Panther A in Rusland

Frank Marcus

Lid van de TWENOT
Dag allemaal,
Ik wil jullie graag even een kleine dio laten zien (althans dat moet het gaan worden), waar een Panther A op komt te staan. De setting is Rusland in maart 1944. Ik ben nog niet helemaal uit de setting maar ik zit te denken aan het volgende: de Panther (sterk verweerde wintercamouflage en flink onder de modder) rijdt langs een groep Russische krijgsgevangenen die in tegenovergestelde richting gaan of zoiets. Er ligt nog een beetje sneeuw maar niet veel meer. De tank is van Dragon en dit is de eerste keer dat ik een tank een redelijke update geef – ik heb zo’n twintig jaar alleen figuren gebouwd, dus ik ben heel benieuwd naar jullie commentaar.

Ha die Frank,

Mooi om de plaatjes bij de praatjes te zien 😉 ! Kan er nog niet veel van zeggen behalve dat de bouw zo op het oog inderdaad strak is.

Wel heb ik een opmerking over je dio-idee. Jij schrijft:
de Panther (sterk verweerde wintercamouflage en flink onder de modder) rijdt langs een groep Russische krijgsgevangenen die in tegenovergestelde richting gaan of zoiets

Nu zullen er in de tijdsperiode die jij aanhaalt (begin 1944) ongetwijfeld nog wel Russen krijgsgevangen worden genomen, maar ik kan me daar eigenlijk niets bij voorstellen. De Duitsers waren op dat moment massaal aan het terugtrekken. Kan me nauwelijks voorstellen dat ze tijd hadden om zich om krijgsgevangenen te bekommeren. Het onderwerp komt me dan ook ietwat geforceerd over. Wellicht is het beter om de gevangenen achterwege te laten en deze te vervangen door gedemoraliseerde Duitse troepen?

Blijf 'm volgen.

groeten, Richard.

Hoi Frank,

Altijd mooi om een Panther te zien, blijft voor mij de "mooiste" tank aan duitse kant. Weet niet of je een historische setting wil maken of meer een "ik ben lekker aan het plakken setting"?! De haken aan de zijkant was veel een late oorlog ding en je maakt het jezelf beetje lastig om zonder zimmerit te gaan werken aangezien er maar beperkt zonder zimmerit rond reden. Zou je figuur zo wie zo aanpassen/weglaten aangezien deze W-SS is en en het LSSAH teken op zijn schouderstukken heeft zitten dus mocht je Wehrmacht doen dan weglaten (HJ) heeft zo wie zo in 1944 geen inzet gehad in maart 1944 en al helemala niet aan het oostfront daar doken ze pas 1945 op). Laat ik nou toevallig met het zelfde figuur bezig zijn 🤣 en hij heeft een U-boat tuniek aan die karakteristiek was voor LSSAH/HJ en in zekere zin droeg Herman Göring divisie ook wel dit type op later moment en je ziet in 1945 op de latere eenheden, W-SS, deze kleding ook verschijnen. Ga je hem wel gebruiken zo ik de schouderstukken verwijderen door Wehrmacht en zijn hoofdje veranderen. LSSAH heeft zeker in 1943 en 1944 met Panthers A rondgereden maar zover ik weet allemaal met Zimmerit.

Ik zou je tijdlijn iets gaan aanpassen en kies voor een periode die wat eerder valt dan maart. Bijv. Pz.Rgt.23 had in maart geen enkel Panther meer staan omdat de russen in de wintermaanden veel in het offensief gingen omdat ze wisten dat de duitsers dan het zwakst waren in velerlei opzicht. Het is trouwens een fabeltje dat de duitsers in 1944 massaal aan de terugtocht waren begonnen omdat over het hele oostfront nog met regelmaat ook de duitsers in de aanval gingen, op grote en kleine schaal, en lag de duitse wapenproductie totaal in 1944 op zijn hoogste niveau door alle inspanning van minister Albert Speer. De duitsers vochten letterlijk en figuurlijk om elke meter grond en gingen zeker nog in de tegenaanval. Dus een setting met russiche POW's is zeker een goed diorama idee en kan je zonder twijfel heel goed neerzetten. De massale POW rijen van begin van de aanval op de USSR zal je niet meer gezien hebben waar ze met 10.000'enden tegelijk zich overgaven maar er werden nog daadwerkelijk POW's gemaakt door de duitsers tijdens deze tegenaanvallen/aanvallen van de duitsers.

