Af! Polen 1939

Dit model is af!
Hoi Jan Coen,

Heb je ook de Tristar /Hobby boss kit? Tracks zijn inderdaad prima in orde, ff priegelen, heb je ook wat...!
Oei,dat met de uitlaten wist ik niet😥, heb me laten verleiden door andere (gerenommeerde...) modelbouwer!
Ook dit kan nog gefixt worden! Thanks!! 👍🏻

Grtz
E

(En yup, zit helaas ook nog een andere fout in die ik niet kan fixen...Zint eer ge begint. Of zo... 😇)

Beste Jan Coen, Erik,

Ik ben geen Duits kenner, maar hier heb ik mijn twijfels bij vanwege de temperatuur van de uitlaatgassen. Zie ook de foto's in bijgaande links:
uitlaat1 en uitlaat2. Dit is flexibele metalen slang, wel hittebestendig.

Nog steeds verkrijgbaar overigens: flexibeleuitlaatbuis.

Met vriendelijke groet, Jan

Hoi Jan.

Deze site was ook m'n bron vwb de details etc. De uitlaat kan hier natuurlijk ook een restauratie geweest zijn. Misschien dan eerder hittebestendig canvas?
Weet niet wat hier officeel bekend over is...

Grtz
E

Laatst bewerkt:
Zie hieronder:
1604675945072.png

Uitlaatgassen van een motor zijn vele malen heter, denk aan minimaal 300 tot 400°C.

Hoi allen,

Ik heb Panzer tracts 1-01 van Jentz en Doyle er op nageslagen. Zij doen (voorzover ik zo even kan zien zonder het hele boek opnieuw te lezen) geen uitspraken over het materiaal van de buis en noemen het slechts "a flexible line".
Rubber lijkt me niet kloppen gezien de cijfers die Jan laat toont.
Ik vraag me daarbij wel af of het Duitse synthetisch geproduceerde rubber in die tabel voorkomt en zo niet wat dan de eigenschappen ervan geweest zouden zijn. Dat ligt nou net even te ver buiten mijn ineressegebied om het zelf eens uit te gaan zoeken 😳 .

Groet,

Paul

In mijn optiek is het gewoon dunwandige flexibele stalen buis. Deze kan dus idd roesten. Werd ook veel gebruikt onder de motor”kap” om de motoren die toch stonden te rammelen te verbinden met de vaste uitlaten.

Rubber zal het zeer zeker niet zijn, en zoals mijn voorganger aangeeft, een flexibele, metalen buis, die door de ribbels juist flexibel wordt, in mijn werkveld zit dit bijvoorbeeld (al dan niet omvlochten) in diverse trillingsdempers, en grote kans dat je autouitlaat ook een stuk heeft, dus verroest staal is gewoon prima. Over het hittebestendige materiaal kan ik kort zijn, astbestkoord of in strippen geweven astbestkoord, meer was er niet echt, de handschoenen van de artilleristen die de hete hulzen uit het sluitstuk haalden waren ook van astbest!

Heel fraai model. Vermoedelijk is de uitlaat gewoon van gevlochten staal. Goedkoop en makelijk. Het hoeft alleen de temperatuurs uitzetting op te kunnen vangen.

Dit is de gerestaureerde pz 1van Munster in actie

Gr Bas

Heel fraai model. Vermoedelijk is de uitlaat gewoon van gevlochten staal. Goedkoop en makelijk. Het hoeft alleen de temperatuurs uitzetting op te kunnen vangen.

Dit is de gerestaureerde pz 1van Munster in actie

Gr Bas
Voor zover mijn kennis rijkt is gevlochten staal niet gasdicht en er komt toch behoorlijk wat druk op te staan.... gewoon dunwandige geribbelde buis....

Bijlagen

• 73D9DC24-CD6C-4A8A-9FE5-1800E46518ED.jpeg
    73D9DC24-CD6C-4A8A-9FE5-1800E46518ED.jpeg
    278 KB · Weergaven: 8
Het idee van gevlochten staal is dat het een prima wapening is, maar dan wel OM een ander product, denk aan ommanteling van diverse rubberslangen, maar ook weer om de door mij genoemde trillingsdempers.

Overigens staat er zo goed als geen druk op een maybach uitlaat, er is geen vorm van turbolading in het spel, dus de enige echte druk in het systeem is de druk in de verbrandingsruimte, die na het openen van de uitlaatklep vrijwel gelijk weer weg is en vervolgens in druk behoorlijk afneemt en in flow toeneemt, maar gelukkig is de druk in je uitlaat dan dus minimaal, je kunt je uitlaat dus gewoon dichtduwen met een poetsdoek!

Het idee van gevlochten staal is dat het een prima wapening is, maar dan wel OM een ander product, denk aan ommanteling van diverse rubberslangen, maar ook weer om de door mij genoemde trillingsdempers.

