restauratieprojekt AFV Club FV101 Scorpion Falklands

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Tijd om weer terug te keren naar de "realiteit", o.a. met een restauratie projekt van een oude, door mij eind jaren 90, gebouwde FV101 Scorpion.
Dit is de 1996 AFV Club kit, was een van m'n eerste conversies (maakte een ouder type luchtinlaatrooster) en heeft ooit nog 's in het blaadje van de MilCiv gestaan.
Deze is in "allerhande" al eens de revue gepasseerd, maar nu gaan we er dus echt werk van maken.
Zoals ' ie dus was....

20230816_182629.webp

Na het eerste stripwerk:
20231106_000345.webp

Een van de meest in het oog vallende veranderingen, zijn de vele extra opberg/munitiekisten (vaak 20mm Rarden kisten, die amper in 1/35 te vinden zijn) op de spatborden van het voertuig en geen 2 voertuigen zijn kennelijk hetzelfde. Ook werd er aardig geschoven met de organieke kisten die wel op het voertuig thuis hoorden. Die van de rechterzijde werd vaak tegen die van de linkerzijde gehangen.
706e28d7f66826d3a1cf8564e67c1219.webp

bde409_dcfc6f2c0d274bdf9fcb3f5c0f0db112~mv2.webp

bde409_00af6995e6244b6fb2161ad9bea94a99~mv2.webp

Ook zijn de rookbuislanceerintichtingen anders; van een 4 buissysteem in de kit moet ik nu terug naar een 3 buissysteem. En die zien er echt wel heel anders uit.
ASHT_scorpion2.webp

Bij deze de eerste aanpassingen. Ik had meer foto's, maar die zijn om de een of andere reden verdwenen?

De aansluiting voor de snorkelslang zit erop, alsook de diverse kisten, sleeptouw en dekzeil (om dat lelijke rooster te verdoezelen)
ook zijn inmiddels de nieuwe rookbussen, jerrycans en torendetails op hun plek. Meteen maar even de 2 achteruitkijkspiegelstangetjes gemaakt. Klein detail, maar toch.
IMG_20250326_103444.webp

IMG_20250326_142531.webp

Aanpassingen zijn gedaan en de basiskleurtjes zitten erop. Ik zie dat ik nog wat puntjes moet doen aan de toren. De juiste kleur bijmengen bleek erg lastig. Volgens mij heb ik destijds Humbrol gebruikt, dus schoonmaken zat er niet in.
De rupsjes zijn inmiddels vrij broos geworden, dus die heb ik met de nodige puntjes secondenlijm op de plek vastgezet.
Dan op zoek naar passende bagage en dan gaan we los!
Hij moet vies worden, smerig, vuil, modderig en er afgeragd uitzien.

Zoiets:
bde409_8f27e556177648e1aa23498692b229b7~mv2.webp

bde409_d26f1f73ca18458b9ee973aa9e9071b9~mv2.webp

06.webp

07.webp

08.webp 09.webp

Leuk om te zien hoe zo'n oudje weer grondig opgefrist wordt. Vlot gedaan ook en ziet er al goed uit 👍

Veel plezier met het afragwerk 😄

Hi Ron, Geeft altijd een goed gevoel, om iets wat van ‘the old times’ waar je klaarblijkelijk nog geen afscheid heb kunnen nemen te ‘upgraden’. In 2 woorden ‘GOED BEZIG’. Bewijst maar weer dat er nog zoveel mooi’s is om te ontdekken, maar vooral ‘TE BOUWEN’. Volgens mij zit ik met mijn aanstaande M113 bij jou sowieso in de goeie hoek. Ik heb besloten draad te openen (volgt verderop) om input van deze en gene te ontvangen. Leer ik echt van ! Groetjes

Laatst bewerkt:
Dank!

De verdere aankleding is nu ook een feit, meer passende bagage vond/had ik niet en de eerste voorzichtige drybrush is gedaan.
Moet wel nog even de periscoopglazen doen.

En dan verweren en bevuilen... ik weet even niet hoe ik dat moet aanpakken. Ik kom niet meer weg met een stoffig jasje....

11.webp

12.webp

10.webp

IMG_20250328_172827.webp IMG_20250328_172921.webp

Goed bezig Ron, mooi om te zien hoe zo'n 'oud beessie' weer tot leven komt.

De Falklands zijn dan juist weer wel mijn interessegebied, met name vanwege het destijds bijna "live" meemaken van de gebeurtenissen.
Het is ook weer zo'n typische Britse actie waarbij de SBS en SAS een belangrijke rol hebben gespeeld zonder er echt de "credits" voor te ontvangen.
Geen idee of dat nog steeds zo is meer tot voor kort bestonden deze onderdelen officieel niet eens. Er is een enorm defensie foto archief online waarbij de zoekopdrachten SAS en SBS altijd nul hits opleverden.