Als je praat over zware verwering etc. dan zou ik ook wat meer battle-damage aanbrengen op mijn/aan mijn Panther. Wat verbogen voor fenders etc. en zou deze iets bewerken zodat ze wat gebogen staan of wat schade aanbrengen. Ga het ook niet al te veel overdrijven aangezien een tank een korte levensduur had aan het front en de oosteuropese winters ook haar tol eisten aan het materieel in brede zin.

Zover mijn info gaat had, Pz.Rgt23 van de gelijknamige 23.Pz.Division ieder geval Panther A's early zonder Zimmerit.

SS-Wiking had met Zimmerit en kwam ook pas, II.Btl.Pz.Rgt.5 Wiking, medio maart in de richting van het oostfront
Totenkopf pas augustus van 1944 Panther (G)

Nogmaals als je gewoon een voertuig wil neerzetten zonder echte historische background dan alles vergeten maar wel met de mogelijkheid om russische POW's erbij te zetten want dat was gewoon realiteit van de dag ook nog in 1944. Duitsland was nog lang niet verslagen en kon het nodige aan dwangarbeiders ook nog heel goed gebruiken. Dat de omstandigheden voor deze POW slecht waren is bekend maar gebruikt werden ze nog steeds.

Misschien is iemanders anders bekend met eenheden die met Panther A's zonder Zimmerit rondreden!?

Gr.JW

Frank,

Als dit je eerste model sinds lange tijd is, zou ik me niet te veel bezig houden met technische of historische details, tenzij je dat wilt natuurlijk. 😉

Een degelijk basis artikel over camouflage vind je hier:
http://www.missing-lynx.com/panzer_facts.htm

Info over toebedeelde Panthers vind je hier:
http://www.panther1944.de/en/sdkfz-171-pzkpfwg-panther/truppenteile/panther-zuweisungslisten/panther-zuweisungsliste-1943.html

Omdat de introduktie van zimmerit in de eerste maand van produktie vd Ausf A was, zijn er maar weinig Ausf A's zonder zimm. Er zijn er twee bekend van PR 23 (decals in kit) en een van Pz Lehr (uitgeschakeld in Normandie).
Als je alsnog zimm wilt toevoegen, zou ik voor het Daimler-Benz patroon kiezen. Dat is het makkelijkst. Voorbeeld van een Dragon Panther D met dit patroon vind je hier:
http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Reviews&file=index&req=showcontent&id=3247
hiervoor kun je gebruik maken van twee componenten putty (of iedere putty die een beetje stevig is) en een kleine schroevendraaier.
Voor het veel voorkomende MAN patroon kun je van Tamiya een zimmerit aplicator kopen, te gebruiken met hun basic putty met oranje dop.
Zimmerit comb (te gebruiken met het handvat van hun handy craft saw):
http://www.hobbylinc.com/htm/tam/tam35187.htm
De Panther die je hebt gebouwd werd tot in november geproduceerd. Voor toelevering kan je dan kiezen voor data tot in december.

Voor verwering kun je deze artikelen van Mig Jimenez doorlezen:
http://missing-lynx.com/rareworld.htm

Geniet er van en hou ons op de hoogte. 😉

Hoi Frank,

Mocht je iets met 23'e Pz.Div. willen doen en iets met russische krijgsgevangenen dan heb je wat mogelijkheden in januari 1944. II.Btl./Pz.Rgt.23 was toen als onderdeel van 101.Jg.Div. in offensief in de Oekraine vanuit de omgeving Zhmerinka in de richting van het oosten en ze versloegen daar de russsische troepen dus gelijk de mogelijkheid om russische krijgsgevangenen te plaatsen. Let wel dat je niet al te veel verwering gaan doen aangezien het redelijk verse troepen waren (Panthers).

Eind januari was het geplaatst bij Pz.Rgt.11 van 6.Pz.Div. en was wederom betrokken bij duitse offensieven tussen Vinitsa en Uman in de "operatie Watutin". Daarna naar Korsun pocket en eind februari nog paar Panthers inzetbaar.

Dus je kan nu: Panther A zonder Zimmerit plaatsen, II.Btl./Pz.Rgt.23 in aantal offensieve acties met plaatsing russische krijgsgevangenen. Je zal alleen even wat info moeten zoeken wat het weer etc. aangaat in de Oekraïne op dat moment.

