Panzer I Ausf F (Dio "Russian Lullaby" klaar)

mooi, MAARrrrrrr, ik vind de zandzakken wel erg doods, dr had wel wat variatie in mogen zitten wat mij betreft, ik kan me nl indenken dat je over de ouwe geboutte rails nogal eens een tik had waardoor vanalles trilt.

maar, zoals gezegd, ik doe het je zeker niet na!

Timo

Way to go Staf !

Weinig op aan te merken , wanneer kan ik het eens irl zien ?
Ben erg nieuwgierig!

Enkele suggesties , versta me niet verkeerd want ben ferm jaloers op je werk.

-Misschien enkele zandzakjes een andere kleur geven voor meer variatie.
-De figuurtjes , wat is er mis met een blondje ? 🙂 Blonds have more fun you know ? 🙂 Ook weer voor meer variatie.

Dit zijn dingen die absoluut niet moeten , maar zouden kunnen.

Goe bezig zeggen ze bij ons 😉

Grtz

Kristof

Staf, dit is echt geweldig werk. Ik zou willen dat ik de helft van die vaardigheden in mijn vingers had.

Kleine opmerkingen zijn er altijd te maken. Over planken die te schoon zijn, een verrekijker met te weinig chips 😉 en een iets-te-olijfgroene-kleur-van-een-M42-omkeerbare-Splittertarn-broek (of iets dergelijks). Je snapt vast wat ik bedoel. Bottomline: dit is prachtig modelbouwwerk in bouwkunst, compositie en in stijl.

Ik vind ook dat de afwerking erg clean is. Wat me triggerde deze opmerking te maken is de bijbel (die symbolisch verpletterd dreigt te worden onder een track maar gelukkig zit de tank in de ketens???) die geassocieerd wordt met het menselijke achter de oorlogsmachine.

De mens is de oorlogsmachine. Dat heeft verschrikkelijke zaken tot gevolg. Zet het journaal maar aan. We moeten opletten dat "clean" niet verwordt tot "interessant", "spannend" en "aantrekkelijk".

We verbeelden de mens op zijn gruwelijkst. Laten we dat niet vergeten. Dus ben ik ergens ook blij dat dit zo'n clean model is. Zodat ik zeker weet dat het gelukkig maar modelbouw is.

Sorry, maar dat floepte zo van de toppen van mijn vingers het net op.

Groeten,

Wim.

Dit leeft, dit ademt, heeft karakter .. noem maar op. Schilderwerk is subliem naar mijn idee. Zit me te vergapen aan de gezichten van de figuren, de uitstraling die ze hebben!

Absoluut niks op aan te merken en een lust voor het oog. Deze op een dio zal een absolute topper zijn en blijven.

Gr,
Jeroen

heren, bedankt voor de opmerkingen en tips!

Bas: Dank je...ik hoop het. Ik ben zelf meestal niet erg tevreden over de foto's 😕 Goed bezig met je Vomag!
Marcel : Mmmm Je hebt gelijk...Ik ga er nog eens goed naar kijken ( en wat veranderen) bedankt voor de tip!
Jan : Thanks mate. De streepjes zijn gewoon geverfd met een penseeltje en Vallejo...Missen mag dan niet 😉
Robert : Dank je wel. De planken wordt inmiddels al aan gewerkt!
Dom : Thanks. Verder idem.
J.W. : Dank je wel. de haartooi is gebaseerd op een boek van het Duitse leger in WW2. Zegt natuurlijk wel iets over mijn sculpteertalent dus 😳 🙂
Dirk : Merciekes. GMM zal denk ik wel erg leuk worden. Wat de Flakpanzer betreft heb ik am wel een ideetje... succes met de jouwe!
Boris : Dank je wel. Ik ben ook benieuwd naar de ondergrond. ik ben er nog steeds niet uit wat het moet worden.. 😕
Jacco: Thanks. streepjes zijn geschilderd met een 000 van W&N series 7 8) en Vallejo. Géén correctie mogelijk dus...billen op elkaar en schilderen maar. tof dat je het goed vind!
Timo : De zandzakken zouden inderdaad nog beter kunnen... Dit is al versie 2... 😳
Kristof ! Mercie! Blondjes Heu... Hoe weet je dat ik daar op val? de zandzakken zal ik nog eens goed bekijken. misschien dat een filtertje her en der al helpt.
Wim: Dank je. planken... Ok doe ik wat aan. Aan de stelling gisteren inmiddels al wat rommelig "leven" gebracht.
En ja hoor. 't is maar modelbouw hé...
Alex : Bedankt voor je opmerking. Tof, erg motiverend
Jeroen : Mooi compliment. Dank je wel.

