Priegelen aan een YPR-PRAT: Luiken open en licht aan

Och Walter
Gun jezelf wat respijt
Veel van de details die jij op de foto laat zien, zijn later met geen mogelijkheid meer te zien.
Dit is wat ik op de foto kon krijgen van het interieur.
Ik herinner me niet dat ik dáár heeeeeel veel tijd in heb gestopt.
….Ik denk dat ik maar een bloemetje uit de tuin ga plukken en blaadjes uittrekken: wel interieur, geen interieur, wel …, geen, …
En in deze wel, niet, wel, niet, … vraag blijft de deur idd ook figuurlijk op een kier. Wat het geworden is merken jullie wel 🤐🤗🤫😅

Laatst bewerkt:
De contouren beginnen zichtbaar te worden. De basis voor het TOW-buizenrek is klaar. Nu verdere details aanbrengen.
Omdat in werkelijkheid het rek modulair is opgebouwd middels een klik-systeem heb ik dat ook met Evergreen gedaan. Komt op die manier wel erg nauw omdat alles op maat moet zijn om het “niet gelijke tafelpoten” effect te vermijden.
1083E0D4-18A5-4A97-9003-D20D7214C02C.jpegD47796E7-AC47-43F1-92B4-A9D025FD35E4.jpeg

Walter,

Ik kan echt genieten van je strakke manier van bouwen.....zoeken naar de beste ingredienten en veel scratchen om het gewenste resultaat te bereiken. Zoals eerder gezegd denk ik dat dit zeer interessant en motiverende voor anderen is om te volgen.

De draad weer proberen op te pakken. Ik ben ook nogal met andere dingen bezig. Weer verder gegaan aan het rek met TOW buizen dat net zichtbaar gaat worden.
4A942C9D-7DDF-4E32-B65B-1AC1D69C1826.jpeg

Nu na de vakantie ga ik de draad weer oppakken. Om er weer wat in te komen vond ik dit filmpje dat ter kennismaking dient voor aankomende PRAT bemanning.
Er zijn nog twee filmpjes maar deze gaat over het gereed maken van voertuig voor vertrek naar oefengebied. Ook hier wederom hoog “jaren tachtig snor” gehalte (of wat voor snor moet doorgaan….)

Ik heb besloten om de PRAT toch even terzijde te zetten. Heb even meer zin in wat andere voertuigen waar ik mee bezig ben. De LARO KL ambulance waarmee ik als tussendoortje was begonnen is een conversie op zich (type II naar type III) en geeft me op dit moment meer plezier. Ik ga beslist verder met de PRAT op later tijdstip

Laatst bewerkt:
Kerstverlof …tijd voor de YPR-PRAT. Het interieur, daar was ik in vastgelopen. Oplossing is om de deur in het achterluik net zover open te doen dat je een glimp van het interieur kunt zien en vooral de illusie krijgt dat het er ook is. Voorste lijn moet dus goed zijn en alles daar achter slechts wat elementen die de suggestie versterken. Vandaag standaard voor TOW lanceer onderstel gemaakt en begin gemaakt met het platform van waaraf de TOW installatie wordt geladen/herladen.DD0D293C-497E-405D-A37F-303F97F2F759.jpeg

Ah, een campingtafel in 1:35, ik denk dat miniart daar over een half jaar mee komt aankakken. Ik ben al blij als ik mn bout of klink koppen op de juiste plek krijg, een staande rand om een andere ronde vorm heen is een stap verder zeg poeh

Even update over de voorste lijn van het interieur. Eerste basis is gelegd. Van hieruit verder werken met wat globalere vormen.815A3A2E-BE63-464A-B8F3-EEC44DDF8CDC.jpegE6864756-244E-43E2-B8F5-03FC5B552DFC.jpegAC9622F4-BA63-475D-B641-0B4C47ADBBBD.jpeg7CEAF198-C189-413A-9427-D19C2394123E.jpeg96518BC3-B8E9-46E4-A1CF-B051C97AF9B6.jpegB3225EE7-0AA0-4F03-A461-3A371732B031.jpeg

Laatst bewerkt:
Ah, een campingtafel in 1:35, ik denk dat miniart daar over een half jaar mee komt aankakken. Ik ben al blij als ik mn bout of klink koppen op de juiste plek krijg, een staande rand om een andere ronde vorm heen is een stap verder zeg poeh
Opstaande rand: Evergreen strip 0,25mm stukje voor stukje met superlijm vastzetten tegen zijkant en langzaam mee buigen en vastzetten net zolang tot je rond bent. Gewone plasticlijm of Tamiya extra thin kunnen de buigspanning onvoldoende aan en bovendien breekt door deze agressieve lijm de Evergreen strip bij de bochten.
Klinken en knoppen: Masterclub gebruiken. Die hebben pennetjes. Met spelt klein putje prikken. Met de gewenste diameter boren en pennetje met bout, knop, moer op de juiste plek. Vaak zitten ze dan al zo vast dat je niet hoeft te lijmen.

