Hoi Frank,
Altijd mooi om een Panther te zien, blijft voor mij de "mooiste" tank aan duitse kant. Weet niet of je een historische setting wil maken of meer een "ik ben lekker aan het plakken setting"?! De haken aan de zijkant was veel een late oorlog ding en je maakt het jezelf beetje lastig om zonder zimmerit te gaan werken aangezien er maar beperkt zonder zimmerit rond reden. Zou je figuur zo wie zo aanpassen/weglaten aangezien deze W-SS is en en het LSSAH teken op zijn schouderstukken heeft zitten dus mocht je Wehrmacht doen dan weglaten (HJ) heeft zo wie zo in 1944 geen inzet gehad in maart 1944 en al helemala niet aan het oostfront daar doken ze pas 1945 op). Laat ik nou toevallig met het zelfde figuur bezig zijn 🤣 en hij heeft een U-boat tuniek aan die karakteristiek was voor LSSAH/HJ en in zekere zin droeg Herman Göring divisie ook wel dit type op later moment en je ziet in 1945 op de latere eenheden, W-SS, deze kleding ook verschijnen. Ga je hem wel gebruiken zo ik de schouderstukken verwijderen door Wehrmacht en zijn hoofdje veranderen. LSSAH heeft zeker in 1943 en 1944 met Panthers A rondgereden maar zover ik weet allemaal met Zimmerit.
Ik zou je tijdlijn iets gaan aanpassen en kies voor een periode die wat eerder valt dan maart. Bijv. Pz.Rgt.23 had in maart geen enkel Panther meer staan omdat de russen in de wintermaanden veel in het offensief gingen omdat ze wisten dat de duitsers dan het zwakst waren in velerlei opzicht. Het is trouwens een fabeltje dat de duitsers in 1944 massaal aan de terugtocht waren begonnen omdat over het hele oostfront nog met regelmaat ook de duitsers in de aanval gingen, op grote en kleine schaal, en lag de duitse wapenproductie totaal in 1944 op zijn hoogste niveau door alle inspanning van minister Albert Speer. De duitsers vochten letterlijk en figuurlijk om elke meter grond en gingen zeker nog in de tegenaanval. Dus een setting met russiche POW's is zeker een goed diorama idee en kan je zonder twijfel heel goed neerzetten. De massale POW rijen van begin van de aanval op de USSR zal je niet meer gezien hebben waar ze met 10.000'enden tegelijk zich overgaven maar er werden nog daadwerkelijk POW's gemaakt door de duitsers tijdens deze tegenaanvallen/aanvallen van de duitsers.
Als je praat over zware verwering etc. dan zou ik ook wat meer battle-damage aanbrengen op mijn/aan mijn Panther. Wat verbogen voor fenders etc. en zou deze iets bewerken zodat ze wat gebogen staan of wat schade aanbrengen. Ga het ook niet al te veel overdrijven aangezien een tank een korte levensduur had aan het front en de oosteuropese winters ook haar tol eisten aan het materieel in brede zin.
Zover mijn info gaat had, Pz.Rgt23 van de gelijknamige 23.Pz.Division ieder geval Panther A's early zonder Zimmerit.
SS-Wiking had met Zimmerit en kwam ook pas, II.Btl.Pz.Rgt.5 Wiking, medio maart in de richting van het oostfront
Totenkopf pas augustus van 1944 Panther (G)
Nogmaals als je gewoon een voertuig wil neerzetten zonder echte historische background dan alles vergeten maar wel met de mogelijkheid om russische POW's erbij te zetten want dat was gewoon realiteit van de dag ook nog in 1944. Duitsland was nog lang niet verslagen en kon het nodige aan dwangarbeiders ook nog heel goed gebruiken. Dat de omstandigheden voor deze POW slecht waren is bekend maar gebruikt werden ze nog steeds.
Misschien is iemanders anders bekend met eenheden die met Panther A's zonder Zimmerit rondreden!?
Gr.JW