Panther ausf. G (Dragon) *Eindfoto's*

Hallo John,

Welke primer ga je dan gebruiken? Want ik denk niet dat de Tamiya surface primer in je airbrush kan. Zelf neem ik altijd XF1 Flat Black als primer/ preshade. Nog nooit problemen gehad met loslatende verf e.d.

Mzzls

John van Pelt zei:
Frank Haspels zei:
Hoi John,

Op de cilinder links op de hull zie ik rond de bevestigingspunten 2 voorgegoten platte 'stangetjes' om die cilinder gaan, maar deze lijken aan de buitenzijde weg te zijn. Aandachtspuntje ?

Hoi Frank,

ik zie niet wat je wilt zeggen, heb de bouwtekening nog er eens op nageslagen maar volgens mij ben ik niks vergeten. 😕 😕

Hoi John,

Ik heb 't over volgende 2 punten ;

naamloos.jpg

Ik heb wat voorbeelden van Missing Lynx gehaald om mijn kromme zin wat visueel te ondersteunen...

Tamiya Panther G, Darrel Gawle

pantherg_dgawle5.jpg

Panther G, James Blackwell

jbpanth-2.jpg

bron : Missing Lynx

Panther G, Mirko Bayerl

P1.jpg

pantherairbrush003pt9.jpg

Naar mijn idee heb je een gedeelte van de strips om die cilinder heen weggevijld. Op deze manier kan de cilinder tijdens 'n pittig ritje er gewoon uitrollen. Of is dit een alternatieve bevestigingsmethode ? Ik zit niet zo in de Panthertjes, dus correct me if I'm wrong.

groet Frank

Het kan ook zijn dat ze verkeerd geplakt zijn de 2 helften en de onderdelen die je nog moet aanvullen. Ben er tijdens de bouw van zo'n Panther Late zelf ook in eerste instantie mee de mist ingegaan. Vooraf testen kan geen kwaad maar dat vind ik over de hele linie met deze Panther serie van Dragon.

JW

Frank Haspels zei:
John van Pelt zei:
Frank Haspels zei:
Hoi John,

Op de cilinder links op de hull zie ik rond de bevestigingspunten 2 voorgegoten platte 'stangetjes' om die cilinder gaan, maar deze lijken aan de buitenzijde weg te zijn. Aandachtspuntje ?

Hoi Frank,

ik zie niet wat je wilt zeggen, heb de bouwtekening nog er eens op nageslagen maar volgens mij ben ik niks vergeten. 😕 😕

Hoi John,

Ik heb 't over volgende 2 punten ;

naamloos.jpg

Ik heb wat voorbeelden van Missing Lynx gehaald om mijn kromme zin wat visueel te ondersteunen...

Tamiya Panther G, Darrel Gawle

pantherg_dgawle5.jpg

Panther G, James Blackwell

jbpanth-2.jpg

bron : Missing Lynx

Panther G, Mirko Bayerl

P1.jpg

pantherairbrush003pt9.jpg

Naar mijn idee heb je een gedeelte van de strips om die cilinder heen weggevijld. Op deze manier kan de cilinder tijdens 'n pittig ritje er gewoon uitrollen. Of is dit een alternatieve bevestigingsmethode ? Ik zit niet zo in de Panthertjes, dus correct me if I'm wrong.

groet Frank

Hmmm, ik zie nu wat je wilt zeggen, zal er vanavond nog eens goed naar kijken in ieder geval. De buis was volgens mij bedoeld voor reserveantennes en voor stokken om de loop schoon te maken.

groeten John.

PS
Wat erg "naar" was bij deze kit waren de gietramen van zowat het hele alfabet en het tijdens de bouw continu moeten wisselen van nummer oftewel gietraam, dat kost erg veel tijd en vergt veel accuratesse. Maar goed daar zijn we bouwers voor. 😕

Mensen het mysterie van de antenne- en stokkenbuis is wat bij betreft ontrafeld 🙂 .

