Panther ausf. G (Dragon) *Eindfoto's*

Anne de Jong zei:
Maar in theorie zou het zo gegaan kunnen zijn, zo dichtbij.
Ik denk het eigenlijk niet. Welke gek gaat er in de vuurlinie van een tank zitten om deze uit te schakelen. En wie is er dan helemaal zo dom om in de vuurlinie van de tank te lopen terwijl er op geschoten wordt? ...
En over die fighters: als er een 60 lb raket nààst je tank landt, gaat ie ook nog wel stuk hoor.
Misschien dat een rupsband kapot gaat. Maar je krijgt er echt geen compleet opgeblazen tanks van. Van de totale Duitse tankverliezen was slechts een gedeelte daadwerkelijk door vliegtuigen gedaan. Het merendeel van hits die geclaimd door piloten waren reeds uitgeschakelde Panzers of achtergelaten voertuigen.

@John: succes met het dio. Wat ben je van plan met de haarlak?

Groet, MD

Ik denk het eigenlijk niet. Welke gek gaat er in de vuurlinie van een tank zitten om deze uit te schakelen. En wie is er dan helemaal zo dom om in de vuurlinie van de tank te lopen terwijl er op geschoten wordt? ...
Ik doelde slechts op het schot. Vanuit zo'n tank met gesloten luiken is toch maar weinig te zien, ofwel?
Misschien dat een rupsband kapot gaat. Maar je krijgt er echt geen compleet opgeblazen tanks van. Van de totale Duitse tankverliezen was slechts een gedeelte daadwerkelijk door vliegtuigen gedaan. Het merendeel van hits die geclaimd door piloten waren reeds uitgeschakelde Panzers of achtergelaten voertuigen.
Met een rups eraf is het voertuig ook al onbruikbaar en dan hoeft er nog maar iets meer mee mis te zijn en het ding moet achtergelaten worden in een situatie met veel tijdsdruk, zoals oorlog toch kan zijn 🙂 .

Bedankt voor deze verhelderende discussie,

Een niet-soldaat, Anne

Anne de Jong zei:
Ik doelde slechts op het schot. Vanuit zo'n tank met gesloten luiken is toch maar weinig te zien, ofwel?

Klopt, maar daarom loopt er dan ook infanterie. Een enkele tank, zonder infanterieondersteuning is in bebouwd gebied een sitting duck. Het zicht is nihil, dus een schutter is dan in het voordeel. Juist daarom moet je je dan gedekt houden totdat je een goed schot hebt op een plek waar het zicht nog minder is dan aan de voorkant.
In de meeste WO2 tanks heeft alleen de commandant een goed zicht aan de achterkant. Dus dat is de meest logische plek.
Met een rups eraf is het voertuig ook al onbruikbaar en dan hoeft er nog maar iets meer mee mis te zijn en het ding moet achtergelaten worden in een situatie met veel tijdsdruk, zoals oorlog toch kan zijn .
Daar heb je gelijk in. Maar Niels wees erop dat het boek dat je gebruikt verouderd is. Inderdaad kan een Typhoon heel wat schade aanrichten. Maar het was geen lasergeleid wapen. Het was een kwestie van vliegen, in de goede richting wijzen met de neus van je toestel en afdrukken. En dan maar hopen dat je op het goede moment vuurde en de raket niet een al te grote afwijking had. Hardly a precision missile ...

@John: waarom haarlak om het in te sealen? Ik zou persoonlijk gewone matlak voor gebruiken.

Groet, MartinD

Groet, MartinD

John, ik hoop niet dat dit al te vervelend overkomt.. maar kijk even naar je rupsbanden, die liggen namelijk beide niet om de aandrijfwielen 😉 het zou jammer zijn en afbreuk doen aan de rest van het model, want hij ziet er zeker wel goed uit!

Hoi Mark,

je hebt gelijk: heb ze even erin gezet nu. Volgens mij waren ze een beetje losgegaan, want de tracks zitten redelijk losjes nog. Heb er al twee schakels uitgehaald eerder. Bedankt voor je scherpe oog.

Ik ben de accesoire doosjes eens aan het opzoeken geweest en ga uit de volgende dozen wat inhoud stropen. Sommige spulletjes zijn van resin gemaakt.
Verder ben ik al aan de slag gegaan met de commandant. De verschuifbare koepeldeksel waar zijn hand op rust zat iets te hoog, waardoor zijn houding niet lekker overkwam. Ik heb de pin in het gat wat ingekort en nu lijkt het een stuk beter. Ik maak nog draadjes voor onder aan zijn koptelefoon langs zijn lichaam.

Het achterluik op de turret zet ik ook open op een kiertje en daar laat ik nog een gedeelte van een arm/hand zien. Een figuur die dan als het ware op het punt staat de klep open of dicht te doen.
Ben al wat aan het schilderen met oildrums, jerrycans en wapens en granaten om neer te leggen aan de zijkant van het dio.

groeten John.

