Overloon FOC

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Hallo allen,

Zoals jullie wellicht in de laatst verschenen "Tank" hebben gelezen is er een FOC georganiseerd met als onderwerp "de Slag bij Overloon" die plaats vond tussen 30 september- en 18 oktober 1944. Dit om de interactie tussen het forum, ons verenigingsblad "de Tank"en de 1:1 liefhebbers te bevorderen.

Bedoeling is dat deelnemers zowel thuis als hier op het forum bouwen, het showen van de vooruitgang van het model op het forum is dus géén must (maar wordt natuurlijk wel gewaardeerd ;) ...). Ook zal de jurering voor één keer niet aan de hand van foto's worden gedaan, maar tijdens de bijeenkomst in Overloon.

Het is dus zo dat er op dit moment voor een kleine drie weken twee FOC's gelijkertijd lopen. Voor verdere details aangaande deze FOC verwijs ik U naar het artikel van onze secretaris J.W.Stokkers in "de Tank".

Ik zou zeggen: kom op met die modellen, figuren, diorama's etc, al dan niet hier op het forum getoond :D .

groeten, Richard.
 
Richard,

Zou gemakkelijk zijn als we ook een lijst hadden waar we uit kunnen kiezen.
Buiten de jeeps, 7e armor shermans, churchills, M3/5 halftracks, Achilles, Panther G van 107pz brig (cockoo) om.
Zijn er bijv 251 gebuikt zo ja welke?
Welk ander materiaal?

Laten we allen de lijst aanvullen...
 
Hallo allemaal,

Misschien kijk ik er overheen, maar wanneer start deze FOC?
Ik lees begin februari, dus per heden kunnen we los gaan?

Wat voorgesteld wordt om een lijst te maken wat wel en wat niet, ben ik voorstander van!

gegroet,

Arno Cornelissen
 
@ allen: de FOC start bij deze. Klein foutje mijnerzijds: ik was in de veronderstelling dat J.W. de begindatum al genoemd had in het artikel :oeps: ...

Welke modellen mee kunnen doen? Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen groot historisch besef/inzicht heb aangaande welke eenheden aan beide zijden deel namen aan de slag. Een rondje Google moet heel wat info kunnen opleveren. Grootste moeilijkheid zal waarschijnlijk zijn om de modellen van de juiste kentekenen te voorzien.
 
Richard,

Niet alles wat google ons voorschrijft is goed bijv...
http://www.axishistory.com/index.php?id=512
Hier vind je voertuigen geleverd aan de 107e panzer brigade.
Zoals je ziet in de tekst vind je ook terug dat er 3 Bergepanthers zijn geleverd.
Echter (of ik moet me sterk vergissen) deze zijn nooit in nederland ingezet...
En laat ik het dan ruim nemen vanaf 17-Sept tot Einde Nov.
Dus dat helpt ons allen niet of geeft je ons nu de vrijheid...???? :) :)
Ben nog steeds voor dat we hiervoor een lijst maken (doen we normaal bij elke FOC)/spel regels.

Herman
 
Laat ik dan maar de aftrap nemen; ik doe mee met 2 120MM figuren.... Deze heb ik nl. al en 't is een mooie gelegenheid om weer aan't bouwen te gaan.

Maar een lijst met details is inderdaad wellicht handig; Hoe lang loopt deze FOC? Wat zijn de regels?
 
@ allen: hieronder de tekst zoals die in de laatst verschenen "de Tank" is geplaatst door onze secretaris J.W. Stokkers:
Beste Twenot leden,

Zoals iedereen heeft kunnen lezen is onze 2’e ledenbijeenkomst van dit jaar op 23 juni te Overloon en wederom het op het Liberty Park. Dit jaar niet tijdens het Militracks evenement want door de enorme groei van dit evenement was het niet meer mogelijk om onze ledenbijeenkomst gelijktijdig te laten plaatsvinden. Door de goede contacten met de Twenot is ons wel de mogelijkheid geboden om een maand later onze ledenbijeenkomst te laten plaatsvinden en dun gelijktijdig met het Santa Fe Event. Dus dit jaar niet het alom bekende duitse grijs of dark yellow maar een event met veel olive drab als hoofdthema, een levensecht geallieerd WO2-kampement met méér dan 100 voertuigen en een levensecht voorbeeld van een militair kampement tijdens de geallieerde bevrijdingsoperatie in Europa. Voor de echte liefhebbers is het goed te weten dat dit evenement ook op 22 juni al gaande is maar dan is er geen gratis entrée voor de Twenotleden. Zoals ook de voorgaande ledenbijeenkomsten is op vertoon van de Twenotledenpas gratis entréé. Dus alleen op de 23’e juni en ook alleen op vertoon van de Twenotledenpas. Heb je je pas niet mee dan is het dan geldende entréebedrag zelf te betalen en ook geen teruggave nadien.