Op de bouwtekening en ook in het boek van Osprey en alle andere bronnen zie je de buizen met doorlopende beugels. De twee helften van de buis zijn zo dus ook op de bouwtekening, dat wil zeggen met VOLLEDIG DOORLOPENDE RINGEN. Maar das de tekening...

Wat schetst mijn verbazing; de buizen in werkelijkheid hebben onderbroken ringen en wel op 2 plekken van de buizenhelften en zowel voor als achter. Ik kan alleen de achterzijde met open kant strak op de tank krijgen dus de voorkant blijft volgens mij hoe dan ook open...arghhh. De koevoet hoort er schuin achter dus daar kan ik de openingen niet mee verdoezelen...
De buizen van het raamwerk komen gewoon niet overeen met de buizen op de bouwtekening....

Ik weet niet of het een ernstige fout is. Als ik er vanuit een constructie oogpunt naar kijk zullen de buizen zeker niet eraf kunnen vallen omdat ze toch vrijwel helemaal worden ingeklemd.

Ik heb toch het zekere voor het onzekere genomen en zojuist de buis van de tank af gekraakt letterlijk. En inderdaad aan de achterzijde zie je ook duidelijk de onderbreking.

Ik kan nog overwegen zelf van bijvoorbeeld evergreen stripjes te maken en die er tussen te zetten...maar probleem is dan de ronding mooi te krijgen.

Ik zal er nog eens een nachtje over slapen maar ik denk dat ik het zo maar laat.

Jullie zijn wel scherp 😉

Oja, en voordat jullie gaan zeggen "dan heb je ze zelf weggevijld"

Nietes!

Ha John,

Met magic sculpt kun je ze wel netjes sluiten. Ik weet zeker dat als je het goed doet er niks meer van kan zien straks. Desnoods doe je het in 2 fasen. Eerst de goede dikte (dus de ronding en aansluiting met beide uiteinden) Dit laten drogen (hoeft niet eens persee hoor), en later voorzichtig de randen strak snijden.

Mzzls

John als je de buis er nu toch afhebt:
Helemaal gladschuren en met 2 stripjes evergreen (Hoe dunner hoe beter) of loodfolie of PS nieuwe strips maken.
Met PE of evergreen de strip op een stukje rubber (vlakgum) met een dun staafje rustig heen en weer rollen zodat de strip om zichzelf begint op te rollen.
Doorgaan tot de diameter ca de helft is van je buis, dan klemt de strip zichzelf naadloos vast om de buis en is een minimaal vleugje lijm voldoende om de boel te fixeren
hth
Rob

Hmmm, ja ik denk dat dat trouwens wel moet lukken. Tot nu toe eigenlijk een perfect built out of the box en dan hierop het laten gaan zou jammer zijn. Evergreen heb ik net weer gekocht dus moet lukken!

Ennnnnn, het viel erg mee. Ik heb wat lijntjes geknipt en vanaf onder telkens steeds verder omhoog gerold de contactpunten aanstippend met secondelijm grappa. Beugels zijn nog wat de dik opliggend maar dit werk ik nog wel bij. Fijn spul dat evergreen. Ik laat het eerst maar even uitharden en dan veranderd de naam van dit topic in: GO! Ga nog wel weer eerst deze body ontvetten.

Deze evergreen strips zijn eigenlijk wat te dik en waren daardoor niet erg buigzaam en kon ze dus niet vanzelf erom laten klemmen vanuit een te kleine diameter. Met rollen en aanstippen wel gelukt dus....pfew.

Ik heb de beugels van evergreen nog flink bijgevijld, wat smaller gemaakt met een mesje en tenslotte met zeer fijn wat nattig schuurpapier gepolijst.

Na een nachtje in een sop en een droging is het vandaag tijd voor de primer.

Primer is zeer dun aangebracht, maar ben wel tevreden over het dekkende resultaat.

Volgende stap is de binnenzijdes zwart maken en dan eindelijk de basiskleur met buff en dark yellow. De kanten van de loopwielen op de body aan de onderkant ga ik waarschijnlijk al een wat donkerdere laag geven.

