PE-ter v. Stiphout - Sd.kfz. 232 "8 Rad" [01-03]

PE-ter v. Stiph0ut

Lid van de TWENOT
Hm, ik wilde de Pz IB van Dragon eigenlijk. Nou vooruit, ik doe de:

header_1.jpg
 
Okeej, lekker aan het werk geweest afgelopen week, hier wat feauteaux. Allereerst wat er in zit:

- Tamiya's 8 Rad (duh)
- Jordi Rubio 2 cm kanon
- Jordi Rubio width indicators
- Armorscale Mg34
- Eduard PE
- Archer Transfers
- Aber nummerborden

K'heb het hem gevraagd en hij wil in ieder geval mee naar Rotterdam! :D


298957278_f0c7e5e80d.jpg
298957282_be5ee6105b.jpg

298957284_71cdd886ff.jpg
298957290_c522d626b9.jpg
 
Hoi,

Nou Jeroen, hij past als een fluitje. Hoewel een wat oudere kit inmiddels, is het echt Tamyia kwaliteit, geen sinkmarks en maar 1 klein flashje. Detaillering is tegenwoordig en vooral bij andere merken vast beter, maar ik heb geen idee wie hem nog meer uitgeeft.

1 tegenvaller: 1 byzonderheid van dit model vond ik het aparte externe pantser op de voorkant, maar nu blijkt dat tijdens de blitz die stoere koeienvangers helemaal nog niet werden gebruikt! >DOH!< :oei: En ik had hem net gemaakt!
Ik laat hem eraf, om FOC-waardig te blijven, maar ik ga er dus zeker nog eentje maken met pantserscherm.

Tot morrege!
 
Hey

Hey Peter

Ziet er netjes uit je begin.
Ik heb misschien een idee voor je. Ik zie dat je op dat kistje 2 slotjes over de scharnieren hebt geplaatst. Ik heb het volgende al eens geprobeerd op een model. Een stukje hele dunne koperdraad uit een elektrische draad halen. Deze in een U bogen en dan in de opening van een scharnier lijmen over het slotje. Heel gemakkelijk en levensecht.

Voor de rest succes met je model

Cheers Roel
 
Heej Roel,

Klopt helemaal. Ik heb draad in diverse diktes en ik ga dat zeker nog doen. Alleen zijn er over het hele voertuig allerlei ogen en oogjes dus ik doe alles in 1 moeite.

Goed gezien, bedankt voor je tip!
 
Peter,

Je bent snel gegaan met de bouw zeg! Ziet er goed uit. Eén puntje. Het 2 cm. kanon dat in de sdkfz 232 zat is volgens mij een Kwk30 en geen Kwk38 (of zelfs een Flak38) die jij heb gebruikt. Het uiterlijke verschil zit hem met name in de uitmonding van de loop. Misschien kan je dit nog veranderen voor de spuit erover gaat.

Groet,

Erik
 
:oei:
Staat nochtans wel op de verpakking van Jordi R. Ik zal in de documentatie duiken en even checken....
Thnx Erik, goeie tip.


EDIT: &*@#% ! Wat een afgang. Ik ga gelijk mailen naar Jordi R dat ze hun huiswerk eens moeten gaan doen (en een nieuwe Armorscale loop bestellen).

:duivel: :duivel:
 
PE-ter,
ik krijg het idee dat jouw MG34 loop te ver uitsteekt; als je de documentatie i.v.m. de KwK30 al nagekeken hebt is het jou misschien al opgevallen, maar ik dacht toch effe melden .... :nouja:

Als ik mij vergis ook graag bericht want dan leer ik wellicht beter te kijken naar mijn documentatie ;)

Groeten en bouw ze,
Peter.
 
Peter,

Ik heb dat nagekeken en je hebt gelijk, hoewel het verschil niet erg groot is. Omdat dit nog een leertraject voor me is laat ik het deze keer vooralsnog maar zitten... ;)

Ik heb inmiddels geprimerd en gepreshade, en wat een ramp werd het. Ik weet niet wat doorgaans gebruikt wordt, maar ik heb een spuitbus van de G@mma en ik vind het nix. Superdun sprayen met meer afstand voortaan, Peter :!: Verschillende plekken zijn verdikt, sommige details zijn ernstig verminderd... Ik was erg hoopvol over dit projectje, maar het enthousiasme is even weg eerlijk gezegd. Grote fout was ook te denken dat je lasnaden kan maken met putty en een scalpel: niet proberen. Dat laatste kan ik nog wel herstellen.