Hey John,

Mooie Panther heb je tot nu toe afgeleverd. Ik vind de egale kleur sowieso erg mooi gedaan, met genoeg diepte en nuances. De emmer aan de zijkant vind ik een briljant detail... simpel en uiterst effectief.
Hooguit dat de chippings wat te grof zijn, maar dat is al een keer besproken.

Het figuur vind ik ook erg goed uitkomen in deze houding. Zijn hand is mooi op de koepel geplaatst.
Tevens heb je keuze genoeg aan assecoires om er een aantrekkelijk geheel van te maken.

Ik weet alleen niet of je de rugzak op de Panther wilt laten staan, maar dat zou ik niet doen.
Duitsers hadden hun uitrusting, in tegenstelling tot Amerikanen, niet echt aan het voertuig hangen.
Ten tweede is deze plaats, waar de rugzak staat/hangt, niet logisch gezien het feit dat de toren hier draait.

Verder blijf ik deze volgen en ben beniwud naar het eindresultaat.

Groeten,

Eelco

John, ik volg deze Panther al een poosje in stilte, en moet zeggen dat hij bij elke stap mooier wordt. Ik ben het met Eelco eens, de rugzak zou ik eraf laten...
Een vraagje, van welk merk is dat figuur? Heb je het aangepast? Want het ziet er super uit in de copula!
Jan 🙂

Hoi Eelco en Jan,

de rugzak, tsja zal hem er dan maar aflaten. Ik wilde nog riempjes maken en dan door een beugel plaatsen en hangend zo afmaken.
Zal er nog eens nader over denken.

Het figuurtje is van Dragon, zie de boxart aan het begin van het topic. Dit is een commandant met zo vind ik ook, de ideale houding met deze koepel. Hij lijkt perfect te passen en zijn voeten raken aan de binnenkant een stuk van de geschutskoepel dus hij heeft wat natuurlijk steun...

De koptelefoon-beugel is van metaal en dat was even zweten, maar het lijkt nu te passen. Ik geeft toe dat de figuren van Alpine stukken beter zijn, maar deze kwaliteit moet wel kunnen voldoen.
Ga nu trouwens voor het eerst zwarte uniformen schilderen.... 😢
Heeft iemand tips voor een kleur?? Ik schilder voornamelijk met Acryl en heb zowat alle kleuren wel staan.
Puur zwart lijkt me niet goed en met grijs wat erbij, ik weet het niet..heb eens gelezen dat sommigen wat huidskleur mengen met het zwart....

Ik ben zelf tot nu toe ook wel redelijk tevreden. Ben ook zeer blij met jullie tips!!

groeten John.

Hoi John,

Je kan vor het uniform inderdaad het beste geen puur zwart als besais gebruiken.

Zwart mngen met wat huidskleur en/of donkerbruin. Meng dit in een houding dat het wel "zwart" oogt maar van het zwart af is.

Voor highlights steeds een beetje meer van de vleeskleur en/of bruin door de basiskleur mengen.

Voor de schaduws kan je dan puur zwart gebruiken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten,

Eelco

Hallo John,

Zoals Jan al zegt wordt je Panther steeds beter. Ik had er eerst sterke twijfels bij maar het wordt nu een heel aardig model. Zoals reeds gemeld zou ik die rugzak op die plek weghalen. Totaal onhandig natuurlijk zo naast de koepel 😉 Het figuur heeft wel een mooie houding, maar ik moet zeggen dat het detail echt slecht is. Dit zou je met een dun laagje magic sculpt kunnen veranderen door dit erover te leggen en te plooien in de bestaande plooien, maar dan scherper, fijner en eventueel uitgebreider.
Verder zou ik zeggen ga zo door!

Mzzls

John, Lifecolor heeft een perfecte basiskleur voor zwarte uniformen; 'panzer uniform' het zit in een uniform setje van 6 potjes, ik weet niet of ze ook los verkrijgbaar zijn? Highlights kun je dan inderdaad maken met het bijmengen van huidskleur.
VWB het figuur... die set heb ik zelf ook nog op de plank staan, mooi om in mijn volgende Panther te zetten 😀
Jan 🙂

Hoi Jan,
je hebt gelijk. Er is inderdaad een mooie set voor die dan ook onderweg is naar het Tilburgse vanuit Mol. Tevens de voorraad Tamiya Buff weer aangevuld.
Ik ben benieuwd naar de kwaliteit van dit setje.

Ga dit weekend het dio verder afmaken. Het naamplaatje is al binnen van de hakkenbar.