Met het achterluikje van de koepel dat ook open kan ben ik nog iets van plan. Daarover later meer. Ik heb net een badger 155 aaangeschaft en moest er erg aan wennen, was de 150 gewend en deze ligt toch anders in de hand. Moet ook nog de instelling vinden voor dunne lijntjes te trekken.

Hierbij een foto van de Panther in buff.

Ik wilde aanvankelijk wat meer mengen al met dark yellow, maar op de een of andere manier werkten de 2 verschillende merken acryl niet goed samen.

De preshade is in het echt bij beter licht wat meer zichtbaar, srry voor de donkere foto. De kleur lijkt op deze foto veel te grijs, hmm.

Volgende stap is de camo (weet nog steeds niet wat ik ga doen), decals en een laklaag. De wielen ga ik nu ook aanpakken.

Benjamin de Groot zei:
het kan aan mij liggen, maar dit komt toch aardig in de buurt van panzergeld?

Ligt idd aan jou, beter gezegd de speling van het licht. Vanmiddag was de zon ineens vrij fel. Ik zal binnenkort nog wat foto's posten met goed daglicht, nog voordat de weathering begint.

Deze foto geeft de huidige kleur toch het beste weer.

Was nog het handvat op de koepel vergeten (bedankt Martin voor de tip).

De camo wordt waarschijnlijk een 3 tone met dunne lijnen willekeurig geplaatst. De wielkastenachterzijde spuitt ik nog wat donkerder en misschien de binnenste vlakken nog wat met buff en wit. Mss de randen van de koepel en de body nog wat met buff en brown omdat de preshade toch te licht is naar mijn mening.

Moooooie basis John!
Lekker licht! Ik zou de camo strepen ook licht en vrij dun (qua dekking) houden. Zie ik op de laatste foto nou een stuk wat vergeten is? (Reachts vooraan van het voertuig)

Groeten

Hoi Boris, komt goed, dat randje stip ik nog aan. Was nog wat aan het stoeien met mijn nieuwe badger 155 en durfde dat randje naderhand niet meer met de brush erbij te pakken. Doe ik met een penseel.

De striping wordt idd vrij licht doordat ik de basiskleur ga vermengen met de groene en de bruine kleur.

Terwijl PSV een voetballesje krijgt heb ik de Panther nog voorzien van een postshade. Loopt al aardig over maar zal nog beter worden door de filters en wash(es).

De hoeken en naden met Buff en 15% Flat Brown gedaan en de middensecties met Buff en 10% White. Ook het middengedeelte van de loop is wat witter gemaakt omdat deze veel licht pakt. De onderkant juist weer niet.

Vrijdag de camo met een bruine dunne willekeurige streep met veel Buff erdoor en wat groene kleine vlekjes her en der. Daarna decals en sealen met lak.

groeten John.

Hey John, Ik vindt de Panther strak gespoten. De schaduw effecten kan ik niet zo goed beoordelen op deze foto.
Maar wat jammer van die grote naad aan de voorzijde. Kun je daar nog iets aan doen? Of heb je de lowerhull nog niet vast op de upperhull?
greetz Jacco

naadje...

Hallo John,

Om eerst Jacco z'n vraag te beantwoorden: nee, ik denk niet dat je de "upper hull" al vast hebt zitten.

Maar daar wou ik nu juist een tip over geven. Neem aan dat deze Dragon Panther dezelfde basis heeft als de twee Panthers die ik gebouwd heb (# 6164 Kursk Panther D, en de # 6299: premium edition Panther D). Mijn tip: indien mogelijk toch de upper hull verlijmen. Dit omdat de pasvorm bij mijn beide Panthers nogal te wensen over liet. Verlijmen NA het filteren, washen etc. geeft mogelijk lijmvlekken en dat zou zonde zijn.

Misschien dat anderen hier betere ervaringen mee hebben?

Succes!

groeten, Richard.

Hoi Richard denk idd dat ik hem zeker eerst ga vastlijmen voor de weathering dat zeker. Hij past trouwens echt perfect. Je ziet nu die naad omdat hij gewoon los zit. Als ik hem wat aanduw past alles werkelijk tot op de 10e van een millimeter. Wel moet ik nog even de verf van de binnenranden afhalen voor een betere hechting straks.