Morgen op de regiomiddag de panzergrey eroverheen, dan komt de zin wel weer... :)

De feauteaux:
347025640_a6adae7f69.jpg

347025647_288b9d0be1.jpg
 
Okee. Ben er toch weer mee verder gegaan en de schade valt eigenlijk wel mee. Ik beschouw dit (nog steeds) als een leerproject en het is ook wel weer een uitdaging te zien hoe je met een mislukking omgaat toch? Ofwel: hoe goed kan je je eigen gepruts eigenlijk camoufleren?? (is ook een kunst).

Eerst maar even een PanzerGrey XF-63 jasje over de preshade, daarna losjes op enkele plaatsen de randen schaduw bijgewerkt met een paar wolkjes XF-69 Nato Black:

360993779_e3b6e3fc1e.jpg
360993783_cf76251d6c.jpg


Ik schrok eigenlijk wel van de diepe schadowing. Meestal maak ik diepe schaduwen bij zwaar verweerde voertuigen die veel weathering krijgen. Maar dit is een verkenner, weinig gevechtshandelingen en nog maar een paar dagen in d'eurlog (hij komt in een setting uit de meidagen '40). We zullen zien...
Na het shaden doe ik meestal al het highlighten. Ik bereik het mooiste resultaat door onverdund Payne's Grey en Off White te mixen (veel wit, weinig grijs) en in een dun lijntje over de randen te trekken, daarna met een grote zachte, schone borstel te drybrushen. Ik hou zo veel meer controle dan bij het klassieke drybrushen.

Eerst het kale oppervlak:
360993787_029ccdcb43.jpg


Daarna de lijnen uitzetten:
360993788_44cd6d7539.jpg


En tenslotte drybrushen:
360993791_691b9538e1.jpg


Het resultaat:
360993793_4fb0650438.jpg


Dit gaat uiteraard nog verder bewerkt worden, het zal straks dus ook minder opvallend zijn. Komende dagen in ieder geval het highlighten over het hele voertuig afmaken, dan de wielen en tenslotte een pinwash met zwarte olieverf. Dan kan het weatheren beginnen! 8)

Tips en trucs Altijd Welkom!

Grtz,
Peter
 
Mooi om te zien dat je de draad weer hebt opgepakt Peter!
Wat de kleur betreft had je wel wat donkerder mogen gaan... ik dacht even dat ik nog naar de primer zat te kijken. Panzergrijs was schijnbaar vrij donker, somigen houden het zelfs op bijna zwart. Misschien is het een vertekend beeld, en issie in het echt een stuk donkerder natuurlijk, bovendien doen de filters en washes straks ook hun best om het wat minder licht te maken ;)
Ik kijk uit naar je volgende update, ik vind het wel een stoer bakkie.
Jan :)
 
Peter,
Ik bereik het mooiste resultaat door onverdund Payne's Grey en Off White te mixen (veel wit, weinig grijs) en in een dun lijntje over de randen te trekken, daarna met een grote zachte, schone borstel te drybrushen.

Gewoon met een kwastje een dunne lijn aanbrengen? Lijkt me inderdaad een goede methode om een goede controle te houden over het drybrushen ....
 
Hi guys, bedankt voor de antwoorden.

Sja, hij is inderdaad wel erg licht. Deels door de foto's, want die neem ik bij kunstlicht en heb de opnamen een beetje overbelicht (moet je kijken naar die 'vlammende' ondergrond: 's gewoon MDF!). Verder hou ik het grijs altijd vrij licht om het 'blekende' effect van daglicht/zonneschijn wat weer te geven en om de komende washes wat op te vangen. Maar misschien moet er toch een zwart-wash overheen om het een beetje te 'downtonen'... (wat een vaaktaal toch weer :p )

Over het alternatieve drybrushen: zorg dat je het model steeds in stukken doet, want zo weinig olieverf droogt best snel. Geef het maximaal een minuut of zo. Het moet blijven zitten, maar tegelijk toch uitveegbaar zijn om de basiskleur een beetje te laten doorschijnen.
 
PE-ter v. Stiphout - Sd.kfz. 232 &quot;8 Rad [UPDATE: 21/02]

Hi guys,

Even een update. Heb diepere kleuren en een vernislaag + filter aangebracht. Daarnaast de wielen onder handen genomen.
Eerst good old Windsor & Newton Raw Umber olieverf erbij gehaald.

