[Remco] Stryker "SBS-je" solderen 20-01

Remco Vonk

Lid van de TWENOT
Medebouwers,

Ik doe ook mee, met een van de twee strykers die ik heb liggen (of alle twee als ik een overvloed aan tijd heb 🙂 ) met een klein ondergrondje erbij.

Groeten,

Remco

Re: [Remco] Stryker

Beste medebouwers,

Ik zit nog even te wachten tot ik alles binnen heb zodat ik kan beginnen met de stryker (slat armour en een update set). Al met al kan ik niet wachten om toch vast na te denken over de diorama die ik erbij ga maken. Hiervoor heb ik de volgende dingen besteld:

dj35039.jpg

tru00424.jpg

mb3588.jpg

l_MAS3576.jpg

De bedoeling is om het setje van masterbox Zivilisten East Europpean om te bouwen naar Irakezen. De setting zal ongeveer als volgt zijn, dat de stryker door een wat smaller straatje rijdt, waarin het jochie hen de verkeerde kant op wijst, zodat er een eventuele aanval kan komen.

De rode beetle wordt degene van Reality in scale
35086_0020_Unfortunate_0020_Beetle_0020_(8)_m.jpg

De diorama zal ongeveer als volgt eruit komen te zien:

dio.jpg

dio2.jpg

dio3.jpg

dio4.jpg

Nu ga ik er natuurlijk voor om dit over 3 maanden af te hebben 🙂

Opmerkingen op het idee zijn van harte welkom.

Groeten,

Remco

Ambitieus idee, Remco! Ik ben benieuwd hoe je die Oost-Europeanen gaat ombouwen tot Irakezen, want als ik heel eerlijk ben is er geen enkel stukje Iraaks aan dit setje 🤣 😛 .

Met welke programma heb je deze schetsen gemaakt?

Groetjes,

Maarten

Ha die Remco,

Wat Maarten zegt: ambitieus. Natuurlijk kan je een heel eind komen met Blue Foam, maar wat de aankleding en de details betreft: daar gaat een hoop tijd in zitten. Wellicht is het een optie om het gebouw waar de kever op de hoek staat weg te laten? Heb je gelijk een beter zicht op de scene waar het om draait (ook van opzij i.p.v. alleen van achteren en van voren).

De bestelde items staan veilig in een tasje bij mij op zolder en gaan woensdag mee richting Utrecht. Tot dan 🙂 !

groeten, Richard.

ps: ik kan me wat betreft de Striker niet herinneren dat ik een update-set mee moest nemen, enkel de Slat-armor...

@Maarten: Ben ook benieuwd hoe ik dat voor elkaar ga krijgen 🙂 De reden waarom ik dit setje heb gekocht is vooral omdat de kinderen op bloten voeten lopen en de vrouwen al een hoofddoek om hebben, de rest ga ik proberen te sculpen.

@Richard: Ik denk zelf als ik het gebouw aan de rechterkant weg laat, het idee van het smalle straatje komt te vervallen. Ik denk wel dat ik hem aan de voorkant (kan van de kever) wat kleiner moet maken zodat alles wat compacter wordt. Ik ga er deze week mee beginnen en met bluefoam kan je ver komen 😀 Bedankt nog voor de spullen en het klopt, die update set probeer ik via het internet te scoren.

Groeten,

Remco

Hoi Remco,
mooi idee. Ik zou de gebouwen die je hebt getekend allemaal handhaven (ik kan makkelijk praten 8) ). Zoals je het nu getekend hebt geeft het mij een gevoel van onbehagen mee. De nauwe straat, de dreiging en de mogelijke gevolgen. Zal er denk ik prima uit komen jou kennende.

Ga je de huizen aan de achterzijde "dicht" maken (afvlakken) of ga je ook nog hele interieurs maken met Perzische tapijten en inboedels? Zo ja, dan vraag ik me wel af of je dit binnen drie maanden gaat halen 😕 Ik had afgelopen woensdag graag even er over gesproken maar wellicht de volgende keer.

Misschien kan een van de "beroeps" op het forum nog iets zeggen over de opstelling van de infanteristen rond de Stryker. Is die logisch of ga je hier opmerkingen over krijgen omdat het niet realistisch is (gevaarlijk)? Ik weet het niet maar zou het graag weten gezien de situatie die je schetst.

