[Peter v Dijk] DodgeWC-63 on hold...

Re: [Peter v Dijk] DodgeWC-63 bouw-update 29 mei

bert lindeboom zei:
hoe start je zo'n ding eigenlijk?
groeten,bert
met een handgranaat toch ? 😈
Maar ik heb ook van een ijzervreter gehoord dat dit te bewerkstelligen was middels 1 voetschakelaar die op boobytrap achtige wijze is te bedienen in het vooronder van de cabine.. jawel.

DodgeWC-63 bouw-update plaatwerk 12 juni

Howdy folks 😉

tijd voor een bijspijkering :
In de update van 29 mei sprak ik over wat extra wiel-op-vooras-foto's. Die staan er nu : hier dus

In deze update verder met stuurarmen en plaatwerk.

Onderdeel A39 moet ivm stuuruitslag aangepast. Met zaagje de armpjes gescheiden.
Dsc06993s_zps048c9162.jpg

gaatjes in frame gemaakt, stuurarmen im platz geklebt, en de schokdemper-armen vaastgeplaaak wóhr !?
Plaatwerk wordt verderop besproken.
Dsc07032s_zps2d6104c3.jpg

Dsc07026s_zpsea052a14.jpg

3 onderbuik detailplaatjes :
Dsc07027s_zpsafd20ee0.jpg

Dsc07030s_zps0c33f6cd.jpg

Dsc07028s_zps0221caad.jpg

En dezelfde pic, maar met raster om 'ns te kijken hoe recht of krom 't allemaal zit...
Let ook eens op hoe de groene kleur hieronder anders aandoet, enkel vanwege het rode raster ! 😱
Dsc07028sa_zps879f8a86.jpg

Cabine en ander plaatwerk.

Dit had ik :......................................................................................en zo heurt 't (maar ik wil 't met neergeklapt raam) :
Dsc06969s_zpsc2bfe315.jpg
Dsc06969sb_zpsa0246bf5.jpg

Het tekenen helpt me de samenhang en werking der delen te begrijpen.
Dsc06999s_zps539e193d.jpg
Dsc07001s_zps3009da46.jpg

De sluithandel er tussenuit gezaagd.
Dsc07002s_zps7a4f3f47.jpg
Dsc07003s_zpse3742d28.jpg

Sluithaken hebben een wat grote knik.... vooruit maar (ze zitten nét zo mooi recht..)
Dsc07008s_zps58d5115b.jpg
Dsc07010s_zpsbe0531df.jpg

Dsc07009s_zps1f859d5d.jpg
Dsc07013s_zpse132487b.jpg

Het oog naast de sluithaak is om een band (deurflap?) aan vast te kunnen haken (zodat je niet uit het vehikel valt...)
Dsc07016s_zps954dec17.jpg

Buitenkant cab afwerking (missen nog 4 boutjes van raamframe-mount) kiertjes gedicht met CAlijm.
Dsc06970s_zpsea41c9cb.jpg
Dsc07021s_zps1cba3edc.jpg

Instrument paneel : het meest linkse "klokje" was in de praktijk een (12) voltmeter. Werd enkel gebruikt in geval van voertuig + radio. (bron: TM9-808 1944)
Kwam hier wat laat achter, maar zal kijken of ik 't nu nog netjes kan wegwerken.
Heb tijdens het opschonen van de dash 3 foutieve klinknageltjes verwijderd, maar dat bleken het grootlichtlampie en de voltmeter schakelaar te zijn.. 🤣 het HiBeam lampje zal ik nog herplaatsen.
Dsc06972s_zps13112e13.jpg

Dsc07022s_zps02d7db3d.jpg

de contactschakelaar :
Dsc06995s_zpsc133159f.jpg

Binnenkant cab nog wat boutkopjes :
Dsc06973s_zpsc504416b.jpg
Dsc07024s_zps49e9c3dd.jpg

Hier een mooi voorbeeld van te veel dunvloeibare pastic lijm :
Dsc07011s_zps4fafd888.jpg

Dit is makkelijk bij te werken met zo'n superfijn zaagje en schuurpapier. Heb dat hier niet gedaan omdat er een besneeuwd raam overheen komt.
Dsc07011sa_zpsa4d1b576.jpg

Dsc07011sb_zpsf102b87c.jpg

Hier had ik ook te nat gelijmd. Na harding bijgewerkt, zodat het weer als los plaatwerk oogt.
Dsc07012s_zps9ecb18cb.jpg

Koplampen inkrassen (naad tussen lamphuis en klemband).
Dsc07014s_zps10d48143.jpg

Nee, geen "fancy" steuntjes voor de lampen, wel bedrading.
Dsc07020s_zps325c40c5.jpg

Dsc07046s_zpsc1113772.jpg

Tot nu een prima kit! (blijkt een rebox te zijn van "Sky Bow") veel en mooi detail,
goede passing, maar de gietkwaliteit is iets minder (tikkie "slordig" zou ik 't noemen) de sprues zeggen 2001.
Instructies blijken wel steeds weer wat verwarring te stichten (kom ik nog op terug).

Tot slot van dit epistel één van m'n hoog geachte schaalfiguranten die andere ideeën heeft aangaande het starten van 1 Dodge...
joker_zpsae43df44.gif

Dsc07015s_zps043af382.jpg

auf Wiederschnitzel meine Damen und Herr'n
wave01_zps061cc6cb.gif

Re: [Peter v Dijk] DodgeWC-63 bouw-update 12 juni

Ha die Peet,

Ik blijf me elke keer weer verbazen over de verscheidenheid aan kwaliteiten die jij bezit. Hebben we het laatst op de bouwavond al over dat 3D printen gehad, zie ik nu weer "een tekeningetje" uit de losse pols 😱 . Op die manier zaken visualiseren maakt het wel een stuk prettiger voorbereiden.

O ja, over de Dodge: ook niets dan lof, je doet dingen waarover ik niet eens wíl dromen 😉 ...

groeten, Richard.

