Camo
Hallo John,
Jij schrijft:
Begrijp ik het goed dat er geen regels zijn voor een camo los van de basisprincipes natuurlijk dat je geen druipende verf, verkeerde kleuren moeten hebben, etc?
Eerst wil ik je zeggen dat je camo "an sich" niet verkeerd is. Wanneer ik in musea naar Duitse voertuigen en tanks kijk, dan zie ik ook veel variatie in de camo. Daarnaast is er ook zoiets als de artistieke vrijheid van de modelbouwer (al zullen anderen het daar weer niet mee eens zijn...
🙄 ). Indien jij je Panther pimpelpaars met gele stippeltjes wil schilderen en deze hier wil posten dan zal niemand je tegenhouden (maar je kan dan
wel verwachten dat je daar heftige reacties op zal krijgen
🙂 ).
Maar wat o.a. Boris, Dominique en ik aan willen geven, is dat de manier
waarop je de camo aangebracht hebt, anders (beter?) kan. Dominique spreekt bijv. van "verneveling". Dit krijg je o.a. doordat je de camo te snel/gehaast aanbrengt. Het lijkt alsof je te voorzichtig bent geweest om op bepaalde plekken op de tank te blijven hangen, bang om lekkers en/of overspray te veroorzaken.
Dit kan voorkomen worden door wat meer doordacht aan de camo te beginnen. Houd bijv. een bouwtekening naast je tank als leidraad. Of, zoals al eerder gezegd: teken het camouflagepatroon uit op de tank. Ten slotte:wees niet bang om fouten te maken, dat doen we allemaal. Met geduld en aandacht kan je heel veel fouten herstellen.
Wat betreft de chippings: Ze zijn inderdaad wat grof. Maar ik denk dat wanneer je er met andere kleuren diepte in aanbrengt, het resultaat veel beter zal zijn.
Tenslotte: over persoonlijke smaak valt niet te twisten. Dominique vindt de zwart veeg aan de zijkant niet mooi. Ik vind 'm wel leuk. Dat er dan geen direkt aanwijsbare bron is: jammer dan. Niet alles in de oorlog is te verklaren.
Neem de adviezen van je medebouwers ter harte, probeer uit wat ze je aangeven en ontwikkel van daaruit je
eigen stijl
😀 . Ik heb tot nu toe al de modellen die je gepost hebt gevolgd en ik vind zeker dat er ontwikkeling zit in je technieken, zonder dat je jouw eigen stijl verloochent.
Met excuses dat ik wat lang van stof ben.....
groeten, Richard.