De aankomende tijd zullen jullie volop worden geïnformeerd over aanwezige handelaren en andere aanvullingen op deze dag. Belangrijkste informatie voor nu is dat we deze ledenbijeenkomst ook een thema hebben gegeven en wel “De slag om en in Overloon” de periode 30 september – 18 oktober 1944. En we hopen dit vooral terug te zien op de wedstrijdtafel en-of de showtafel. Dus we hebben niet alleen de reguliere wedstrijd maar ook een extra wedstrijd met het genoemde thema. Wil je niet meedoen aan de wedstrijd maar gewoon modellen voor de show dan is dat natuurlijk ook mogelijk want we hebben ook showtafels speciaal voor het thema. Je kan ook je modellen, diorama’s, vignettes en figuren vooraf al online te laten zien, de start, bouw, schilder- en verweringsproces, op onze internetsite en dan op het Forum Online Contsest gedeelte. Vanaf februari gaat er dus ook een nieuwe FOC ronde van start met het thema “De slag om en in Overloon”. Maar als je niet mee wil doen aan de FOC dan kan je je thema-modellen dus gewoon inzetten op de speciale wedstrijdtafels die we neerzetten voor het thema . Voor de FOC is er deze keer een iets andere jureringsprocedure omdat die op 23 juni gedaan zal worden en dus niet online zoals we nadien wel weer zullen doen. Deze wedstrijd is toegankelijk voor alle leden, bezoekers en vooral alle niveau’s! We hopen dat velen mee zullen doen met dit speciale thema.

Uw Secretaris

Jan Willem Stokkers

Tot zover.

@ Ron: uiteraard ben je vrij om mee te doen aan deze FOC, zeker gezien de strijd in Zuid-Nederland jouw interesse heeft (toch?). Maar ik zie je wat betreft de jurering van je figuren toch niet één, twee drie uit het hoge noorden hier naar toe komen :huh: ... Ik wil wel de deal met je maken dat, wanneer het je lukt om de inzending voor de deadline af te krijgen, ik mijn uiterste best ga doen om er voor te zorgen dat jouw inzending on-line dezelfde beoordeling krijgt als de modellen in Overloon.

@ allen: zoals ik al eerder zei ben ik geen historicus. Mij is simpelweg gevraagd de Overloon-FOC op het forum aan te kondigen. Ik weet zelf ook niet meer dan de info die ik uit bovenstaand stuk kan filteren, namelijk dat deze slag plaatsvond tussen ruwweg 30 september- en 18 oktober 1944 en dat er Duitsers tegen Geallieerden vochten :nouja: :oeps: ...

Hoewel ik niemand voor mijn karretje wil spannen, is mijn voorstel dat diegenen die mee willen doen "gewoon" met een onderwerp/model komen, waarbij ik een beroep doe op de mensen hier op het forum die enigzind historisch onderlegd zijn, om uitsluitsel te verlenen. Ik bedoel: zelf kan ik ook nog wel zeggen dat een M13/40, een Königstiger, een Panzer Ia of een Chi-Ha type 97 NIET hebben rondgecrosst in Limburg. Anders wordt dat bij een Panther of een Sherman: dát ze er hebben gereden is een feit. Welk type, welke eenheid/divisie etc...? Het spijt me, maar daar houd mijn kennis op...

Ik hoop een ieder op dit moment voldoende tehebben geïnformeerd. Mochten jullie echter nog vragen hebben, stel ze: ik doe mijn best om ze te beantwoorden.

groeten, Richard.
 
Interessant onderwerp.

