Panther „Cuckoo” van 6th Guards Tank Brigade

Richard Cramer

Lid van de TWENOT
(Dit onderwerp is afgesplitst van dit punt in Allerhande omdat deze discussie eigenijk wel z’n eigen plaats verdient. —Jakko)

@ Jakko: mmmmm.... mijn foto's nog eens goed bekeken, en je hebt gelijk Jakko: inderdaad geen zimm op de kisten. Bedankt voor de tip, die ga ik dus verwijderen 🙂. Wat betreft die linkerkast: op geen van de foto's die ik heb, is te zien dat deze verticale ribbels has ipv kruislings. Kan jij die laten zien mbv een foto?

De antenne was mij ook opgevallen. Helaas heb ik daar ook geen betere foto's van. Ik laat me graag leiden door jouw uitspraak betreffende het Nahverteidigungswaffe.

@ Rob: die Zimm gelijkmatig en recht? Ja.... maar die scherpe randen vallen wel mee..... waar ik ze met een X-acto mesje heb bewerkt. Dat ben ik vergeten bij de uitlaten 🙄. Bedankt voor de scherpe blik!
Het filmpje van "Cuckoo" met de wintercamo staat op mijn harde schijf, maar hoogstwaarschijnlijk bouw ik 'm "gewoon" groen. En ja: ik zou graag die kisten van je willen ontvangen. Beide kisten met kruizen is goed, maar zeker wanneer je de door Jakko genoemde kist met verticale ribbels hebt 😇.... Ik stuur een PB met mijn gegevens.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het lijkt erop dat hij zat waar de Nahverteidigungswaffe gemonteerd was.
Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Vraag is dan wel hoe.... Wellicht hebben ze de granaatwerper (of wat er dan ook onder het afdekplaatje zat) verwijderd?

En dan de volgende kwestie: ik las ergens dat de Britten o.a. zeer verrast waren over de radio die de Panther had. De vraag is dan: zou de mast die je op foto's ziet van een Britse, of van een Duitse radio zijn? Maakt voor de mast zelf niet veel uit, maar voor de basis wel. En waarom dan de radio en/of de antenne verplaatst naar de toren? Vragen, vragen.....

Het filmpje wat ik heb van een rijdende Cuckoo in een sneeuwcamouflage van dikke witte banen witkalk kan ik helaas niet op het forum plaatsen omdat de extensie niet geaccepteerd wordt.
Vanwege vooral de bestandsgrootte kun je op het forum geen video’s uploaden. Maar ik denk dat je deze bedoelt, die staat ook op YouTube:

Wat betreft die linkerkast: op geen van de foto's die ik heb, is te zien dat deze verticale ribbels has ipv kruislings. Kan jij die laten zien mbv een foto?
Het is goed te zien aan het einde van het filmpje hierboven:

Cuckoo kasten achterop.webp

De antenne was mij ook opgevallen. Helaas heb ik daar ook geen betere foto's van. Ik laat me graag leiden door jouw uitspraak betreffende het Nahverteidigungswaffe.
Ik weet het ook niet zeker natuurlijk, maar afgaande op de paar foto’s waar de antenne op te zien is, lijkt hij ergens rechts van het commandantsluik te zitten. Op/in de plaats van het Nahverteidigungswaffe lijkt mij dan een logische plek, want daar hoeven geen gaten in het pantser geboord te worden om de kabel door te voeren en bouten in vast te draaien.

Er staat trouwens in De Tank 103 ook een artikel over Cuckoo.

de granaatwerper (of wat er dan ook onder het afdekplaatje zat)
De Nahverteidigungswaffe is in principe een heel kort achterladermortier:

Nahverteidigungswaffe.webp

En dan de volgende kwestie: ik las ergens dat de Britten o.a. zeer verrast waren over de radio die de Panther had. De vraag is dan: zou de mast die je op foto's ziet van een Britse, of van een Duitse radio zijn? Maakt voor de mast zelf niet veel uit, maar voor de basis wel. En waarom dan de radio en/of de antenne verplaatst naar de toren? Vragen, vragen.....
Het lijkt me sterk dat ze een Duitse antenne zouden gebruiken, want de lengte van de antenne is van belang voor het zenden en ontvangen ermee — en zelfs de lengte van de kabels naar de radio toe (voor de Britse nr. 19 sets staat bijvoorbeeld expliciet in de handleiding dat de kabels niet ingekort mogen worden wanneer de radio in een voertuig geïnstalleerd wordt). Ik vermoed dat op het dak een voet voor een „A”-antenne geplaatst is, die conische voet voor de lange antenne van een nr. 19:

Nr. 19 A-voet.webp

Laatst bewerkt:
Even goed naar de foto's van cuckoo gekeken Richard maar daar kan ik ook de pilzen van de befehlskrahn niet op ontdekken. Lijkt me ook sterk op een vroege G. (als ik eraan denk zal ik het vanavond ff checken.

Jakko: hartelijk dank voor de "still", die heb ik niet in mijn scrapbox. Mijn hoop is dus op Rob gevestigd 😊. Je uiteenzetting over de antenne klinkt logisch. Gezien het gegeven dat er m.i. geen beelden zijn van het torendek, denk ik dat we ons enige vrijheid kunnen veroorloven. Heb van RB nog zo'n antenne voet, daar ga ik dan mee aan de slag.

