Panzer I Ausf F (Dio "Russian Lullaby" klaar)

Hoi Staf,mooie Flakmans!

Hoe werden die stalenbalken dan weer vast gezet in de wagon of in de Opel Blitz?
Ziet er mooi uit zo.
Dit is toch een gaaf kitje van Dragon,ik heb deze ook nog liggen voorin een diorama.
Ik heb er die mooie loop van Schatton bij en het Voyager detail setje.

grtz jelle.

Jelle: In de Blitz heb ik boutkoppen gezien. Ik heb dit ook zo gekopieerd naar deze stelling.

Update:
Afgelopen vrijdag zandzakles gekregen van Rudi Meir. 🙂 Dit weekend heb ik zelf wat zitten spelen met magic sculp om tot volgende setting te komen voor de Flak.
De shurtzen zijn (de kleine) van een StuG 3.
De geïnproviseerde stelling is gebouwd in een aantal delen zodat e.e.a. nog bereikbaar blijft voor het schilderwerk (En dat komt nu aardig dichtbij 8) )

IMG_5952k.jpg

IMG_5953k.jpg

IMG_5954k.jpg

IMG_5948k.jpg

De grondplaat is het orginele Dragon-item voor de flatbed en is hier enkel gebruikt om de setting op de bouwen.

Zou dit wat kunnen worden denk je?

Tot devolgende,
Staf

Dit ziet er veelbelovend uit Staf! Een ding vraag ik me wel af.... blijft er nog wel genoeg ruimte over voor de Panzer I en de sjorbanden/ kettingen en blokken waarmee hij vast komt te zitten?
Jan 🙂

Dat ziet er alweer spannend uit Staf.
Leuk idee trouwens van die Schürzen. Deze kunnen voor de kleurige noot zorgen. Ik veronderstel dat deze in een 3-tone camo gaan komen?

Groetjes,

Dirk

Dit ziet er zoals al gezegt is weer veel belovend uit,ik vindt ook die toevoeging van die schurzen een mooi detail.
Dit gaat vast weer een mooie worden Staf,succes verder.

Nog bedankt voor het antwoord.

groeten van jelle.

Staf,

Erg mooi werk moet ik zeggen. Resin zandzakken kunnen niet op tegen zelfgemaakte exemplaren, dat lijkt wel weer! Leuke toevoeging, die schürtzen en andere accessoires. Wel zou ik de stelling wat hoger gemaakt hebben. Hij lijkt nu net iets te laag om wat bescherming te bieden aan de bemanning van het geschut. Nu lijkt alleen de schutter (zittend) wat aan de zandzakken te hebben.

Groet,

Erik

Hey Staf,

zandzakjes maken lukt je aardig 😉 maar met het stapelen moet je nog wat leren, nu heb je de zakken half OP elkaar liggen terwijl ze TEGEN elkaar moeten liggen, iedere keer half overlappend zoals een bakstenen muurtje 😉 Op deze manier heb je geen gaten in je muurtje en liggen ze ook veel steviger in mekaar.

Ik zou zeggen, 9 op 10 voor de zakjes, 6 op 10 voor het stapelen 🤣

Rudi

Jan,

Da's de Rudi altijd 😉 niet opletten tijdens de les wil zeggen afgestraft worden daarna. 😢

En Staf kennende gaat tie voor 10 op 10 voor de zakjes en 10 op 10 voor het stapelen....... 😈

ciao Raymond

hallo,Staf
stilletjes volg ik dit "tussendoortje".
aleen ben ik ervan overtuigd dat dit model wederom een klassieker dreigt te worden. 😉
dus stiekum blijf ik deze volgen.

groeten thierry

Ai.. Verkeerd gestapeld. Die flakbemanningsgasten hebben zeker geen basisopleiding zandzakken stapelen gehad 😈 Zo nonchalant... 🙄
Moet ik nu opnieuw aan de slag of niet... 😕 ?

Update kleurenstaal flatbed

Ik heb vandaag op een proefstukje wat kleurtjes, filtertjes etc. zitten proberen om het chassis van de flatbed te schilderen.
Zo ver ben ik gekomen.
Wat denken jullie?
IMG_5962kp.jpg

Tot devolgende,
Staf

Heren, bedankt voor de comments!
Martin Dogger zei:
Jacco Buurstra zei:
Hoi Staf, kun je misschien vertellen hoe je dat hout zo gekregen hebt,
Gokje: balsahouten plankjes, washes met warmgrijs en chippings met de getoonde Vallejo kleuren 😉

Groeten, MartinD

bijna goed. Berkenhouten plankjes ingesmeerd (is eens iets anders dan washes 8) ) met olieverf (warmgrijs) en daarna afgeveegd met een doekje. De Vallejo is gebruikt voor de overschildering van de markeringen (die er nog op moeten komen dus).