DodgeWC-63 bouw-update 14 juni

1 goeie vrijdagmiddag peoples 😉

Richard bedankt 😀

Oent jetst wieder waaiter miet deer
message_zps8f72be3d.gif

Verder met het raam.
De ruit-uitzetters zijn dicht gegoten. Eens kijken of je ze open kunt maken met scriber en boortje en schuurpapier....
Dsc07033s_zps520d8853.jpg

Gemonteerd en voorzien van schroefknoppen.
Dsc07036s_zps52cd3bdb.jpg

Dsc07043s_zpsd575164c.jpg

Dit heb ik gebruikt als schroefknoppen, maar dan wat kleiner gevijld.
Dsc07034s_zpsd716cf2c.jpg

De vacuum slangetjes naar de ruitenwissermotors moeten er ook op. Men neme een eindje Ø0,3 looddraad en CA-lijm.
Dsc07037s_zpsc6e8d6a7.jpg

"Slangetjes" met een paar stipjes CA op het frame vastgezet.
Dsc07038s_zpsdb57be7c.jpg

Handgreep op de ruit gezet, raamframe stootblokjes geplaatst, 2x4 "boutjes" op de framehouders geplakt.
Dsc07040s_zpse97e138c.jpg

Dsc07039s_zpsc4c669fa.jpg

Dsc07041s_zps4e62796d.jpg

Steuntjes voor het neergeklapte raam en de haken om 'm vast te houden.
Kleine onderdelen zijn veel makkelijker te bewerken wanneer je ze aan een stuk sprue laat zitten.............Raamsteuntjes een beetje afgeslankt.
Dsc07004s_zps0b10bc13.jpg
Dsc07007s_zpsa499da12.jpg

Na bewerking loszagen zodat er minimaal plastic restanten weg te schuren zijn.
Dsc07006s_zps53ffb819.jpg

Overtollige voltmeter en dasbordlampje weggesneden en geschraapt. Met graveerstiftje (zie hieronder) nog wat gevlakt. En een verse HiBeam indicator geplaatst.
Dsc07044s_zps569fce86.jpg

Even met een beetje MEK erlangs en 't ziet er heel acceptabel uit.
Dsc07047s_zps2b133558.jpg

Setje diamant graveerstiftjes, die zich ook goed laten gebruiken om te vijlen op lastige plekjes.
DSC07035_zps9501c63c.jpg

En dan zijn we zo zachtjes an aanbeland bij de laadbak en de wielen:
Dsc07048s_zpsf9479f7d.jpg

Maar daarover meer de volgende keer !

groetjes met sproetjes
wavesmile_zps01f9ddfe.gif

DodgeWC-63 bijna-update 26 juni

Allo allo 😉

ben zover om weer een rits plaatjes te plaatsen, maar Photobucket heeft alle plaatjes doormekaar gegooid tijdens uploaden GRETVERRRRR 😈 😈
Ga echtnie voor elk te plaatsen plaatje steeds 7 pagina's doorzoeken...

Zodra dit is opgelost komt de update....

greetzz

Re: [Peter v Dijk] DodgeWC-63 bijna bouw-update 26 juni

Heb dat probleem met fotoemmer ook..... Alleen zijn 't bij mij 26 pagina's 😱

Wat ik tot nu toe zie, is weer een echte Van Dijk Special. Ik wacht met smart op de nieuwe plaatjes.

Wat is dat voor zaagje dat je gebruikt, trouwens? Heeft de vorm van een scheermesje?

Of het door elkaar gehusseld is, geen flauw idee, het ziet er goed uit en wederom een fijn oog voor details. Deze kit is net als de andere Dodges een rebox van Skybow en zover ik weet heeft AFV ze wel opnieuw gegoten. Qua details zijn het goede kit, af en toe wat pas problemen en de tekening klopt niet altijd. Toch weet ik zeker dat je hier een mooi gebakje van gaat maken en straks met sneeuw zal het wagentje het koud genoeg krijgen 🤣 😉

Bouwgroetjes Johanna

Hej Ron, bedankt hè, en tja dat ge-emmer met Photobucket...
Ook al zal het geshuffle met pix niet wéér gebeuren,
ik zal deze luttele 7 pagina's toch maar even gaan herschikken dan :x (intussen die gasten gemailed en wacht op uitleg).

Het gebruikte zaagje ziet er niet alleen uit als een scheermesje, het is bijna net zo scherp ook.
Deze zaagjes zijn éénrichting-zaagjes. Gemonteerd in een houder gebruik je dus de ene kant trekkend en de andere duwend.
Leverbaar in grof, medium, fijn en extra fijn. Echte supertool (ook te gebruiken als scriber) je kan er chirurgisch nauwkeurig mee ontleden en detailleren !
Bestellen via het emailadres op de foto.
resinzaag.jpg

Dag Jip 😉 bedankt. En de plaatjes zijn in m'n topic prima op orde hoor. Het is m'n bron-album wat overhoop ligt.
De Dodge (lees: details) bedekken met sneeuw begon me langzaam koude rillingen te bezorgen,
maar omdat ik me wil houden aan het FOCthema kan ik er nu toch wel voor warmlopen...

toedeloe 😀

DodgeWC-63 bouw-update 27 juni

Hallo allen, foto-emmer ge-emmer of niet.... hier de vorderingen :

We waren gebleven bij wielen en laadbak.

Over de laadbak zelf valt weinig te melden, behalve dat-ie in elkaar zit en :
onderdelen passen goed, mooi dun plaatwerk, goed detail.
De bak is niet apart gekiekt... (niet spectaculair genoeg.... kweet ut, ben een verwend kreng 🤣 ) maar heb wel
het broodnodige extra detail toegevoegd
pardon_zps12d73da1.gif

Omdat 't zo leuk is om te doen, wilde ik de achterklep voorzien van kettinkjes die de klep horizontaal houden tijdens laden of lossen (maar op deze Dodge laat ik die klep dicht).
Men neme :6 gaatjes, stukje zeer fijne ketting en 4 stukjes Ø0,3mm koperdraad (uiteinden omgebogen met pincet en mini schroevedraaier).
Na aanhaken van ketting oogjes dichtgeknepen.
Lange uiteindjes zijn tijdelijk en om makkelijker te werken. 1 eindje aan de bak en 1 aan de klep.
Dsc07050s_zpsf230662c.jpg

Oogje ombuigen voor de neerwaartse hang. Even passen..
Dsc07051s_zps08e164fb.jpg

Juiste kettinglengte bepalen (nix gemeten, gewoon op 't
oog_zps5a17c8c0.gif
)
Dsc07052s_zpsb29abefb.jpg

Dan nog 1 erbij gemaakt.
Dsc07054s_zpsff9b9449.jpg

Controle van lengtes.
Dsc07057s_zps65089e14.jpg

En toen het spannende deel van die klepkettingen (ah! weer zo'n mooi Kapitein Haddock scheldwoord : klepketting 🙂 )
De kettingen horen een omhulsel te hebben. Besluit genomen om het met putty te doen... flinterdun gerolde GreenStuff.
Dsc07059s_zps470453fa.jpg

Dit lapje putty moet om de ketting... hoe?.. Met een beitelvormig mesje, een plat synthetisch penseel en een pietsie CA-lijm dacht ik zo..
Dsc07060s_zps7118119f.jpg

Eerste poging mislukte, maar daarna ging het OK. Kan dit werkje niet met weinig woorden uitleggen....gewoon doorprutsen tot het lukt..
Dsc07062s_zpsf84cc2c8.jpg

Vanwege de talkpoeder plakte de putty niet meer, vandaar heel weinig CA om de hoesjes dicht te houden.
Weinig, anders zou het geheel te stijf worden om lekker te buigen.
Met 't oog vast aan de bak (dmv CA) gingen de hoesjes tóch open door het ombuigen... maar ter plekke met superdunne CA gelijmd en toen in vorm gebogen.
Dsc07064s_zps64f90347.jpg

