Re: [Remco] Stryker SBS solderen 20-01-13
Heren bedankt voor jullie reacties.
Om het einde van de FOC te gaan halen, en het draait om het voertuig, heb ik mijn diorama even aan de kant gezet. Ben er inmiddels wel druk mee geweest, door er bakstenen in de graveren en pleisterwerk erop aan te brengen dmv das klei en gips. Onderdelen liggen klaar om gespoten te worden, waaronder een 10-tal fruitkisten en tonnen tot aan tv, laptop, slippers, etc.
Verder nu druk bezig met, ja nog steeds, het slat armor. Het is eigenlijk de 2e keer dat ik aan het solderen ben en dacht ik plaats even een SBS over hoe ik te werk ga. Dit dus niet om te laten zien hoe het "echt" moet, maar eerder zodat de ervaren mensen mij misschien nog tips en advies kunnen geven. Het is nogal wat werk en was bij de eerste er al achter gekomen dat alles "perfect"moet zijn zodat alles goed past.
Dit is mijn werkwijze:
Allereerst het PE los snijden met een mesje
Daarna de fretten weg vijlen.
Met de etch mate de eerste twee kanten buigen
Bij de laatste net iets verder buigen zodat de laatste knik erin zit
De laatste vouw doe ik door middel van, simpelweg, mijn vingers tot het een balk is
Hierna smeer ik de twee uiteinden in met soldeervloeistof van Griffon
Doordat alles goed recht moet zijn, heb ik een eigen "soldeermaatje" gemaakt, simpel door een stukje mdf en 2 hoekijzers. Een hoekijzer vastmaken door een spijker of schroefje door de gaten. De andere los laten, waardoor je die kan gebruiken als schuifmaat.
ik gebruik verder gewoon een grote, simpele soldeerbout van Weller.
Dan de delen die gesoldeerd moeten worden klaar leggen met de juiste positie
Soldeertin van Griffon
Fijne stukjes snijden van ongeveer 1 mm.
Met een pincet leg ik een stukje op het gedeelte wat moet gesoldeerd worden.
Hierna is het een kwestie van even de bout het stukje soldeertin te laten aanraken en de rest gaat vanzelf.
Hierna de tussenschotten los snijden.
Samen pakken om daarna de fretten eraf te vijlen.
De zijkanten insmeren met soldeervloeistof en dan met een pincet erin schuiven. Als alles goed recht zit past het perfect.
De zijkanten weer solderen en klaar een 1 van de 1.. onderdelen die nodig zijn voor de slat armor.
Op dit moment heb ik al groot aantal klaar, maar moet er nog steeds een paar.
Als jullie opmerkingen of advies hebben hoe ik het beter kan doen hoor ik dat graag.
Groeten,
Remco