[Peter V.] Husky 1:72 GEREED + foto's

Peter Vierhout

Regiocoördinator Midden
Lid van de TWENOT
Interesses
1op72 tanks en voertuigen
Schalen
  1. 1:72
  2. 1:76
Terug uit het buitenland, alles weer enigzins gesorteerd dus tijd voor de FOC. 🤣

Ik ga bouwen: Maintenance and Recovery Vehicle Husky, 1:72, merk Ace.

Foto's zie website ACE: http://www.acemodel.com.ua/pages/gallery/72410_alexeev_1.jpg

Mijn foto's komen morgen maar het zal niet meer zijn dan de kit inhoud vrees ik,
met licht gefronste groet (Oostblok kits .... 🙄 ),
Petah

Re: [Peter V.] Husky

Ha die Peter,

Mooi om te zien dat je weer meedoet 😀 . Net als bij het voertuig van Erik Bakker vind ik het type voertuig niet bijzonder, maar jouw werk kennende wil dat niet zeggen dat er niets bijzonders van te maken is. Persoonlijk zou ik 'm niet zo zwaar "verstoffen" als het model op de foto, maar dat is een kwestie van smaak.

Succes!

groeten, Richard.

Hallo Richard,
dank voor het compliment, ik heb even de afbeelding van ACE geleend om een beeld te geven. Mijn versie zal er zeker anders uitzien, tenminste dat ga ik proberen. 8)
Jouw FOC keuze wordt vast een spannende, heeft veel potentie en met jouw reputatie en talent rust er een zware (?) last op jouw schouders. Veel succes vast !

Wat deelnemers betreft begint de FOC bijna te lijken op een aparte SIG (Special Interest Group) binnen de Twenot ?!?!? Nu alleen Petah nog en dan zijn wij bijna compleet 😉
Het wordt wellicht tijd om de krachten te bundelen en leden voor onze SIG te werven 🙂

Tijd voor fotoos !

Uploaded with ImageShack.us

Mooi kitje, weinig onderdelen, slechts 1 pagina bouwaanwijzingen dus een eitje 🙄
Ben al bezig om resin wielen te scoren hiervoor, dat zal toch beter staan. Hoop in Overloon te slagen daarvoor met de aanschaf van LAV wielen.
Voorlopig beeld van de kit is redelijk wat flash maar niet onoverkomelijk. Gauw verder plakken !

Hoi Peter,

Zou zo mee doen met je S (chweres) I (nfanterie) G (eschutz). ARV's hebben toch iets, lekker rommelig, lekker afwijkend en je kunt er ook nog eens wat mee tillen.

1/72 Respect,

Succes, Frank 😉

Re: [Peter V.] Husky 1:72

Mooie dagen om bezig te zijn met plakken 😀 8)
Heb een aantal problemen aangepakt, een ruwe, onvolledige, opsomming :
Kraanarm:
- laatste cilinder v/d kit is verkeerd, doet voorkomen of deze al grotendeels uit is terwijl in deze positie v/d arm de cilinder geheel ingetrokken is. Voorste stuk, wat de cilinderas lijkt, vervangen door Evergreen 1mm rond
- achterste deel v/d laatste arm wordt weergeven met een plastic deel dat aan de dikke kant is en tegen de andere arm aan loopt. Vervangen door evergreen strip 2x1,5mm
- de hoofdarm wordt samengebouwd uit 2 wat dikkere stukken die in de lengte aan elkaar geplakt worden; hierdoor ontstaat in het midden, bij de lijmnaad, over de volle lengte van de arm een holle rug. Strip Evergreen 0,25x2mm er in geplakt, aan de zijdes met plamuur gevuld en daarna vlak geschuurd
- in de kit is niets aanwezig om de hydraulische leidingen weer te geven. Diverse gaatjes geboord en koperdraad 0,3mm opgezocht, peuteren moet nog