Edit: lijkt realistisch: http://defense-update.com/features/du-1-06/feature-urban-armor.htm

Ik volg je!

Groet,
Willem

Re: [Remco] Stryker diorama 25-11

Beste medebouwers,

Ik kon het niet laten om vandaag toch al een begin te maken met mijn diorama (al moet ik zeggen dat dat ook wel nodig is, om alles af te kunnen krijgen en dat ik kan afwisselen diorama, voertuig, figuren, etc.).

Allereerst de bodemplaat maken van styrofoam. De Stryker op zijn plek gezet om een inschatting te maken hoe groot alles moet gaan worden.

dioramaopbouw.jpg

Hierna ben ik verder gegaan met de gebouwen en de muren op te zetten. Het kan zijn dat deze allemaal nog een stuk kleiner gaan worden, maar heb ze nu wat hoger gehouden (altijd makkelijker iets eraf halen dan er weer bij maken). Hierbij al gelijk rekening gehouden met de afwerkingen en daardoor alle randen al in verstek gemaakt zodat het allemaal netjes aansluit straks.

De stoep is ook al grofweg op maat gemaakt, hij moet natuurlijk een stuk lager worden, maar aangezien ik de straat nog wil gieten met gips is het even de vraag of dit moet gebeuren of dat het straks allemaal goed uitkomt. Even een figuur erbij gezet om de verhoudingen goed te zien.

dioramaopbouw2.jpg

dioramaopbouw3.jpg

dioramaopbouw4.jpg

dioramaopbouw5.jpg

@Willem: Op dit moment is het idee nog om gedeelten open te laten en daardoor dus inderdaad het interieur erbij te maken. Ik heb nog wel de optie opgehouden om het eventueel later te kunnen dicht zetten, stel dat ik in tijdgebrek kom. Dank je wel voor de link.

Op- en aanmerkingen zijn van harte welkom, aangezien ik nu nog van alles kan veranderen 🙂

Groeten,

Remco

Re: [Remco] Stryker diorama 13-12

Beste mede-bouwers,

Ben druk bezig met de stryker (foto's zullen van het weekend volgen) en heb een poging gedaan naar de slat armour aan de salontafel op mijn knieën met een soldeerbout... 😕 oftewel... was geen succes. Het is erg fragiel en alles moet perfect passen om er iets moois van te maken. Dus ga nu ieder weekend 1 deel in elkaar solderen (hoopte erop de seconde lijm het middel zou worden, maar dan wordt het helemaal een k%#@ klus). Ook hiervan volgen de foto's.

Heb tussen het bouwen door verder gewerkt aan mijn diorama en wat figuren in elkaar gezet. De gebouwen zijn allemaal wat lager geworden, waardoor de doorkijk veel beter is geworden.

Hier 2 foto's van de stand van zaken:

IMG_20121212_171953.jpg

IMG_20121212_172017.jpg

Opmerkingen hoor ik graag.

Groeten,

Remco

Maarten van Campenhout zei:
De opbouw ziet er al mooi uit. Ik vind de gebouwen er goed uit zien! Hoe snij je die bluefoam platen en waar heb je deze dikheid vandaan?

Groetjes,

Maarten
Maarten,

Scale-world(Rob Trommelen) heeft ze net weer op voorraad.

Wouter

Nou Remco,

Ik vind een gevechtsvoertuig in zijn natuurlijke omgeving het mooiste wat er is !
En je begin is zeker sterk en gedurfd, ik blijf hem met interesse volgen.

Jij was toch ook bezig met die Panther die door een brug zakte ?
Ik hoop dat je die ook afkrijgt, heel origineel.

Succes en bouwgroeten, Wim

@ Maarten: Zelf heb ik een groot aantal platen van deze dikte (1,5 cm) die gebruikt werden voor isolatie in kleine vrachtwagens. Ik snij het met een styrofoam snijder en dan de wat professionele versie, maar het komt er op neer dat het een gloeidraadje is waar je het langs haalt. Werkt uitermate goed.