Tot devolgende,
Staf

een op zich saai onderwerp, een losse spoorwagen

Wie zei dat? En waar is mijn buks? 😈

Nu ja, zonder gekheid: Staf een mooi stukje werk! Ik ben werkelijk onder de indruk van je oog voor detail, zowel mbt de SSy als tot de figuren, de FLAK etc.

Maar ik zou geen Kanne heten als er niet iets was wat vragen bij me oproept:
Zoals je ondertussen wellicht al in de gaten hebt hebben spoorse onderwerpen al sinds ik me kan herinneren mijn bijzondere interesse, en ik mag misschien wel zeggen dat dat al bijna vijftig jaar het geval is. Minstens 35 jaar geleden ben ik begonnen met het verzamelen van informatie (boeken, tijdschriften, foto's etc) over dit onderwerp. Daarbij heb ik geleerd dat elk antwoord 10 nieuwe vragen oproept, iets wat menigeen onder de lezers wel zal herkennen.

Zo heeft oa het correct nabootsen van beladen wagons een prominente plaats in mijn belangstelling. Eerlijkheidshalve moet me van het hart dat dat tot voor kort vooral betrekking had op de naoorlogse periode; pas sinds relatief kort heeft ook de Reichsbahn in WO II mijn volle aandacht.

Eén van de dingen die me wat dat betreft is opgevallen is het zekeren van militair materieel (tanks en andere voertuigen) op wagons.
Na de oorlog werden deze voertuigen gezekerd door twee kruislings aangebrachte kettingen (en dan voor en achter), echter deze zijn nooit honderd procent strak gespannen. Er wordt altijd wat "slack" gegeven zodat kleine verschuivingen wel kunnen worden opgevangen, zonder dat een ketting breekt. Verder worden (cq werden) wigvormige blokken aangebracht voor en achter de wielen (bij wielen ook aan de zijkant) en rupsbanden. Bij het bestuderen van foto's van tanks op wagons in de oorlog heb ik tot nu toe deze kettingen niet kunnen ontdekken, de blokken daarentegen wel.

Terug dus naar de SSy en de fantastische scene daarop: de tank is wèl met één ketting (aan de voorkant, de achterkant zo te zien niet) gezekerd, echter niet kruislings en zonder "slack", en níét met die wigvormige blokken, zo te zien tenminste.

Sorry voor dit bijkans eindeloze verhaal (zet een trein neer en ik ga zeuren), maar ik hou er wel van om kritiek die ik lever te onderbouwen, het is echter geenszins mijn bedoeling afbreuk te doen aan het fijne stukje werk wat je hebt neergezet.

Groeten,

Kanne

hey Kanne,

Ik heb gisteren Staf's model nog gezien en er zitten wel degelijk wielblokken voor en achter de tracks, alleen zijn ze op de foto niet te zien 8) Wat de kettingen betreft, aan de achterzijde zitten er ook maar weer niet te zien op de foto's.
Wel een goede tip om de kettingen wat meer slack te geven en vooral ze moeten inderdaad kruislings bevestigd worden. Maar dan komt hij in de problemen denk ik met het liggend figuurtje.

Staf zal weer goed slapen vannacht als hij dit leest 🤣

Rudi

rudi meir zei:
Staf zal weer goed slapen vannacht als hij dit leest 🤣
Post dan ook gewoon fatsoenlijke foto's, of een update van tijd tot tijd 🙂 😉

Erg, erg mooi werk Staf. Ik sta nog steeds versteld van de weathering, vooral wanneer terugleest dat het allemaal olie en Humbrol is. Dus ook op de rupsbanden zit geen pigment?

Groet, MartinD

Op deze foto zijn de blokken onder de tracks voor én achter + de kettingen achteraan wél te zien.