Overigens staat er zo goed als geen druk op een maybach uitlaat, er is geen vorm van turbolading in het spel, dus de enige echte druk in het systeem is de druk in de verbrandingsruimte, die na het openen van de uitlaatklep vrijwel gelijk weer weg is en vervolgens in druk behoorlijk afneemt en in flow toeneemt, maar gelukkig is de druk in je uitlaat dan dus minimaal, je kunt je uitlaat dus gewoon dichtduwen met een poetsdoek!
Dit betwijfel ik wel enigszins. Je ziet op het filmpje bij stationair lopen dat de uitlaatgassen al een paar meter ver komen. Bij hogere toeren wordt de druk dus nog veel meer. Of bedoelde je het relatief?

Ik denk ook dat een turbo bij een 4 takt motor eerder dempend werkt dan druk verhogend (in de uitlaat)

Hoi Erik,

Ik ben bezig met de Flakpanzer 1A van Tristar. Ook een heel prettig model. Die rupsen zijn inderdaad prachtig. Ik piel rustig door en dan wordt het wat.
Ik heb voor de uitlaat nog even gekeken in de Waffenrevue. Daar staan foto's en beschrijvingen uit de HDv in. Echter niets over het materiaal van die slang. De slangen lijken erg op ouderwetse stofzuigerslangen, met zo'n stalen spiraal erin. Daarom denk ik nog steeds dat het rubber is. Rubber voor dergelijke toepassingen wordt bij hoge temperatuur en druk gevulkaniseerd, net als autobanden. Me dunkt dat de temperatuur van uitlaatgassen geen probleem is. Ik kan mij van de Nekaf herinneren dat er overal op het motorblok rubber verbindingstukken zaten. Daar wordt het toch ook heel heet.

Groet,

Jan Coen

Hoi Oscar, flow in de uitlaat heeft niet heel veel te maken met druk, en voor dewerking van een turbo kan ik je doorverwijzen naar youtube, maar als je 1 bar inlaatdrukvulling hebt, heb je die ook in je uitlaat, en het deel overdruk komt dan nog via je wastegate, maar dan wordt het redelijk technisch, en niet geheel voor dit forum bedoeld, maar kijk eens naar de uitlaat van bvb een rallyauto.

Kijk hier voor de slang,,of in ieder geval iets wat er sterk op lijkt

Over het gebruik van rubber onder je motorkap, klopt als een bus, waterslangen, brandstofslangem, vacuumslangen, en tot je aircoslangen (deels) aan toe zijn gemaakt van al dan niet gewapend (staal, nylon, rvs, canvas, allicht zelfs teflon) gevulcaniseerd rubber, goedkoop, duurzaam, en 100 graden kan het zowiezo hebben, net als een paar bar druk, maar de temperatuur van je uitlaatgassen zijn zo eens 800 graden en daar houd rubber niet van, dat wordt hard, breekt, en verkoolt, waarna je bijzonder smerige handen krijgt, en die je na 3x wassen nog steeds niet echt schoon hebt, en ja, het zit dan ook al op je voorhoofd, maar dat is zowiezo het lot van een monteur...

Ik ben na het bericht van Timo nog eens door mijn Pzkfw. 1 foto's gegaan. Ik weet nu waardoor ik op het verkeerde been werd gezet aan gaande die rubber slang. Dat is een fabrieks foto van Krupp met daarop een heel licht gekleurd voertuig met donkere verbindingen. Nu ik beter kijk zie ik dat ook de knalpot die tint heeft. Dat zal dus eerder verf zijn dan rubber. Wel mooi dat we zo deze vraag hebben opgelost. Mijn excuses aan Erik, roest kan dus. Hoewel ik denk dat de Oberfeldwebel een schilderklus in gedachten heeft.

Groet,

Jan Coen

Echt geweldig Erik: origineel, goede indeling, er zit leven in en is ook nog eens (vrij) bekende scene. Vind alleen de uniformen nog steeds wat te 'groen' zoals bij een vorig dio (weet niet of die ook van jou was trouwens), maar zou een kwestie van belichting kunnen zijn.

Heren, Thx voor de reacties!!!

@peter; Komt idd door de belichting en op wat voor medium er wordt gekeken. Op de Latop OK, op m'n mobieltje idd wat 'groenig'...
@Roger; Hmm, next... Een 1:1 huis lijkt me wel wat... (insider!) Anders kriebelt er iets van WO1... Mal schauen!!😎
@vincent; Geblakert is dit keer ook echt geblakert, houten schuurtje en dan met een aansteker de brand erin. (Daarna ook nog afgewerkt met verf en pigmenten etc...)
@Eelke; Grondwerk is (wederom...) zand/leem uit de Eifel, erop gestrooid (zodat het gras van de grasmat ook echt uit de grond komt, en er niet bovenop geplakt zit...) en met verdunde houtlijm gefixeerd.

Grtz
Erik

Thx Heren!

@Eelke; Yup, niks beters als het echte spul. Voordeel van dit zand of meer leem, het wordt knalhard als je het alleen al met water aanmaakt! Op vakantie dus altijd een zakje mee om te vullen; net zoals Sergeant Horvath bij 'Saving Private Ryan'.... 😜😂😂

Grtz
E

Terug
Bovenaan