In het kader van historisch correct. In het desbetreffende musuem staan ook Rusische tanks... En dan heb ik het niet eens over de Marshall collectie, maar over het oude gedeelte. Er lopen al genoeg discussies over correcte kleuren en het type blaadjes in de boom in het najaar van '44. Bij twijfel, zoek een plaatje, post die hier en de meerderheid (of Richard :D ) beslist. Een lijstje is zo 2012.. :oei:

groet Bas (die gaat nadenken wat hij gaat (af)bouwen).
 
In Google zoeken op Overloon 1944 leidt tot een grote serie treffers met een overzicht van de dagen waarop gevochten is, de eenheden die gevochten hebben zijn zo makkelijk te vinden en voertuigen en tanks. Shermans werden door de Amerikanen ingezet en nadat die stuk liepen op de Duitse tegenstand kwamen de Engelsen met Churchills. Daarnaast reden er jeeps, US halftracks, vrachtwagens en Engels materiaal zoals de universal carrier en er werd gebruik gemaakt van Engels geschut.
Duitsers hadden een panther(s), 251's, motorfietsen, flak 88 en paks en de vrachtwagens die deze stukken trokken waren daar ook aanwezig. Het is even de vraag waar het echt begint omdat de Amerikanen van het 7th Amored tank division het commando overdroegen aan de Engelsen die Overloon uiteindelijk hebben bevrijd. De gevechten rond Overloon vloeiden voort uit operatie Market Garden en staan bekend als het Nederlandse Caen, de slag heeft tot grote verliezen geleid onder de geallieerden, veel materiaal is verloren gegaan en uiteindelijk besloot de legeleiding van de geallieerden het strijdtoneel te verplaatsen. Wat achterbleef was een slagveld vol lijken, kapot geschoten tanks en een dorp wat grotendeels kapot geschoten en uitgebrand was.

Op zich een keuze voor een onderwerp.
http://www.warandtactics.com/smf/operations-battles/battle-for-overloon/
http://www.7tharmddiv.org/overloon-names.htm
http://resources21.kb.nl/gvn/EVDO02/pdf/EVDO02_NIOD05_8915.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Overloon
 
We zijn los met de Overloon FOC. Zal me nog even verdiepen in wat ik ga doen.
Ik zal wat info over Pz.Brigade 107 neerzetten die een belangrijke rol heeft gehad in en om Overloon.

BRIGADE STAB 107:
Officers=9
Officials=0
NCOs=38
Enlisted men=144
Rifles=115
Pistols=44
Machine pistols=32
Light machine guns=30
SdKfz 251=16
Kettenkrads=18
Light cross country cars=12
Medium cross country car=1
Medium civilian truck=3
Medium cross country truck=7
Office body truck=2
SdKfz 7 [8ton halftrack]=1

PANZER-ABTEILUNG 2107:
• Abteilung Stab
Officers=5
officials=0
NCOs=27
Enlisted men=33
Rifles=12
Pistols=40
Machine pistols=14
Light machine guns=11
Flakpanzer IV [3.7cm Flak gun]=4
Panzer V=3
Flakpanzer IV=4
SdKfz 251/8=2
Kettenkrad=3
Light cross country cars=2
Medium cross country car=2
• 1. Company
Officers=3
officials=0
NCOs=37
Enlisted men=27
Rifles=6
Pistols=49
Machine pistols=12
Light machine guns=22
Panzer V=11
Kettenkrad=2
Light cross country cars=2
• 2. Company
Officers=3
officials=0
NCOs=37
Enlisted men=27
Rifles=6
Pistols=49
Machine pistols=12
Light machine guns=22
Panzer V=11
Kettenkrad=2
Light cross country cars=2
• 3. Company
Officers=3
officials=0
NCOs=37
Enlisted men=27
Rifles=6
Pistols=49
Machine pistols=12
Light machine guns=22
Panzer V=11
Kettenkrad=2
Light cross country cars=2
• 4. Company
Officers=3
officials=0
NCOs=34
Enlisted men=28
Rifles=11
Pistols=42
Machine pistols=12
Light machine guns=11
Jagdpanzer IV=11
Kettenkrad=4
Light cross country cars=5
• Supply Company
Officers=5
officials=2
NCOs=64
Enlisted men=201
Rifles=210
Pistols=28
Machine pistols=34
Light machine guns=4
2cm Flak Drilling [truck mounted]=3
motorcycle=2
light cross country car=10
light civilian truck=1
light cross country truck=1
medium cross country truck=19
heavy cross country truck=37
office body truck=5
Kfz 100 crane [ 3-5 ton] truck =1
Kfz 31 ambulance=1
SdKfz 10 [1 ton halftrack]=9
Trailer=1