Gr.JW

Heren, allemaal heel erg bedankt voor jullie bijdragen! Wat een bult kennis zit er hier! JW, mijn dank voor de enorme info (zo uit je hoofdje?), maar mijn doel is voor het moment niet om een model te maken dat van alle kanten historisch klopt. Ik wil in ieder geval niet iets neerzetten wat niet klopt ( 😳 ). Zo wil ik mijn gedachten nog even laten gaan over het zimmerit; ik weet nog niet precies wat ik daarmee ga doen. In ieder geval bedankt voor je tip over de commandant. Ik ga de schouderstukken aanpassen. Wat betreft tijdstip en locatie: inmiddels zat ik te bedenken dat het misschien veel mooier zou zijn om geen Russische POW's te gebruiken (bedankt Richard, al zijn Russische krijgsgevangenen dan wel mogelijk, ik ben het met je eens dat dit onderwerp niet echt lekker overkomt). Volgens mij zijn terugtrekkende, gewonde en gehavende Duitsers beter. De titel van het dio zou dan "Gegenangriff" kunnen worden: de gedachte is dat de soldaten zich aan het terugtrekken zijn en de weg vrijmaken voor de Panther die juist "vorwaerts" gaat. Op de Panther bevinden zich dan wat "verse" troepen. Plaats en tijdstip laat ik in het midden, al gaat het geheel wel in de late winter plaatsvinden. Wat vinden jullie daarvan?

Hoi Frank,

De basiskennis zit in mijn grijze massa, ben dan ook wel dagelijks bezig met de historie van WWII d.m.v. veel lezen, archiefonderzoek, veteranen contacten, etc.! Wat ik niet 100% helder heb of niet helemaal in mijn thema zit zoek ik op in aantal "bijbels" 😉

Wat ik in de loop der jaren wel heb geleerd is dat je niet zomaar iets moet aannemen of uit moet gaan van aannames.

Een aanval zou best kunnen zoals in mijn eerdere antwoord ook aangegeven is het een fabeltje dat de duitsers zich in 1944 alleen maar aan het terugtrekken waren. Je kan denk ik 2 kanten opgaan in een aanval en een dekking van de terugtocht door deze Panhter. Vergeet niet dat infanterie in welke vorm dan ook een onderdeel was van het duitse aanvalsplan. Dit ging niet altijd goed in de begin dagen van Barbarossa waarbij de tanks vaak al veel te ver vooruit waren en infanterie nog moest volgen.

Als je wat later winter doet, voordeel is dat je dan wat meer vrijheid hebt met modder en minder sneeuw, zou ik je Panhter zelf ook wat schade geven zoals ik boven ook heb beschreven.

Zonder Zimmerit kan omdat die er, hoewel beperkt, zeker wel zijn geweest en als je toch wat vrijheid geeft aan je thema zou ik daar ook niet al te moeilijk overdoen. Zoalang je maar geen Panther A late doet zonder Zimmerit 😉

Gr.JW

Frank,

Eigelijk heeft JW het al gezegd. het scenario met krijgsgevangenen kan prima, dus de keuze is reuze...
Het figuurtje voor de commandant zou ik vervangen. De koppel en leren marine jas maken het een typisch Waffen SS figuurtje.
Een makkelijke manier om zimm op een gebouwd model toe te voegen is deze set van Monroe Perdu🙁"check pattern")
http://www.monroeperdu.com/pgcart.pga?category=22

Beste mensen,

Ik ben inmiddels al weer een stuk verder met mijn “Rusland-Panther”. Ik heb de tank eerst voorzien van flink wat blubber met Miliput vermengd met schepzand.
Daarna het beestje gegrond met Tamiya Surface Primer, waarna er een tweetal lagen Vallejo Dark Yellow overheen zijn gegaan. Ik ben nog even aan het experimenteren geweest met een camouflagepatroon, maar was hier niet echt gelukkig mee. Met de hairspray-techniek heb ik de wintercamouflage aangebracht op de donkergele ondergrond, gevolgd door kleine restvlekjes witte verf met het penseel. Tussendoor een wash met Omber naturel olieverf die na de wintercamouflage nog eens herhaald is. Ik denk trouwens dat hij nog een derde wash gaat krijgen, misschien met wat lichter omber.

