Priegelen aan een YPR-PRAT: Luiken open en licht aan

Ik vindt het eigenlijk wel jammer dat het schietijzer opgeborgen is, gemonteerd maar ongeladen zien ze er tenslotte evengoed cool uit! Een groene klomp na schilderen ben je zelf bij, er zijn zoveel details die met een iets andere groene kleur er uit kunnen springen, kisten, kussens, en bedenk het maar, zeker icm een lampje erbij denk ik dat het een fraai geheel kan worden!

Die Walter moet toch x-ray eyes hebben, het gepriegel wordt steeds kleiner.
Bij mij springt vaak toch klein spul weg. Hoe doe je dat, welk klemgereedschap gebruik je?
Soms kan ik dan na een vergeefse zoektocht opnieuw beginnen.
Geef je ook cursussen, Walter 😉😜?

ADD409CC-9DC4-462F-9692-CB92FB0AEE27.jpeg

Ik vindt het eigenlijk wel jammer dat het schietijzer opgeborgen is, gemonteerd maar ongeladen zien ze er tenslotte evengoed cool uit! Een groene klomp na schilderen ben je zelf bij, er zijn zoveel details die met een iets andere groene kleur er uit kunnen springen, kisten, kussens, en bedenk het maar, zeker icm een lampje erbij denk ik dat het een fraai geheel kan worden!
Dit voertuig is bovendien wit-crème-groen van binnen en dus ook best wel licht. En inderdaad veel details die er allemaal ook nog in moeten maar de boel wel tot leven gaan wekken. Een groene klomp wordt het niet.

Die Walter moet toch x-ray eyes hebben, het gepriegel wordt steeds kleiner.
Bij mij springt vaak toch klein spul weg. Hoe doe je dat, welk klemgereedschap gebruik je?
Soms kan ik dan na een vergeefse zoektocht opnieuw beginnen.
Geef je ook cursussen, Walter 😉😜?

Bekijk bijlage 16002
Het belangrijkste klemgereedschap zijn mijn vingers. Verder een favorite pincet (de meeste die ik heb bevallen niet), wat spelden om dingen in positie te duwen, wat Tamiya tape om dingen even op plek te houden. Het nadeel van klemgereedschap is dat je er dingen ideaal mee kunt weg laten schieten. Je vingers zijn prima hulpmiddelen om dat te voorkomen. En ik heb ook al heel wat dingen opnieuw moeten doen omdat net op het moment dat je aan wilde brengen ….
verdwenen tussen het hoogpolig tapijt…
Tja en die X-ray ogen: beide ogen circa -10 en bovendien ben ik toe aan een leesbril 🤓

Langzaam vult zich ook de bovenzijde. Het begint nu wel erg priegelig te worden trouwens. De stoel van de commandant is er weer even uitgehaald (ging vrij spontaan per ongeluk …. maar dat komt eigenlijk wel goed uit)4C08D3FF-C5A1-495D-A056-EAD27087658E.jpeg

begin je het nu pas erg priegelig te worden????😕 dat vond ik ruim een half jaar geleden al 😱😱😱😱
gewoon prachtig👍🙂

Even alles er in gezet als soort van tussenstand….al was het maar om mezelf even moed te geven dat het wel eens wat gaat worden. Er komen trouwens andere TOW containers in (en nog 2 boven de accubak)
16BF7E6C-9C24-46E5-8D43-FEE7D0AB8E7B.jpegD4E00D2B-856F-4568-8217-DCB958581E29.jpeg

En weer verder met priegelen. De bedieningshandels van de schuttersluiken zitten er in. Een nogal lastige constructie met draaipunt, scharnierpunt en borging.

Eerst de bevestiging op de wand aangebracht en twee bouten daarin. Daarna rond schijfje waarop in werkelijkheid draaipunt zit tussen de bouten geplakt. Los daarvan een centraal blokje met aan beide zijden L vorminge stukjes plastic en die aan 1 zijde opvullen tegen het centrale blokje aan (lastig uit te leggen). Die schuin afschuren, gaatje in boren en daar een in vorm gebogen 0,5mm staafje in (de handel). Nog even 0,4mm borgpen door het centrale blokje waar de L-vorm omheen ligt. Centrale blokje met handel op een klein dun strookje plastic plakken en dat vervolgens op het ronde schijfje plakken….klaar is Kees (en dan 4x natuurlijk). Ik bedoel maar te zeggen: het ziet er wellicht heel priegelig en moeilijk uit maar het is niet meer dan volgens een vooraf bedachte volgorde stukjes Evergreen op elkaar plakken en het object opbouwen. Zodra lijm droog is iedere tussenstap netjes bijsnijden/schuren. Oké, je moet er zin in hebben maar het is beslist geen tovenarij!
34FD12D6-C46E-483D-8B1C-6B5332AE0EB3.jpeg6839C3E8-1358-4376-B46C-67C5E16C95F4.jpegEF6CA4FF-6C2F-4078-A99F-B3B592143BDE.jpeg

Laatst bewerkt:
Telkens als ik denk het kan niet gedetaileerde dan schijnt het dus wel te kunnen.