Na harding de hoesjes met CA tegen de bak gelijmd (rechts zie je hoe dun 't lapje putty is... ketting komt er bijna doorheen).
Dsc07065s_zps8ce931f1.jpg
Dsc07066s_zpsfcbdc581.jpg

Het toolrack. De schep is met wat inkrassen wat opgeleukt. Stripjes loodfolie toegevoegd voor de riemen.
Dsc07068s_zpsaf037c89.jpg

Na het "vastbinden" nog 2 aparte korte stripjes (elk voorzien van een "gespje") erop geplakt voor effect. En als toetje een boutkopje.
Lijmrestjes zijn duidelijk hier, dus ik zal daar nog even met de scalpel langsfietsen.
Dsc07083_zps8d8040a5.jpg

Dsc07088s_zpsded4bb0f.jpg

Wat zei ik ? historisch correcte Dodge ?.... ja maar dan moet ik toch ook die anti-uit-de Dodge-val-riemen maken...
Dsc07090s_zps4f681775.jpg

Dsc07080s_zpsefc2130b.jpg

Achterop de zitting een draadje in gaatje gelijmd. Daarna de riem vastgeplakt (riemen zijn gesneden van loodfolie (die stevige van een mayonaisetube).
Riem was hier reeds op gewenste lengte en al voorzien van de haak die vooraan vast moet.
Dsc07073s_zpsf462fce7.jpg

De sluiting is van Royal Model. Haak staat wat ver open maar durfde er niet meer aan te zitten toen alles eenmaal goed zat....
Dsc07070s_zpsaa6e6ee1.jpg

Toen alles dus goed vastzat zijn de montage-ogen toegevoegd (klopt niet echt zo, maar vooruit...)
Dsc07074s_zps69ffc99b.jpg
Dsc07091s_zpse20b91b9.jpg

Vóór het plaatsen van de laadbak eerst nog de achterlicht- en aanhangerstekker bedrading (Ø0,3 looddraad).
Dsc07086s_zps16c76457.jpg

Dsc07087s_zps3d275bab.jpg

En de remschoenplaat met naaf moesten er nu op.
Tijdens het samenstellen der 4 achterwielen vond ik 2 remschoenplaten die ik had moeten hebben voor de voorwielen (zie hier 5e plaatje)
Dit was dus geen ontwerpfoutje zoals ik dacht, maar een onduidelijkheid in de instructies... ach ja....gelukkig was het voor de montage achter verder geen probleem.
Dsc06996s_zps39737af4.jpg

Grill iets dunner geschraapt (hier ter vergelijking met de grill voor de lierloze WC-62). misschien dan de stangetjes nog vervangen met wat dunnere...
Dsc07092s_zps1b097b77.jpg

Ook de spiegel alvast gedaan. Een spiegeltje van Echelon erop geplakt.
Dsc07084s_zpsc2e0730b.jpg

Wat nu nog verlijmd moet worden zijn :
wielen, voorruit ("hold down haken" ontbreken nog), spiegel, jerrycans, brandstof vulbuis, lierhaak, stuur,
maar hier alvast droog gemonteerd tijdens een rondgang in 13 plaatjes :
Dsc07112s_zps6dcd70b8.jpg

Dsc07113s_zpsc04b758d.jpg

Dsc07126s_zps545633f8.jpg

Dsc07106s_zps864b4c3c.jpg

Dsc07115s_zps1d863a19.jpg

Dsc07099s_zps3dd838a4.jpg

Dsc07120s_zps8475805a.jpg

Dsc07137s_zps94fdbf45.jpg

Dsc07131s_zps44f228b2.jpg

Dsc07129s_zps3b34ad13.jpg

Dsc07125s_zpse243d64e.jpg

Dsc07102s_zps43914a0b.jpg

Dsc07108s_zpsad6abc29.jpg

Zo dan, bijna primertijd dus en ik zal nu ook 'ns een beetje de ondergrond gaan plannen.

Bedankt voor 't kijken en u weet : commentaar altijd welkom !

Zomerse groet
happy01_zps16a5c5ed.gif

Re: [Peter v Dijk] DodgeWC-63 bouw-update 27 juni

Peter,

Ik wordt een beetje moedeloos als ik jouw foto's bekijk en dan mijn gepruts aanschouw .....

zo ga ik natuurlijk nooit de FOC winnen 🤣

Maar ik geef niet op en ga door !

Ik zie op jouw foto's prachtige kleine kettingen .
Ik heb voor m'n 251 ook een stukje ketting nodig
Mag ik vragen waar jij die kettingen vandaan heb.
(en zeg alsjeblieft niet dat je die ook zelf hebt gemaakt 😈 )

greetz Ronald

Hoi Peter,
ik wist niet dat zo ook een Dodge in schaal 1:9 hadden 😱

Ongelofelijk als je bedenkt dat dit 1:35 is en dat moet ik regelmatig mezelf even voorhouden.
Prachtig werk!
Groet,
Willem

Ha Ronald, bedankt hè 😀
Die ketting heb ik ooit 'ns aangeschaft op een beurs, maar weet niet meer van wie of welke makelij.
Je kunt goegelen op "brass chain", maar als je niets kunt vinden en je hebt niet
zo'n groot stuk nodig wil ik je wel uit de brand helpen. (kijk hier eens, en zal zelf ook even kijken want winkel zit bij mij om de hoek)

Bedankt Willem 😀 1:9 zei je, ja op de plaatjes lijkt 't heel wat inderdaad.
En de grote walkaround foto's (1024 pixels breed) doen 't 'm óók wel denk ik.

groetsels 😉

Tja Peter, ik heb hem gezien in Overloon,
en moest echt 2 x kijken of het hetzelfde voertuig was, als op het forum,
hier lijkt ie echt 10 x groter, dan maakt jouw werk juist zo knap, het is bijna niet eens zichtbaar met het blote oog!

maar eh... ik ruik bijna de verf? 😀 😉

groet, Peter.

peter van dijk zei:
Die ketting heb ik ooit 'ns aangeschaft op een beurs, maar weet niet meer van wie of welke makelij.
Peter,
Kan me herinneren dat we die een keer hier besteld hebben 🙂 🙂
http://www.rbmodel.com/index.php?action=products&group=086
Met meer fun stuff...

En wentink in Arnhem heeft ze ook (boten sectie...)

