Panzer I Ausf F (Dio "Russian Lullaby" klaar)

rudi meir zei:
Hey Staf,

zandzakjes maken lukt je aardig 😉 maar met het stapelen moet je nog wat leren, nu heb je de zakken half OP elkaar liggen terwijl ze TEGEN elkaar moeten liggen, iedere keer half overlappend zoals een bakstenen muurtje 😉 Op deze manier heb je geen gaten in je muurtje en liggen ze ook veel steviger in mekaar.

Ik zou zeggen, 9 op 10 voor de zakjes, 6 op 10 voor het stapelen 🤣

Rudi

Als ge gelijk hebt,...hebt ge gelijk...
Ik kan voor mezelf geen vrede nemen met 6/10 😕 Nieuwe poging dan maar:
KopievanIMG_6288k.jpg

KopievanIMG_6287k.jpg

KopievanIMG_6282k.jpg

KopievanIMG_6278k.jpg

IMG_6295k.jpg

IMG_6298k.jpg

IMG_6290k.jpg

En wat is het algemene idee van m'n herexamen? Punten erbij of niet 🙂 😕
(schilderwerk is nog wat "basic" moet nog veel aan gebeuren)

Tot devolgende,
Staf

Goed bezig Staf!
Houd wel rekening met je tijdslijn.... de Panther (pantserplaten in je opstelling) was er pas halverwege 1943 (Kursk) en zou zijn platen niet snel verliezen/ afstaan. 😉
Jan 🙂

pascal tognon zei:
Die Pantherplaten,
muah,
één van die flakcrews zal wel Bilko heten zeker? 😉
Zie ik het goed dat de plankjes ook donkerder gemakt zijn?

C ya

Die "panterplaten" zijn in werkelijkheid de 4 kleine StuG III platen ( volgens Aber toch) van de G uitvoering...
P1040732_640.jpg

Ik bedacht dat ze die tijdelijk geleend hadden van de StuG die de wagon ernaast stond...
Aan de plankjes is nog niets gedaan verder Pascal

Groeten,
Staf

Staf,
ik volg al geruime tijd deze post met een bewondering van je dat!!!
ongeloofelijk hoe jij met een airbrush en penseel overweg kan.

Heb je toevallig ook een kleine sbs voor de zandzakken?

mvg

Wesley Pauwels zei:
Staf,
Heb je toevallig ook een kleine sbs voor de zandzakken?

mvg

Op 29 maart hebben we op de KMK demo-dag. Er is een specifieke demo voorzien rond werken met magic sculp. Dirk Vangeel van Pro-art en Rudi Meir laten hun kunstjes zien waaronder... Het maken van zandzakken 8) 8) Maar ook andere items zoals :zeilen, dekens, tentrollen etc.
http://www.kmk-scaleworld.be/Gallery/DD07/index.html.htm
Update:
Flak is nu bijna klaar v.w.b. het schilderwerk:
IMG_6481k.jpg

IMG_6482k.jpg

IMG_6518k.jpg

IMG_6525k.jpg

IMG_6440k.jpg

IMG_6470k.jpg

Shoot!
Tot devolgende,
Staf

Prachtige weathering Staf.
De techniek van het higlighten gaat je je steeds beter af.
Vooral de binnenkant van de schilden is zeer mooi.
Het stoeltje is gewoon subliem.
Kun je even aangeven hoe je dit hebt klaargespeeld?
Tot vrijdag.

Dirk

Jan Peters zei:
Mooi!
Zie ik daar nu lege hulzen in het opvanggaas liggen?
Jan 🙂

Klopt.

WEDSTRIJDJE...
Deze beide heren (nu nog kaal 😕 ) hebben duidelijk ergens lol in.
IMG_6562k.jpg

Wie eerst kan raden wat er te lachen valt en wat er dus juist gebeurt op de flatbed, verdient een pintje op de KMK demodag aanstaande zaterdag.
http://www.kmk-scaleworld.be/Gallery/DD07/index.html.htm

IMG_6535k-1.jpg

Veel succes,
Tot zaterdag,
Staf

Hehe, sorry Staf, beroepsdeformatie van mijn kant. Ik moet zeggen dat het er tot nu toe allemaal geweldig uitziet. Aangezien ik waarschijnlijk niet op de demodag kom zal ik geen gokje wagen, en het aan de anderen overlaten (als ze het allemaal begrepen hebben tenminste 🙄)

devlin prinsen zei:
huh erik
waar zie jij een hondje dan??

als je die zag staan was het geen prijsvraag meer toch 😕 🙄

Staf, wat een heerlijk werk is er weer te zien. Wat er te lachen valt, wel ik ga met Erik mee(Eric mag de pint hebben, ben er toch niet bij 🙁 )

gr. martijn

Gezien het feit dat de heren aan het drinken zijn, en er een pint te verdienen valt, denk ik dat er een dronkenlap over zijn nek gaat, of aan de drank bezweken is....
Jan 🙂 - die zaterdag nog moet rijden 😉

Martin : 🙂 ongelooflijk idee! had gekund maar neen, hier heb ik zelf niet aan gedacht 🙂 Ik ga 'm wél onthouden!