Ik heb het al vaak gezegd maar nogmaals; heel knap Walter!

Blijft erg vermakelijk om naar te kijken.
…fijner dan dit gaat het niet worden

Het mechanisme van achterluik vergrendeling zit er nagenoeg in. Alleen nog wat verzinnen voor de aansluiting omdat bovendek voorlopig los blijft natuurlijk.
D20CE085-44A6-457D-9C47-0A8D93306990.jpeg
9C3AD0CB-9D9D-4B68-B7F3-D4430E12BBE2.jpegAEED858A-D81B-4EC6-950F-AD4452085973.jpeg

Laatst bewerkt:
De fut is er even uit … voorjaarsdip of zoiets. Er komt momenteel weinig uit mijn handen.

Gewoon een beetje wat anders doen (of niks), dan ga je vanzelf wel weer een keer verder 🙂

Gewoon even iets anders gaan en even de boel de boel laten...

Bouw even een watervliegtuig, Gundam of een tractor als tussendoortje en voor je het weet begint het weer te kriebelen. 👍

De fut is er even uit … voorjaarsdip of zoiets. Er komt momenteel weinig uit mijn handen
Zoals Jakko zegt, gewoon even niets doen of... Soms moet je ter ontspanning ook even niets of iets anders.

Maak je vooral geen zorgen 😉, ik kamp er ook al een aantal weken, 2 maanden mee. Inmiddels gloort er weer licht, krijg ik weer zin in modelbouw. 't Is maar een hobby.

Groetjes, Jan

Zoals Bas zegt, een vliegdinges bouwen, een Airfix Sopwith Camel in 1/72 of zo, waar vroeger altijd de bovenste vleugel van wegzakte tijdens het lijmen met Velpon😜💪🏼

Of gewoon een legpuzzeldinges van 10.000 stukjes ……

De fut is er even uit … voorjaarsdip of zoiets. Er komt momenteel weinig uit mijn handen.
Beste Frøbelmeister Walter...misschien is het gedetailleer je een beetje te veel geworden ? is het gepriegel een moeten ?
ik herhaal nog een keer 😉
  • Weet waar je zin in hebt
  • Ontwikkel die zin
  • Doe het !

Hoe dan ook, dit smulproject moet ik eerst even bijlezen en bewonderen... maar wil wel alvast melden dat ik deze open zou laten en niet
spuiten of verven.
De hoeveelheid eigen werk is dermate fraai om te bekijken dat een verflaag de details zal 'verstoppen'.... het zal niet verdwijnen, maar alleen
kenners van het voertuig zullen het herkennen, weinig andere toeschouwers zal het opvallen.... een zeer fraaie voor de naked class dus ?

Nu eerst maar 'ns prettig ontspannen met iets anders lijkt me...

Happy Whatever

Beste Frøbelmeister Walter...
….zei de meester Frobelmeister Peter tegen zijn leerling …..😀👌🏻
misschien is het gedetailleer je een beetje te veel geworden ? is het gepriegel een moeten ?
Nee beslist geen moeten gelukkig. Juist leuk om te doen ….. maar hoofd zit even vol met andere dingen blijkbaar

Hoe dan ook, dit smulproject moet ik eerst even bijlezen en bewonderen... maar wil wel alvast melden dat ik deze open zou laten en niet
spuiten of verven.
Open blijft hij zeker (behalve motorluik..). Verven weet ik nog niet. De binnenzijde wordt witgroen (heeft vast wel een naam) met veel details en decals. Lijkt me ook mooi.
Nu eerst maar 'ns prettig ontspannen met iets anders lijkt me...
Tips genoeg gekregen inmiddels 👍🏻

….wordt vervolgt

….zei de meester Frobelmeister Peter tegen zijn leerling …..😀👌🏻
okeej thanks, maar pas op... niet luisteren naar Paul Dukas 😉

Nee beslist geen moeten gelukkig. Juist leuk om te doen ….. maar hoofd zit even vol met andere dingen blijkbaar
goed om te horen ! en ja... deze intensieve arbeid vergt ook het nodige op 't mentale vlak... af en toe even afstand nemen houdt het dragelijk 😉

Soms moet je wat afbreken om weer verder te komen. Ik stoorde me nogal aan de slechte schakelkasten op de motorcompartimentwand. Deze had ik gemaakt toen de deur nog op een kier zou komen en waren dus meer voor de illusie. Nu alles open gaat was het tijd ze te verwijderen. Ook de bedrading zat ook niet goed en is dus ook verwijderd……mes er in en weg. Gaten opvullen en nu wachten tot de wanden weer afgewerkt kunnen worden en de al klaar liggende luidspreker en schakelkast er in kunnen samen met de nieuwe bedrading.
Ook de luiken naar de motor worden verbeterd omdat in tegenstelling tot de M113 bij een YPR het luik in twee delen is gesplitst.