@ wim: Ja ik ben inderdaad ook degene die bezig is met de brug (moet alleen nog figuren schilderen). Ik ga er wel voor om deze ook daadwerkelijk af te krijgen voor de einddatum.

Beste medebouwers,

Ondertussen druk bezig met het solderen van het slat armor en moet zeggen, dit kost aardig wat tijd. Op dit moment heb ik er 6 af van de ....

Maar los van het solderen ben ik ondertussen verder gegaan met de diorama. Hierbij ben ik bezig geweest met de tegels in het foam te maken. Eerst een grid uitgezet en gesneden en daarna per tegel hier en daar indrukken, zodat er variatie in de vorm komt. De balkonnetjes zijn gemaakt en de kozijnen liggen klaar.

Voor de weg heb ik dun laagje gips op het foam gegoten. Straks zal ik hier en daar wat "deuken"maken in het gips om zo beschadigd asfalt te maken. De kever gaat er niet komen en die gaat plaats maken voor een elektriciteitspaal. Ik zit nog te twijfelen of ik het hoekpand moet beschadigen of niet. Hoe denken jullie hierover?

De figuren zijn voor grotendeels in elkaar zodat ik ze straks in de primer kan zetten om daarna te schilderen (foto's zullen hiervan volgen).

De foto's:

De onderdelen voor het slat armor.

IMG_20130105_164932_zps962baa25.jpg

De voorgang van mijn diorama:

De straat:

IMG_20130105_165017_zps7e144adc.jpg

Doorgang achter het grote gebouw:

IMG_20130105_165236_zps0a9cb86f.jpg

Overzicht:

IMG_20130105_165906_zpse09fd4cf.jpg

IMG_20130105_170014_zps39b8f410.jpg

Hoor graag jullie opmerkingen.

Groeten,

Remco

Re: [Remco] Stryker diorama 07-01

Hoi Remco,
die slat-armor: wat een engelengeduld moet je hebben!

het diorama: mooie tegeltjes, mooi gevarieerd en mooie gebouwen. Heel mooi geheel wordt dat.
Ik denk dat ik de volgende bekende modelbouwer gevonden heb voor een demonstratie "werken met foam" voor bouwgroep Utrecht in februari 8)

Groet,
Willem

Erg mooie setup Remco! Een heusche Midden-Oosten setting dat nu al de dreigende sfeer ademt van een ambush.
Ga je de luiken sluiten van de ramen boven, of dat er iemand juist een luik sluit ivm naderend onheil? Een verlaten bazaar in dat lage gebouw? Een omgevallen vuilnisbak of verlaten handkar?

Komt er op het dak iemand met een RPG of een Molotov (gebruiken ze die nog uberhaupt)? En misschien iemand van die militairen die via de radio een waarschuwing krijgt vanuit de lucht? Spannendspannend...

Eric

Erg mooie setup Remco! Een heusche Midden-Oosten setting dat nu al de dreigende sfeer ademt van een ambush. Ga je de luiken sluiten van de ramen boven, of dat er iemand juist een luik sluit ivm naderend onheil? Een verlaten bazaar in dat lage gebouw? Een omgevallen vuilnisbak of verlaten handkar?

Komt er op het dak iemand met een RPG of een Molotov (gebruiken ze die nog uberhaupt)? En misschien iemand van die militairen die via de radio een waarschuwing krijgt vanuit de lucht? Spannendspannend...

Eric

Ha die Remco,

Very nice!! Kan alleen maar meegaan met mijn voorgangers. Heb zelfs het idee dat Eric zo inder de indruk is dat hij gaat sto-sto-stotteren 🙄 😉 .

Wel even een gedachte aangaande het balkon met "mijn" hekjes: is het niet zo dat in het middenoosten de balkons voornamelijk uit alleen maar beton bestonden? Of heb ik nu te veel de oosterse gebouwen van Verlinden in gedachten?

Hoe dan ook: keep us posted!

groeten, Richard.

bal-bal-balcon-hek-hek-hekjes zat Richard! Google maar op 'balcony baghdad'':

photo_1350455298045-1-0.jpg

563.6a00d83451b05569e2012875c7db94970c-900wi.jpg

Googlelen naar 'Baghdad chicken beast/kipfilet' levert ook aardige plaatjes op overigens, maar we dwalen af...