PANZER-ABTEILUNG 2107:
• Stab
officer=5
officials=0
NCOs=12
Enlisted men=31
Rifles=25
Pistols=11
Machine pistols=12
Light machine guns=8
SdKfz 251/3=4
SdKfz 251/8=2
SdKfz 251/11=2
Kettenkrad=4
Light cross country car=2
• 1. Company
officer=4
officials=0
NCOs=35
Enlisted men=110
Rifles=30
Pistols=33
Machine pistols=86
Light machine guns=11
SdfKfz 251/1=9
SdKfz 251/2=2
SdKfz 251/3=2
SdKfz 251/9=2
SdKfz 251/21=6
Kettenkrad=5
Light cross country car=2
• 2. Company
officer=4
officials=0
NCOs=35
Enlisted men=110
Rifles=30
Pistols=33
Machine pistols=86
Light machine guns=11
SdfKfz 251/1=9
SdKfz 251/2=2
SdKfz 251/3=2
SdKfz 251/9=2
SdKfz 251/21=6
Kettenkrad=5
Light cross country car=2
• 3. Company
officer=3
officials=0
NCOs=38
Enlisted men=105
Rifles=74
Pistols=37
Machine pistols=35
Light machine guns=22
SdfKfz 251/1=8
SdKfz 251/3=2
SdKfz 251/21=12
Kettenkrad=5
Light cross country car=2
• 4. Company
officer=3
officials=0
NCOs=36
Enlisted men=60
Rifles=49
Pistols=24
Machine pistols=26
Light machine guns=2
SdKfz 251/3=2
SdKfz 251/21=18
Kettenkrad=6
Light cross country car=2
• 5. Company
officer=3
officials=0
NCOs=34
Enlisted men=110
Rifles=52
Pistols=54
Machine pistols=41
Light machine guns=18
12cm mortar=8
SdfKfz 251/1=15
SdKfz 251/3=2
SdKfz 251/9=6
SdKfz 251/11=1
Kettenkrad=7
medium cross country truck=2
• Supply Company
officer=4
official=3
nco=43
enlisted men=144
rifles=168
pistols=24
machine pistols=2
light machine gun=3
kettenkrad=3
light cross country car=5
light civilian truck=6
medium civilian truck=16
heavy civilian truck=1
medium cross country truck=25
maultiers=5
office body truck=11
Kfz 31 ambulance=1
SdKfz 7 [8 ton halftrack]=7
Trailer=3


PANZER-PIONIER-KOMPANIE 2107:
Officers=4
Officials=0
NCOs=28
Enlisted men=147
Rifles=83
Pistols=61
Machine pistols=35
Light mmachine guns=35
SdKfz 251/1=2
SdKfz 251/3=1
SdKfz 251/7=14
SdKfz 251/16=6
Kettenkrad=3
Motorcycle with sidecar=4
Motorcycle=3
Light cross country car=2
Medium cross country car=1
Medium civilian truck=2
Medium cross country truck=8
Office body truck=1
SdKfz 7 [8 ton halftrack]=1

PANZER-WERKSTATT PLATOON 2107:
Officers=3
Officials=2
NCOs=25
Enlisted men=102
Rifles=117
Pistols=12
Machine pistols=3
Light mmachine guns=2
Bergepanzer III=1
Bergepanther=1
Motorcycle with sidecar=3
Motorcycle=2
Light civilian car=2
Light cross country car=4
Medium civilian truck=3
Heavy civilian truck=11
Light cross country truck=2
Medium cross country truck=4
Heavy cross country truck=4
Office body truck=1
Kfz 100 crane [ 3-5 ton] truck=1
SdKfz 9 [18 ton halftrack]=3
SdKfz 9/1 [18 ton halftrack with 6 ton crane mounted]=1
Trailers=6

GR. KW. KOLUMN 2107:
Officer=1
Official=0
NCO=8
Enlisted men=43
Rifles=49
Pistols=3
Machine pistols=0
Light machine gun=2
Motorcycle with sidecar=1
Motorcycle=2
Light civilian car=1
Light civilian truck=1
Medium civilian truck=21