6B3DAAD6-02BB-41A7-8D4F-702FB7874104.jpeg6EAD9969-FE60-4BB0-92BF-1EFB229AA55F.jpeg

Jij bent wel van de zachte heelmeesters enzo.... 👍 😀

En weer in opbouw😃 …. Motorcompartimentluiken aangebracht met de vergrendelbeugels, luidspreker en schakelkast. Nu de bedrading weer aan gaan brengen!13432D28-E12C-4E57-9ACB-F6B1840AA921.jpeg

Weer even totaalbeeld tot nu toe
88341E8B-BDB1-4E2C-9CFE-89898BCECBD0.jpeg
En weer verder…
Commandantszitting met de uzi-houders daarachter
E292ED5C-4EFA-44B4-8E50-5E68AEEE8414.jpeg

Die overzichtsfoto laat goed zien hoeveel werk je hebt verzet, prachtig!

Ik heb zojuist pagina 1 gelezen en bekeken 🤓... echt smullen dat gepriegel van jou 😛

Deksel van besturingssysteem TOW op het motorcompartimentluik, nog wat details bij de schutterszitting en handel voor de accukist. Nog even en dan alleen nog wat leidingwerk, het TOW-rek …. en de lichten in het plafond (ik ben er nog niet uit hoe ik dat ga doen). B43153C1-92CC-4949-A2C8-3524AA1B81BA.jpegFB482E13-E440-475F-85B3-9FAD930E9F95.jpeg
Klusje waar ik tegenaan zit te hangen zijn de enorme hoeveelheden bevestigingsbeugeltjes die werkelijk overal en nergens op zitten op vastomschreven plekken. Heeft iemand tip hoe je die M113/YPR bevestigingspunten kunt maken op simpele wijze (die PE dingen krijg ik door de enorm kleine maat nooit goed strak
54FC7482-2454-4C68-A0BC-EB0E95AD2588.jpeg

Nou... de Pe dingen krijg je wel strak door van styreen een persmal te maken en er dan een hele rits tegelijk in te doen en te drukken, tenminste, zo heb ik dat gedaan bij de loops voor amerikaanse voertuigen in een aberset

Heeft iemand tip hoe je die M113/YPR bevestigingspunten kunt maken op simpele wijze
Wat ik deed voor m’n ontplofte M113 was twee geponste schijfjes met een stukje plastic staf erop. Dat ging redelijk makkelijk maar is wel een priegelwerkje — hoewel ik denk dat dat laatste voor jou geen probleem zal zijn 🙂

Wat ik deed voor m’n ontplofte M113 was twee geponste schijfjes met een stukje plastic staf erop. Dat ging redelijk makkelijk maar is wel een priegelwerkje — hoewel ik denk dat dat laatste voor jou geen probleem zal zijn 🙂
Aan zoiets dacht ik ook….maar is idd een enorme klus

Monnikenwerk.......
b25c27ea2170fef5736e67f5afc55aa1.jpg

Hoe groot zijn die beugels in 1:35? Wellicht dat 3D printen hier uitkomst kan bieden?

Hoe groot zijn die beugels in 1:35? Wellicht dat 3D printen hier uitkomst kan bieden?
Totale lengte 2,2 mm (beide ronde opgelaste schijfjes en verbindende beugel ertussen). Totale hoogte 0,45 mm. Dat is ook voor 3D enorm fijn!

Ik herinner me een etchset waar ook dit soort beugeltjes bij zaten, maar dat werd een grote ergernis.
Ze waren zó klein dat mijn pincet telkens onder de secondenlijm kwam te zitten.
Klein plastic valt nog te prikken met een speld, maar messing is een draak.

Maar speciaal voor Walter:
Misschien kan je ze maken uit drie delen evergreen?
Twee schijfjes rond 0,81 mm met D= 0,1 mm h.o.h. 1,43 mm en dan daar een staafje rond 0,3 mm op lijmen?

Het kan nog kleiner, 0,25 plaat gebruiken in je punch and die en getrokken sprue, maar, als je dat lijmt smelt het zowat weg ook.

Het kan nog kleiner, 0,25 plaat gebruiken in je punch and die en getrokken sprue, maar, als je dat lijmt smelt het zowat weg ook.
Ik ga maar eens experimenteren. Als het een beetje wil wil ik die PE dingen vermijden…. Ik schat zo rond de 120 stuks uit te gaan komen

Gewoon een stapel rondjes ponsen tot je dat beu bent, vast beginnen te lijmen en als ze op zijn, terug naar stap 1 🙂

Terug
Bovenaan