Tot devolgende,
Staf

Da's zeker een knap staaltje werk! Het ziet er erg overtuigend uit. Erg mooi schilderwerk, zowel wat de houten laadvloer als de metalen zijwanden betreft.

Toch mis ik nog een kleinigheidje: aan de handremzijde (zeg maar even de kant met het hekje) zit een schroefkoppeling. Aan de andere kant niet. Of nog niet?

Groet,

Kanne

Kanne Berends zei:
Toch mis ik nog een kleinigheidje: aan de handremzijde (zeg maar even de kant met het hekje) zit een schroefkoppeling. Aan de andere kant niet. Of nog niet?
Kanne

Ik dacht dat het maar aan 1 kant zat?
In ieder geval, Dragon heeft er maar ééntje voorzien 🙁 Ik zal er dus waarschijnlijk nog eentje moeten scratchen 8)

Dirk : bedankt voor de comment. Ik zie je vrijdag!
Kristof : vitessepillekes 🙂 🙂 look who is talking!!! of is da bij U onder (lichte) dwang van uw vriendin??? 🙂
Groeten,
Staf

Veel storender is het feit dat Dragon maar één koppelingsbeugel aan de doos toevoegt, er hoort echt aan beide uiteinden van de wagon een exemplaar aanwezig te zijn

Posting van 14 januari, ook op de toen geplaatste tekening van Carstens is te zien (als je goed kijkt) dat er aan beide kanten eentje hoort.

Succes met scratchen!

Groet,

Kanne

Hey Kanne,
Dank je voor de attentie. Kleine hendel is toegevoegd.

Beugel is gemaakt van Messing en messingdraad met uitzondering van de twee plastic card delen.
Eerst draad (1mm) plooien, (zeer korte)buisjes aan solderen. De rest is boor en montagewerk.
De hendel tussen de twee blokjes is messingfolie(0.05mm) en plastic rod(1mm)

IMG_6126k.jpg

Totr devolgende,
Staf

Dat ziet er oké uit Staf! Ik zal niet meer zeveren, denk ik 😉
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!

En bedankt voor je tip mbt de schroefkoppeling; ik ben weer een eindje geholpen!

Groet,

Kanne

Staf, volgens mij had ik nog niet gereageerd op dit topic. Laat ik het bij deze maar doen dan; je levert weer prachtwerk af, zoals we nu gewend zijn. Vooral de verwering van de planken is erg mooi gedaan. Dat zijn juist de klusjes waar ik altijd ontzettend bang voor ben...

Schitterende stootblokken (zo heet dat toch?) en mooie verwering in zijn geheel! Ben je zaterdag toevallig in Gorichem te vinden? Ik zou 'm graag in het echt zien!
Jan 🙂

Ziet er zoals gewoonlijk weer mooi uit Staf, maar ik heb nog een paar foto's gevonden.

http://www.missing-lynx.com/gallery/dio/images/br52mt_006.JPG
http://www.missing-lynx.com/gallery/dio/images/br52mt_011.JPG

Misschien een idee om de rest er ook maar bij te bouwen 😀 😀

gr.Bart.

hoi Staf;

ik weet dat je misschien nog niet zo ver bent maar ik denk wel dat je dingen ook vroeg genoeg op voorhand plant om op mijn volgende vraag te kunnen beantwoorden, ik veronderstel dan dat je de spoorbilzen ook zult veranderen, met welk materiaal ( soort hout?) zou je dat dan doen....
ben niet curieus maar zou het graag willen weten, ben ook van plan om zo eens een spoor te gebruiken en die vanuit de dragon doos zijn....maar... heu....

bedankt op voorhand

Marc

Heren dank je wel voor de comments.
Eelke : dank je voor je reactie
Jan: bedankt. Ik ben helaas zaterdag niet in Gorichem.. volgende keer dan maar. Kan ik gelijk de rooie E10 eens goed bekijken 8)
Hugo: bedankt, 'k zie je den 8ste!
Kanne : bedankt, laat je maar gaan hoor ik kan wel wat hebben. Van opbouwende kritiek krijg ik nooit te veel.
Bart: dank je, leuke foto's!. Ik had eerst zoiets groots in gedachten maar ben (gelukkig tijdig) tot inkeer gekomen 🙂
Marc De Greef zei:
hoi Staf;

ik weet dat je misschien nog niet zo ver bent maar ik denk wel dat je dingen ook vroeg genoeg op voorhand plant om op mijn volgende vraag te kunnen beantwoorden, ik veronderstel dan dat je de spoorbilzen ook zult veranderen, met welk materiaal ( soort hout?) zou je dat dan doen....
ben niet curieus maar zou het graag willen weten, ben ook van plan om zo eens een spoor te gebruiken en die vanuit de dragon doos zijn....maar... heu....