Ik heb nog lang dubben toch gekozen voor een lichte fading 2 tone camo. Ook nog groen erbij vind ik erg druk worden en toch minder bij dit complexe model passen, de aandacht wordt al voldoende afgeleid.

Camo is gespoten met 50% Buff en 50% Chocolate Brown acryl. Daarna de decals en bovendien is het model al van een laklaag voorzien. Klaar voor de verwering.

Ga verweren met enemals die al klaar staan en Mig pigmenten als basis.

Ik begin met een pinwash met brown bess (170) af en toe wat donkerder met black of juist lichter, en daarna enkele filters.

groeten John.

camo

Wat betreft je camo:

Het gevoel dat mij als eerste bekruipt, is het vermoeden dat je de bruine camo in één keer, uit de losse hand hebt opgezet zonder van te voren te bedenken hoe je die gaat spuiten. In je voorgaande drie postings geef je ook drie verschillende mogelijkheden aan als de manier waarop je de Panther gaat doen. Wat m.i. door deze losse (onvoorbereide?) manier van airbrushen is ontstaan, is een brede soft edge camo die niet overal egaal dekt.

Vooral het achterdek van de Panther lijkt op de foto donkerder als de rest. Ook voorop de tank is het bruin meer aanwezig dan elders. Heb het idee dat de verf iets te dun was: onder het nummer lijkt het alsof er een plasje verf heeft gestaan.

Wanneer je de camo opzet, probeer van te voren te bedenken hoe deze er uit zal zien. Beter nog, teken´m lichtjes met een potlood af op het model. Persoonlijk gebruik ik wat minder druk (± 1,0 bar) en zet de naaldbegrenzer verder dicht. Wanneer je nu gaat spuiten krijg je een fijnere, scherpe lijn waarmee je de buitenste contouren van je camo (langs de eventuele potloodlijntjes) spuit. Daarna vul je de camo in. Het resultaat is een softedge camo die toch scherper is. Omdat je nu ook minder verftoevoer hebt is de kans op “lekkersâ€

Hallo John,

Eerlijk gezegt vind ik je camo niet geslaagd. Erg breed, grof en het oogt bijna niet als een bewust geplaatste camo. Ik bedoel... zou je dit zelf als crew lid effecteif vinden naast het geel? Ik val je er niet op aan hoor, maar zo kijk ik er dan naar. 😉 Met de kleur zit je wel goed vind ik. Als je gaat weatheren zou ik eerst de filtere doen en dan washen, anders heb je kan dat de filter kleuren in de naden lopen en is het pinwashen voor niks geweest.

Mzzls

Hoi Boris en Richard. De camo is inderdaad redelijk random geplaatst alhoewel ik wel vantevoren goed heb gekeken naar andere voorbeelden. In ieder geval bedankt voor alle tips. Waarom dan toch een losse camo? Niet zozeer vanwege de techniek maar omdat in de laatste maanden van WOII de bemanning een tank kreeg met een kwast onder het mom, zoek het zelf maar uit. Steeds minder tijd voor de fabriek en de oorlogsmachine om een mooie strakke camo te schilderen, de tanks moesten naar het front. Deze Panther G is uit dit die laatste maanden. Ik wilde dunne lijntjes maken kris kras door elkaar, maar had erg veel moeite deze mooi te trekken op oefenpapier. Deze dikkere camo gaat weer niet mooi samen denk ik met nog groen erbij die ik eerst als doffe stippen erop wilde zetten. Daarom is het nu dit geworden. Ik hoop trouwens dat met de filters en het stof straks de camo nog wat naar elkaar gaat trekken.

Ik ben zelf ook wel te spreken over de kleur an sich tot dusver. Heb helaas nog geen filters erop zitten maar al wel een pinwash van het bovendek met no. 170 en wat zwart. Op sommige plekken wat zwaarder zelfs.

Ik ga dit weekend de filters plaatsen en aan de wielen beginnen. In ieder geval bedankt voor jullie tips over camo's. Ben nog in de leer (wie niet?) en wordt er zeker wijzer van. Bedankt!

