Oké dan, op verzoek in dit draadje:
Bron: 2 Artikelen van Stefan Carstens in Bahn & Modell afl. 4/89, W. Tümmels Buchdruckerei und Verlag GmbH. Tijdschrift reeds lang (sinds 1990 geloof ik) van de markt verdwenen (helaas).
Opmerking: De foto's zijn beide van na de oorlog, ook de tekening geeft weer hoe de wagon er in de 50/60er jaren uitzag. Veel afwijkingen waren er echter niet.
Voor de meer geïnteresseerden: ik wil eventueel de twee artikeltjes compleet gescand via e-mail doorgeven. Indien gewenst graag e-mail adres per PB.
Nog even over de Dragon wagon (nee, niet aan elkaar geschreven):
Een kardinale fout is ontstaan door de zijkanten van de wagon niet spiegelbeeldig te maken; daardoor komt aan één van beide zijden de "Bremsumstellhebel" aan de verkeerde kant te zitten. Dit is slechts met veel moeite te corrigeren, maar aangezien je nooit beide kanten tegelijk kunt bekijken kun je het misschien maar beter laten zoals het is.
Veel storender is het feit dat Dragon maar één koppelingsbeugel aan de doos toevoegt, er hoort echt aan beide uiteinden van de wagon een exemplaar aanwezig te zijn. Ook de remslangen zijn verkeerd van vorm: Dragon geeft deze aan de bovenkant een haakse vorm, ze horen echter (in rust, dus niet gekoppeld) de vorm van een halve cirkel te hebben.
Misschien heb ik al weer veel te veel vervuiling aan dit draadje toegevoegd. Staf, sorry.
Groet,
Kanne