Dit wordt modder, nog een beetje blubber en nog wat drek 😁
Yep, maar hoe dat realistisch were te geven....

@Rob Plas De Falklands heeft ook een apart plekje bij mij. 't Was de eerste "live oorlog", die ik als jong menneke kon volgen. Heeft destijds best indruk gemaakt.

@Paul Boellaard Ja, het is verbazingwekkend bevredigend om zoiets oud weer te revitalizeren. Een van mijn, in mijn ogen, beste tanks die ik neerzette, was de Japanse Type 95 Ha-Go, die Frans van der Stelt aan mij gaf.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het aanbod, maar ik ga ze niet nodig hebben.
De foto's die ik heb, tonen nauwelijks markeringen en ik ben dat stadium toch al voorbij. De eerste laag voor verwering zit er al op en deze, samen met de bepakking bedekken zo goed als alle oppervlaktes waar markeringen zouden zitten.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Jan van Harn Dank je! Interessante video, maar met allemaal technieken en produkten die ik niet gebruik of heb. Zeker iets om verder bij stil te staan!

En toen.... toen was die vies...

Ben nog niet helemaal tevreden. 's Kijken wat ik er nog aan kan of ga doen.
Ik gebruikte gips om de modder op te bouwen, deed daar verdunde houtlijm op om het te fixeren en het zuigende effekt te verminderen. resultaat was dat er vervelende witte vlekken bleven, waar de verf niet wilde pakken.
Eerste bruine lagen gemengd met acryl hobbyverf, daarna aangekleed met Tamiya kleuren en een donkere Mig wash.
Volgende stappen; lenzen glanslak en de rubber pads wat meer aanzetten. Figuur schilderen, antennes maken.

15.webp

16.webp

17.webp 19.webp

18.webp

Houtlijm en gips heb ik in het verleden ook gebruikt. Ok mengde het en daarna aanbrengen. Schilderen met Humbrol. Zat er nog teveel vocht in het gips danwel de lijm?
Of toch nog teveel zuiging in het gips?

Mooi model aan het worden. Wel beetje bruin inderdaad. Lastig uit de Falkland foto’s af te leiden hoe vuil/bruin ze waren.
Als kind inderdaad Falkland oorlog als eerste oorlog bewust op TV gezien. Onlangs nog eens de nodige documentaires gezien…er zijn daar toch ook serieus heftige dingen gebeurd en veel slachtoffers gevallen.

er zijn daar toch ook serieus heftige dingen gebeurd en veel slachtoffers gevallen.
De beelden waarbij helicopters proberen de vuurzee op de Sir Gallahead weg te houden van de bemanningsleden op het achterdek en waar ze het met hun downdraft de reddingsvlotten van het schip wegduwen zijn in mijn ogen sommige van de meest heftige oorlogsbeelden gegroefd in mijn netvlies. Het schip was een te goedkoop gebouwde fakkel, en er zijn daardoor te veel onnodige slachtoffers gevallen.
Ook zo'n mooie: ongeveer een uur voordat de Britse Para's hun geplande aanval op Goose Green zouden starten liet Margaret Tatcher, die zoooo graag een overwinning wilde claimen, de hele wereldpers weten dat de troepen klaar lagen voor de aanval. Weg was de verassing.
Veel inlichtingen werden overigens verkregen door het verhoren van Argentijnse krijgsgevangenen die onderling een soort oud Welsh spraken, omdat hun voorouders vanuit Wales naar Argentinië waren geëmigreerd. Een deel van de Britten sprak Welsh zodat ze elkaar goed konden begrijpen.

En in het kader van het absurde: op South Georgia heeft destijds het enige geregistreerde gevecht ooit plaatsgevonden tussen een paar Royal Marines met een MAG en een volledig uitgerust Argentijns slagschip.

De Scorpion oogt wel een beetje veel bruin nu ? 🤔

Mooi model aan het worden. Wel beetje bruin inderdaad. Lastig uit de Falkland foto’s af te leiden hoe vuil/bruin ze waren.
Als kind inderdaad Falkland oorlog als eerste oorlog bewust op TV gezien. Onlangs nog eens de nodige documentaires gezien…er zijn daar toch ook serieus heftige dingen gebeurd en veel slachtoffers gevallen.

Dat bruine ligt, denk ik, aan het kunstlicht en de groene achtergrond.
En het was inderdaad een heftig, en in vele opzichten bizar, conflict. Absoluut onnodig ook.

En bij deze beschouw ik de Scorpion als zijnde AF!

Wat is er gebeurd?
  • extra drybrushes met "dark flesh" om de zaak op te lichten, het bruine af te zwakken en details meer naar buiten te brengen.
  • Figuur geschilderd. Ik was behoorlijk huiverig om DPM camouflage te schilderen, maar denk dat het er redelijk uit ziet.
  • Antennes en een Union Jack erop. Die laatste breekt het geheel lekker.

26.webp

Mooi geworden!!

Terug
Bovenaan