IMG_7242k.jpg

Ik heb me eens laten vertellen (weet al niet meer wie...) dat het kruislings monteren van ná de tweede oorlog was. Zeker weten doe ik het niet, maar het komt in de compositie in ieder geval beter uit zo als het nu is dus ga ik het maar zo laten tenzij er iemand met goede referenties komt natuurlijk...

Ik ga dus gewoon goed slapen vandaag! 😉

Groetjes,
Staf

het is echter geenszins mijn bedoeling afbreuk te doen aan het fijne stukje werk wat je hebt neergezet

Evenals het geenszins mijn bedoeling is om wie dan ook slapeloze nachten te bezorgen.
Het is wel mijn bedoeling om, voor zover dat binnen mijn bescheiden mogelijkheden ligt, opbouwende kritiek te leveren. Kennis is één van de weinige zaken waar je niet armer van wordt als je het deelt.

Het doet me dan ook genoegen te zien dat de bewuste blokken wel aanwezig zijn (en ook die achterste ketting); ik zal nog eens een serieuze poging doen erachter te komen hoe dat met die kettingen nu precies zit (als je goed leest heb ik die kruiselingse kettingen in een na-oorlogse context genoemd, over de manier van zekeren tijdens/voor WO II heb ik alleen gezegd dat ik geen kettingen heb kunnen ontdekken).

Staf, ik wens je een goede nachtrust! Ik neem er nog eentje op de zuiger en ga dan ook lekker slapen.

Kanne

Staf Snyers zei:
Ik ga dus gewoon goed slapen vandaag!
Staf

Ik hoop dat je goed geslapen hebt, zonder nachtmerries dat je aan het bed kruislings werd vastgebonden en met houten blokken in je zij...

Ik heb eens wat boeken nagekeken, waaronder het onvolprezen 'Panzertactics' van Wolfgang Schneider (gaat ook over het spoor); er is goed en slecht nieuws:

- er zijn genoeg foto's te zien waar de kabels niet kruislings zijn (ook wel met), zoals deze

rail2.jpg

rail3.jpg

- wel heeft elk rupsvoertuig houten blokken voor de rupsbanden, een detailopname is:

rail1.jpg

Wellicht 😳 zou je eenvoudig die blokjes kunnen maken van balsahout?

Verder kan ik slechts zeggen: fraai geheel, de kleuren van het voertuig in het bijzonder!!

Eric

de manier van laden en zekeren wordt bepaald door de omstandigheden en de beschikbaarheid van middelen.Wat geallieerd spul betreft kan ik het verhaal dat de kruislingse procedure na-oorlogs is naar het rijk der fabelen schoppen,in instructie-films wordt deze manier getoond en ook op foto's uit wo2 is te zien dat dit in ieder geval toegpast wordt,dat het model pas gemaakt wordt aan wat mogelijk is is in feite een vertaling in schaal van een werkelijke omstandigheid ,
groeten,bert

Update:
Dit is het idee:
De wagon is losgekoppeld en staat op een dood einde aan de kant van een verlaten station/industrieterein. De mast is niet definitief, slechts een "schets"
DSCN9903kl.jpg

DSCN9897kl.jpg

Het perron gegoten begin deze week (gietgips) steentjes gisteren gegraveerd:
IMG_7290k.jpg

IMG_7294k.jpg

Huisige stand van zaken:
IMG_7296k.jpg

Op het talud komt nog een betonnen schutting met daarachter een figuur die het tafereel gadeslaat doorheen een barst in de betonnen platen:
zoiets ongeveer:
DSCN9900k.jpg

Maar dan met deze man, Een Russische partizaan (conversie in progress)
IMG_7304k.jpg

IMG_7301k.jpg

IMG_7302k.jpg

IMG_7300k.jpg

Nog werk genoeg aan de winkel 8)
Tot devolgende,
Staf

He Staf

Vind de dio-opzet zo best goed eigenlijk...veel hoogteverschil, maar toch heel origineel. De mast speelt hier voor mijn gevoel ook een factor in.

Het bouw- en spuitwerk is exact wat we van jou gewend zijn...verbluffend mooi

keep us posted!

Benjamin

p.s. blijft er bij jouw ook zo weinig van je schutting over 😉

Mooi werk hoor Staf. Was heel benieuwd wat je zou gaan doen en het is weer een interessant plaatje geworden.