Romp
- de naden van de diverse luiken zijn wat zwak aangezet, met de haaknaald (hoe heet dat ding ook alweer?) uitgekrabt
- de scharnieren van de luiken op de boeg hebben geen aanheling op het dek. Dit met evergreen strips getracht te simuleren
- er zijn geen handgrepen en hendels bij de luiken; met koperdraad en Evergreen wat gerommeld

De romp zit op het moment in elkaar, moet morgen nog wat foto's maken van de huidige toestand. Nu even geen zin meer, eerst een biertje 🤣

Re: [Peter V.] Husky 1:72

Foto's zoals beloofd
Het bovendek van de kit met de ARV opbouw nog los erin; tevens de styreen scriber (?) waarmee ik alle luiken en rooster nagetrokken heb:

ARV opbouw past niet. langer dan de sparing in de rompbovenhelft. Aangepast door het bovendek tot tegen de roosters in te korten

Voordek in geleverde en huidige toestand

De delen van de kraan

De 2e en 3e arm v/d kraan, de lichtere delen zijn Evergreen (ik meen het te kunnen zien maar ik heb dan ook voorkennis)

Beelden van de kit tot zover, basis v/h voertuig is nu gereed. Menig details nog aan te brengen en natuurlijk het loopwerk 🤣

De achterlichten waren massive klompjes plastic, met de bolkop frees uitgehold, nu alleen nog lampen maken om er in te plaatsen .... 🙄

Nog veel te doen maar nu eerst het beloofde land weer eens aandoen. Hemelvaart komt er ook aan, 3 dagen plakken met dan de Twenot meeting als afsluiter 🙂

Re: [Peter V.] Husky 1:72 update + foto's

Goed bezig Petah.

Mooi tooltje trouwens zo'n scriber.
Heb je die bij de tandarts mee genomen.... 🙂

Succes, Peter

hallo Petah,
die scriber heb ik gescoord op een Intermodellbau, alweer enige jaren terug. Mooi stukje gereedschap, veel plezier van gehad en zal ik de komende jaren ook nog hebben 8)

De afgelopen dagen te pas en te onpas bezig geweest, heb een weigerende wifi verbinding die veel tijd opslokt en nog niet werkt 😈
Nog geen fotoos, hoop ik a.s. zaterdag te maken.
Grove acties tot nu toe:
- loopwerk zit er onder, wielen/banden probeer ik morgen te scoren te Overloon
- de hydraulische steuncilinders uit de kit zijn een links en rechts variant terwijl ik uit de foto's alleen kan opmaken dat er 2 identieke steuncilinders gemonteerd zijn. Tevens zijn deze cilinders gemonteerd op de onderromp op een vlak gemaakt deel. Cilinders hebben ook weinig detail .... onderring met Evergreen aangebracht, de verkeerde cilinder gelijk gemaakt aan de goede, de onderromp voorzien van een montage vlak voor de steuncilinder. Nog het een en ander te detailleren maar het begin is er.

Morgen even Overloon en daarna weer rap verder,
Petah

Fotooooooooos

wielarmen e.d. gemonteerd, te zien is het vlak gemaakte deel waar de steuncilinder op gemonteerd moet worden :

Detailshot van het vlak gemaakte stukje romp, gat zelf geboord want was niet aanwezig .....

Beeld van de romp met de steuncilinder, de hydraulische leidingen moeten nog (gaten zijn geboord); onderaan de cilinder een Evergreen ring geplakt zoals er hoort te zitten, bovenaan het aansluitblok voor de hydraulische leidingen gemonteerd (Evergreen) :

De kraanarm samengebouwd en voor zien van diverse gaten (smeerpunten ?, doorvoeren hydraulische leidingen e.d.) :

zijaanzicht van de kraanarm :

Ook aan de kraan moeten de hydraulische leidingen nog aangebracht worden, het is alleen een beetje te warm nu op zolder .... 🙄
Wielen zijn ook binnen, asgaten in bewerking dus gaat de goede kant op.
Aan een zijde is de propeller reeds gemonteerd en de beschermbeugel is in bewerking. Als dat gelukt is dan de andere kant.