Herman

Dank je Peter 😀 eigenlijk best verneukeretief die macrofotografie.... als je zulke foto's niet ziet en je loopt nog steeds strak rechtop,
loop je op een beurs zomaar een hoop detail argeloos voorbij...
Enne.... verf wordt nu vers geplukt, dus binnenkort van het plastic groen naar Tamiya.. euhh...nouja... groen dus 🤣

Herman, bedankt voor de tip ! al heb ik ze daar nooit besteld, tis goed om te weten dat ook zij van die mooie kettinkies hebben.

toedels met noedels 😉

Werkelijk fantastisch detailwerk Peter ! Wat me met jouw obsessie voor details wel verbaast is dat je de houweel niet uitgeboord hebt of hoort dit misschien zo (ik heb natuurlijk absoluut geen verstand van Amerikaanse WOII werktuigen) ?

Groet,

Arjan

Bedankt Arjan 😀
Werkelijk fantastisch detailwerk Peter ! Wat me met jouw obsessie voor details wel verbaast is dat je de houweel niet uitgeboord hebt of hoort dit misschien zo
onvoorstelbaar dat ik dát over 't heuf gezien heb 😳 daar ga ik dan met m'n 477 referentiefoto's.... kleine troost is dat de Dodzj met z'n achterwerk naar de struiken staat...

Intussen is de truck qua bouw voor 99% klaar en ook al in de basiskleur gezet.
Zal binnenkort maar 'ns updaten hier.

mazzeltjes 😉

peter van dijk zei:
onvoorstelbaar dat ik dát over 't heuf gezien heb 😳 daar ga ik dan met m'n 477 referentiefoto's....

Nu ik ook eens beter kijk op die trekhaak hoort een kettinkje en splitpen...
dus net die ene foto gemist 😀 😀 😀
peter van dijk zei:
kleine troost is dat de Dodzj met z'n achterwerk naar de struiken staat...
Echt wel een zwak excuus.....kijk naar je Famo waar je iets gedetailleerd hebt waar echt niemand meer iets van ziet... 8) 8)
Of waren het de "wijze" woorden van de bouwavond die je.... 😉 😉

Herman

Ha die Hermanus 😀
op die trekhaak hoort een kettinkje en splitpen...
volgens de bouwinstructies niet
laughing_zps36843dc1.gif

kijk naar je Famo waar je iets gedetailleerd hebt waar echt niemand meer iets van ziet... 8) 8)
wat dan precies ? ik kan 't effe niet terugvinden...(die "wijze" woorden ook al niet)

toedeloe 😉

dat pennetje en kettinkje was niet standaard op trekhaken,er zat wel een pintle-hooklock en pintlehooklatch op die je moest bedienen om de haak te kunnen openen,dat was de borging.Heb nog wat wartime foto's bekeken maar zie ze eigenlijk nergens.op gerestaureerde voertuigen wel,maar op dit soort punten wat te maken heeft met inmiddels opgedane (slechte) ervaringen of andere wetgeving is dat geen referentie,
groeten,bert

Nou Bert, bedankt hè, blijkt dat ik 't dus onbedoeld correct heb gedaan 🤣
Nog even foto's gekeken... inderdaad geen kettinkje.

En Herman : had ik toch een kettinkie gemonteerd, dan had men 't niet kunnen zien,
omdat de Dodge met z'n groene behind naar de struiken staat 😉

toedeloe

DodgeWC-63 bouw/verf-update 14 juli

Ad salutem omnium exemplorum ædificantes.......oftewel :
message01_zpsc4c0c28c.gif

hoog tijd om te up te deten :
intussen zijn de takkenvangers aan de gril aangepast.
Ook zijn de voorste remleidingen aangebracht.

Aldus geschiedde...
Dsc07138s_zpsae45b500.jpg

Foto A

Hier een rooster sbsje (had de eerste stappen al gedaan vóór ik bedacht plaatjes te maken, maar hoop dat 't toch duidelijk is..)
Materiaal : plastic Ø0,3mm; scalpel; afgestompte tandstoker; dunne plastic lijm; heel dun penseeltje voor de lijm (anders overspoel je steeds de fijne staafjes die dan zacht worden).

Op Foto A^ zie je de weggeknipte hekjes (die ik gebruikte als positie-template voor de nieuwe stangen, "aftekenen" met speld of scalpel).
De liggende stangetjes zijn hier ook al verlijmd (behalve één halve nog).
Ook is te zien hoe een begin wordt gemaakt van een "staander" met een eindje plastic. Foto B :Na verlijming (+harding) wordt de stang met de scalpel afgekort
Foto B
Dsc07141s_zps9438ed3a.jpg

Fotonummering beetje in de soep gelopen dus we beginnen met pic 3 en 4.
Liggers moeten goed vast zitten vóór stap 3, dan eindje staaf met 1 uiteinde aan de beugel verlijmen, met weinig lijm. Veel of vaak dunne lijm aanbrengen maakt de staaf zacht en dus ook iets rekbaar !)
Steeds eerst 1 kant goed verlijmen en even laten drogen voor de andere kant wordt vastgezet (pic 4 +5). Nu is er nog mogelijkheid voor correctie.
Met een stompe tandstoker zorvuldig vastdrukken (de 0,3 plastic staaf wordt snel zacht).
LET OP, de kruisverbindingen worden nu nog niet verlijmd.
Dsc07142s_zpsbed7b958.jpg
Dsc07143s_zpsb4996141.jpg

Pic 5 :Vóór het vastdrukken kan het staafje nog gericht worden.
Op Pic 1 zie je het effect van veel lijm. Tijdens het vastdrukken zijn de staafjes vervormd (op deze foto zijn de kruisingen ook al (te nat) verlijmd).
Dsc07144s_zps1b065558.jpg
Dsc07139s_zps9762139f.jpg

Pic 6 + 7 Wanneer het staafje goed vast zit en de verbinding droog is : weer dunne plasticlijm ertegen en het uiteinde geplet. (na harding kan teveel plastic nog weggestoken worden).
Dsc07145s_zps4d312a03.jpg
Dsc07146s_zps020bc477.jpg

Dat werkt mooi 😛 had dit nog nooit eerder gemaakt... effect van een gelast staafje ben ik zeker tevreden over... nu allemaal zo
passur_zpse6f2cdd4.gif

Dsc07149s_zpsc5686567.jpg

Pic 9 Hier wordt het laatste (halve) staafje aangelegd. En zie het verschil met de RUDD-grill. Maar zelfs het Ø0,3 plastic staafje is in 1:1 nog steeds 1,05cm
Pic 10 Wanneer 1 uiteinde vastzit, de staaf een eind ingekort en de T -kruising verlijmd (na uitharding afgekort).
Wanneer de boel uitgehard is kunnen alle kruisverbindingen gelijmt worden. Met stevig aandrukken en extra lijm druk je de kruising makkelijk plat indien gewenst).
Als laatst zijn alle uiteindjes (waar mogelijk) nog met een verse scalpel bijgewerkt.
Dsc07152s_zps7c0f935a.jpg
Dsc07153s_zpsd5a69745.jpg