Maar zoals altijd heb ik nog wel twee puntjes (kan daar ook niks aan doen 🙂 )

Let met bakstenen op dat die allemaal even dik zijn. Die stenen komen niet in dikke en dunne rijen. Een scheur of reparatie zou misschien ook nog een leuke toevoeging zijn. En ik wil wat kleine plantjes in de voegen.

Persoonlijk vraag ik me verder af of het wel goed overkomt dat dit één losse, afgekoppelde wagon is? Waarom staat ie daar alleen te zijn??? 😉 Ik vind dat minder logisch dan als ie onderdeel zou zijn van een hele trein. Een deel van een (bijvoorbeeld hoge gesloten) wagon aan de achterkant en een stukje wagon aan de voorkant zou ik interessanter vinden. Dan lijkt het meer alsof de trein even stilstaat opweg naar eindbestemming. Rijdend zou ik het ook nog interessant vinden, maar dan komt de staande figuur natuurlijk niet zo lekker uit.
Kijk maar wat je ermee kan, en ik snap ook wel dat je diorama bepaalde afmetingen heeft en dat je dan misschien niet uit komt. Vind een stilstaande wagon zelf alleen een wat te makkelijke oplossing. Er kan nèt wat extra's bij.

Succes! en ik blijf met bewondering je voortgng volgen.

Niels Henkemans zei:
Ik vind dat minder logisch dan als ie onderdeel zou zijn van een hele trein.

Je zou het op kunnen lossen door de wagon iets op te schuiven, iets van het stootblok af. De twee schokdempers hangen dan net over de rand van het diorama.

Wat gaat die partizaan doen? Alleen kijken, of maakt hij (of een tweede figuur) een molotof klaar 😛 ?

Eric

Whow zo uitgebreid had ik het ondergrondje niet verwacht!!
Maar wel een geweldig idee zeg! Origineel en mooi geplaatst allemaal. En dat laatste valt niet mee met zo'n prominente opstelling op een grondwerkje. Goed bezig Staf!

Groetjes

hoi staf,

zeer geslaagde setting, ben ook blij dat je toch van gedacht bent veranderd en dat je het toch in een dio ga plaatsen, je weet nog dat je zei dat het aan de flat zo af nemen ( wat er dan rond komt) ben zeeeeeeeer benieuwd naar dat parel.

marc
modelbouwclublier

Heren, bedankt voor de reacties.

Bengamin, Ja zo'n mast is natuurlijk altijd een mooie toevoeging..

Niles, 😕 Laat ik nu net moete gedaan hebben om wat variatie in de stenen te stoppen... Waarom die wagon daar zo op een zijspoor staat...Ik weet het ook niet. Misschien moest hij even van het spoor omdat er een dringender transport (met Tigers en Panters) doormoest? Een wagon in een volledige trein voorstellen is inderdaad niet makkelijk ( heb het wél overwogen) want buiten de koppelingen heb je ook de luchtslangen etc. Een testopstelling vond ik niet zo goed overkomen...

Eric, Die partizaan..Mmm hij staat daar inderdaad maar wat te kijken...Ik wil graag aan de fantasie overlaten wat hij gaat doen 🙂

André, Het karton van zo'n schijfje is bijzonder geschikt. Stevig en toch redelijk dun. Hoe ist met je Hetzer? bijna klaar?

Boris, t'ja...Ik kon de sociale druk niet aan 😀 😀

Marc : We zullen wel zien wat het wordt. 😉

Groeten,
Staf

Het ziet er gewoon geweldig uit! 😀 ik zou er verder niet veel aan veranderen, maar nog een vraagje: met wat voor materiaal maak je deze basis (dat licht-grijze spul), en waar is dit verkrijgbaar? 😱
Keep going! 8)

Rinus

Koen en Rinus, bedankt voor de reply!
RinusBijkerk zei:
een vraagje: met wat voor materiaal maak je deze basis (dat licht-grijze spul), en waar is dit verkrijgbaar?

Rinus, het is isolatieschuim (eigenlijk lichtgroen). Ik heb het van de bouwmarkt. het komt in vrij grote platen ( 1.80m X 60 zoiets..) is licht, vrij goedkoop en is beschikbaar in 30mm-40mm-50mm en 60mm dikte.
goed spul!

