Inmiddels hierbij de laatste tektstuele update voordat ik morgen de foto's ga maken bij daglicht.
De Panther is af.
Wat heb ik nog gedaan?
Stuff
Zoals gezegd de lantaarnpaal toch weggehaald. Hij stond inderdaad te dicht bij de rails. In de plaats daarvan is een oildrum gekomen. Ik heb deze accesoires verder afgeschilderd. De houten kist voorzien van onder meer metalen handgreepjes en verder wat roest en stofpigmenten erop gezet. Als laatste een lichte drybrush.
MG op de koepel
Yep. deze is gemonteerd. Ik had nog een setje van Italeri liggen maar de MG hiervan was matig gedetailleerd. Heb wel de bevestigingsbeugel kunnen gebruiken die perfect op de metalen rand van de koepel paste.
De MG is schoongemaakt en ik heb er eentje van Tamiya gepakt met een vast metalen rond magazijn ipv niets of een band met kogels. De loop heb ik uitgeboord met een zeer dunne boor.
De MG schilder ik altijd als eerste matzwart. Daarna een zeer dun laagje gunmetal en een lichte drybrush van zeer lichte pigmenten.
Commandant.
Aanwezig. De koptelefoon heb ik achterwege gelaten die paste niet meer lekker erbij. De figuur dus geschilderd in "officieel" panzeruniform-zwart.
Drie dunne lagen heeft ie gekregen. Daarna de binnenste plooien pikzwart en de opliggende plooien licht gedrybrushed. De opsmuk licht metaalachtig, zoals de adelaar en de knopen en de riemgesp.
Na 2 dunne lagen huidskleur op handen en hoofd heb ik een wash gegeven van brown met flesh. Dit loopt dan in de ogen, oorschelpen, kin, etc. Verder daarna de naden van de vingers met een 000-penseel donker getrokken. Ook het gezichtje licht gepoederd, om de neus en de kin en wangen iets te laten oplichten. Ik schilder de ogen niet, deze zitten onder de pet en hebben slechts een bruin streepje gekregen. Dat vind ik voldoende voor een realistisch efffect.
Voertuig.
Links en rechts nog wat zitten inlijnen met een fijn penseel en wat donkere tinten, nog wat zeer fijne roestlopertjes gemaakt.
het hele voertuig is in 4 tot 5 sessie van een kwartier gedrybrushed met een steeds lichtere kleur of juist een wat andere kleur op plekken waar ik verschil wil zien.
Verder de achterkant nog wat aangepakt met pigmenten.
De sleepkabel heb ik nog wat voorzien van roesteffecten omdat deze door het drybryshen wat minder waren geworden.
Tenslotte heb ik een antenne erop gezet van een acupunctuurnaald.
Verder heb ik aanraden op sommige plekken lichte loop of klimchips gemaakt zodat het lijkt alsof de bemanning vaak daar op en af klimt.
De tanden van de wielen zijn voorzien van metaalachtige tinten door het contact met de rails.
Uiteindelijk heb ik zojuist het voertuig met secondelijm op de ondergrond bevestigd.
Tijd voor een bakske koffie. Ik schat in toch wel 100 uur in deze Panther te hebben gestoken, 11 weken en zeker wel 8 a 9 uur per week. Het was een formidabele kit met een meer dan sublieme pasvorm en details.
Minpunten vind ik het telkens verspringen van gietraam tijdens het bouwen, je wordt er gek van en de tracks. Niet de vorm, deze is prachtig maar ze op elkaar krijgen en ervoor zorgen dat ze niet losspringen. Een puntje lijm doet dan wonderen.
Ik hoop dat jullie morgen de foto's mooi vinden.
groeten John. (volgende project= de sd kfz 223 in woestijnsetting).