41panthera220912.jpg

44panthera220912.jpg

45panthera220912.jpg

Aan de akelige kier op het motordek wordt nog gewerkt....

Na het nodige commentaar op de eerste foto’s (nogmaals dank, heren!) heb ik besloten om de toch wel typische SS-pet te vervangen door een bondmuts. Het is uiteindelijk toch geen SS-tank geworden. Verder krijgt de commandant nog een sjaal om zijn nek.

43panthera220912.jpg

Chipping, roestvlekken en pastelchalks (deze gebruik ik altijd als pigmenten) moet allemaal nog gebeuren.
Ik ben van plan de tank nog verder op te leuken met de Winter Panzer riders 1943-44 van Dragon.

Uiteraard is commentaar weer welkom.

Ha die Frans,

Als Panther-liefhebber kan ik deze natuurlijk niet voorbij laten gaan. Wat me positief opvalt is de "gereedschapdrager" aan de linkerzijde. Mooie whitewash en voldoende diepte en kleur. Verder vind ik de whitewash in het algemeen wel goed gelukt.

Dan zijn er ook een aantal zaken die ik anders zou doen. Wellicht dat deze opmerkingen jou nieuwe inzichten brengen:

- Commandant heeft geen winteruniform.

- Ik vind de tracks wel behoorlijk roestig. Tracks waren, ondanks dat ze veel met water in aanraking kwamen, niet zo roestig als dat jij ze gemaakt hebt. Wanneer dit toch je keuze zou zijn, dan zou ik er wel wat meer kleurvariatie in aanbrengen (oranje, donkerrood/bruin).

- MG-brievenbus lijkt te ontbreken.

- Zou de modder een andere kleur hebben gegeven. Nu heeft deze bijna dezelfde tint als het voertuig. Een andere kleur geeft de Panther een prettiger plaatje om naar te kijken. Daarentegen vind ik de modder wel mooi aangebracht.

Al met al een voertuig waar ik graag eens live naar zou kijken. Veldhoven?

groeten, Richard.

Hoi Richard,

Bedankt voor je aanvullingen. Voor wat betreft de kleur van de reservetracks en de modder: deze zijn simpelweg nog niet geschilderd en wat je ziet is een soort grondlaag (had ik er even bij mogen zeggen 😳 ).

De commandant heeft inderdaad geen winteruniform, maar nu is het ook geen hartje winter meer. Ik had de scene gedacht ergens in maart of begin april.

Ik neem aan dat je met de "MG-brievenbus" de opening in het frontpantser bedoeld? Hij zit er wel, hoor! De MG op de cuppola heb ik besloten weg te laten.

Ik ben van plan om naar Veldhoven te komen. Misschien zie ik je dan!

Hoi Frank,

Ziet er allemaal leuk uit hoor !

Klein vraagje nog;
Wat is er gaande met beide fenders aan de voorkant ? Het lijkt alsof je een PE-set over plastic heen geplakt hebt, of is het tape dat nog weggehaald moet worden ?

groet

Zelfde vraag, het lijkt tape voor de tracks spuiten? Door het figuurtje te behouden maar je er een herman goering versie van? Heb ook nog een A early liggen, als deze kan voor een herman goering versie dan gaat de doos open!

In ieder geval volg ik deze!

Grtzz

Beste mensen,

Er zit in ieder geval geen tape onder het spatbord, al snap ik wel dat je dat zou kunnen denken.

Op een aantal foto’s van de real deal heb ik gezien dat er een soort plaat onder het spatbord zit:

panzervpanthertankclose.jpg

Ik meen al eens gelezen te hebben dat dit het voorste deel van het spatbord is dat onder het achterste deel geschoven kon worden. In ieder geval heb ik het zo geïnterpreteerd, maar misschien ten onrechte?

@Elco: jouw opmerking over de Herman Goeringdivisie begrijp ik niet helemaal. Wil je zeggen dat alleen soldaten in deze divisie deze uniformen droegen? Het zou zomaar kunnen, hoor. Zo veel weet ik er niet van. In ieder geval ziet mijn commandant er nu zo uit:

47panthera270912.jpg

Bedankt voor jullie inbreng, mensen, en op- en aanmerkingen blijven natuurlijk welkom!

Frans dat niet stukje tape 😉 aan de spatborden is veel te groot. Dit was een plaatje/ophang ding waar weer een deel van het spatbord aanvast heeft gezeten. Als je goed naar je referentie foto kijkt zie je wel wat ik bedoel denk ik!