Dank je Frank, de discussie over het al dan niet verwijderen hadden Elco en ik ook al op de bouwavond. Kleine moeite, maar lastiger te herstellen wanneer ze er tóch op zaten. Vandaar dat ik er nog mee gewacht heb.

@ Rob Plas: ik kwam in mijn speurtocht nog een heel artikel van jou over Cuckoo tegen 😃, maar dit artikel in de Tank kende ik nog niet. Ga het vanavond 's goed doorlezen.

Het kan toch ook alleen maar een vroege G zijn ?!
Bij mijn weten, was Cuckoo een buitgemaakte Panther behorend bij Panzerabteilung 2107 / Panzerbrigade 107, en die eenheid kreeg haar Panthers op
21.08.44 :
Zuweisung von 11 Pz.Kpfw. V (Panther), Abtransport am 24.08.44
Zuweisung von 2 Bergepanthern, Abtransport am 24.08.44

23.08.44:
Zuweisung von 8 Panthern, Abtransport am 27.08.44

25.08.44:
Zuweisung von 17 Panthern, Abtransport am 28.08.44

Afgezien wat je als G früh of spät beschouwd, zou een uiterlijk kenmerk de "kin" op het kanonmantel kunnen zijn.
Aangezien dit een van de meest opvallende uiterlijke kenmerken was, en de "kin" pas in september 1944 op de Panther kwam, kunnen de Panthers van Panzerabteilung 2107 en dus Cuckoo waarschijnlijk alleen maar vroege G's zijn geweest.
Let wel, veranderingen werden tijdens de lopende productie ingevoerd, en waar begin of einde van een modificatie was, is niet altijd makkelijk na te traceren.

Richard,
Ook in AFV Modeller issue 3 march/april 2002 staat de Panther Cuckoo, daarin gebouwd door Oyvind Leonsen.
In dit artikel staat niets over een Britse antenne, maar wel over een ander type spanwiel, nl. dat van de Panther D.
Ook de kist met verticale lijnen wordt niet genoemd.

De kist zie je mooi op de foto, en duid op een MNH panther vanaf augustus 44. Het spanwiel is niet echt zichtbaar, dus welke uitvoering dat is, is me nog onbekend, 600 of 665 mm, maar als je een duidelijke foto hebt en je ziet vooral een platte schijf is ie 600mm, en als je duidelijke grove spaken ziet 665mm. De latere zou pas vanaf oktober 44 mogelijk zijn, dus als die standaard in het genoemde artikel gebruikte kit zit, is een wiel van een A of D een logische keuze, in 2002 had je minder keuze tenslotte. Antenne voet en kabel door de nachverteidugungswaffenoffnung is niet meer dan logisch, ik neem aan dat de britten een no 19 gemonteerd hebben en voordat de makita standaard aan je riem hing was een bestaande opening het eenvoudigste

44245-79f686800b90bab5c03c52543c1bb54f.webp
Laat ik nou een set met de verticale ribben hebben liggen hier, deze gaan met een setje standaard kisten morgen op de post.
🙂

De kist is toch hetzelfde als die met het kruis erop, behalve dan dat er verticale ribben in zitten? Zo ja, dan verbouw ik ze voor die van mij wel met wat plastic staf 🙂

Neem halfronde profiel van Evergreen of beter nog van Plastruct. Op maat snijden en de uiteinden mooi rond en aflopend maken. Opplakken en met een beetje waterbasis filler (Vallejo bijvoorbeeld) of verdunde houtlijm samen met het vlak waar ze opzitten even nabewerken zodat het goed bij de naden aansluit en de rest verwijderen (wellicht even herhalen als het niet helemaal bevalt) en voila…klaar.

Is er eigenlijk bekend wat er met chuckoo is gebeurt nadat ie stuk is gegaan of geen munitie meer had?

Verbaast me niets, een vijandelijke tank is slechts bruikbaar als ie in je eigen reparatiesysteem zit

Ik weet niet hoe het met de huidige, moderne tanks zit, maar meestal waren duitse tanks in de eindfases van de oorlog aanzienlijk eerder defect door diverse falende onderdelen als dat ze door de munitie heen waren. Of ze stonden ver voordat er uberhaupt een schot gelost werd stil zonder brandstof

Nu ik aan die van mij bezig ben kom ik al gelijk een vraag tegen waar ik zo snel geen goed antwoord op kan ontdekken: had Cuckoo dat kleine wieltje achter het aandrijfwiel of niet? Bij het model dat ik gebruik zitten onderdelen voor eindoverbrengingsbehuizingen met en zonder, maar uit de foto’s en film haal ik niet of dat wieltje er zat of niet.

Dat is een goeie, ik kan je vanalles over de uiterlijke kenmerken vertellen maar over de final drives eigenlijk geheel niks...

Ik heb maar eens door een paar goede boeken over de Panther gekeken, en zie dat wieltje eigenlijk op alle tekeningen zitten, ook op vroege én late G’s. Ik ga er daarom maar vanuit dat het ook op Cuckoo zat.

Omdat er decals voor Cuckoo blijken te zijn van Kagero (die bij een boek zitten over buitgemaakte voertuigen), en daar een ruit bij zit voor op de achterkant van de toren, ben ik eens goed naar de bekende foto’s gaan kijken. Wat schetst mijn verbazing:

Cuckoo ruitmarkering.webp

De kleur van de ruit was geel, trouwens, en de naam CUCKOO daarom hoogstwaarschijnlijk ook.

Terug
Bovenaan