Hierbij wat foto's van de pinwash.
🙂

Idd,

ik kwam trouwens deze foto's nog tegen op missing lynx. Een voorbeeld van een dunne vale camo met op sommige plekken meer dekking dan op de andere. Ervan uitgaande dat een camo door bemanning met de kwast op een voertuig wordt gekwakt, en de ene soldaat een betere schilder is dan de andere....dan is toch alles mogelijk?
Verder ook een camo die grote vlakken van het voertuig bedekt.

Begrijp ik het goed dat er geen regels zijn voor een camo los van de basisprincipes natuurlijk dat je geen druipende verf, verkeerde kleuren moeten hebben, etc?

Ik zie echt tientallen varianten terug komen en ben nu toch wat in verwarring waarom mijn versie dan in ieder geval niet "goed" zou zijn.
Hierbij enkele voorbeelden van wat ik bedoel.

http://www.missing-lynx.com/gallery/german/pantherd_sheng4.jpg

http://www.missing-lynx.com/gallery/german/lppanth-5.jpg

Ben inmiddels wel al wat verder met de verwering.

Een aantal geel en groene filters aangebracht en een basischip met dark grey. Verder wat regenstrepen, roestlopertjes en vuil. Kennelijk waren de binnenzijdes soms rood, zoals het luik, maar dit ga ik nog afzwakken met een wash.

Voorzijde krijgt nog wat aflopende regenstrepen. Verder heb ik de reserve tracks een laagje mat rust gegeven, maar dit moet nog veel meer worden verweerd in verschillende tonen. Ga het gereedschap verder doen, de wielen en de tracks. Ga nog met meer tinten roest werken en sommige elementen behoeven nog een afzwakking.

Natuurlijk ook nog stof en een drybrush.

Hoi, zoals ik op modelbrouwers reeds gemeld heb vind ik de camo te nevelig, daar heb je niks aan gedaan, jammer maar soit

verder vind ik je chips niet mooi gelukt, ze zien er echt uit als vegen verf, ook de roestlopers zitten op plaatsen veel te dik...probeer es met een schuursponsje je chips aan te brengen, het valt aan te zien dat je het niet erg goed kunt met een penseel, ik ook niet maar met een sponsje kan je zoveel mooier werken en je krijgt lekker fijne chippings... 8)

verder is die hele dikke veeg zwart aan de ene kant van de koepel bepaald niet mooi te noemen, waar komt dat zwart trouwens vandaan ? ik zie geen oliebron ofzo...

cheers
Dom

Hey John een vette bak die panther,maar ben het wel met Dom eens vind de camo erg flets en denk dat er bij verdere verweering de camo nog minder duidelijk wordt.Verder vind ik de chipping erg eentonig en dik aangezet,misschien kun je daar nog wat aan doen?
Voor de rest ben in benieuwd naar de rest van je verwering/bouw.

Grtz Rinke. 😉

Ik sluit mij ook aan bij het reeds opgemerkte en heb ook sterk het gevoel dat het een haast klus is om zo snel mogelijk klaar te zijn.

Je was lekker bezig maar geef jezelf de tijd, het hoeft dit jaar echt niet meer af hoor :idea: :idea: :idea:

JW

Camo

Hallo John,

Jij schrijft:
Begrijp ik het goed dat er geen regels zijn voor een camo los van de basisprincipes natuurlijk dat je geen druipende verf, verkeerde kleuren moeten hebben, etc?

Eerst wil ik je zeggen dat je camo "an sich" niet verkeerd is. Wanneer ik in musea naar Duitse voertuigen en tanks kijk, dan zie ik ook veel variatie in de camo. Daarnaast is er ook zoiets als de artistieke vrijheid van de modelbouwer (al zullen anderen het daar weer niet mee eens zijn... 🙄 ). Indien jij je Panther pimpelpaars met gele stippeltjes wil schilderen en deze hier wil posten dan zal niemand je tegenhouden (maar je kan dan wel verwachten dat je daar heftige reacties op zal krijgen 🙂 ).

