een op zich saai onderwerp, een losse spoorwagen
Wie zei dat? En waar is mijn buks?
😈
Nu ja, zonder gekheid: Staf een mooi stukje werk! Ik ben werkelijk onder de indruk van je oog voor detail, zowel mbt de SSy als tot de figuren, de FLAK etc.
Maar ik zou geen Kanne heten als er niet iets was wat vragen bij me oproept:
Zoals je ondertussen wellicht al in de gaten hebt hebben spoorse onderwerpen al sinds ik me kan herinneren mijn bijzondere interesse, en ik mag misschien wel zeggen dat dat al bijna vijftig jaar het geval is. Minstens 35 jaar geleden ben ik begonnen met het verzamelen van informatie (boeken, tijdschriften, foto's etc) over dit onderwerp. Daarbij heb ik geleerd dat elk antwoord 10 nieuwe vragen oproept, iets wat menigeen onder de lezers wel zal herkennen.
Zo heeft oa het correct nabootsen van beladen wagons een prominente plaats in mijn belangstelling. Eerlijkheidshalve moet me van het hart dat dat tot voor kort vooral betrekking had op de naoorlogse periode; pas sinds relatief kort heeft ook de Reichsbahn in WO II mijn volle aandacht.
Eén van de dingen die me wat dat betreft is opgevallen is het zekeren van militair materieel (tanks en andere voertuigen) op wagons.
Na de oorlog werden deze voertuigen gezekerd door twee kruislings aangebrachte kettingen (en dan voor en achter), echter deze zijn nooit honderd procent strak gespannen. Er wordt altijd wat "slack" gegeven zodat kleine verschuivingen wel kunnen worden opgevangen, zonder dat een ketting breekt. Verder worden (cq werden) wigvormige blokken aangebracht voor en achter de wielen (bij wielen ook aan de zijkant) en rupsbanden. Bij het bestuderen van foto's van tanks op wagons in de oorlog heb ik tot nu toe deze kettingen niet kunnen ontdekken, de blokken daarentegen wel.
Terug dus naar de SSy en de fantastische scene daarop: de tank is wèl met één ketting (aan de voorkant, de achterkant zo te zien niet) gezekerd, echter niet kruislings en zonder "slack", en nÃét met die wigvormige blokken, zo te zien tenminste.
Sorry voor dit bijkans eindeloze verhaal (zet een trein neer en ik ga zeuren), maar ik hou er wel van om kritiek die ik lever te onderbouwen, het is echter geenszins mijn bedoeling afbreuk te doen aan het fijne stukje werk wat je hebt neergezet.
Groeten,
Kanne