De modder is ietwat te geplaatst en mag wat fijner. Mooier zou zijn om het wat meer in elkaar over te laten lopen vanaf de wielen gezien naar boven toe.
Neem hem mee, als je naar SMC komt, en gaan we samen kijken naar je Panther.

Het hoofddekseltje (dacht eerst dat het Gordon was in zijn jonge jaren 😉 met nog een volle haardos) had ik weggelaten en er voor gekozen om zijn bestaande pet om te turnen naar een WH pet. Heel simpel de doodskop weghalen was al voldoende geweest.

Succes met de verdere afwerking!!

Gr.JW

Deze leren u boat pakken werden door de SS en door troepen van HG gedragen in het laatste stadium van de oorlog. Je wil er geen SS panther van maken dus blijft HG over lijkt me.

Ik heb geen flauw idee of HG nog de vroege A had in het laatste stadium van de oorlog, mocht iemand dit weten dan kan ik er mooi 1 bouwen 🤣

Alpine heeft de laatste tijd erg mooie Wehrmacht tankers uitgebracht, misschien passen deze beter bij je Panther?

Heren, bedankt voor de aanvullingen tot zover. Naar de modder en de Wehrmacht-figuren ga ik in ieder geval nog even kijken. Mijn tankcommandant ga ik zo laten. Ik ben er heel tevreden mee.

Wat betreft de spatborden, toch nog maar eens naar kijken ... 😳

Mogelijk zien we elkaar nog bij SMC.

Panther A in Rusland - KLAAR

Dag allemaal,
Mijn Panther A is eindelijk klaar. Ik heb het idee van een diorama laten varen, want ik was hier achteraf niet zo gelukkig mee. Ik denk wel dat ik hem nog op een sokkel ga zetten, want dan komt zo’n model toch wat fraaier uit. Maar goed, in ieder geval is dit mijn eerste tank na zo’n twintig jaar figurenmodelbouw. Wat het voor mij vooral de moeite waard maakte is dat ik nogal wat technieken kon uitproberen die ik twintig jaar geleden nog niet kende: chipping, hairspray, sprenkling, kleurmodulatie met olieverfpuntjes, etc. Dat gezegd hebbende: achteraf gezien hadden sommige weatheringtechnieken wel wat minder gekund. Less is more, zullen we maar zeggen. Maar ach, ook al is hij verre van perfect, ik ben er tevreden mee. Genoeg gekletst, tijd voor wat prentjes.

63panthera241112.jpg

61panthera241112.jpg

60panthera241112.jpg

54panthera111112.jpg

52panthera241112.jpg

49panthera111112.jpg

Mooie build! Als dit je eerste tank is, na lange tijd, kan ik niet wachten wat je allemaal nog gaat bouwen!

Mooi werk, Frank! Wat ik minder vind is echter de monotone basiskleur. De modder is qua structuur goed, maar daar mis ik de verschillen in natheid en dus in kleur. Ik vind de chipping mooi, alleen ik zou de diepste chips van een wat donkerder bruin maken. Op het figuur zijn de highlights wat te grof en het loopt niet echt over in de rest van het jasje. De pupillen zijn wat te groot, maar dat is misschien ook meer een kwestie van smaak, want de één zet de ogen wat meer aan dan de ander.

Dit is natuurlijk makkelijk zeggen zo vanaf de zijlijn, maar dit zijn denk ik wel tips om gewoon mee te nemen naar een volgend project.

Wat wordt het volgende?

Groetjes,

Maarten

Voor een viezerik vind ik hem er ook erg leuk uitzien, al moet ik zeggen dat wanneer je het figuurtje in de closeup hebt de schade stipjes/chipping wat minder mooi overkomt. Voor de rest doe je dingen waar ik nog wat van kan leren 🙂

Heren,

Allemaal bedankt voor jullie opmerkingen. Ik ga ze zeker meenemen bij een volgend project. Ik ben op het moment volop met Tamiya's IS3 bezig. Ik wil hier een groot deel van het interieur na gaan bouwen (de luiken wil ik per se open hebben). Verder zien jullie in het bijschrift bij mijn mails dat ik ook stiekem de figurenmodelbouw weer heb opgepakt, geheel scratch deze keer. Ik ga tzt nog foto's plaatsen. Fijn weekend nog.

Terug
Bovenaan