Jan : Leuk bedacht maar neen...misschien de volgende keer
🙂
Jelle : 🙂 🙂 Neen, leuk idee maar deze mannetjes moeten nog (niet verwijderbare) haren krijgen. 😉

De pint is dus nog steeds te verdienen! 🙂
Groeten,
Staf

Mmm, ligt er dan iemand vreemd te slapen en/of snurken? Die beker kan natuurlijk ook koffie bevatten... hoewel ik eerst aan bier dacht 😳
Jan 🙂

😀
Kun je me ipv dat colaatje ook leren hoe ik die 3 delige Aber klemmen in godsnaam in elkaar krijg? 😕 🙂 😳
Tot zaterdag!
Jan 😀

Boris, Jan, Kristof, Dirk,Dominique en Marc: Bedankt ! Ik was een beetje benieuwt wat de reacties zouden zijn... Ik ben blij dat jullie het leuk vinden! Geeft weer energie om door te gaan.

Nog een beetje progress:
dekens(magic sculp) en kapsel (Duro):
IMG_6675k.jpg

nog meer kapsels (Duro):
misschien is het leuk als de zittende figuur nog een stel oorwarmers krijgt..?
IMG_6596k-1.jpg

basis X-18:
IMG_6702k.jpg

2de en 3-de stap:
IMG_6729k.jpg

IMG_6732k.jpg

en het resultaat (nog voor de filters):
Licht begonnen is half gewonnen... 🙂
IMG_6765k.jpg

IMG_6768k.jpg

IMG_6771k.jpg

Volgende stap is details schilderen + filters (HU70-170-72-63-...?)

Tot devolgende,
Staf

I bow to The, oh Grandmaster of Military Modelling!!
worship__.jpg

Ik ga maar weer verder kloten aan mijn schatkistje....

😉

Mooi gedaan Staf,
Oorwarmers is idd best een leuke toevoeging. Dit zie je ook niet vaak overigens. De basis voor de panzer is errug mooi, lekker licht om je zo heerlijk op uit te leven! 😀

Succes en groetjes!

Kwalitatief weer uitstekend werk, net zoals de flak en vooral de "flatbed". Niks op aan te merken, integendeel.

Maar om eerlijk te zijn spreekt het me alleen niet echt aan. Ik vind de tank (net zoals bij veel andere modellen in het "donkergrijs") veel, veel te licht. De kleur van het treinstel komt veel beter in de buurt. Daarnaast heb ik moeite dat het voertuig überhaupt grijs wordt. De donkergele flak en schürzen maken een donkergrijs voertuig in mijn ogen wat gezocht. Ik had het zelf eerder omgedraaid. Een grijze flak (camo minder belangrijk) en juist een donkergele panzer lijkt mij logischer.

Daarnaast heb ik ook een "probleem" met je zittende figuur. Het "karakter" kopje van Hornet zie ik overal opduiken en is daarom niet bijster origineel. Dat maakt natuurlijk weinig uit, maar ik vind de grimas volstrekt "over the top" (voor elke situatie).
De scene zelf is wel aardig maar ik zou liever nog wat meer spanning/humor zien. Zeker als je die kop wil houden. Misschien dat hij het kopje over de slapende figuur leeg wil gieten (water, geen hete koffie 😉 ) Nu gebeurt er voor mijn gevoel wel erg weinig. Een titel kan anders trouwens ook nog wel iets toevoegen om het net wat meer "lading" te geven. Misschien iets in de richting "ach goh, hij is z'n teddy beer kwijt" of iets anders ironisch.

Kijk maar wat je er mee doet. Het zijn vooral stijl-opmerkingen en een kwestie van (mijn) smaak. Het doet verder helemaal niets af aan de kwaliteit van je werk. Keep it up!

Grtz

Staf,

Even een afwijkende mening.

Het spijt me... maar ik vind het duimen helemaal niks. Zo'n mooi model en dan een duimende volwassen soldaat; ongeloofwaardig. Het geeft d'eurlog en de Duitsers een kinderachtigheid die ze helemaal niet bezaten.

Ik vind je een hele goede modelbouwer verder en dit model zal technisch ongetwijfeld weer een topstuk worden, dus ik hoop dat je me dit niet kwalijk neemt. Maar we mogen een mening hebben toch? 😉

Regs,
Ptr

Ik vind het prima zoals het nu gaat

grijs idd wat te licht maar met wat washes komt dat wel goed !!

ik heb enkel problemen met het erg cleane hout van de flatbed, ik zie nergens geen krasje of splintertje en dat is wel erg vreemd aangezien het zware materiaal dat erop staat !!

cheers
Dom

Mooi werk Staf! En een leuk, origineel idee, die duimende, slapende soldaat.
Het spijt me... maar ik vind het duimen helemaal niks. Zo'n mooi model en dan een duimende volwassen soldaat; ongeloofwaardig. Het geeft d'eurlog en de Duitsers een kinderachtigheid die ze helemaal niet bezaten.

