Panzer 1 - Instandsetzungskraftwagen

Hoi Paul
Dank voor de foto’s..zitten mooie tussen. ik zie whitewash en sneeuw 🤪 dan geeft de burger moed. Was nl aan het twijfelen of ik iets van whitewash op kon zetten

gr
Raymond

P. Kok

Lid van de TWENOT
Graag gedaan Raymond, Heb je gezien dat er in ieder geval 1 pz.kpfw. IB bij zit en het meerendeel IA's zijn.

Weet iemand hoe het zit met de onderstaande delen, volgens het bijschrift van een van de foto's gaat het om propaangas flessen.

Bijlagen

• C930 Foto Wehrmacht Gebirgsjäger Fahrschule Beute Panzer Skoda 38t + Stug Marder.jpg
    C930 Foto Wehrmacht Gebirgsjäger Fahrschule Beute Panzer Skoda 38t + Stug Marder.jpg
    4,8 KB · Weergaven: 8
  • C928 Foto Wehrmacht Gebirgsjäger Fahrschule Beute Panzer Skoda 38t Propan Gas !! b.jpg
    C928 Foto Wehrmacht Gebirgsjäger Fahrschule Beute Panzer Skoda 38t Propan Gas !! b.jpg
    4,3 KB · Weergaven: 8
  • C928 Foto Wehrmacht Gebirgsjäger Fahrschule Beute Panzer Skoda 38t Propan Gas !!.jpg
    C928 Foto Wehrmacht Gebirgsjäger Fahrschule Beute Panzer Skoda 38t Propan Gas !!.jpg
    5,1 KB · Weergaven: 8

EricReist

Lid van de TWENOT
Ik zie weinig markeringen, wel soms nummerborden, soms een bordje Fahrschule... en heel zelden een nummer:
$_57 (1).JPG
$_57 --.JPG
4f9d67503d0cbf79a5dae8855c5cd818.jpg
AAATANK13.jpg
KR735NdkMwpA134825884072P5666.jpgUntitled-183.jpg

Bijlagen

• proto1.jpg
    proto1.jpg
    25,7 KB · Weergaven: 2

P. Kok

Lid van de TWENOT
@Erich "stadtgas anlage"misschien ?

Leuke toevoegingen, en een met een windscherm, had ik nog niet eerder gezien.
Ik heb nog wat meer foto's gevonden:
De laatste 2 zijn wel wat anders,

Bijlagen

• image059.jpg
    image059.jpg
    28,4 KB · Weergaven: 6
  • Panzer_I_ohne_aufbau_.jpg
    Panzer_I_ohne_aufbau_.jpg
    44,9 KB · Weergaven: 5
  • Panzer_I_ohne_aufbau_and_crew.jpg
    Panzer_I_ohne_aufbau_and_crew.jpg
    49,2 KB · Weergaven: 5
  • PzKpfw_I_ohne_Aufbau.jpg
    PzKpfw_I_ohne_Aufbau.jpg
    111,2 KB · Weergaven: 5
  • PzKpfw_I_ohne_Aufbau_2.jpg
    PzKpfw_I_ohne_Aufbau_2.jpg
    143 KB · Weergaven: 5
  • Panzer_I_tank_6.jpg
    Panzer_I_tank_6.jpg
    43 KB · Weergaven: 5
  • image048.jpg
    image048.jpg
    18,7 KB · Weergaven: 5
  • image057.jpg
    image057.jpg
    43,9 KB · Weergaven: 6
  • image038.jpg
    image038.jpg
    20,9 KB · Weergaven: 6

P. Kok

Lid van de TWENOT
Ik krijg trouwens niet echt de indruk dat deze, in deze vorm in gevecht is gebruikt. ik ben wel wat anders tegengekomen, ook lestanks, maar omgebouwde met houten toren en houtgas generator. En ook een bruggen legger. Vermoedelijk zijn deze tanks later ingezet bij de verdediging van Berlijn, maar wel een beetje omgebouwd.

Bijlagen

• Experimental Panzer I Lowe (with Panzer III turret and gas installation).JPG
    Experimental Panzer I Lowe (with Panzer III turret and gas installation).JPG
    90 KB · Weergaven: 11
  • panzer0375.jpg
    panzer0375.jpg
    26,9 KB · Weergaven: 10
  • Pz.I_Ausf.A_mit_Pz.Kpfw_T-III_turm_und_Holzgasgenerator.jpg
    Pz.I_Ausf.A_mit_Pz.Kpfw_T-III_turm_und_Holzgasgenerator.jpg
    26,3 KB · Weergaven: 11
  • image041.jpg
    image041.jpg
    12 KB · Weergaven: 12
  • Bruhenleger B.jpg
    Bruhenleger B.jpg
    37 KB · Weergaven: 10
  • image047.jpg
    image047.jpg
    14,9 KB · Weergaven: 11
Hoi Paul,
Wat ik gelezen heb over deze, idd niet echt deelgenomen aan gevechten. Voertuig lijkt wel ingezet te zijn in een support rol, reparatie, troepen transport en voor munitie toevoer.
Gr
Raymond

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Paul,

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben: er is (minimaal) een Pz 1 onderstel omgebouwd met een 75 mm kanon van een StuG 3, foto staat meen ik in een van de Panzer Wrecks boeken. Of dit een Fahrschule versie was weet ik zo niet, dat wijst de foto uit. Hoe dan ook, dat is ook een interessante versie in het kader van roeien met de riemen die er zijn! Alleen dan nog een los Stug kanon zien te scoren.

Mvg,

Vincent

Hoi,
Ben niet zo thuis in voertuig historie of een moertjes teller, maar ik neem aan dat het heat shield, tenminste dat is het denk ik🙄 zou kunnen roesten? Plaatwerk roest immers sneller als dikke stalen plaat.
9436304A-AAE4-427F-84B3-E58FC03A660B.jpegalvast bedankt
Gr
Raymond

Meestal rot de uitlaat onder het hitteschild, en het schild zelf alleen daar waar het aan de uitlaat vastzit, als het aan de uitlaat vast zit, maar, het is meestal wel PB staal, dus roesten zal het

Dit is een foto van het PzKpfw I onderstel met het kanon van een StuG er op gemonteerd zoals Vincent in zijn recente post bedoelde. Het lijkt mij een afgedankte PzKpfw I waar de koepel vanaf gehaald is en niet een Fahrschule- of Instandsetzungsfahrzeug.

Bijlagen

• PzKPfw I StuK..jpg
    PzKPfw I StuK..jpg
    94,5 KB · Weergaven: 10

P. Kok

Lid van de TWENOT
Die met een 75mm geschut zijn wel 1/35 modellen van te krijgen, dus daar hoeft niet aan gescratched te worden.
134082-10244-pristine.jpg1023355-15655-42-1080.jpg

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Natuurlijk kan hij dat dragen, zeker als het de enige manier is om het kanon mobiel te maken. Afgaande op het contrast in de kleuren zou ik denken dat dit zo’n voorjaar-1945-noodvoertuig was.

Bovenaan