Panther, PzBr 111

Ben al een tijdje bezig met een Panther van PanzerBrigade 111 ten tijde van de strijd in Lorraine, Frankrijk in september 1944.
PzBr 111 werd (samen met oa PzBr 113) ingezet rond het dorp Arracourt om de Amerikaanse 4th armored division tegen te houden. Uiteindelijk mislukte de tegenaanval en werd de brigade kansloos verslagen.
Er zijn diverse plaatjes te vinden van een aantal Panthers van PzBr 111, zie hieronder.
Kenmerkend was dat de gebruikte Panthers veelal van MAN waren, zimmerit hadden en ook de disc camo. Een ander kenmerk was dat een gedeelte van de loopwielen van de ausf D versie was met de 24 bouten.
Als basis heb ik de Dragon Panther 6268 gebruikt. Deze moest ik nog wel aanpassen naar een vroegere versie, wat uiteindelijk nog best wat werk was…🫣
Voor de zimmerit had ik een setje van Monroe Perdu (is van dun papier), maar uiteindelijk toch van Atak een setje gebruikt. Vond ik toch prettiger mee te werken. Ondanks dat blijkbaar de afmetingen niet helemaal correct zijn. Gebruikte PE is van Aber, en door de zimmerit kostte het heel veel werk om het passend te krijgen allemaal, maar het is denk ik wel gelukt.
Plaatjes!
IMG_6523.webp
IMG_6528.webp
IMG_6529.webp
IMG_6535.webp
IMG_6536.webp
IMG_6537.webp
IMG_6538.webp
Over de setting moet ik nog even nadenken! Komen zeker een aantal figuren op de Panther, zoals op de foto. Misschien ook een klein huisje.
Wordt vervolgd.

Strak gebouwd Rob!

Mooi om te lezen hoe je deze met kennis van zaken hebt gebouwd.

Succes,
Jan

Mooi gedaan Rob! Gaan die takkenbossen er ook op? Uitdaging dat overtuigend voor elkaar te krijgen. Maar zonder niet minder mooi, en dan zie je ook nog alles wat je er aan hebt gedaan. Dat zimmeritt van Atak is echt een uitvondst hè? Heb t paar keer gebruikt, in no time heel je tank ingepakt!
Op naar de rest!

Ja, die takken wordt nog wel een dingetje. Wordt niet zoveel als op sommige foto’s in ieder geval. Heb van RT diorama 3d takjes, die ik misschien kan gebruiken.
De Atak zimmerit werkt prima! Alleen moet bij de Panther hier en daar nog wat werk verricht worden om het mooi passend te maken, o.a. door de vele tools aan de zijkant bijvoorbeeld. Hier en daar ook met Magic sculpt aan de hoeken van de koepel en bij de de bovenkant van de voorste spatborden. Daar komt een stukje tekort bij Atak.
Wat ik nog vergeten was te melden: de tracks zijn van Panzerwerk, heel mooi en met 2 verschillende pinnen zijn de links aan elkaar te maken. Ook heb ik het voorste gedeelte van het dak aangepast omdat bij de Panther G dit iets dikker was.
Ook heb ik de ophanging aangepast zodat de Panther naar achter lager hangt!
IMG_6333.webp
IMG_6221.webp

Prachtig Rob !
Mooi om te lezen hoeveel aandacht jij besteed, om de correcte loopwielen te gebruiken, alsmede de lagere ophanging en de dikkere bepantsering op sommige plekken.

In feite, deed Panzerbrigade 111 het aanvankelijk nog niet eens zo slecht in de strijd in Lotharingen, maar werd zij op 23 september door een Amerikaans Pak-front en artillerie teruggedreven, waarna de alom rondvliegende jachtbommenwerpers de rest deden.
Dit toont meteen de achilleshiel van alle Panzerbrigades, zij beschikten niet over artillerie en moesten geallieerde luchtheerschappij dulden.
Dit stond in schril contrast met de reden waarom deze Pantserbrigades eigenlijk waren opgericht, n.l. het dichten van Russische doorbraken aan het oostfront.

Daar is 'tie dan!
Strak gebouwd! En zeker die Atak setjes, met wat aanpassingen hier en daar, zijn echt een aanrader!
Ga je' m nou ook met zoveel figuurtjes doen, ben benieuwd naar de setting
(En zeker ook vanwege de roots naar de 116PzDiv!)
Ga door!

E

Dit wordt wel weer iets van de buitencategorie! Prachtig

Eindelijk wat tijd gehad om de Panther te schilderen. Was best weer wat werk om de disc camo aan te brengen.
Ik had gelukkig nog stencils van Uschi von der Rosten voor de discs. De zimmerit maakte het wat lastig de disc goed aan te brengen. Uiteindelijk ook nog wat kleine onderdelen en de tools verwijderd om de stencils goed te kunnen gebruiken.
Dit is het voorlopige resultaat, kleurtjes zijn nu nog wat licht en fel. Dat zal na het verweren anders zijn.
IMG_7508.webp
IMG_7509.webp
IMG_7510.webp

Dit is wel een heel geslaagde stencil! Ik ken deze verder niet. Heb je wat meer info misschien?

Ja klopt inderdaad, dat zijn de stencils die ik gebruikt heb!
Geen idee of ze nog verkrijgbaar zijn, maar er zijn misschien wel andere fabrikanten die iets vergelijkbaars hebben.

De combinatie zimmerit en disc camo: deze is een korte periode aangebracht op juli / augustus 1944 productie Panther G’s van MAN en MNH. Veel van de Panthers van MAN met zimmerit en disc camo kwamen blijkbaar terecht bij PzBr 111. Op Missing Lynx is hier wel wat over te vinden.

Terug
Bovenaan