Panzer I Ausf F (Dio "Russian Lullaby" klaar)

Toch maar effe gechecked... : 🤐

Oef... De wagon is 270mm bij 82mm
Eén pz1 is 125mm bij 75mm.
Doet zou dus moeten passen 8)

De extra kisten mag ik dan helaas wel vergeten. 😕

Tot devolgende,
Staf

Super leuk idee Staf! Ik heb ook nog zo'n wagon staan, daar komt ooit (komend jaar?) een SU-122 op te staan 🙂
Ga je de rails ook gebruiken, en er een dio van maken?
Jan 🙂

Jan, de rails zien er niet bijzonder goed uit 😕 daar moet nog wat op gevonden worden.
PE-ter v. Stiphout zei:
Maar kijk nog ff naar je tracks, eentje zit verkeerd om.

Peter

verrek!Goed gezien!! wat slordig van me.😳 Alles zit gelukkig nog los (wielen etc.) De tracks moeten er nog af voor het schilderwerk...

Staf

Maar kijk nog ff naar je tracks, eentje zit verkeerd om.
Schijnt een virus te zijn 😉 🙂 🙂 🙂

Leuk bakkie Staf en benieuwd naar het totaalplaatje op die platformwagen. Ik had je al verteld dat ik die platformwagen al (zonder problemen) gebouwd heb. Alleen kun je beter de planken vervangen. Maar voorlopig staat ie bij mij nog in de remise 😉 . Mocht je nog die Archer dry transfers willen hebben, heb ik nog een setje over, maar ik denk dat de kit-decals afdoende zijn.

Update:

De afgelopen week heb ik de flatbed (Ssy) van Dragon gemaakt:
IMG_5824k.jpg

IMG_5825k.jpg

IMG_5827k.jpg

Nog wat prutskes zoals her en der een las en...klaar!
Tot devolgende,
Staf

Heel mooi Staf,

Ik ben steeds weer onder de indruk van het zuivere bouwen van je, geen spatje lijm of zo.
Het hout ziet eruit als een perfecte basis, maar het lijkt me geen balsa, het heeft meer weg van een of ander fijne multiplex, klopt dat?

Ik kijk weer reikhalzend uit naar je schilderwerk.

Groeten,
Hugo

Mooi strak werk Staf! Maar dat zijn we wel van jou gewend... desniettemin, tof gedaan!

Misschien zou ik nog wat pietluttigheden (o.a. remluchtslangen en rangeerdershandgrepen onder de buffers) aan de wagon gecorrigeerd hebben, maar 't is maar net wat jij wil...

Die houten laadvloer zal ik zeker in gedachten houden! Geeft toch iets extra's.

Groet,

Kanne

Wederom strak werk Staf! En, passen er 2 panzers op de wagon?
@ Kanne, mocht je wat foto's hebben, dan had ik die ook graag... misschien kun je ze (met bron vermelding)in dit draadje plaatsen?
Jan 🙂

Oké dan, op verzoek in dit draadje:

img0025bo4.jpg

img0026xr2.jpg

img0024zc2.jpg

Bron: 2 Artikelen van Stefan Carstens in Bahn & Modell afl. 4/89, W. Tümmels Buchdruckerei und Verlag GmbH. Tijdschrift reeds lang (sinds 1990 geloof ik) van de markt verdwenen (helaas).

Opmerking: De foto's zijn beide van na de oorlog, ook de tekening geeft weer hoe de wagon er in de 50/60er jaren uitzag. Veel afwijkingen waren er echter niet.

Voor de meer geïnteresseerden: ik wil eventueel de twee artikeltjes compleet gescand via e-mail doorgeven. Indien gewenst graag e-mail adres per PB.

Nog even over de Dragon wagon (nee, niet aan elkaar geschreven):
Een kardinale fout is ontstaan door de zijkanten van de wagon niet spiegelbeeldig te maken; daardoor komt aan één van beide zijden de "Bremsumstellhebel" aan de verkeerde kant te zitten. Dit is slechts met veel moeite te corrigeren, maar aangezien je nooit beide kanten tegelijk kunt bekijken kun je het misschien maar beter laten zoals het is.
Veel storender is het feit dat Dragon maar één koppelingsbeugel aan de doos toevoegt, er hoort echt aan beide uiteinden van de wagon een exemplaar aanwezig te zijn. Ook de remslangen zijn verkeerd van vorm: Dragon geeft deze aan de bovenkant een haakse vorm, ze horen echter (in rust, dus niet gekoppeld) de vorm van een halve cirkel te hebben.