Maar wat o.a. Boris, Dominique en ik aan willen geven, is dat de manier waarop je de camo aangebracht hebt, anders (beter?) kan. Dominique spreekt bijv. van "verneveling". Dit krijg je o.a. doordat je de camo te snel/gehaast aanbrengt. Het lijkt alsof je te voorzichtig bent geweest om op bepaalde plekken op de tank te blijven hangen, bang om lekkers en/of overspray te veroorzaken.

Dit kan voorkomen worden door wat meer doordacht aan de camo te beginnen. Houd bijv. een bouwtekening naast je tank als leidraad. Of, zoals al eerder gezegd: teken het camouflagepatroon uit op de tank. Ten slotte:wees niet bang om fouten te maken, dat doen we allemaal. Met geduld en aandacht kan je heel veel fouten herstellen.

Wat betreft de chippings: Ze zijn inderdaad wat grof. Maar ik denk dat wanneer je er met andere kleuren diepte in aanbrengt, het resultaat veel beter zal zijn.

Tenslotte: over persoonlijke smaak valt niet te twisten. Dominique vindt de zwart veeg aan de zijkant niet mooi. Ik vind 'm wel leuk. Dat er dan geen direkt aanwijsbare bron is: jammer dan. Niet alles in de oorlog is te verklaren.

Neem de adviezen van je medebouwers ter harte, probeer uit wat ze je aangeven en ontwikkel van daaruit je eigen stijl 😀 . Ik heb tot nu toe al de modellen die je gepost hebt gevolgd en ik vind zeker dat er ontwikkeling zit in je technieken, zonder dat je jouw eigen stijl verloochent.

Met excuses dat ik wat lang van stof ben.....

groeten, Richard.

Hallo allemaal, laat ik beginnen te zeggen dat ik heel graag al deze opmerkingen hoor zodat ik ervan kan leren. Ik ben nog verder aan het gaan met het model en heb sommige zaken wat afgezwakt, zoals de chips. De camo is een punt van kritiek zeker terecht, maar ik wil niet zeggen dat nu het model over moet of zo. Het wordt nog steeds een lekker bakkie. Blijf vooral komen met tips en truc daar doen we het voor!

Hallo allemaal,
hierbij een small update.

Heb de chips nog verder aangepakt door sommige wat af te zwakken, dwz minder groot. Verder de grootste chips met een randje blootliggende grondverf gedaan om meerdere lagen verf te simuleren. Ook nog wat zeer kleine chips her en der aangebracht.

Op sommige plekken heb ik de chips wat vaker terug laten komen zoals bij het achterluik op de koepel.

De regenstrepen verder afgemaakt door kleine stipjes olieverf (grijs en bruin) aan te brengen en met een natte platte kwast uit te smeren. Ook aan de voorkant van de Panther.

De eerste zwarte gereedschappen zijn geschilderd en de MG. Deze is gedrybrushed met gunmetal.

Verder de knalpotten verweerd met 4 kleuren roest, van zeer donker naar ietwat oranje achtig. De knalpot heb ik verder voorzien van roetuitslag aan de bovenkanten.

De zijkanten, onder bij de loopwielen zijn al voorzien van meerdere pigment lagen in drie kleuren. Verder heb de wielen gedaan en de tracks. Deze liggen nu te drogen. Eerst heb ik hier een wat donkerdere basislaag op gespoten en daarna licht geneveld met Buff. Daarna een zware wash met Humbrol 170.

Ik ga nu verder met de wielen en de tracks en daarna de laatste gereedshappen.

De decals hebben (ineens) wat silvering, maar denk dat ik het met Sol en een laklaagje nog wel weg kan krijgen. Op de een of andere manier is dit toch ontstaan na al het verweren....

Commentaar is zeer welkom!!

groeten John.

Nog wat foto's in macro-macro-macro stand. Ik weet dan zijn ze onverbiddelijk maar goed dan maar met de billen bloot 🙄

Het harde van de randen zal met het stoffen er nog wel wat vanaf gaan.

