Mooi werk Staf! En een leuk, origineel idee, die duimende, slapende soldaat.
Het spijt me... maar ik vind het duimen helemaal niks. Zo'n mooi model en dan een duimende volwassen soldaat; ongeloofwaardig. Het geeft d'eurlog en de Duitsers een kinderachtigheid die ze helemaal niet bezaten.
Dat zou best wel eens kunnen, maar in slapende toestand ben je je volgens mij er niet van bewust dat je Duitser bent, en deelneemt aan een oorlog, en dat dat een heel serieuze zaak is.
Hoe dan ook, ik vind dat dit idee een mooie uitbeelding van het feit dat men voor alles mens is, in een oorlog verwikkeld of niet en wat voor rol men daarin ook speelt.
Wat de kleur van de tank betreft, dat kan ik niet goed beoordelen, ik ben nog niet genoeg ingelezen om een gefundeerde mening te kunnen geven. Niettemin lijkt me de redenering die Niels ten beste geeft, wat dat aangaat, wel plausibel.
Over het hout van de SSy: er zit wel iets in wat Dominique zegt, maar je zou als tegenargument kunnen aanvoeren dat de SSy's redelijk nieuwe wagons waren in die tijd, de productie liep van 1940 tot 1944 (1760 stuks gebouwd). Het zou dus kunnen gaan om een (relatief) nieuw exemplaar, min of meer voor het eerst in gebruik.
Bovendien, maar dat is vanuit mijn optiek geredeneerd, werden dergelijke voertuigen er alleen op- en afgereden, zonder bochten te maken ed, dus op den duur zou er wel wat slijtage kunnen optreden maar niet zoveel. Daarenboven lijkt het me dat rupsen weliswaar een groot gewicht dagen, maar per link valt dat wel wat mee en gezien bovengenoemde procedure onstaat er ook niet echt veel wrijving (de rupsschakels worden successievelijk neergelegd en de tank rijdt er overheen). Denk ik.
Wat me wel opviel waren de aanduidingen van spijkers of schroeven ter bevestiging van de eikenhouten balken van de laadvloer; hoe deze bevestigd werden is me niet bekend, maar ik heb het op foto's van dit soort wagons niet eerder gezien.
Hm. Toch weer een heel verhaal. Sorry.
Met respect voor je techniek en ideeën èn voor andermans mening,
Kanne