Misschien heb ik al weer veel te veel vervuiling aan dit draadje toegevoegd. Staf, sorry.

Groet,
Kanne

Kanne,

Dank je wel! Niks vervuiling, waardevolle info that is! 😉

Alexander : we praten dadelijk wel bij in de hobbykamer! 😈

Axel, zal wel meevallen denk ik. enkel een zeiltje. Toch?

Jan : Yep ! ze passen!

Boris : Dank je

Bas : Ik zal zo snel mogelijk de ruwe schets laten zien 🙄

Hugo : Ja. balsa is me iets te zacht van structuur. Ik gebruik liever berkentriplex ( in dit geval van 0.8mm) Ik vind dat je er meer mee kan tijdens het afwerken.

Dirk : De plannen gaan door! ( tussendoortje !! 🙂 🙂 )

Very nice and clean work both on tank and vagon. I like the wooden planks very Much 😱
Isn´t one small tank too little for that wagon, will you add something more on the deck?
(Sorry if was mentioned in dutch, unfortunately don´t understand that much...)

Die remdrukslangen zien er erg goed uit Staf, waar heb je die van gemaakt? Sterk staaltje, om dat zo snel ff neer te zetten, nu die beugels onder de buffers nog even (zie voorbeeldfoto's) 😉
Wat betreft twee tanks van 21 t op een wagon met 52 t laadvermogen - da's echt kantjeboord. Dan mogen ze alle munitie, benzine en persoonlijke bezittingen er wel uit halen! Ik heb er mijn twijfels over, maar wie weet is het in bepaalde (nood-)gevallen wel ooit echt voorgekomen. Overigens, dat begrip laadvermogen slaat niet alleen op de wagon, maar ook op de toestand van de trajecten waarover het transport plaatsvond: bovenbouw, kunstwerken (bruggen ed). Die waren in bepaalde klassen (A,B en C) ingedeeld... enfin, dat is weer een heel ander uitgebreid verhaal.
Mailtje komt eraan Staf!

Groet,

Kanne

Kanne,

misschien een minder inteligente vraag van mijn kant, maareh...
Twee keer 21 ton is volgens mij nog steeds 42 ton, dan heb je nog 10 ton over.
Wat begrijp ik dan niet aan kantjeboord 🙄 .

Btw die 21 ton is bij mijn weten, combat loaded, dus incluis alles, ook munitie en brandstof.

Ik hoor 't wel, jij weet tenslotte méér van dingen op rails als mij.

Greetz
Axel

Hoi Axel,
jij weet tenslotte méér van dingen op rails als mij

dat mag misschien wel zo zijn, maar jij kijkt in elk geval kritischer dan ik!
Je hebt natuurlijk groot gelijk, ik schaam mij diep! 😳 😳 😳

Staf, ik neem natuurlijk de opmerking terug, en voeg bij wijze van boetedoening nog een foto toe:

img0035xy2.jpg

SSy beladen met twee tanks (Stug III?). Bron: Die Deutsche Reichsbahn im Zweiten Weltkrieg, Janusz Piekalkiewicz, Transpress Verlag, 1998 Stuttgart.

Je plan is dus volkomen legitiem!
Met excuses voor de verwarring,

Groet,

Kanne

Hey Kanne! Dat is dé foto die ik nodig had.Nu weet ik zeker dat het kan. Als die twee StuG's kunnen, zullen mijn twee "mormeltjes" ook wel geen probleem zijn. Dank je wel voor de info.
Om effe aan te geven dat er met de feedback wel degelijk iets gebeurt:
ingekorte beugels (dat bedoelde je toch hoop ik..)
IMG_5854k.jpg

IMG_5860k.jpg

IMG_5850k.jpg

Het stootblok dat ik gisterenavond (eeuh..dat wil zeggen...eerder gisterennacht 😳 ) gemaakt heb zal deel uitmaken van de setting.(@ Bas, ik krijg de setting niet goed op papier. 'k ben niet zo'n tekenaar helaas...)
B.t.w. de persluchtslangen zijn gemaakt van electriciteitsdraad. Koperen kerndraden zijn verwijderd en vervangen door één metaaldraad van 0.4mm. Op die manier is draad star geworden.