Groeten,
Staf

Hi Staf,

Bwa , dat kant ter weer mee door hé 🙂 .
Nee serieus , dat gaat helemaal goed komen.
De setting vind ik prima , zorg maar dat het snel af is.

Goe bezig ! 😉

Grtz

Kristof

nog eens een update:
het grondwerkje is nu zo goed als gebouwd. Het schilderwerk kan beginnen...Hier en daar zijn enkele zaken al voorzien van een zwarte pre-shade.

Algemeen beeld:
De draden boven het betonnen muurtje worden nog vervangen door prikkeldraad. Tegen het muurtje komt nog wat oude rommel te staan. Twijfel nog aan de propoganda schildering op de muur. Houden of overspuiten..? 😕

IMG_7359fsk.jpg

paar details:
puin en rommel
IMG_7351k.jpg

IMG_7354k.jpg

IMG_7356k.jpg

de snelklaar-testmast en de definitieve naast elkaar:
IMG_7361k.jpg

de mast in z'n blootje (fig ter referentie van grootte):
IMG_7330k.jpg

Tips en commentaar zijn welkom!
Tot devolgende,
Staf

Hey Staf, dat ziet er weer zeer indrukwekkend uit. Ik twijfel er niet aan dat je je research grondig hebt gedaan maar dit is mijn gevoel erover:
Het paadje dat van de deur naar beneden loopt geeft het geheel wat meer realisme.
De toevoeging van het betonnen paaltje is een geweldige vondst. Dat vult de 'lege' plek vooraan perfect op.
Alleen vind ik de spots nogal groot en zwaar overkomen, zeker in vergelijking met de dikte van de paal. Iets stoort me eraan maar dat is subjectief uiteraard.
Voor de rest ben ik benieuwd wat er allemaal in het puin zit 8)

Dirk

Hoi Staf,

ja hoor, ik ben er weer! Met een spoortechnische aan/opmerking ook nog!
Ik kan bij wijze van spreken je *zucht* nu al horen, maar toch...

Op zichzelf vind ik op het dio tot nu toe weinig aan te merken, behalve dan dat de lichtmast in mijn ogen nogal aan de lage kant is, met een hogere mast zou een meer efficiënte spreiding van het licht bereikt worden. Maar dat terzijde.

Storender vind ik dat (eerlijk gezegd zie ik het nu pas, terwijl ik de eerdere foto's ook al kritisch bekeken had 😳 ) het stootblok los staat van de rails. Normaal gesproken worden stootblokken op en vast aan de spoorstaven gemonteerd, vaak een eindje van het spoor-uiteinde verwijderd, zodat bij een ietwat te heftige botsing het blok nog wat mee kan geven, waardoor ontsporingen en/of ergere schade wordt voorkomen (als je eens in de gelgenheid bent zou je eens op het station van Antwerpen moeten gaan kijken, daar zijn de stootblokken helemaal naar dit principe gebouwd - maar zo extreem werd het normaal gesproken niet toegepast).

Het is echt bijna alsof ik moedwillig bezig ben je te ontmoedigen, maar ik zou het jammer vinden als de geloofwaardigheid van een zo mooi gemaakt diorama door dat soort kleinigheden teniet gedaan zou worden (in de ogen van sommigen dan). Je vakmanschap verdient meer!

Beste groeten,

Kanne

Het ziet er nu al indrukwekkend uit Staf! Ik ben het met Dirk eens voor wat betreft de spots, ze lijken nu iets te modern, zoals de spots in een voetbalstadion. De propagandaschildering is een mooie toevoeging, maar met die net geschilderde hand die het hakenkruis verpletterd zou je ook een net geschilderde tekst verwachten, niet alsof het er 'even snel' met een pot witsel opgekalkt is.
Ik kijk in ieder geval weer uit naar meer!
Jan 😀

Gaaf Staf!
Wat uitgebreid zeg, en toch perfect in detail. Dit is typisch zo'n project waar je telkens weer iets unieks in ziet. Chapeau!! Enne... ga je het redden voor Euro?

Groetjes 😀

Technisch kan ik je niets melden,ziet er allemaal leuk en vooral verzorgd uit! De slogan zou ik persoonlijk verwijderen, ik vind hem zo wie zo te netjes. Ik kijk even in het verhaal, er staat een duitse eenheid te rusten, drinken en dat geeft voor mij het idee dat ze achter het front zijn (lees in Duits gebied) en achter het muurtje staat een partizaan te schuilen om evt. actie te ondernemen of om polshoogte te nemen en info te verzamelen.