Dsc07164s_zps0e06df92.jpg

De remleidingen op hun plek.
Dsc07167s_zps3c86d99f.jpg

Dsc07169s_zps7264a902.jpg

En behalve de spiegel en de wielen en de grill en de jerrycans en het stuur (en de decals) is het plakken gedaan.
Dsc07159s_zps50660a5c.jpg

Voor later plakgemak hier en daar nog wat Maskol (rubber maskeervloestof van Humbrol) opgesmeerd en voor spuitgemak de boel op blokken en stokken gezet.
Dsc07165s_zpsbe8f0d52.jpg

Dsc07166s_zps92b2b8a3.jpg

Dsc07172s_zpsb97e25d3.jpg

Ondanks het fraaie weer toch maar gekozen voor grijs 😉
Dsc07182s_zps21a5e8fe.jpg

Op radiator en koplampen zie je de Maskol zitten. Radiator is al zwart en moet voor de grill ervoor gaat nog gedrybrushed worden.
Dsc07190s_zps03b210c5.jpg

Dsc07191s_zps88565859.jpg

Stuur gaat erop als decal- en schilder werk in de cabine klaar zijn.
Dsc07184s_zps839a85d1.jpg

Dsc07189s_zpsa309db23.jpg

De gebruikte ketting voor de achterklep.
Dsc07157_zps4adb9a9b.jpg

Intussen is de Dodge al groen, heeft een eerste wash en pinwashbeurt gehad en er zitten zelfs al wat decals op jaja, binnenkort dus meer.
En voor een nette omlijsting is inmiddels een lijstje bij Xenos gehaald.
Kleine tegenslag :ik brak de spiegelsteun (zat nog niet eens aan de Dodge vast). Was nét niet in tweeën dus kon 'm mooi teruglijmen gelukkig.

Bedankt voor uw aandacht en een zomerse groet vanaf Area 51section B
alien_greetings_zps12e8bda2.gif

enne... assik zo'n échte 1:1 Dodge had zou ik 'r ook graag zo noemen :

ironbitch_zpsc6526804.jpg

Re: [Peter v Dijk] DodgeWC-63 bouw/verf-update 14 juli

Damn Peet!
Kan me niet herinneren jou ooit in de verffase gezien te hebben??

Je hebt in ieder geval wel de emoticons ontdekt ' ey? 🤣

Nice Peter,

Inderdaad, de verffase is bereikt, super gedaan!
Ben benieuwd wat je skills daarin zijn,
supergedetaileerde verfdetails met 1-harige marterhaarkwasten met gespleten haarpunten?
Verfkleuren die gemengd zijn uit 5 verschillende basiskleuren,
en die dan nét dat ene Humbrolkleurtje mist, omdat deze uit productie is,
en dat Gunze Sagnyo daar een vervanger voor heeft, maar dat die in NL niet te bezetten is? 😉

Peter, succes,
I Will follow!
Peter.

Hey Ron,
Damn Peet!
Kan me niet herinneren jou ooit in de verffase gezien te hebben??
kan 't mezef ook niet goed herrinneren wanneer ik dat voor 't laatst gedaan heb 😱 o jaweeel, die Harley, maar zo'n motorfiets is toch wat anders dan het HeavyMetal werk.
En smileys vind ik erg leuk ja
happy03_zps2a93beb9.gif

Hej Peter, dankjewel, en mijn verfskills zijn zeker niet van het master niveau, maar ikzelf ben er tevreden mee,
al probeer ik ook op dat vlak steeds beter te worden.
Ik werk zelden volgens een vast patroon.... gewoon doorkliederen tot het gewenste resultaat behaald is.
Doe het zo-i-zo te weinig om een comfortabele routine te hebben ontwikkeld.

Affijn, we gaan het zien....

toerelezondag
0081_zps6aebe2c0.gif

Als je altijd hetzelfde doet is het niet leuk, ik heb ook geen vast patroon, de ene keer is het top, de andere keer zozo en wat maakt het uit, zolang je tevreden bent en ik weet zeker dat dit model met een verflaag zijn details behoudt en dat is het halve werk 🙂

Verf groetjes Johanna

Ha die Johanna 😀
ik weet zeker dat dit model met een verflaag zijn details behoudt en dat is het halve werk 🙂
en dan bedek ik 't weer met sneeuw 😱
Kom mezelf weer eens tegen, en kan daar wat mee : wat je NIET ziet hoef je geen extra werk aan te spenderen (en doe dat dan ook 'ns niet....)
Tijdens de eerste pinwashbeurt moest ik telkens op de rem : komt sneeuw overheen, laat maar.............. ja maar het....neej, LAAT maar...okeegoed.... HA! dat scheelt hoop werk die sneeuw 😀

Als ik dan zo graag detailleer, kan ik wellicht eens op zichzelf staande SbSjes maken over bijvoorbeeld bedrading, stuurbare wielen, uitrusting, hang- en sluitwerk, plaatwerk ?

Wederom borrelt de wens op om 'ns een RUDD FOC te doen met als zwaartepunt het schilderwerk !!

een groet, recht uit de doos 😉

Verf is ook maar verf en verweren, elke laag laat de laag eronder verdwijnen en veel verweren laat weinig van de verflaag zien die er ooit opgespoten is of gekwast.
Waarom zou je geen sbs schrijven, het zijn de leukere dingen en niet altijd zit het in de afronding, zo zeggen, haal je plezier uit de dingen die deze hobby leuk maken en als dat detaillering is, ik mag er graag naar kijken en van een goede sbs leren we allemaal 😉

Pas op dat de sneeuw niet door de zon smelt 🤣
Gr Johanna

peter van dijk zei:
Wederom borrelt de wens op om 'ns een RUDD FOC te doen.....
een groet, recht uit de doos

Iets klopt er in dit stukje tekst niet.... Maar wat???
🙄

Hoe zegt men zo mooi?

Een borrelend RUDD-groetje.... 🤣

Ron van Wiggen zei:
peter van dijk zei:
Wederom borrelt de wens op om 'ns een RUDD FOC te doen.....
een groet, recht uit de doos

Iets klopt er in dit stukje tekst niet.... Maar wat???
🙄
Det finns just ingen av 🤣

DodgeWC-63 verf/decal-update 18 juli

Goedemiddag Dames en Heren,

heden is m'n hobbyzolder in gebruik genomen om broodjes te bakken, maar ik heb daarvóór nog iets
aan de Dodge kunnen doen.