Het zit niet mee….. Ik heb echt -tig foto’s van het interieur maar allemaal uit einde jaren negentig. Ik bouw echter een PRAT uit de jaren tachtig … en toen was de inrichting deels anders. Precies het deel waar je bij mijn voertuig tegenaan gaat kijken had tegen de zijkanten een andere configuratie 🙄. In de jaren negentig heeft een aanpassing/modernisering plaatsgevonden. Helaas zijn er uit de begintijd weinig “walk-arounds” en “walk-through” aangezien iedere foto ontwikkeld en afgedrukt moest worden (en dat was duur). Ik zal dus weer research moeten gaan doen voordat ik echt goed verder kan……
Wie heeft interieurfoto’s van de jaren tachtig YPR-PRAT?

Ik heb alleen wat ik al eerder in dit onderwerp geplaatst heb. Zijn de foto’s van Arne van een latere uitvoering?
Dit zijn nu eigenlijk de enige foto’s van de jaren tachtig versie. Uit filmpjes van NIHM over het pantserantitankpeloton heb ik screenshots weten te maken van delen uit het interieur. Vooral de rechterzijkant heeft nieuwe indeling van binnen gekregen. En dat is precies de zijde die zichtbaar wordt. Maar …. het gaat me wel lukken…90BDD5AA-85C7-40EC-AED2-1A97CB81A0C7.jpeg

Heeft iemand enig idee hoe die kast in elkaar zit? Het lijkt alsof de zijkant schuin loopt maar er lijkt ook een ruimte te zitten in de zijkant (als ik naar de schaduw kijk). Dit is de enige “duidelijke” foto die ik heb via @Arne Ρоirοt.
AAA242F5-BA2B-4C6F-A777-DF0339B4A0EE.jpeg

Ik heb er nu dit van gemaakt maar snap de doelmatigheid van de vorm niet helemaal (helemaal niet).
DD15A89C-8855-4105-A4D0-9F7709827537.jpeg512B89DF-E4AF-40D0-9A7F-E8803B937C30.jpeg

Laatst bewerkt:
ik heb geen kennis van het interieur maar wat bij mij het eerste idee is dat het een hydrauliek tank is
met aan de voorkant een peilglas voor het niveau
er achter lopen ook een hele hoop leidingen meer kan ik er niet van maken 🙂

Handig dat FB: vraag geplaatst bij groep rond de YPR-765 en direct antwoord. De complete indeling binnen en buiten van de YPR-PRAT. Verbazingwekkend heb ik niets verkeerds gedaan. Het rekje met de drie schotplaten blijkt voor het plaatsen van LAW-kokers te zijn trouwens.
D0BF1027-0A38-4694-B3D9-EFC82C7F48D0.jpeg
6F2B95E8-78C3-409E-A8D4-2D6B38242D58.jpeg

EF949246-2282-47F7-9EE0-73C72CC6E123.jpeg04166E97-1E8F-4629-8296-AFB4BC88B964.jpeg

Op basis van tekeningen de boel wat aangepast. Lastigste begint nu: de hele bediening van de TOW-toren. Gaat wel wat globaler worden dan tot nu toe. Zal nauwelijks te zien zijn namelijk.
A610E335-5E73-4697-B506-28276EE1AE21.jpeg

De basisvorm voor de bediening is gemaakt. Dit gaat nu verder opgebouwd en gedetailleerd worden205201BE-B781-41B4-AE7A-3C75370A6970.jpeg

Zie je wel:
Het deurtje staat niet open straks,
nee, de klep is gewoon naar beneden.
Nee, dat ga ik maar niet doen want doen moet de hele linkerkant, de periscopen links en rechts inclusief al de handels, het mechanisme van de klep, de binnenopbouw van het commandantsluik, de stuurinrichting, etc, etc. Dat is leuk voor een PRCO versie ooit maar niet voor dit technisch ingewikkelde ding. Open deur in de klep gaat het worden…

Begonnen met uitbouw bediening. Zal nog wel paar dagen gaan duren. Ik houd het echter globaal (geen bouten, T- en L- stukken bij de leidingen, etc).
Langzaam begint het wat te lijken…B1B81903-F63F-4CFD-AB8C-D1C7E61E1821.jpeg0A786752-8D58-40B6-BF76-1D8DF19158AC.jpeg

En weer iets verder. Mooie afsluiting voor 2021. Niet gedacht dat ik serieus aan interieur van de PRAT zou beginnen (op die kier na dan 😉)! In 2022 weer verder!
0E9521D4-B0EB-4083-943E-9D6936ACF4AA.jpeg
1F210FF1-F4EB-444B-AD7B-B01BB6C4E262.jpeg

Laatst bewerkt:
Super detailleerwerk, ik geniet van wat je hier laat zien. En hoop volgend jaar mee te mogen blijven kijken.