Nog veel te doen maar er zijn nog 6 weken, door bouwen dus 8)

Re: [Peter V.] Husky 1:72 update 26mei + foto's

Je gaat als een speer Peter, je ligt nu ruim voor op de andere deelnemers 🙂 .
Het gaat al op een bergingsvoertuig lijken 😉

Bruce

Hoi Peter,

Voor mij een onbekend voertuig. De referentiefoto die je in je eerste post zet, vind ik eerlijk gezegd buitengewoon oninspirerend; ik mis de nodige dieptebewerkingen, maar jouw werkzaamheden kennend, ga je dit anders aanpakken...

Een opmerking over jouw ingreep op onderstaande foto :

arvfoc1ebouwfasenr4.jpg

Ik zou het aangebrachte koperen handvat nog even rechtbuigen; het lijkt aan de middenkant meer richting voorkant/neus de steken.
Met een platbektangetje komt dit helemaal goed. 🙂

groet Frank

Hallo Frank,
dank voor jouw compliment 😳 , ga er van blozen. De foto in de eerste post was ook niet als inspiratie bedoeld, komt van de site van Ace en motiveert mij wel om er wat mooiers van te maken. 😉

Wat handgreep betreft, goed gezien ! Rechtbuigen komt later, er moet nog behoorlijk wat op de romp gepeuterd worden en recht zetten hoort dan bij de laatste acties voor gronden.

Nu maar hopen op kouder weer want het is nog steeds plakken op zolder .......

tussen serie fotoos .....

boven- en zij-aanzichten

kontje in detail, roeren moeten nog en menig ander detail

detail zij-shot van de neus

Wat is o.a. gebeurd aan het model :
- begin gemaakt met hydraulische leidingen op de kraanarm; verderop de arm moet nog afgewerkt worden
- uitlaat is 3 mm te lang; ingekort in het midden, waar een raar uitsteeksel zat dat ik toch niet thuis kon brengen
- zij-steunpoten aangebracht en voorzien van hydraulische leidingen
- handgrepen aan de zijkanten aangebracht
- hendels op de luiken geplaatst
- propellers met beschermbeugel geplakt, de roeren moeten nog plus beugels om de roeren
- (resin) wielen verkregen en van de gietblokken bevrijd plus aan de assen aangepast
- boegplaat geplakt met een scratch arm-mechanisme voor het uitschuiven van de boegplaat
- de steunen voor de grote luiken vervangen door strips Evergreen, de stomp en sterf-rubbers moeten er nog op geplakt worden

Ben op het moment al weer wat verder dan deze foto's, moest wel wat posten hier want anders haalt Bruce mij in 😉

Re: [Peter V.] Husky 1:72 update 3juni + foto's

Ha die Peter,

Ook dit ziet er strak uit, je zou haast vergeten dat het brailleschaal is... Ik neem aan dat de bovenbouw nog niet vast zit zodat je makkelijker bij het interieur kan komen? Of mis ik nog een bovenplaat?

groeten, Richard.

Hallo Richard,
dank voor jouw reactie. De kraan zit nog los (zie Blu-tack) en de luiken moeten nog op de bovenbouw. Interieur zal het niet worden, tijdgebrek zal ik maar zeggen.
Luiken zijn nu zover voorbereid (passen nu wel), om beter grip te hebben bij het werken aan het model monteer ik de luiken pas later.

