Panther, PzBr 111

Ik kreeg elders een opmerking dat de Panther te laag staat aan de achterkant. Moet zeggen dat het inderdaad aan de lage kant is.
Wat vinden jullie? Aanpassen of niet?
Bekijk bijlage 69139
Hi Rob,

Mooie big cat! Een lager spanwiel kan, omdat die uiteraard bewegelijk is. Ik heb dit ook gecontroleerd bij mijn Tiger 1, waar ik diverse foto´s heb gezien dat deze ook iets lager kan staan. Zie voor referenties voor een Panther de Facebook pagina van Tamiya Model Magazine.

Mvg,

Vincent

Laatst bewerkt:
Hé Vincent,
Dank voor de info! De Panthers die daar te zien zijn lijken echter allen uitgeschakeld! Volgens mij na bijv. brand / explosie o.i.d., intern in de Panther, zakte deze vaak door zijn ophanging.

Hoe dan ook, heb mijn Panther iets hoger gezet.

Een klein stukje verder, weer een figuurtje geschilderd. Volgens de planning nog 5 te gaan. Bedoeling is het dio af te hebben voor SMC. Dat wordt nog een flinke uitdaging…
Ik ga er in ieder geval mijn uiterste best voor doen.
Gelukkig zit ik nu in een een fijne “schilder flow”😬.
Voor de gezichten schilderen gebruik ik nu ook een iets andere werkwijze die me wel bevalt. Gebruik hiervoor het AK setje van Calvin Tan.
Tot zover!
IMG_8682.webp
IMG_8684.webp

Ik vindt de kogelriem erg fraai om de nek van het figuur zitten, en het geheel, kwa verschil in kleuren erg goed gevat, het zijn allerhande artikelen met een duidelijk eigen identiteit, die wel heel mooi bij elkaar komen, zoals het tasje op de gasmaskerbus, en de zeltbahn die duidelijk anders van kleur is, maar er wel mooi bij pasf

Verbeteren vind ik heel flauw Jakko, maar het is schakelband of gurt
AI (en je mag hier zelf de waarde aan geven, die je wilt) zegt hier het volgende over :
De informatie in dit kader is door AI gegenereerd.
Het juiste militaire woord hiervoor is patroonband (of soms simpelweg munitieband).
"Een patroonband bestaat uit een reeks patronen (kogels) die door middel van metalen schakels of een stoffen band aan elkaar zijn verbonden, zodat ze automatisch en in hoog tempo door een machinegeweer kunnen worden doorgevoerd en verschoten."

Hoewel de term kogelriem in het dagelijks spraakgebruik of in films weleens wordt gebruikt, is dit militair gezien niet juist.
Militair gezien maakt men om de volgende redenen onderscheid tussen deze termen:
-Kogelriem / Patroonriem : Dit is een riem of band (vaak van leer of canvas) met aparte lusjes waarin losse patronen worden gestoken. Deze draag je om je middel of over je schouder om handmatig een geweer (zoals een jachtgeweer of ouderwets legergeweer) herladen. De riem zelf gaat niet door het wapen heen.
-Patroonband / Munitieband: Dit is de daadwerkelijke 'schakelketting' van patronen die direct in een machinegeweer wordt ingevoerd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Verbeteren vind ik heel flauw Jakko, maar het is schakelband of gurt
In het Nederlands heet zo’n ding een patroonband. Ondertitelaars e.d. weten dat blijkbaar meestal niet en hebben het dan over een kogelriem. „Gurt” slaat in het Nederlands helemaal nergens op, dat is Duits voor „riem” en wordt in die taal ook gebruikt voor patroonband, als afkorting voor Munitionsgurt.

Ik kon er niet over nadenken, maar ik krijg degenen die ik wel eens om een nek heb gedrapeerd lang niet zo netjes!

Ik begrijp het wel, het gecorrigeer van pietluttigheden is niet altijd relevant en zeker niet fijn om steeds te moeten lezen.
Het zal uiteraard goed bedoeld zijn maar komt soms wat betweterig en schoolmeesterachtig over.

Ik begrijp het wel, het gecorrigeer van pietluttigheden is niet altijd relevant en zeker niet fijn om steeds te moeten lezen.
Het zal uiteraard goed bedoeld zijn maar komt soms wat betweterig en schoolmeesterachtig over.
Misschien kunnen we afspreken, dat we elkaar alleen verbeteren bij feitelijke onjuistheden betreffende modelbouw en de historische context.
Dan laten we spelfouten, kogelriemen, enz. achterwege, omdat we immers precies wisten wat ermee bedoeld werd.

In dit geval denk ik dat jakko precies heeft begrepen waarom ik niet op het juiste woord kom, en dat komt door nah (niet aangeboren hersenschade) , en t komt uit een goed hart. Mij kunnen jullie met zuks de pis niet lauw maken mannen, we kennen elkaar met zn allen ook al weer een paar dagen zegmaar

Zolang je commentaar opbouwend kunt toepassen is het in.mijn ogen goed. En je hoeft er niets mee.
In het geval van een onjuiste benaming kan ik (persoonlijk) een opmerking waarderen. Elkaar scherp houden.

Terug
Bovenaan