PANZER-BRIGADE 107 [TOTAL]
Officer=65
Official=7
NCO=568
Enlisted men=1449
Rifles=10432
Pistol=593
Machine pistol=454
Light machine gun=236
8cm mortar=4 [SdKfz 251/2 mounted]
12cm mortars=8 [towed by SdKfz 251/1]
2cm Flak Drilling=42 [SdKfz 251/21 mounted]
2cm Flak Drilling=3 [truck mounted]
3.7cm Flak=4 [mounted in Flakpanzer IV “Mobelwagen]
7.5 L24 KwK=10 [mounted in SdKfz 251/9]
Panzer V=36
Jagdpanzer IV =11
Flakpanzer IV “Mobelwagen”=4
Bergepanzer III=1
SdKfz 251/1=43
SdKfz 251/2=4
SdKfz 251/3=15
SdKfz 251/7=14
SdKfz 251/8=4
SdKfz 251/9=10
SdKfz 251/11=3
SdKfz 251/16=6
SdKfz 251/21=42
SdKfz 251/?=16
Kettenkrad=69
Motorcycle with sidecar=8
Motorcycle=9
Light civilian car=3
Light cross country car=56
Medium cross country car=4
Light civilian truck=8
Medium civilian truck=45
Heavy civilian truck=12
Light cross country truck=3
Medium cross country truck=65
Heavy cross country truck=41
Maultier=5
Office body truck=20
Kfz 100 tcrane [3-5 ton] truck=2
Kfz 31 ambulance=2
SdKfz 10 [1 ton halftrack]=9
SdKfz 7 [8 ton halftrack]=9
SdKfz 9 [18 ton halftrack]=3
SdKfz 9/1 [18 ton halftrack with 6 ton crane mounted]=1
Trailer=10


Here are some strength reports for Panzer-Brigade 107

On 4 September 1944
Officers=63
Officials=7
NCOs=522
Enlisted men=2200
Panzer V=35 operational and 1 in short term repair
Jagdpanzer IV =11 operational
Flakpanzer IV=4 operational
Bergepanther=1 operational and 1 in short term repair
SdKfz 251s=157 operational
Kettenkrads=24 operational and 6 in short term repair
Motorcycles with sidecar=3 operational and 4 in short term repair
Civilian cars=104 operational and 12 in short term repait
Cross country cars=34 operational and 3 in short term repair
Civilian trucks =148 operational and 26 in short term repair
Cross country trucks=39 operational and 9 in short term repair
Maultiers=21 operational and 2 in short term repair
SdKfz prime movers=23 operational and 2 in short term repair

On 1 October 1944
Officers=63
Officials=7
NCOs=456
Enlisted men=1449
Panzer V=18 operational and 2 in short term repair
Jagdpanzer IV = 5 operational and 6 in short term repair
Flakpanzer IV=2 operational and 1 in short term repair and 1 in long term repair
Bergepanther=1 operational and 1 in short term repair
SdKfz 251s=133 operational and 3 in short term repair and 6 in long term repair
Kettenkrads=16 operational and 2 in short term repair
Motorcycles with sidecar=3 operational
Motorcycles=9 operational
Civilian cars=84 operational and 6 in short term repait
Cross country cars=25 operational and 3 in short term repair
Civilian trucks =123 operational and 9 in short term repair
Cross country trucks=47 operational
Maultiers=14 operational
SdKfz prime movers=18 operational and 2 in short term repair


On 1 November 1944
Officers=63
Officials=7
NCOs=499
Enlisted men=1408
Panzer V=11 operational and 5 in short term repair
Jagdpanzer IV = 6 operational and 1 in long term repair
Flakpanzer IV=2 operational and 2 in short term repair
Bergepanther=2 operational
SdKfz 251s=134 operational and 2 in short term repair and 2 in long term repair
Kettenkrads=14 operational and 3 in short term repair
Motorcycles with sidecar=1 operational and 2 in short term repair
Motorcycles=7 operational and 3 in short term repair
Civilian cars=91 operational and 6 in short term repait
Cross country cars=23 operational and 4 in short term repair
Civilian trucks =130 operational and 5 in short term repair
Cross country trucks=50 operational
Maultiers=12 operational and 2 in short term repair
SdKfz prime movers=19 operational and 2 in short term repair


Casualities in September 1944 had been
63 killed
191 wounded
69 missing
1other
total of 324

Casualities in October 1944 had been
25 killed
62 wounded
47 missing
60 other
total of 194


The Brigade had been formed on 28 July 1944 and saw it’s first action in September in Holland southwest of Arnhem and Nijmegan. On 7 November 1944 Panzer-Brigade 107 was disbanded and absorbed into the 25. Panzergrenadier-Division. Panzer-Abteilung 2107 became Panzer-Abteilung 5; Panzergrenadier-Battalion 2107 became I./Panzergrenadier-Regiment 119; Brigade Stab became the Panzergrenadier-Regiment Stab and Pionier Konpanie 2107 became the 3. Kompanie of Pionier Battalio 25.