Het is overigens geen brailleschaal maar gewoon 1:72, zo rond de 1:285 lijkt mij meer braille schaal 😉

Nu eerst andere zaken doen en dan gauw verder plakken, de deadline nadert ........ 🙄

Update fotoos 🤣

Kort de acties:
- antennepotten (2x) uitgeboord (0,3mm) en geplaatst
- dempingsrubbers (4x) voor de luiken op de steunarmpjes gescratched (1mm stomp & sterf rondje op een stukje Evergreen 1 bij 1 mm, 0,5mm dik)
- rookgranaatwerpers geplaatst en van dekseltje voorzien (dia 1,4mm stomp & sterf rondje)
- de 6 beugels (?) geplaatst waar het voertuig mee gehesen dan wel vastgesjord wordt; met de hartelijke dank aan Peter Przybylka voor de beugels !
- de beschermbeugels rond de roeren geschratched
- de luiken voorzien van een as tussen de scharnieren ipv het strookje plastic dat op de romp zat

Ondertussen is de kraan geheel voorzien van hydraulische leidingen en zit de haak er aan, is de trekhaak achterop gelijmd inclusief de extra balk met extra aanhaakogen.
Ik moet nog wel even haast maken om deze op tijd af te krijgen 🙄 , of een ondergrondje zal lukken ....... 🙁

[Peter V.] Husky 1:72 update 30juni + foto's

Bouw op een haar na gevild, de acherlampen nog maar het schilderen hoeft daar niet op te wachten dus gauw fotoos plaatsen 8)

Wat is er zoals gedaan:
- gereedschappen geplaatst en van beugels/sjorbandjes voorzien
- kraanarm geheel van hydraulische leidingen voorzien
- roeren en beschermbeugels afgemaakt
- meegeleverde zwaailamp door een scratch vervangen
- draadsnijder gescratched uit restjes messing van ets setjes
- 2 hulppootjes gescratched uit Evergreen, niet op de foto maar de opbergplek is te zien naast de jerrycan (die 4 stukjes plastic); de meegeleverde onderdelen waren onherkenbaar gevormde klompjes plastic
- de 4 extra lampen op de bovenbouw aangebracht (na uitboren)
- commandantenluik gelijmd, de mitrailleur steun van detail voorzien (gat uitgeboord, verstevigingsstrip tussen de armen geplaatst, voeten voorzien van zijstrippen conform 1:1 origineel)
- diverse andere onderdelen gelijmd maar ik weet niet meer wat precies (oh ja, luiken o.a.)

Ik moet nog de achterlichten scratchen uit Evergreen en dan plaatsen, morgen maar eens doen.

Het is nu tijd voor bier, 🙂
groet,
Peter.
P.S.: voor wie het nog niet doorheeft, het voertuig is nog geen 10cm lang 😉

Re: [Peter V.] Husky 1:72 update 30juni + foto's

Dat ziet er goed uit Peter, vooral voor de schaal, ik benieuwd naar het verflaagje.

Bruce

Ps. je hebt me alweer bijna ingehaald 🙂

Mooi gebouwd peter maar tijd voor veruf... 😀
En knap hoor voor die schaal..

Ga je dead line nog redden 😕: 😕: 😕:

Effe gauw wat verf fotoos geschoten, decals moeten nog maar het einde nadert 😉

Het voertuig in de huidige staat; kleur erop en Parket Plus, inlijnen gedaan

Van links naar rechts : de scratch hulp steunen, de 6 wielen/banden met daarachter de kraanarm, de beide achterlichten :

Nu gauw weer verder voor ik ingehaald wordt door de deadline 🙄

Re: [Peter V.] Husky 1:72 update 8juli + 2 foto's

Netjes Peter,

De verf zit er op, nu nog de laatste loodjes.
Dit ga je vast redden voor de deadline.

Succes verder, Peter

[Peter V.] Husky 1:72 gereed 14juli

Deze is af ! 🙂

Heb ik weer Bruce niet ingehaald 😈 😉

Eindfoto's volgen vandaag of morgen, moet nog iets met het licht verzinnen want anders vallen diverse details weg in de schaduw 🙄

Terug
Bovenaan