Bij deze een kleine update :

De Tamiya acryl basiskleur is een kleur die naar eigen smaak is gemengd (en verdund met Tamiya Laquer Thinner) :
XF-58 Olive Green + XF-49 Khaki + X-22 Clear (verhouding 1:1:1). Iets aan de lichte kant ivm de volgende washes en verwering.
Algemene- en pinwash : Raw Umber + White Spirit (of wasbenzine als ik het snel droog wil hebben, al moet olieverf zélf dan nog harden).
Dsc07219s_zpsa217f4f0.jpg

De decals zijn niet 100% in orde. Ouderdom in combinatie met slechte print ? de laklaag oogt vlekkerig, tekens zélf zien er goed uit.
Decals krijgen van mij immer de Set & Sol behandeling, maar dat mocht voor de bumpersticker niet baten :

Je ziet hier de eigenlijke decal die tijdens het weken loskwam mét een heel dun laagje papier van het decalvel. Maar zolang het nat was kon je niet zien
dat dit hele dunne papier er zat.. 't was gewoon doorzichtig. Ik vond de decal wél vreemd dik, en 't wilde niet lekker glijden in de Set-nattigheid.
Kwam nog bij dat ik de lierketting + haak vóór 't spuiten al keurig op 4 plekjes had vastgezet met CA, en de decal er onderdoor zou schuiven.
Door het slechte glijden van de decal molde ik die uiteindelijk. En door veelvuldig toevoegen van Set begon ook de verflaag het te begeven (WAUW... échte paintchipping 🤣 )
Dsc07208s_zps606cb1d6.jpg

Dan maar een andere markering toepassen en heb dan toch maar de lierketting losgemaakt.
Lakschade wordt wel weer bijgewerkt en zal er ook nog een nieuw tussenstreepje opzetten..
Dsc07211s_zps58135c7f.jpg

Andere decals werken zoals het hoort, al laten ze zich (door hun dikte) lastig om randen plooien.
Moest de Sol behandeling enkele keren herhalen en met een stug penseel de decals om de details "prakken".
Dsc07214s_zps77aec716.jpg

Dsc07215s_zpsf4e0a36a.jpg

En ook hier bleek dat ik niet goed had gepland...wederom zat eigen aangebracht detail de decals in de weg :x De witte ster decal ging niet, dus maar met stencil gedaan (kleinere ster).
Dsc07207s_zps6aa84a24.jpg

Dsc07220s_zpsd50c9c29.jpg

Goed, weer wat geleerd : beter plannen; voorzichtig met ruim gebruik van Set.
En onthouden voor een volgende paintjob : eerst de decals aanbrengen, dán de washes... was ik echt vergeten... 😳

En als toetje een plaatje voor de freakshow,
aldus trekt ondergetekende ten strijde als het gaat om verf spuiten:

Dsc07175_zps759ad202.jpg

ijs en ijskoud groetje
freezing_cold_zps7e3c58d2.jpg

Peter

Re: [Peter v Dijk] DodgeWC-63 verf/decal-update 18 juli

Strak sputwerk!!!

Maar dat brilletje gaat echt niet met dat masker. Kleur, stijl en materiaal.... een anti-fashionstatement?? 🤣

Guccinistische hälsningar....

Ha Peter!
Verflaag is erg mooi, ik vind het griezelig echt, zeker als ik zie dat je met heel wat "geweld" de verf hebt moeten aanbrengen, buiten is het nu ook prima bouw en verfweer!

Wellicht een keer een idee op een beurs losse vellen nummers op de kop te tikken? Bij JW de Boer heb ik ooit series losse nummers van Archer gekocht en dat velletje gaat jaren mee.
Ga je de bak vullen met broodjes 😉 Bak ze 🤣 🤣
Johanna

Tack Ron 😀 mooi brilleke toch?
bril_zps593027c9.gif
brilletje is cheap shit wat ik persé in stand wil houden (Hollandse Zunigheid 🤣 )
Het is op tal van plaatsen gebroken, maar steeds met restjes putty weer hersteld en versterkt. En ja, ik heb een bloedhekel aan mode en trends.
Waarom een gebaand pad volgen ? dat is altijd het pad van een ander !
Maar ik begrijp wel dat 't er een stuk flitsender uit zou kunnen zien hè ?
11s_zps19631b33.jpg

Thanx Johanna 😀 "griezelig echt", dat vind ik leuk ! 🙂 Los velletje hè? heb ik volgens mij nog in 't archief ook... van Verlinden dacht ik.
Maar heb een compleet cijfer/letter/sterren stencil setje van Lion Roar, waar ik ook nog jaren mee uit de voeten kan.
Dsc07225s_zps74159439.jpg

En de broodjes lukken goed... heb intussen het zolderraam gesloten, anders wordt het buiten te warm.. 🙄

Keep it Cool folks 8)

0127_zps1f8515ad.gif

Martin Visser zei:
Ha Peter,
Hoe staat het met deze?
Ben wat afgeleid door een civiel project, maar heb me nu op de Dodge gestort.
Nog ruim 3 weken...

binnenkort foto's

mazzels 😀

He Peter, ouwe krijger,

mooi werk aan die Dodge zo. Typische van Dijk stijl, mag ik graag zien.
Ik ben benieuwd naar een update.

Groet, MartinD

Dankje Martin 😀

update binnenkort.....

greetinks

Re: [Peter v Dijk] DodgeWC-63 weatering-update 12 augustus

message09_zpsbdb9e4f9.gif
message05_zpsf6677f38.gif
Achtung : NEUHEITEN
message05_zpsf6677f38.gif
exclaimation_e0_zps5fc837ad.gif

Goeiemoggel 😀 , het funpart is begonnen...

Decals zijn aangebracht, ging niet super lekker, maar dat is meer, omdat ze vrij "dik" zijn.
Daardoor buigen ze niet prettig mee over klein detail. SOL (om decals zacht te maken) had echt moeite met deze decals.

Dat de decals wat dik zijn kun je zien op de foto's. Ik heb niet alle decals ook netjes krap afgeknipt/gesneden.
Decals zijn met penseel afgedekt met acryl satijn vernis.

Omdat er een toplaag van sneeuw over de Dodge komt te liggen, hoef ik me over de bovenkant van alle delen
geen zorgen te maken qua verwering.
De rest ga ik zeker m'n best op doen om er wat moois van te maken.

Eerst heb ik nog een fraai artikel van Michael (Mike) Rinaldi gelezen over het ophalen van voertuigdetails door middel van olieverf,
soort van superdetailleren met verf..
Zijn gedachten hierover en een SBS met foto's zijn hier te lezen.

Deze artiest heeft inmiddels een aantal fraaie boeken uitgegeven over zijn manier van werken.
Rinaldi noemt zijn olieverf-aanpak : Oil Paint Rendering. In het artikel legt hij dat prima uit.
Dit sprak me aan, en met een uittreksel van 't artikel naast me ben ik er eens goed voor gaan zitten.

Karton paletje geknipt >> oliekleurtjes erop >> terpentine & tissue >> penselen >> oude Kübelwagen in de hand >> proberen...
Ik merkte dat het werkt, maar moest wennen aan het fijn plaatselijk werken. Blenden is een hoofdmoot van de techniek.
Deze manier van "verweren" lijkt wel op het schilderen van details op figuren (1:35 en 1:16).