Gr.JW
 
Afgelopen zaterdag te Stellendam hebben we de aftrap gedaan voor deze "speciale FOC" en ook daar aangegeven dat de data, genoemd in De Tank, meer een indicatie zijn en niet totaal leidend moeten zijn voor deze FOC. Neemt niet weg dat de slag om Arnhem, als voorbeeld, niet tot de FOC toebehoort. Overloon was ook de slag in de schaduw van Arnhem. Laten we het in een breder kader trekken en Peel/Maas gebied van maken zoals ik het ook zaterdag heb aangegeven.

Gr.JW
 
J.W heeft goed voorbereidend werk gedaan, ik hoop dat er ook vrijwilligers zijn die de Geallieerde kant van de zaak kunnen toelichten. Het begint bij mij in ieder geval te kriebelen: als voornamelijke "Duitse bouwer" zie ik voldoende mogelijkheden :) .

groeten, Richard.
 
oww.... zoveel 251's, M3's, M5's......

Ik ding bij deelname ook niet naar een prijs of jurering, Richard. Gewoon voor de lol en mogelijk ter inspiratie.
 
bij mij begint het ook te jeuken ik doe mee en ik denk dat ik een cromwell van de 15/19 King's Royal Hussars - Armoured Recce Regt van de 11th armoured division ga bouwen. dit kan nog veranderen omdat ik nog een of twee andere ideeën heb. t.z.t zal ik wel laten weten wat het definitieve model word.

john
 
Er zijn foto's vanuit Zuid limburg met daarop tot recoveryvehicle omgebouwde grants. Deze zijn dan wel van eenheden die niet in het noorden van Limburg te vinden zijn geweest.
 
he arno ik ben even de boeken ingedoken om zeker te zijn. GJ heeft helemaal gelijk dat er in west europa geen m3 grant/lee gun tanks zijn gebuikt.
er zijn wel recovery versie gebuikt maar alleen door de amerikanen de britten hebben in begin 1943 al hun grant in noord afrika naar het front in burma gestuurd.
in april 1943 waren allen m3 vervangen door m4 aan gezien de invasie van sicily begon op 10 juli 1943 zijn er dus geen m3 gun tanks daar gebruikt.
de Britten hebben in west europa alleen m3 cdl tanks gebruikt maar die zijn zeker niet bij overloon gebruikt. de enige britse 11th Armoured Division en die maakte gebruik van shermans, stuarts en cromwells. van de US 7th armored division weet ik niet veel zover ik weet werden er door de US 7th armored division alleen maar shermans gebruikt. ik hoop dat je hier wat aan hebt arno


john
 
Geert-Jan Meeuwissen zei:
Ik heb een meer praktische vraag:
Ik wil een stug van Kampfgruppe Walther gaan bouwen.
Wat voor markeringen zouden daar op moeten?

GJ

Het is mij überhaupt niet duidelijk of de Kampfgruppe over Stugs beschikte. In "Brabant bevrijd" staat een foto van een Stug III (blz.152) die volgens de bijgaande tekst behoorde tot deze Kampfgruppe. Panzer Brigade 107 beschikte evenwel niet over Stugs en SS-Panzerjäger Abteilung 10 (Roestel) ook niet. Dus van welke eenheid zouden die Stugs dan moeten zijn?

edit: Kennelijk gaat men ervan uit dat de Stugs afkomstig waren van de 2. of 3. Kompanie van s.H.Pz.Jg.Abt. 559. In "Brabant bevrijd" wordt overigens niet vermeld dat deze eenheid bij de Kampfgruppe Walther hoorde (of ik moet er overheen gelezen hebben).

http://forum-der-wehrmacht.de/thread.php?threadid=7953

edit II: De schrijvers van het eerder genoemde boek hebben het meerdere keren over de Sturmgeschütze IV van Panzer Brigade 107, dit leidt wellicht tot verwarring omdat het in werkelijkheid Jagdpanzer IV betrof.

