Re: [Peter v Dijk] DodgeWC-63 weatering-update 12 augustus
Achtung : NEUHEITEN
Goeiemoggel
😀 , het funpart is begonnen...
Decals zijn aangebracht, ging niet super lekker, maar dat is meer, omdat ze vrij "dik" zijn.
Daardoor buigen ze niet prettig mee over klein detail. SOL (om decals zacht te maken) had echt moeite met deze decals.
Dat de decals wat dik zijn kun je zien op de foto's. Ik heb niet alle decals ook netjes krap afgeknipt/gesneden.
Decals zijn met penseel afgedekt met acryl satijn vernis.
Omdat er een toplaag van sneeuw over de Dodge komt te liggen, hoef ik me over de bovenkant van alle delen
geen zorgen te maken qua verwering.
De rest ga ik zeker m'n best op doen om er wat moois van te maken.
Eerst heb ik nog een fraai artikel van Michael (Mike) Rinaldi gelezen over het ophalen van voertuigdetails door middel van olieverf,
soort van superdetailleren met verf..
Zijn gedachten hierover en een SBS met foto's zijn
hier te lezen.
Deze artiest heeft inmiddels een aantal
fraaie boeken uitgegeven over zijn manier van werken.
Rinaldi noemt zijn olieverf-aanpak : Oil Paint Rendering. In het artikel legt hij dat prima uit.
Dit sprak me aan, en met een uittreksel van 't artikel naast me ben ik er eens goed voor gaan zitten.
Karton paletje geknipt >> oliekleurtjes erop >> terpentine & tissue >> penselen >> oude Kübelwagen in de hand >> proberen...
Ik merkte dat het werkt, maar moest wennen aan het fijn plaatselijk werken. Blenden is een hoofdmoot van de techniek.
Deze manier van "verweren" lijkt wel op het schilderen van details op figuren (1:35 en 1:16).
De banden hadden enkele warme weken geleden reeds hun basiskleurtje gekregen met good ol' Humbro'l.
Mijn favorite kleurmengsel = zwart + bruin + blauw (1 van de kleurtjes glans voor een beeetje glans). Akriel can natulik ooc.
Het hele voertuig had de eerste Raw Umber wash al achter de rug toen ik begon met het volgende :
Rechts : band in basiskleur en velg na de eerste algemene Raw Umber wash (olieverf).
Links : De band heeft een Dark Earth wash gehad en wat vuilstrepen en moet goed drogen voor er verder vervuild wordt. (enamel is uren na aanbreng nog te activeren).
Intussen de velg : met een lichte tint groen wat variatie aanbrengen waar gewenst.
Next Step
Rechts : het standaard wiel als boven.
Links : met grijs- en bruintinten wat meer vlekken op de band.
Met grijs- en bruintinten subtiel nog iets variatie in het groen aangebracht.
De draaduiteinden/boutkopjes met een lichtbruinig-grijs aangestipt (maar ook dát zou nog meer gevarieërd kunnen...)
Hier heb ik wat gedaan met 3 verschillende kleurtjes :
1. Een mengseltje van groen, helder-groenig-blauw en middel grijs.
2. Een kleur die iets lichter is dan de Dodge basiskleur.
3. Een heel licht vaalgroen voor de verfslijtage aan de stoel.
Het bruine in de spatbordnaad is bruine wash voor de onderkant die door de naad gesijpeld is.
De zijkant van de laadbak.
Hier is de (rechter)zijkant (op de standaard eerste wash na) nog onbewerkt .
En hier na de bewerking met verschillende grijs- en groentinten. En ietsje bruin.
Voorzichtig wat "streaking" (vertikale vuilstrepen). In meerdere stapjes wordt dit verder opgebouwd.
De planken hebben extra ingekraste houtnerven. Dat heb ik gedaan om wat uitwerp-putjes te verdoezelen.
Met eerst lichtgroen en daarna lichtgrijs zijn de nerven gedrybrushed. Dat komt zowel op de foto als in het echt echter niet goed tot z'n recht..
Moet wellicht toch wat hout-chipping doen voor effect ?
Al doende lekker op weg. Heb dit nog niet onder de knie, maar vind het erg leuk om te doen !
Bovenstaande verwering is nog niet gedaan. Kan nog wat beter...
En wat goed werkt : olieverf op karton zodat de lijnzaadolie er uit trekt : verf droogt snel op en goed mat, ook al
verdun je die "droge" olieverf met terpentine oid.
Ik vermaak me prima in elk geval en hebben jullie op- en aanmerkingen, dan hoor ik die graag !
Nog 19 dagen en ik moet nog boodschappen doen ook..
Mazzels