bedankt op voorhand

Marc
Marc,

Ik ben nog niet zeker of ik de bielzen wel ga toevoegen. In mijn beleving zullen die alleen maar aandacht weghalen van de scene. Onder de flatbed is er niets te beleven toch?.. 😕
Als ik ze zou toevoegen zou ik hardhout nemen (5X8mm is de maat die je moet hebben) en daar wat mee experimenteren voor barsten enzo.
donker hout zou ik eerst ontkleuren (bleker en afgeleefd) met zuurstofwater (3 % H2O2 of waterstofperoxide). daar gaan we weer... 😕
Weet iemand trouwens waar je metalen (of plastic) treinspoorstaven kan kopen?

Update:
Flakmans met een verfjas:
IMG_6234k.jpg

nog een beetje basic...maar ik kan me (na het filteren) weer gaan uitleven met het fijne penseeltje 8)

Tot devolgende,
Staf

Staf,

oké dan, twee kleine dingetjes (gezeur, gezever, hoe je het maar wil noemen):

1. De remslang ligt op de foto nog over de rangeerdershandgreep (onder de buffer) geslagen. Een rangeerder die dit in het echt zou doen zou rekening moeten houden met een serieuze reprimande; het ding hoort in de daarvoor bedoelde haak.

2. Goed gezien/beredeneerd: de metaalkleurige zone op het gedeelte van de bufferstootstang. Dit gedeelte van de buffer(s) schuift inderdaad heen en weer om krachten in langsrichting tijdens remmen en in bochten op te kunnen vangen. Om er zeker van te zijn dat dit ook goed blijft functioneren worden deze dan ook vrij nauwgezet van een laag dikke smeervet voorzien. Zonder die smering zouden de uit-en inelkaar schuivende delen vast kunnen lopen, of, door de toch wel vrij heftige krachten die er op kunnen treden, zelfs koud met elkaar gelast kunnen raken - met de desastreuze gevolgen van dien. Ik zou ze dus in plaats van metaalkleurig goed gesmeerd uitbeelden, met eventueel een rand opgehoopt vet aan de buffer-kant (dus aan het einde van de "schuifzone").

Maar goed, zoals gezegd, marginaal. Net wat je wilt. Overigens niets dan lof voor het verfwerk en zo, geweldig! Ik moet nog maar zien dat ik op zo'n niveau kom.

Wat metalen rails betreft: ik heb onlangs een aantal metalen railprofielen van het merk Peco aangeschaft met de bedoeling die voor mijn Kriegslok te gebruiken. De profielen zijn zo ongeveer 90 cm lang, en worden per 6 geleverd. Kosten ongeveer 16 euri, meen ik. Bestelnummer zal ik morgen even voor je opzoeken.

Nu ja Staf, verder vind ik dat de Flak er nu al mooi bij staat, je maakt er ongetwijfeld weer iets nog mooiers van. Ik laat het aan anderen over daarover kritiek te spuien, ik beperk me wat dat betreft tot de spoorse elementen.

Groeten,

Kanne

ik kan inderdaad ook peco rails aanraden, is er in vrij veel verschillende profielen, betaalbaar, en behoorlijk mooi. je kunt er natuurlijk meteen railspijkers bij bestellen, kun je ze vastzetten zoals het hoort...

Timo

Artikelnummer van Peco code 143 (in mijn ogen het meest geschikt voor 1 : 35) railstaven: IL - 7 FB, zoals gezegd worden die geleverd per 6 stuks.
Binnenkort zal ik eens een proefstukje maken met biels, kleinijzer, profiel en ballast.

Groeten,

Kanne

hoi Staf:

ik denk wel dat ik begrijp wat je bedoeld met het aandacht trekken ergens anders dan op de scenette, maar ik dacht ergens gezien te hebben dat je er een stopper had voor gemaakt, daardoor dacht ik dat het op rails kwam te staan, als ik nu goed kan volgen ga je het presenteren met de spooren direct op je plank zonder de bilzen eronder...Pffff, moeilijke uitleg zeg...ben zeer benieuwd.

bedankt voor de uitleg (verouderen van bilzen) , zal goed te pas komen.
ten minsten als ik die acidoacriliferiek??? vind

sluukes

Marc

Terug
Bovenaan