Arjan
 
john kooyman zei:
he arno ik ben even de boeken ingedoken om zeker te zijn. GJ heeft helemaal gelijk dat er in west europa geen m3 grant/lee gun tanks zijn gebuikt.
er zijn wel recovery versie gebuikt maar alleen door de amerikanen de britten hebben in begin 1943 al hun grant in noord afrika naar het front in burma gestuurd.
in april 1943 waren allen m3 vervangen door m4 aan gezien de invasie van sicily begon op 10 juli 1943 zijn er dus geen m3 gun tanks daar gebruikt.
de Britten hebben in west europa alleen m3 cdl tanks gebruikt maar die zijn zeker niet bij overloon gebruikt. de enige britse 11th Armoured Division en die maakte gebruik van shermans, stuarts en cromwells. van de US 7th armored division weet ik niet veel zover ik weet werden er door de US 7th armored division alleen maar shermans gebruikt. ik hoop dat je hier wat aan hebt arno

john

Dank je wel John!

gegroet,

Arno Cornelissen
 
Arjan Wiskerke zei:
Geert-Jan Meeuwissen zei:
Ik heb een meer praktische vraag:
Ik wil een stug van Kampfgruppe Walther gaan bouwen.
Wat voor markeringen zouden daar op moeten?

GJ

Het is mij überhaupt niet duidelijk of de Kampfgruppe over Stugs beschikte. In "Brabant bevrijd" staat een foto van een Stug III (blz.152) die volgens de bijgaande tekst behoorde tot deze Kampfgruppe. Panzer Brigade 107 beschikte evenwel niet over Stugs en SS-Panzerjäger Abteilung 10 (Roestel) ook niet. Dus van welke eenheid zouden die Stugs dan moeten zijn?

edit: Kennelijk gaat men ervan uit dat de Stugs afkomstig waren van de 2. of 3. Kompanie van s.H.Pz.Jg.Abt. 559. In "Brabant bevrijd" wordt overigens niet vermeld dat deze eenheid bij de Kampfgruppe Walther hoorde (of ik moet er overheen gelezen hebben).

http://forum-der-wehrmacht.de/thread.php?threadid=7953

edit II: De schrijvers van het eerder genoemde boek hebben het meerdere keren over de Sturmgeschütze IV van Panzer Brigade 107, dit leidt wellicht tot verwarring omdat het in werkelijkheid Jagdpanzer IV betrof.

Arjan

Hoi Arjan,

"Probleem" van veel van deze publicaties is dat ze elkaar "herhalen" en ook weinig research doen in de vele bronnen die vandaag de dag steeds meer aanwezig zijn. Rapporten, naoorlogs, al gauw als waarheid aannemen en ook hier geen verder onderzoek doen. Volgens mij is de genoemde foto op blz.152 één van de Stugs van 344. Infanterie Division (Sturmgeschütz Abteilung 1344). Ook niet KG Walther maar KG Goltsch. Ben niet zo'n Stug kenner dus wat voor type Stug is dit?

Zelfde is eigenlijk ook met het boekje van Antal Giesbers Blz.12 en 503rd Brigade Sturmgeschütz 3!? Kom hier ook niet echt veel verder mee.

107 had inderdaad geen Stugs en SS-Pz.Jäger 10 dus alleen maar Jagdpanzers IV. De beperkte Stugs die er waren zaten bij het Pz.Rgt.10

Gr.JW
 
Voornaamste verschil tussen StuG IV en stugIII is de kijkspleten/periscopen bij de bestuurder. Bij de StuGIII zit die vooraan, en bij de StuG IV zitten deze bovenop:
800px-Stug_iii_helsinki.jpg

StuGIII

stug-iv-ausf-f-02.png

StuGIV

Het verschil tussen de uitvoering (A t/m weet ik 't) zelf weet ik ook niet. Maar hiermee zie ik altijd het verschil tussen StuG IV en StuG III

Misschien dat ik wel meedoe met de FOC, met een 6ponder en britse soldaten. Zou wel moeten kunnen volgens mij?
 
Terug
Bovenaan