De banden hadden enkele warme weken geleden reeds hun basiskleurtje gekregen met good ol' Humbro'l.
Mijn favorite kleurmengsel = zwart + bruin + blauw (1 van de kleurtjes glans voor een beeetje glans). Akriel can natulik ooc.
Dsc07192s_zps02d6f272.jpg

Het hele voertuig had de eerste Raw Umber wash al achter de rug toen ik begon met het volgende :

Rechts : band in basiskleur en velg na de eerste algemene Raw Umber wash (olieverf).
Links : De band heeft een Dark Earth wash gehad en wat vuilstrepen en moet goed drogen voor er verder vervuild wordt. (enamel is uren na aanbreng nog te activeren).
Intussen de velg : met een lichte tint groen wat variatie aanbrengen waar gewenst.
Dsc07296s_zps03579acf.jpg

Next Step
Rechts : het standaard wiel als boven.
Links : met grijs- en bruintinten wat meer vlekken op de band.
Met grijs- en bruintinten subtiel nog iets variatie in het groen aangebracht.
De draaduiteinden/boutkopjes met een lichtbruinig-grijs aangestipt (maar ook dát zou nog meer gevarieërd kunnen...)
Dsc07297s_zpsa00cf62a.jpg

Hier heb ik wat gedaan met 3 verschillende kleurtjes :
1. Een mengseltje van groen, helder-groenig-blauw en middel grijs.
2. Een kleur die iets lichter is dan de Dodge basiskleur.
3. Een heel licht vaalgroen voor de verfslijtage aan de stoel.
Het bruine in de spatbordnaad is bruine wash voor de onderkant die door de naad gesijpeld is.
Dsc07298s_zpsa4c9b131.jpg

De zijkant van de laadbak.
Hier is de (rechter)zijkant (op de standaard eerste wash na) nog onbewerkt .
Dsc07301s_zps804223bc.jpg

En hier na de bewerking met verschillende grijs- en groentinten. En ietsje bruin.
Voorzichtig wat "streaking" (vertikale vuilstrepen). In meerdere stapjes wordt dit verder opgebouwd.
De planken hebben extra ingekraste houtnerven. Dat heb ik gedaan om wat uitwerp-putjes te verdoezelen.
Met eerst lichtgroen en daarna lichtgrijs zijn de nerven gedrybrushed. Dat komt zowel op de foto als in het echt echter niet goed tot z'n recht..
Moet wellicht toch wat hout-chipping doen voor effect ?
Dsc07300s_zpscb2cc7ea.jpg

Dsc07299s_zps17af30fe.jpg

Al doende lekker op weg. Heb dit nog niet onder de knie, maar vind het erg leuk om te doen !
Bovenstaande verwering is nog niet gedaan. Kan nog wat beter...
En wat goed werkt : olieverf op karton zodat de lijnzaadolie er uit trekt : verf droogt snel op en goed mat, ook al
verdun je die "droge" olieverf met terpentine oid.

Ik vermaak me prima in elk geval en hebben jullie op- en aanmerkingen, dan hoor ik die graag !

Nog 19 dagen en ik moet nog boodschappen doen ook..
0015_zpsb2f26916.gif

Mazzels
happy01_zps16a5c5ed.gif

Re: [Peter v Dijk] DodgeWC-63 weathering-update 12 augustus

Hoi Peter!
Dat ziet er mooi uit en geeft ook weer voldoende stof om van te leren! (vooral die banden!)
Maar eh, je hebt gelijk, eigenlijk is het zonde om er straks sneeuw over heen te gaan strooien om de foto na te maken omdat je dan al het mooie werk weer afdekt.
Groet,
Willem

Re: [Peter v Dijk] DodgeWC-63 weathering-update 12 augustus

Dank je Willem 😀 En de sneeuw gaat er echt op ja.
Al bouwend kreeg ik twijfels inderdaad, maar die kreeg ik óók over het weglaten van de .50 op zo'n ring mount.
Naja... stick to the plan Stan 😉

toedels 😀

Re: [Peter v Dijk] DodgeWC-63 weathering-update 20 augustus

Hallo modelvrienden 😀

even een updateje van het geschilder.

Ik laat even een paar stapjes zien van een effect met olieverf.
De Dodge is rondom al aardig bewerkt, maar heb van verschillende kanten wel de beginfoto's,
maar nog niet de vorderingen vastgelegd. Binnenkort dus wat uitgebreider.

Qua resterende tijd voel ik de doodslijn al in m'n nek hijgen en heb nog nix
aan de ondergrond gedaan.....
Maar ik voel ook die ouwerwetse deadline dadendrang, dus het zou me nog kunnen lukken ook...

Foto's :

Dit is het basiskleuren pallet
Dsc07308s_zps2bd5f212.jpg

Hier zie je al een aardig aantal kleurtjes, wat zich later alleen maar uitbreidde.
Dsc07309s_zpsaa8889db.jpg

In weze zit ik uit te proberen hier. Geen punt want loopt 't uit de hand, dan is de olieverf met gemak weer weg te penselen.
Gebruikte penselen : Rond nr1, Platbreed en een make-up kwastje. Rond gebruik ik voor uitspreiden van de verf en blenden, de andere twee voor faden.
Dsc07314s_zpsaaeea771.jpg

Ik heb m'n best gedaan om foto's te maken waarop de kleuren getrouw overeenkomen met die van het model.
Is redelijk gelukt, met behulp van drie daglichtlampen. 1x direct en 2x links+rechts indirect.
In het echt bij normaal huiskamerdaglicht vallen de effecten minder op en ogen ze iets donkerder.

Beginnen met de kleuren van donker naar licht aan te brengen.
Dit lijkt veel verf hier, maar tijdens het tamponeren en blenden in de hierne volgende stappen wordt er weer genoeg weggenomen.
Dsc07307s_zps0be99b6f.jpg

Dan elk dotje apart wat uitspreiden dmv tamponeren (ik duw niet de haarpunt erop, maar zijkant punt)
Dsc07310s_zpsb5a0641a.jpg

Met droog make-up kwastje voornamelijk van boven naar beneden gestreken om de verf in de linksonder helft te houden.
Dsc07311s_zps0e836043.jpg

Kleurverschil tussen donkere deel en buitenkant laadbak.
Het donkere loopt niet mooi door tot achter de stoel. Ik ga nog kijken of dit goed zichtbaar blijft wanneer het resevewiel
op z'n plek zit. Zo ja, zal het nog bijgewerkt worden.
Dsc07312s_zps318d7133.jpg

Dan op de andere onbewerkte helft nog wat lichte tinten gestippeld.
Dsc07315s_zpsd52f58ac.jpg

Blenden/faden
Dsc07316s_zps3f845c60.jpg

en nog een plaatje ter vergelijk van voor- en zijkant kleurverschil.
De zichtbare effecten op de zijkant zijn veel subtieler aangebracht dan het stukje naast de stoel.
Dsc07317s_zpsf4b80533.jpg