Eric

Re: [Remco] Stryker SBS solderen 20-01-13

Heren bedankt voor jullie reacties.

Om het einde van de FOC te gaan halen, en het draait om het voertuig, heb ik mijn diorama even aan de kant gezet. Ben er inmiddels wel druk mee geweest, door er bakstenen in de graveren en pleisterwerk erop aan te brengen dmv das klei en gips. Onderdelen liggen klaar om gespoten te worden, waaronder een 10-tal fruitkisten en tonnen tot aan tv, laptop, slippers, etc.

Verder nu druk bezig met, ja nog steeds, het slat armor. Het is eigenlijk de 2e keer dat ik aan het solderen ben en dacht ik plaats even een SBS over hoe ik te werk ga. Dit dus niet om te laten zien hoe het "echt" moet, maar eerder zodat de ervaren mensen mij misschien nog tips en advies kunnen geven. Het is nogal wat werk en was bij de eerste er al achter gekomen dat alles "perfect"moet zijn zodat alles goed past.

Dit is mijn werkwijze:

Allereerst het PE los snijden met een mesje

IMG_20130120_115142_zps27cefa28.jpg

Daarna de fretten weg vijlen.

IMG_20130120_115328_zps115a0a47.jpg

Met de etch mate de eerste twee kanten buigen

IMG_20130120_115513_zpse105c489.jpg

Bij de laatste net iets verder buigen zodat de laatste knik erin zit

IMG_20130120_115729_zpsf4b6bb71.jpg

De laatste vouw doe ik door middel van, simpelweg, mijn vingers tot het een balk is

20130120_120117_zpsf4a27f33.jpg

Hierna smeer ik de twee uiteinden in met soldeervloeistof van Griffon

20130120_120719_zps2ce682c0.jpg

Doordat alles goed recht moet zijn, heb ik een eigen "soldeermaatje" gemaakt, simpel door een stukje mdf en 2 hoekijzers. Een hoekijzer vastmaken door een spijker of schroefje door de gaten. De andere los laten, waardoor je die kan gebruiken als schuifmaat.

IMG_20130120_114958_zpsa05fbaee.jpg

ik gebruik verder gewoon een grote, simpele soldeerbout van Weller.

IMG_20130120_114921_zpse1125a25.jpg

Dan de delen die gesoldeerd moeten worden klaar leggen met de juiste positie

20130120_120838_zpsdcd4b222.jpg

Soldeertin van Griffon

20130120_120936_zps4680bdae.jpg

Fijne stukjes snijden van ongeveer 1 mm.

20130120_120914_zps1f7d8179.jpg

Met een pincet leg ik een stukje op het gedeelte wat moet gesoldeerd worden.

20130120_121050_zps1a0cc676.jpg

Hierna is het een kwestie van even de bout het stukje soldeertin te laten aanraken en de rest gaat vanzelf.

20130120_121323_zps67d95222.jpg

Hierna de tussenschotten los snijden.

20130120_122238_zps9d493ed5.jpg

Samen pakken om daarna de fretten eraf te vijlen.

20130120_122510_zpsa4f58f24.jpg

De zijkanten insmeren met soldeervloeistof en dan met een pincet erin schuiven. Als alles goed recht zit past het perfect.

20130120_122837_zps7e62fd80.jpg

De zijkanten weer solderen en klaar een 1 van de 1.. onderdelen die nodig zijn voor de slat armor.

20130120_123445_zpsdb043fee.jpg

Op dit moment heb ik al groot aantal klaar, maar moet er nog steeds een paar.

20130120_150229_zpsf8d08e8f.jpg

Als jullie opmerkingen of advies hebben hoe ik het beter kan doen hoor ik dat graag.

Groeten,

Remco

Re: [Remco] Stryker SBS solderen 20-01-13

Remco Vonk zei:
Als jullie opmerkingen of advies hebben hoe ik het beter kan doen...

🤣 ,ik zou al blij zijn als er 2 strips recht zouden zitten...

Mooi systeem en knap gedaan om alles zo goed voor te bereiden.
Echt een SBS om even door te lezen en wat van op te steken.
Het resultaat ziet er van goed uit,

Rico

Terug
Bovenaan