Ik denk dat de Duitsers deze anti Duitse tekst wel hadden verwijderd, bewerkt of er een pro Duitse poster overheen hadden geplakt. Gezien ook de stand hoe de Duitsers erbij zitten, redelijk aan de Schnapps, denk ik dat ze hun wapens ook wel even hebben laten gelden op deze tekst.

Nogmaals het is puur mijn verhaal zoals ik het voor me zie in jouw setting. Maar hij is ieder geval te netjs voor mij.

JW

Benjamin : bedankt voor je reactie
Jeroen : Dank je wel! Yep de verf kan (bijna) bovengehaald worden. Eerst nog wat opmerkingen wegwerken.
Dirk : bedankt voor je eerlijke reactie. Ik heb besloten om een nieuwe poging te doen voor de lampen. (Ik heb aldiverse dingen geprobeerd waarvan deze de minst slechte was... 😕 ) Alexander zei het ook al...
Kanne : Als je gelijk hebt...Heb je gelijk! Ik heb nog 's wat zitten googelen na je reactie en ik heb inderdaad alleen maar bevesteging gekregen van je opmerking. Dank je wel daarvoor!
de aanpassing is inmiddels gedaan (verf is nog nat 🙂 ):
IMG_7363k.jpg

Weet wel dat oprechte opmerkingen me juist STMULEREN i.p.v. demotiveren! Eerlijk feedback is ERG WAARDEVOL.
Jan: Dank je voor je eerlijkheid. De spots worden vervangen. Ik zal de nieuwe versie posten als ik ze klaar heb. De schildering...Ik heb nog niet uitgemaakt of ik ze laat of niet...
Boris : Dank je wel! Euro moet zeker mogelijk zijn. Enkel nog even schilderen... 😕
JW : Dank je voor je reactie !

Groeten,
Staf

hoi Staf;

blijkbaar tegen over velen vind ik de tekening wel goed, na de weathering van de muur zal dat wel in orde zijn en maakt duidelijk waar het zich afspeelt, je kunt er ook een dronke duitser tegen laten plassen hé 😀 met in een hand een lege fles en in de andere......puntje puntje puntje 😳 of hem ertegen laten kotsen (sorry voor de gevoelige lezers...hihihihi) ,en waarom niet die partizan 😕: .....ik zie die niet goed tot in duitsland zijn leven gaan riskeren maar ergens voor zijn deur lijkt me wel mogelijk.....
en je gras is zo mooi en realistisch gemaakt met wat maak je dit.....
en heb je bilzen uit de kit gebruikt of heb je ze ermaakt met hard hout.Pfffff wat een vragen allemaal.....

succes verder

marc

Ha Staf,

dat ziet er errug mooi uit! En zeer overtuigend, vooral door het magnifiek mooi aangebrachte gras.
Ik neem aan dat je nog wel wat roest ed aan gaat brengen? Over overbodige vragen gesproken...

Ik wou dat ik het eens in het echt kon zien!

Groeten,

Kanne

Gisteren de laatste hand gelegd. Na zeven maanden is het klaar! "Tussendoortje"...tssss.... 😳 😳

Dank je wel voor al de constructieve comments en nuttige tips!

Groeten,
Staf

IMG_7687k.jpg

IMG_7681k.jpg

IMG_7678k.jpg

IMG_7705k.jpg

IMG_7654k.jpg

IMG_7699k.jpg

IMG_7702k.jpg

Hoi Staf,

Erg mooi om te zien. Het moet nog mooier zijn om dat zelf te maken. 😉 De hoek met 'vulling' is aanwezig, maar wel functioneel. Klasse werk!
Je Panzer neem ik als voorbeeld voor weathering, want ik ben daar erg gecharmeerd van.

Cheers, MartinD

Hoi Staf,

dat ziet er erg lekker uit zo!

Erg goed dat de SSy het stootblok net niet raakt met de buffers (dat wordt in principe vermeden). Zeer overtuigend!
Dat geldt voor het hele diorama trouwens.

Bedankt voor het laten zien (voor zover mogelijk) van je werkwijze!

Groeten,

Kanne

Terug
Bovenaan