Ik heb het werk tot nu toe niet heel uitgebreid beschreven, want het is niet meer dan een afgeleide van wat
ik heb opgestoken uit het artikel van Mike Rinaldi : Wilt u dat lezen ? zie hier

tot hier mij gekladder, binnenkort dus meer..

klachten : OK... comments : OK....vragen : OK..... duimen dat ik 't haal : yes please 😉

Nog 11 dagen en ik heb zin in olijven 🤣

Groetjens
happy01_zps16a5c5ed.gif

Peter

Mooi effect zo. Zelf werk ik ook met olieverf zoals Rinaldi het laat zien, dat doe ik eigenlijk zolang ik militair bouw omdat je met olieverf veel meer kleurtinten kunt mengen op je basiskleur en het is makkelijk te verwijderen als het fout gaat. Ook is makkelijk ophoping van vuil te realiseren, door de verf naar een bepaalde hoek te werken en zo het pigment te laten ophopen. Het is ook leuk om te doen en zo te zien gaat het je lukken een mooi model neer te zetten. Verf ze!
Johanna

Een kloddertje hier, een kloddertje daar, .....
Het einde is bijna daar Peter, misschien moet je je nu gaan concentreren op de ondergrond,
en dan het resterende van de truck afmaken?

ennieweezz, succes!

Bedankt dame en heren 😀

@ Peter : je hebt gelijk, Dodge heeft rondom de nodige verwering ontvangen.
Planning :
Ondergrond maken,
Dodge voorzien van wielen + stuur + spiegel+ jerrycans en een sneeuwlaagje,
Alle verticale vlakken van Dodge nalopen op verwering,
Dodge plaatsen op ondergrond,
Foto's maken.

Ha die Peter,

Zomaar een ideetje:

Men neme mee naar de bouwavond donderdag a.s:

- één ondergrondje
- zilverzand
- houtlijm
-verdere benodigdheden voor detaillering zoals blaadjes, takjes: wat jij wil
- (natrium bicarbonaat)
- Dodge (of een oud/reservewiel van een Dodge).
- goede wil
- doorzettingsvermogen
- een stel bouwvrienden

Kan 't allemaal snel gaan...

groeten en tot donderdag 😉 ,
Richard

Dat klinkt prima Richard ! 😛 eerst zien hoever ik de basisplaat krijg,
want daar is nog helemaal niets aan gedaan.

Zit hier dus m'n tijd te verdoen eigenlijk... okee dan,
ik groet je, hou 't in gedachten en zie je in ieder geval donderdag !

ik ben naar zolder !

werklustig groetje 😀

Re: [Peter v Dijk] DodgeWC-63 Q&A bandenkleur 21 augustus

Marcel Zwarts vroeg :
Je had het.. over je kleuren mengsel voor banden. ...... maar kreeg het niet voor elkaar de zelfde kleur te mengen.
Kan je hier iets over vertellen? Verhoudingen en zo 😕:

Hier de band in de basis kleur. Deze foto benadert de echte bruinig/blauwig tint beter, de vorige foto's bleken toch iets te groen.

misschien leek daarom jouw mengsel niet goed??....mijn recept goed
yahou_zpsc4a96849.gif
, mijn foto NIET goed
roll_zpsdbfe0e8a.gif
, jij worden harstikke gek
snap_zpsde2dac38.gif
en denken
35_zpsb572299b.gif

Dsc07296sa_zps4244f684.jpg

OK mijn "recept" bevat 3 kleuren : Een Blauwe, een Bruine en een Zwarte. Eén van de kleuren moet glanzend zijn (deze keer Gloss Darkblue), want ik wil dat de basis
een zacht satijn glans heeft na droging. Alle kleuren mat ? kan ook, apart vernis toevoegen ook .

Ik begin standaard met een mengsel : van elke kleur één drupje Humbrol en mengen. (ik varieër ook met andere tinten Blauw en Bruin).
Gewoon opkwasten en eventueel naar smaak verdunnen (ik gebruik graag WhiteSpirit).

Al naar gelang de staat van de band kun je iets spelen met kleurverhouding en glans.
Nieuw: blauwig tintje,
Veel terrein/blubber: bruinig tintje,
Nat: donkerder, satijn
Andere kleurtjes bijmengen kan ook, maar het gaat hier om een basislaag dus kalm an.
Daarna kun je gaan vervuilen zoals je maar wenst, van een vleugje pigment tot massieve blubber an toe.

En dit alles kan ook met acryl.
Ben benieuwd hoe jouw kleurmix zich nu verhoudt tot de foto hierboven...

do your thing 😀

[Peter v Dijk] DodgeWC-63 dio-update 27 augustus

Hello folks 😀

haastige spoed is zelden goed....en ik ben stiekum toch wat haastig geworden omdat ik zonodig die dooielijn wil halen
tornado_zpsb7776bcd.gif

Vandaar geen verf update, maar een stukje basisplaat.

Lijstje van de Xenos :
Dsc07320s_zps523f8a51.jpg

vierkant uit iso plaat gesneden en lijstje erover geschoven.
Lijstje zit niet helemaal naar onder geschoven, zodat het dio makkelijk op te pakken is.
Lijstje is met warme lijm(pistool) aan het schuimblok vastgeplakt.
Dsc07321s_zpscfb798f5.jpg

Met schuimstukjes ietsje hoogte aangebracht op achter- en linker zijde van het dio.
Mixje gemaakt van tegellijm(poeder), water, en wat zwarte en bruine verf, en dat goedje uitgesmeerd.
Dodge erin geprakt om indrukjes te maken, zodat ik later weet waar de truck precies moet staan.
Dsc07322s_zps45e38c72.jpg

Alvast een aantal (zeeschuim) boompjes geplaatst (die ik met Tamiya Black Green gespoten heb).
Er zijn intussen wat meer boompjes geknipt en gespoten, die volgen nog.
Dsc07325s_zps7a33a0f7.jpg

Nog even het voorbeeld erbij :
wc63snow_zps847d97f1.jpg

Er moet eigenlijk nog aardig wat gebeuren voor een vitrinekast waardig eindresultaat, en tijd is krap nu :
Terrein is op boompjes na nog kaal (nog gras en takjes bij).
Er moet sneeuw over terrein.
Banden van 6 wielen moeten gecorrigeerd vanwege washes die bijven glimmen.
Verwering is nog niet afgerond.
Achterlichten en reflectors moeten nog gekleurd.
Dodge moet een laag sneeuw krijgen.
Basis moet zwart gespoten.

Afraffelen voelt niet prettig, das zonde van de Dodge, dus ik ga gewoon door en we zien wel of het op tijd af komt...

1 onthaast groetje 😉
0056_zps4e0dddac.gif

Peter

Terug
Bovenaan