Hallo allemaal,

hierbij even een update (nog zonder foto's deze maak ik vrijdag).

Het voertuig is ver klaar. Wat heb ik gedaan?

Wielen
Deze zijn wat donkerder dan de hull. Basislaag medium brown gepakt en daarna geneveld met Buff. Daarna randen gedaan met Gun Metal. De wielen zelf hebben daarna een sterke pinwash gehad met Brown Bess en redelijk wat zwart. Op sommige wielen net wat meer dan op de andere.
Op sommige wielen olielopertjes gemaakt.

Tracks
Was een zware bevalling, ondanks kleine puntjes lijm hebben de magic tracks toch de neiging los te springen zodra je gaat benden. De tracks hebben een basisspray gehad met Buff en daarna een wash met medium Brown. Daarna een zware wash of zeer dun papje net zo je wilt met wat stofpigmenten en zeer lichte roesttinten in 2 kleuren.
De tanden van de schakels opgelicht met een potlood en soms wat silver van een makeupsetje van Tamiya.

Gereedschappen
Geschilderd zwart en wat metal en de houten stokken een basislaag gegeven met lichtbruin acryl. Daarna een lichte laag kersenhout van Humbrol enemal. Daarna alles een pinwash gegeven met Tamiya smoke.

Knalpotten
Nog wat verder de roesttinten laten blenden, hier was ik al tevreden over.

Chips.
Met een HB-potlood nog enkele tientallen zeer tot zeer zeer kleine chips her en der aangebracht. De grotere chips die er al waren nog wat meer afgezwakt met stof of roestrandjes in meerdere kleuren. Allemaal met verdunde pigmenten gedaan.

Sleepkabel
Een sleepkabel aangebracht en deze een zware basiswash gegeven van medium Grey. Daarna roesteffecten met soms zelfs wat orange rust om nieuwe roest te simuleren. Kabel ligt op de hull naar achter door de slotjes heen. Het contact met de hull is er en daarom op sommige plekken ook afgifte van roest gesimuleerd op de tank zelf.

Miniketting
Deze heb ik gepakt van een oude ketting van mijn vriendin en hangt los midden aan de zijkant van de voertuig,

Emmertje
Emmertje goed vuil en roestig toegevoegd.

Ik beraad me nog over andere accesoires zoals kisten en cans. Ik vind het dek zo mooi gedetailleerd dat het haast jammer is om er te veel op te leggen.

Ik ga nu ook verder met de figuren en het ondergrondje.

Foto's vrijdag 🙂 🙂

Hmmm, ja dat zou kunnen. Heb er nu een bucket hangen en dus een zelf opgeduikelde ketting.
Ik ben nog op zoek naar German accesoires zoals mooie rugzakken, maar is om een of andere reden even moeilijk te vinden op Mol.... 😕 😕

Hierbij zoals beloofd de foto's. Ik ben tevreden over het resultaat.
Het is zoals verwacht een mooie kit met super veel details. Ben tijdens het bouwen eigenlijk geen rare dingen tegen gekomen. De tracks vond ik niet erg makkelijk in elkaar te krijgen.

Tips, en kritiek van harte welkom.
Ik ga nu beginnen aan de figuren en het (simpele) ondergrondje. Mogelijk zal ik nog wat accesoires toevoegen aan de tank even kijken nog.

Ook ik vind hem er goed uit zien,had toch mijn twijfels over de camo in het begin maar vind het uiteindelijk niet zo storend!!!!
Ben benieuwd naar het eind resultaat met je figuren en de ondergrond.

Grtz Rinke Feenstra 🙂

Hey,

Altijd stoer, zo'n Panther! Beetje achteraf gezeik maar ik heb altijd een beetje moeite met chips die willekeurig op een glad vlak zitten. Maar ja...
Ik heb nog een boekje met een kekke foto van Amerikaanse Gi's die op point-blank-range een Panther uitgeschakeld hebben, terwijl andere Gi's erop af rennen. Point-blank is hier nog steeds driekwart meter op schaal, maar misschien is dit nog wel verder in te korten.
Foto 1 is met bazooka, heel klein en niet echt duidelijk maar:

3122637056_38612eed3a.jpg

Foto 2 is nog net leesbaar als het goed is. Deze is iig uitgeschakeld door een Typhoon/Thunderbolt
3121812537_3b069c48b3.jpg

Succes met je dio, Anne

Het doet me deugd dat jullie hem goed geslaagd vinden.