Inmiddels is het ondergrondje met de Panther bijna klaar.
Wat heb ik nog gedaan:

Pinwashes
de Panther nog diverse pinwashes gegeven met Brown Bess en wat zwart.
Ik wil nog een MG toevoegen aan de koepel, heb er diverse met bevestiging los liggen, maar moet even kijken of deze dan de commandant niet te veel in de weg zit....

Het drybrushen van de Panther moet nog gebeuren evenals de antenne die er op komt (een dunne acupunctuurnaald).

Ondergrondje
Het ondergrondje heeft een laklaag gekregen zodat de tegels wat glimmen.
Hier ga ik nog nabehandelen met wat stof. Lijkt alsof de lak het eerdere stof wat heeft 'opgegeten', maar dit had ik wel verwacht.

Stuff
Ik ben aan het toevoegen en schilderen geweest van een oildrum, een paar jerrycans, wat wapens en losse handgranaten, een munitiekofffertje, etc. Verder een mooi houten kistje van resin dat je al op een foto kunt zien in de verpakking.
Alles zit nu in de eerste wash. Het kistje is gedaan met een basis van wooden dek van Tamiya acryl en daarna licht ingesmeerd met cherry wood van Umbrol. Ook net dun genoeg om in de naden te laten lopen.
Verder heb ik een street light toegevoegd met roesttinten, stoff en wat zeer lichte algaanslag, bijna niet te zien.

Ik wacht nog steeds op het panzerzwart voor het uniform. Hoop em dit weekend af te kunnen ronden. Zoals eerder gezegd een statisch dio waar het vooral gaat om de Panther G.

De kleuren zijn net binnen, ga er morgen en overmorgen eens even voor zitten en hoop dan een eind te komen met het afmaken van dit project.
Iedereen alvast een prettige jaarwisseling en let op je vingers!! 🙂 🙂

Heb net even snel bij het laatste daglicht van 2008 wat foto's gemaakt.
Excuses voor de matige kwaliteit, maar geeft wel een indruk van de Panther nog verder verweerd en de eerste accesoires die er nu bij zitten.
Zoals gezegd komt de commandant er nog bij en een antenne en nog wat kleine zaken. De granaten zijn nog niet af en het geweer ook niet helemaal. Maar we vorderen gestaag. Ben benieuwd wat jullie van de laatste serie pinwashes vinden. M.i. heeft het model nog wat meer diepte gekregen ook met een drybrush die ik net heb afgemaakt met vooral light sand. Ik twijfel nog over de MG op de koepel.

Leuke en simpele setting!! De tracks lijken mij aan de kant van de munitiekist wat merkwaardig omhoog te trekken en het gelijke wat bij de waterpomp van Dominique zijn setting verteld is is ook van toepassing op jouw lantaarnpaal. Deze staat echt zo te staan bovenop de tegels. Deze zou ik persoonlijk weghalen omdat ie daar zo wie zo niet goed staat zo vlak tegen de rails aan. Dat geeft moeilijkheden als de tram eraan komt 😉

De totale afwerking van de grondplaat had wat netter gekund, wat wazig randen buitenom richting je plankje.

Leuke afwerking van je voertuig en klein puntje van kritiek is dat je de delen die belopen worden of juist als opstapje dienen voor de bemanning wat extra aandacht zou kunnen geven.

JW

Tsja die lantaarnpaal. Lang heb ik daarover zitten dubben en wilde hem eerst op een randje beton zetten. Ik denk idd dat ik hem nog weg ga halen en er iets anders voor in de plaats ga zetten.
Ik zal nog eens kijken naar de tracks aan de zijde die je aanwijst.

🙂

Buiten de punten die JW al aangaf, zou je de randen van de binnenste loopwielen van een mooi gepolijst metaal kleurtje kunnen voorzien, evenals de binnenkant van de geleidetanden en de contactvlakken van de trekwielen 😉
Jan 🙂

stoep

hee, John,
het begint er zeer goed uit te zien,
maar die spullen op straat is inderdaad een beetje onlogisch
ik heb een nieuwe stoeprand in de aanbieding.
ik denk dat die er goed bij zal staan.
als je daar intresse in hebt dan regelen we dat wel voor een leuke prijs.
wel 14 jan meenemen naar de clubavond ,want ik wil wel zien.
groeten Arjen.

Hoi allen,

dit zijn inderdaad de puntjes die nog gaan komen.
De tanden van de tracks en de randen van de loopwielen worden nog wat metaalachtig. Ik doe dit met een potlood.
Verder zal ik ook de contactpunten met de binnenkant van de tracks nog wat meer oplichten met grafiet omdat daar door het contact met de loopwielen natuurlijk maar weinig zand/vuil of roest zal zijn.

De lantaarnpaal is inmiddels verdwenen en vervangen door een 2e oildrum.
Ga nu beginnen aan het afschilderen en verder verweren.

