb geen idee wat voor kleur dat moet hebben... dat ding wat tussen de uitlaten zit heb ik overigens ook geen idee van...

He Michel,

Ik vind het er zeker niet verkeerd uit zien! Weathering op de sleephaak lijkt erg heftig, maar op t model valt wel mee denk ik.
Rondom de schietbuis zitten trouwens van die gaatjes, waarvan er een paar vol zitten met verf. FF nalopen, want het is wel de blikvanger van dit model.

Ik zie uit naar de volgende update!

MartinD

Bruce Oomen zei:
Michel, dat "doosje" is het houten ondersteuningsblok van de krik.
Bruce

Die wordt meestal in een natuurlijke houtkleur geschilderd, maar ik heb begrepen dat ze in het echt zwart waren (in AFV modeller 29 staat een foto van een echt tiger I krikblok, ook in het zwart)
Jan 🙂

Jan Peters zei:
Bruce Oomen zei:
Michel, dat "doosje" is het houten ondersteuningsblok van de krik.
Bruce

Die wordt meestal in een natuurlijke houtkleur geschilderd, maar ik heb begrepen dat ze in het echt zwart waren (in AFV modeller 29 staat een foto van een echt tiger I krikblok, ook in het zwart)
Jan 🙂

moet ik me dat voorstellen als een spoorbiels of iets dergelijks... zwart met een klein beetje donkerbruine tinten ?

en die riempjes... zijn die van leer of metaal ?

Daar lijkt het nog het meeste op (een biels)
De blokken waren voorzien van twee metalen banden om ze te versterken, de middelste is een leren- of canvasriem om 'm op zijn plek te houden.
Jan 🙂

Jan Peters zei:
Daar lijkt het nog het meeste op (een biels)
De blokken waren voorzien van twee metalen banden om ze te versterken, de middelste is een leren- of canvasriem om 'm op zijn plek te houden.
Jan 🙂

dus de buitenste twee zaten om het blok heen, en de middelste zat hij mee vast...

Dan heeft revel een foutje gemaakt.. de nerfen op het blok lopen in dezelfde richting als de banden. Je zou verwachten dat versterkingsbanden juist dwars op de nerf zouden lopen.. om te voorkomen dat het blok spijt....

Het zou dus mooi zijn om het middelste riemje van een sluiting te voorzien.. en een stukje overtollige riem...

jammer dat er bijna geen fotomateriaal is van de sturmtiger.. en wat er is daar heb je weinig aan omdat het zwart/wit is...

het wordt dus een eigen interpretatie van de werkelijkheid....

Na wat inspiratiegebrek over de krik.. nog maar een deuk gereden in de stormtijger....

ben nu op zoek naar foto's van hoe zoiets er dan uitziet qua kleuren...

Main.a22.jpg

en al een paar gevonden :

http://img132.imageshack.us/img132/9044/dsc003103sg.jpg

http://www.billgoss.com/new/JayBillCar.JPG

http://littlegreenfootballs.com/weblog/pictures/20060823ICRCAmbulance01.jpg

en als iemand mij kan vertellen wat dat ding tussen de uitlaten voor moet stellen en/of er foto's van heeft... dan houdt ik mij zéér aanbevolen..

kon de slaap weer eens niet vatten, en al kijkend naar mijn eigen foto's kwam ik tot de conclusie dat ik er nog maar eens een zijstapje aan zou wagen...

De shackles aan de achterzijde zagen er toch wel een beetje als eenheidsworst uit. zou het niet mooi zijn om de pin er een stukje uit te laten steken.

zo gezegd, zo gedaan. De top van de pin eraf gesneden, het restant glad gemaakt. pinnetje gemaakt door een stukje van het gietraam warm te maken en uit te trekken en in een geboord gaatje gelijmd.

Main.a23.jpg

Omdat het geheel nu zacht is door de lijm, even niet meer aankomen...

Main.a24.jpg

en omdat het gietrandje toch wel héél zichtbaar werd na het spuiten, deze ook meteen maar even verwijderd..

het oog van de pin moet ook nog geschuurd worden, maar omdat ik die op het stukje gietraam geplakt heb om het makkelijker te kunnen hanteren, moet dat ook even drogen, voordat het er af valt tijdens het schuren, want dan vind ik hem nooit meer terug.....

sturmtiger_munster_6_of_6.jpg

Ik ben bang dat de mensen van Revell ook niet wisten wat het was of waar het voor diende...

Als ik naar de foto kijk lijkt het erop of het niet compleet is...

waarom zou je in godsnaam anders z'n plaat achterop je tank schroeven met zulke zware bouten. en in de gaten lijkt wel schroefdraad te zitten...

en die twee kleinere pinnen lijken wel snelkoppelingen voor lucht of hydrauliek...

of je hangt er een emmer aan....

235.jpg

hoe dan ook... gewoon in dezelfde kleur spuiten als de tank...

Als ik me niet vergis is dit de toegang tot de starter van de motor.
Er zou ergens op je Sturmtiger een soort van geplooide buis moeten zitten.
Deze werd dan door het gat gestoken en door aan de buis of arm te draaien zou de motor voorverwarmd worden om dan makkelijker te kunnen starten.
Dacht ik 😳

Dirk

Heel klein puntje nog over de sleephaken: Je hebt de ophangbrackets (Mooi nederlands woord weer he) in de zelfde kleur als de haak geschilderd maar die zouden juist in de kleur van de tank moeten zijn geschilderd.

Ik zou zeggen het bovenste schema, de beugels maken deel uit van de tank zelf en worden dus ook meegespoten etc met het grote geheel.
De haak is een los onderdeel dat anders verweerd dan de tank zelf.

soms loop je er zo maar tegenaan..

een hele pagina over dat ene onderdeel ....

t9.jpg

het is dus de adapter voor de slinger waarmee de motor handmatig gestart kan worden.... 😀

http://tiger1.info/EN/StarterAdapter.html

De shackle zit weer in elkaar... nu nog even verfen en wheatheren....

Main.a25.jpg

en zo ziet hij er dan nu uit

Main.a26.jpg

alles moet weer even drogen voordat ik verder kan

ik heb maar een poging gewaagd om een wash aan te brengen...

de bovenste foto is van voor de wash, en die eronder terwijl de wash nog nat was...

als wash heb ik gebruikt de Vallejo 306 Panzer Aces Dark Rubber..... vermengt met acrylverfverdunner van de GAMMA..... 😳

gelukkig taste het de droge Vallejo niet aan... alleen glimt het geheel nu als een bunzing...

Main.a27.jpg

Main.a28.jpg

Ziet re wel goed uit. Ik zou echter wel een iets dunnere wash doen de volgende keer, en eventueel meerdere lagen desgewenst. Pinwashes zouden hierbij ook mooi zijn rond de bouten.
alleen glimt het geheel nu als een bunzing
Doen ze dat, die bunzings?? 😈 🙂

mzzls

en zo ziet hij er dan nu uit na de eerste washes...

Main.a30.jpg

Main.a31.jpg

ik ben er zelf best wel tevreden over, ik heb er in ieder geval al een hoop van geleerd door alleen maar naar jullie prachtige modellen te kijken.

nu eerst maar eens een weekje op vakantie....

he, die is al veel verder als de mijne (italeri + Aber + Tank workshop + Royal model, das geen goede combo voor je verstand!), maar ik zal de mijne een dezer dagen ook weer eens aanpakken!

Timo

Terug
Bovenaan