Groeten, Jan

Langzaam verder met nog wat leidingen als detail. Vermoedelijk straks nauwelijks te zien … De vraag is een beetje hoever je moet gaan in het creëren van een illusie..FE9CB795-A4AC-4FBF-85B2-794F0F91288F.jpeg

Walter,

Heb je er over nagedacht om het bovenluik open te laten staan.
Hij is natuurlijk weer gewoon schitterend en het is veel te mooi om straks te verstoppen achter een kiertje in de deur.
Tja, dat valt te overwegen. Dat gaat alleen wel veel meer detail en binnenwerk opleveren. Je kijkt nu bijvoorbeeld via het luik zo de benzinetanks in 😵‍💫. Daar moeten dus wanden in, inclusief veel leidingwerk dat daar zit. Ook de linkerkant, die nu helemaal leeg is moet ik dan gaan vullen. Aan de andere kant is het ook jammer dat van alles wat ik nu maak straks zo weinig is te zien…. Ik ga er maar weer eens over nadenken (dat is het lot als je je waagt aan een interieur - kleine kier, grote kier, deur open open, luik open …..). Maar eigenlijk moet er dan ook een compleet nieuwe vloer in want de M113 traanplaat is anders dan die van de YPR…..😩88945CF7-EB2A-4178-ABF1-E7E72C9814F6.jpeg

Oké…nagedacht: het bovenluik gaat open! Direct begonnen met het aanbrengen van de ontbrekende wanden aan achterzijde inclusief leidingwerk (brandstof toevoer). De vloer blijft wat het is. Dat zou teveel sloopwerk worden. Ik kan daar mee leven. Wordt toch weer uitgebreider project dus…

8791298B-FDE2-4813-8DBD-7368BEA2BC3A.jpeg
Voor de benzinekraan vond ik nog wat bruikbaars in een bak met onderdeeltjes van H0 wagonnen (ooit van vaders gekregen) en de rekken voor de 10 handgranaten zelf gepriegeld. Brandblusser van PSM.
B20FDED1-AF40-449E-8A12-87D783C44EC4.jpeg

Laatst bewerkt:
De kogel is door de kerk: geen interieur. Is gewoon niet te doen op een manier dat ik er echt lol aan ga beleven (en daar draait het per slot van rekening om). Dat interieur komt nog wel eens bij een PRCO uitvoering.
Bovenstaand bericht is van 11 juli 2021.

Onderstaand bericht is van 2 januari 2022.
Yes, bedieningsgebeuren TOW-toren (zichtbare deel) is klaar. Verder met de wanden. 403E1C06-9D10-4E37-9051-4CC4B50EC762.jpeg

Jij hebt je voornemens ook al gebroken zie ik😁

In één woord: prachtig! Een genot om te zie Walter! Zo strak gebouwd en geen spoor van lijm te zien 👌🏼

Bovenstaand bericht is van 11 juli 2021.
Onderstaand bericht is van 2 januari 2022.

Jij hebt je voornemens ook al gebroken zie ik😁

In één woord: prachtig! Een genot om te zie Walter! Zo strak gebouwd en geen spoor van lijm te zien 👌🏼
Dit is wel in mijn hoofd een Jo-Jo project geworden. Het interieur schrikt enorm af maar trekt tegelijk ook als een uitdaging aan. Ik denk nu dat achterklep of achterdeur, dek-luik en chauffeursluik open gaan…..maar wie weet …..🙄🤔😉

Wat een gepriegel…..
Van voren naar achteren nu maar. Ik had nog interieur M113 van Academy en van AFV Club liggen. Matig bruikbaar voor een YPR. Opvallend is dat Academy een aantal interieuritems heeft die bij AFV Club (ondanks de super fijne onderdeeltjes) gewoon ontbreken. De rem handels (noodrem) en alle stangen daarbij ontbreken overal en moesten dus scratch 🙄. Verder de UZI houder naast de chauffeur.
65F4B65F-BBAF-44DC-BB2D-9885415106A0.jpeg2B58D3F2-4B89-4EC4-BB08-8EB6B4842897.jpeg
En nu we toch “open gaan”: op de wielkasten overal m net iets inspringende evergreen plaat opgebracht (zoals ook in 1:1 het geval is).
Nu via de stoel van de chauffeur richting commandantsplek… en dat gaat weer een flinke uitdaging worden.

0DAFEA84-2DB0-40DC-861E-0B96BB2C6BD9.jpeg

Laatst bewerkt:
Geen motor😜😉
Nee, geen motor. Dat luik gaat en blijft dicht! Ik heb nog wel een Academy motor. Dat doe ik wel eens bij een andere YPR waar de rest dan weer dicht is.

Even periode met weinig tijd en weinig puf in de avond. Toch weer even aan de slag. Bedieningskast die naast de YPR chauffeur staat gemaakt. Nu al de leidingen aansluiten aan voor- en zijkant.89A2DD22-345E-4EFB-B156-5A2A469D0290.jpeg

't is maar goed dat je de zaak niet helemaal groen spuit straks. Dan zie je niets meer van al het handwerk.

Ik mis die motor trouwens wél voorin.

't is maar goed dat je de zaak niet helemaal groen spuit straks. Dan zie je niets meer van al het handwerk.

Ik mis die motor trouwens wél voorin.
….het motorluik blijft dicht, blijft dicht, blijft dicht! Toch?

Terug
Bovenaan