Arjen: ik neem hem as woensdag zeker mee. Ik denk dat dat de stoepjes voor dit grondplaatje weer net te groot zijn, waardoor de stoep als het ware te dicht op de tramrails gaat komen. Maar goed wie weet kan ik het altijd nog veranderen. Neem je woensdag je stoepjes mee, dan kan ik altijd even kijken hoe het past. Mocht ik toch besluiten er een stoeprand in te maken krijg ik de spullen er nog wel af met een mesje zonder al te veel schade.

Inmiddels hierbij de laatste tektstuele update voordat ik morgen de foto's ga maken bij daglicht.

De Panther is af.

Wat heb ik nog gedaan?

Stuff
Zoals gezegd de lantaarnpaal toch weggehaald. Hij stond inderdaad te dicht bij de rails. In de plaats daarvan is een oildrum gekomen. Ik heb deze accesoires verder afgeschilderd. De houten kist voorzien van onder meer metalen handgreepjes en verder wat roest en stofpigmenten erop gezet. Als laatste een lichte drybrush.

MG op de koepel
Yep. deze is gemonteerd. Ik had nog een setje van Italeri liggen maar de MG hiervan was matig gedetailleerd. Heb wel de bevestigingsbeugel kunnen gebruiken die perfect op de metalen rand van de koepel paste.
De MG is schoongemaakt en ik heb er eentje van Tamiya gepakt met een vast metalen rond magazijn ipv niets of een band met kogels. De loop heb ik uitgeboord met een zeer dunne boor.
De MG schilder ik altijd als eerste matzwart. Daarna een zeer dun laagje gunmetal en een lichte drybrush van zeer lichte pigmenten.

Commandant.
Aanwezig. De koptelefoon heb ik achterwege gelaten die paste niet meer lekker erbij. De figuur dus geschilderd in "officieel" panzeruniform-zwart.
Drie dunne lagen heeft ie gekregen. Daarna de binnenste plooien pikzwart en de opliggende plooien licht gedrybrushed. De opsmuk licht metaalachtig, zoals de adelaar en de knopen en de riemgesp.
Na 2 dunne lagen huidskleur op handen en hoofd heb ik een wash gegeven van brown met flesh. Dit loopt dan in de ogen, oorschelpen, kin, etc. Verder daarna de naden van de vingers met een 000-penseel donker getrokken. Ook het gezichtje licht gepoederd, om de neus en de kin en wangen iets te laten oplichten. Ik schilder de ogen niet, deze zitten onder de pet en hebben slechts een bruin streepje gekregen. Dat vind ik voldoende voor een realistisch efffect.

Voertuig.
Links en rechts nog wat zitten inlijnen met een fijn penseel en wat donkere tinten, nog wat zeer fijne roestlopertjes gemaakt.
het hele voertuig is in 4 tot 5 sessie van een kwartier gedrybrushed met een steeds lichtere kleur of juist een wat andere kleur op plekken waar ik verschil wil zien.
Verder de achterkant nog wat aangepakt met pigmenten.
De sleepkabel heb ik nog wat voorzien van roesteffecten omdat deze door het drybryshen wat minder waren geworden.
Tenslotte heb ik een antenne erop gezet van een acupunctuurnaald.

Verder heb ik aanraden op sommige plekken lichte loop of klimchips gemaakt zodat het lijkt alsof de bemanning vaak daar op en af klimt.

De tanden van de wielen zijn voorzien van metaalachtige tinten door het contact met de rails.

Uiteindelijk heb ik zojuist het voertuig met secondelijm op de ondergrond bevestigd.

Tijd voor een bakske koffie. Ik schat in toch wel 100 uur in deze Panther te hebben gestoken, 11 weken en zeker wel 8 a 9 uur per week. Het was een formidabele kit met een meer dan sublieme pasvorm en details.

Minpunten vind ik het telkens verspringen van gietraam tijdens het bouwen, je wordt er gek van en de tracks. Niet de vorm, deze is prachtig maar ze op elkaar krijgen en ervoor zorgen dat ze niet losspringen. Een puntje lijm doet dan wonderen.

Ik hoop dat jullie morgen de foto's mooi vinden.

groeten John. (volgende project= de sd kfz 223 in woestijnsetting).

Ze kunnen mij nog meer vertellen, maar dit is gewoon een heel mooi model geworden! Ziet er overall gewoon zeer goed uit als je het mij vraagt. Toevoeging op het ondergrondje ietwat standaar maar breekt het geheel wel op deze manier, heeft het toch een goede functie 😉

Gr,
Jeroen

Hey John ook ik vind je Panther zeer geslaagd.
Had in het begin mijn twijfels over de camo en chippings maar het is toch nog een mooi geheel geworden.
Op naar je volgende projeckt die ik dan ook zeker zal volgen 😉

Terug
Bovenaan