Boris: ik zal nog eens kijken of ik nog wat pinwashes kan toevoegen.
Anne: bedankt voor de foto's. Miss is het verlaten het basisidee een gemiste kans, maar ik ga verder met een ander dio, stukken simpeler.
Ik ben nog geen ster in het maken van ingewikkelde (actie) dio's en zou het zonde vinden als mijn Panther wordt "verpest" door een matig dio.
Het dio met de Gi's heb ik dus laten varen. Ik wil ook verder met een ander voertuig en niet te lang op een dio gaan zitten werken. Maar ga deze natuurlijk nog wel goed afwerken. Ik heb gekozen voor een simpel ondergrondje van een straat met tramrails. De rails met straat is gegoten in gips en was een gift van Arjen van Broekhoven. Bedankt hiervoor.

Ik heb de straat eerst in de grijze primer gezet nadat ik hem met een ijzerzaag op maat heb gezaagd. De randen laat ik lekker grof, dat vind ik wel mooi. Daarna de stenen basisrood geverfd met ongeveer 30% grey en wat umberachtige kleuren.
De rails zijn geverfd met gunmetal en grijs.
Daarna alles twee washes gegeven met een bruine tint en nog een donkere wash tegen het zwart aan.
Na het drogen alles nog eens voorzien van wat dust en zeer lichte modderpigmenten.

Ik ga kiezen voor een statisch kijkdio, dwz de tank staat in deze straat met 2 figuren uit de luiken en een derde die verstopt zit........
Ik heb nog wat Duitse rugzakken gevonden van Plusmodel en die hang ik aan te tank met zelfgemaakte riemen van dikke alufolie van de hals van een wijnfles.

Verder voeg ik een straatlamp toe en zet ik wat cans erbij n de buurt.

Hierbij vast een foto van de ondergrond die ik nu bijna klaar heb en straks in de haarlak gaat.

groeten John.

Anne de Jong zei:
Ik heb nog een boekje met een kekke foto van Amerikaanse Gi's die op point-blank-range een Panther uitgeschakeld hebben, terwijl andere Gi's erop af rennen. Point-blank is hier nog steeds driekwart meter op schaal, maar misschien is dit nog wel verder in te korten.
Foto 1 is met bazooka, heel klein en niet echt duidelijk maar:

3122637056_38612eed3a.jpg

Foto 2 is nog net leesbaar als het goed is. Deze is iig uitgeschakeld door een Typhoon/Thunderbolt
3121812537_3b069c48b3.jpg

Anne, welk boekje is dat? Lijkt me vrij verouderd en vol vooroordelen 🙄 Maar daar kan jij natuurlijk niks aan doen 😉

Panthers waren prima uit te schakelen met een flankschot, dus een fighter was helemaal niet nodig. Bovendien was het bijzonder lastig om zelfs een stilstaand doel met vliegtuig-raketten te raken, laat staan een rijdend voertuig.

De onderste twee foto's zijn trouwens van dezelfde Panther en volledig in scene gezet. Er zijn nog zeker twee andere shots uit deze serie:
http://www.jamd.com/image/#13g2658758
http://www.jamd.com/image/#14g3315019
http://www.jamd.com/image/#15g3307592
http://www.jamd.com/image/#16g3315136

Ha Niels,

Het leek me inderdaad ook al gevaarlijke plaatsen om foto's vandaan te nemen 🙂
Maar in theorie zou het zo gegaan kunnen zijn, zo dichtbij. En over die fighters: als er een 60 lb raket nààst je tank landt, gaat ie ook nog wel stuk hoor.
Bedankt trouwens voor je links en ja, het was een oud boekje 🙂

Groet, Anne

Terug
Bovenaan