Axel, zeer allert van je!
Tot devolgende,
Staf

Dag Staf,

Zoals al gezegd, die remslangen zien er mooi uit zo! Simpel electriciteitsdraad, je moet er maar opkomen! Bedankt voor de tip!
Op de tweede foto van je post van 15 januari zit de slang zoals ie in rustpositie hoort te zitten; die gekke haak is inderdaad bedoeld om in dat geval de slang te "zekeren". Dus niet in de handgreep hangen... 😉

Over handgrepen gesproken, dat ziet er een stuk beter uit zo! Nu nog verf en opschriften, en o ja, zou ik bijna vergeten, nog twee kleine mormeltjes...

Succes!

Kanne

Hi !
I would like to greet you in this hot issue. I have to say that I really like your work on waggon, the rest is also great. Here is my link how I personaly fighted with this.

http://modelforum.upce.cz/forum/viewtopic.php?f=58&t=9137&st=0&sk=t&sd=a&start=60

Best regards Tomas Tupa

next final foto:
www.kpmplzen.pilsenkit.cz

Jaja...Komt eraan...

heb deze week wat zitten broeden op de generale setting en kwam er niet helemaal uit. Maar...:
Sinds vanavond zie ik het, na een babbel met Rudi, weer helemaal zitten! Ik heb het spoor van de tweede panzer I onder het zeil verlaten wegens weinig of geheel niet interessant.
Wat het wél wordt is nog niet helemaal uitgeklaard maar het zal waarschijnlijk een met zandzakken omringde(??) 20mm Flakstelling (wat heb ik toch met die Flak's 😈 ) én de Panzer I ausF. F samen op de flatbed worden.
Geheel overgoten met véél detailwerk op en rond de Flak (YES!!) én enkele figuren(krijg zondag al les van maistro Marijn 8) )
Zal toch veel leuker zijn om naar te kijken dan een tank onder een zeil denk ik.

Trouwens de tweede panzer I is wél al (zo goed als) gebouwd deze week( RUDD). Ik kan echt niet wennen aan de graad van afwerking en detaillering van een Alankit recht uit de doos 😕 Het is een "blops" plastic met hier en daar een uitsteeksel. Weinig motiverend om aan verder te werken 🙁

Dit weekend wordt het idee (samen met de never ending ideeënfontein:"Pascal T") verder vorm gegeven en kunnen de updates weer volop beginnen.
Ik ga alvast zondag wat spullen shoppen in Ransart 8)

Tot devolgende,
Staf
flatbed.jpg

Ik zal de RUDD wel eens even op de foto zetten. Wél beloven om me niet uit te lachen hé!

Om nog maar een steentje bij te dragen:

Img0045.jpg

Img0044.jpg

Img0040.jpg

Img0036.jpg

Img0037.jpg

NB: Volgens mij is de één na laatste foto niet van een op een wagon geplaatste FLAK.

Misschien niet zozeer als voorbeeld dan wel ter inspiratie.

Groet,

Kanne

PS Bronnen:
Die Eisenbahn im Zweiten Weltkrieg, Ron Ziel, Franckh'sche Verlagshandlung, Stuttgart 1970
Die Deutsche Reichsbahn om Zweiten Weltkrieg, Janusz Piekalkiewicz, Transpress Verlag, Stuttgart 1998

Staf,

Je gaat weer als een speer!! Ziet er reeds goed uit, maarehhh, die naad op de gehele zijkant van het affuit, hoort die daar te zitten? (lasnaad) of moet deze nog opgekuist worden??
Ik zal hem vanavond wel zien zeker?

Grtz, John. 8)

Die hoort daar idd te zitten. En volgens de detailshots van de box-art is Dragon daar heel trots op...
om vervolgens precies op die mooie lasnaad de aanhechtingspunten aan het gietraam te zetten. 😕

Roy Schurgers zei:
Die hoort daar idd te zitten. En volgens de detailshots van de box-art is Dragon daar heel trots op...
om vervolgens precies op die mooie lasnaad de aanhechtingspunten aan het gietraam te zetten. 😕

De aanhechtingspunten ( 5X !!) op de lasnaad hebben inderdaad de nodige aandacht weggekaapt.. 😕

Groeten,
Staf

Update: Flakmans klaar voor verf:
De metalen profielen dienen om de Flak vast te zetten op de flatbed.(idee gekopieerd van de prachtige opel blitz van Tony Vanheste, thanks!)
PE-korf heeft al een basis Tamiya primer.
IMG_5934k.jpg

IMG_5939k.jpg

Nu nog de zandzakken.
Tot devolgende,
Staf

Terug
Bovenaan