Dat zou best wel eens kunnen, maar in slapende toestand ben je je volgens mij er niet van bewust dat je Duitser bent, en deelneemt aan een oorlog, en dat dat een heel serieuze zaak is.

Hoe dan ook, ik vind dat dit idee een mooie uitbeelding van het feit dat men voor alles mens is, in een oorlog verwikkeld of niet en wat voor rol men daarin ook speelt.

Wat de kleur van de tank betreft, dat kan ik niet goed beoordelen, ik ben nog niet genoeg ingelezen om een gefundeerde mening te kunnen geven. Niettemin lijkt me de redenering die Niels ten beste geeft, wat dat aangaat, wel plausibel.

Over het hout van de SSy: er zit wel iets in wat Dominique zegt, maar je zou als tegenargument kunnen aanvoeren dat de SSy's redelijk nieuwe wagons waren in die tijd, de productie liep van 1940 tot 1944 (1760 stuks gebouwd). Het zou dus kunnen gaan om een (relatief) nieuw exemplaar, min of meer voor het eerst in gebruik.

Bovendien, maar dat is vanuit mijn optiek geredeneerd, werden dergelijke voertuigen er alleen op- en afgereden, zonder bochten te maken ed, dus op den duur zou er wel wat slijtage kunnen optreden maar niet zoveel. Daarenboven lijkt het me dat rupsen weliswaar een groot gewicht dagen, maar per link valt dat wel wat mee en gezien bovengenoemde procedure onstaat er ook niet echt veel wrijving (de rupsschakels worden successievelijk neergelegd en de tank rijdt er overheen). Denk ik.

Wat me wel opviel waren de aanduidingen van spijkers of schroeven ter bevestiging van de eikenhouten balken van de laadvloer; hoe deze bevestigd werden is me niet bekend, maar ik heb het op foto's van dit soort wagons niet eerder gezien.

Hm. Toch weer een heel verhaal. Sorry.

Met respect voor je techniek en ideeën èn voor andermans mening,

Kanne

Ik vindt die duimende soldaat juist wel een mooie toevoeging,naast dat het komisch is geeft het mooi weer dat een soldaat een mens is en blijft!

Misschien is de beste man in zijn dromen de horror van de oorlog gevlucht door in zijn droom naar zijn kindertijd te gaan 😉 !

Grtz jelle.

Dank je wel voor de antwoorden allemaal. Ik vind het erg leuk dat er wat uiteenlopende meningen zijn over de setting.
Niels: Je hebt natuurlijk gelijk. De panzer is idd nog erg licht, maar het is nu eenmaal makkelijker om een licht model donkerder te maken dan een donker model terug op te lichten. Weet dat dit nog maar het airbrushwerk is en dat ik me er nog even mee wil ammuseren voor hij klaar is. Bovendien wil ik me beroepen op het schaaleffect waardoor een model er mijn inziens toch iets lichter moet uitzien. De tank is panzergrijs omdat ik eens "iets (tussendoor 😉 )" in het grijs wilde doen. De panzer I Ausf. F is in 1943-1944( !!zo laat inderdaad nog panzergrijs!!) ingezet bij het tweede panzer polizei devisie Rusland. De tanks zijn per trein :!: vertrokken en nooit meer teruggekeerd...
Enkele tanks van de genoemde devisie zijn te zien op deze foto. Het linkse model op de foto moet 'm worden (nr 21).
A1f7.jpg

IMG_6774k.jpg

IMG_6780k.jpg

Om het model wat te contrasteren met de flatbed wil ik proberen om wat kleur/toon variatie in te brengen, tenminste dat is de bedoeling...nu nog effe omzetten in de praktijk 😕

Over de Hornetkopjes...Ik vond ze wel geschikt voor deze scene. De grimas op het gezicht gaat mijn inziens verder dan humor en geeft voor mijn gevoel iets van leedvermaak en dat is exact wat ik wilde bekomen.
Kanne en Jelle raken de nagel op de kop. Het beeld dat zelfs geharde duitse soldaten uiteindelijk maar mensen zijn is inderdaad wat ik wil bereiken. Ach ik ben nu eenmaal geen liefhebber van geweldadige oorlogscenes 😕
Dom: De flatbed...Daar heb je wel een punt. Er mag inderdaad wat meer variatie in. Ik zal dat de komende tijd nog proberen te bekomen. Ik wil nu eerst de tank voor een groot gedeelte afwerken, daarna de figuren en dan me nog wat bezighouden met het geheel. Op die manier wil ik vermijden dat het een stapeltje wordt van 3 afzonderlijke modellen.
De houten vloer is een groot vlak om op te werken...Als alles op de wagon staat krijg ik er hopelijk wat meer zicht op.

Nog eens iedereen bedankt voor de waardevolle feedback,
Tot devolgende,
Staf

Terug
Bovenaan