396964225_657492fadc.jpg


Daarna met een stugge, oude penseel dik in de verf gedaan en onverdund 'gedept' en heel even laten drogen.
Daarna met een harde, platte brush de verf uitgeveegd. Dit simuleert diepte en slijtageplekken van de crew.

396964233_f6287072ca.jpg

396964241_3e3ad7df43.jpg

396964249_0a7890fd02.jpg


Daarna was het tijd voor iets spannends (voor mij een experimenteerfase): een zachte glanslaag + filter aanbrengen.
Daarvoor heb ik een potje gevuld met lijnzaadolie (het medium van olieverf), en daarin wat druppels
Gloss vernis en wat Chromium Oxide Green en Transp. Yellow Green gemengd, tot hetvolgende gifgroene mengsel:

396964219_096a621346.jpg


Waarom deze kleur? Omdat het Panzergrey gewoon veel te "speelgoed" aandoet. Het mag van mij meer militair-achtig.
Kwast goed tegen de rand van het potje uitdrukken en dan nog tegen een oude theedoek afvloeien. Daarna heeeel dun aanbrengen.
Eventueel doe ik 2 of meer lagen. In de eerste twee foto's zie je goed het verschil tussen de fenders en het chassis:

396964256_c6e38e8378.jpg

396984021_60a58f8482.jpg

396984024_3eb1447537.jpg


En dat leidt tot dit resultaat. Nu moet de laag nog 1 of 2 dagen drogen (!):

396984026_6b7491934a.jpg


Nu dus even een paar dagen op me handen zitten, dan verder met weatheren (pigments! Voor het eerst!).
En de mensen die de kleur eerst te licht vonden: Hoe ist-ie nu?? ;)

Iedereen met tips en truux is zoals altijd van harte welkom :!:

Grtz, tot de volgende update
Peter
 
Hee Peter, ik vind dat glans experiment erg mooi gelukt, en meteen het filter waar je het resultaat ook van ziet is mooi.
Ik durf nog niet zo goed echt te washen en te filteren, misschien bij de T34 die ik binnenkort bouwen ga.
 
Okee. Enkele stappen ondernomen: pinwashen en pigmenten. Eerst met W&N Lampblack olieverf en terpentine een heel dun mengsel aangemaakt en enkele pinwashes aangebracht.

404452720_ef79c712f2.jpg


Vervelend was dat de verf in de wash nogal 'korrelig' werd (zie foto v.d. koepel). Hoe kan dat? Doe ik iets fout/moet ik andere materialen gebruiken? Met acrylverf en thinner had ik hetzelfde effect namelijk... Resultaat was op afstand redelijk, maar van dichtbij zie je het duidelijk zoals in de rand van het raampje:
404452723_d03a5660a1.jpg

404452725_a1700f137d.jpg


Nu een heel grote stap voor mij: voor het eerst met pigmenten gewerkt :!: Ik ben voorgoed hooked. Het zijn echt mooie effecten - als je er eenmaal goed mee om hebt leren gaan. Beetje riskant dat ik mijn FOC model als experiment gebruik, maar gezien de kwaliteit die er al is neergezet door de profi's heb ik het wedstrijd-element maar laten varen ;)

Dun papje van pigmenten + terpentine aangemaakt (het wordt gauw te dik!). Eerst als pinwash aangebracht in lagere delen van het chassis.
404452730_5a2b1ca428.jpg


Beetje schrikken als je model er zo uitziet, maar het komt allemaal goed!
404452732_cf61743897.jpg


Daarna met een harde brush de grotere vlakken 'uitgeveegd'. Hieronder het resultaat van een eerste veegactie. Hierna breng ik weer wat kleinere pinwashes aan en veeg het weer uit, tot het resultaat een pigmentering in verschillende kleuren is:
404455650_c767e2dbab.jpg

404455653_09473ba9b0.jpg

404455658_f300a4259c.jpg


Het einde van de FOC naderend, moet ik de mogelijkheid onder ogen zien dat hij niet meer afkomt. :duivel: Een dio maken gaat sowieso niet meer. Doe mijn best hem deze dagen af te krijgen en er een eind-topic van te maken.

TIPS! TRUUKS! COMMENTS!
 
Terug
Bovenaan