Oude ANWB wegwijzers 1/35

De achterzijde zou regelementair een "richting" bord moeten hebben.
Dat verklaart het bord van ’s-Hertogenbosch — welke plek lag er in de jaren ’30/’40, 2 km vandaan?

Vught, Hintham, Orthen. Volgens mij zijn er meerdere foto's van en is de locatie bekend. In ieder geval noord Oost gezien de schade aan het huis.
Gr Bas

Hier is nog een bord van 's-Hertogenbosch te vinden. De verwoeste personenwagen verder naar beneden is de stafauto van Generaal Friedrich-Wilhelm Neumann, commandant van de 712. Infanterie Division :

Foto van Neumann's Opel Admiral in betere tijden (Oostburg) :

maUO0mw.jpg

Ik ken het schoolgebouw op de achtergrond trouwens ook van binnen 🙂 .

Arjan

Laatst bewerkt:
Prettig om te zien dat de borden en wegwijzers de gemoederen nog steeds bezighouden. Dat geldt ook voor mij. Ik ben met horten en stoten nog steeds bezig met tekenen en het maken van handleidingen. Vooral de paal van de wegwijzer heeft me wat hoofdbrekens gekost. Losse delen bleek niet goed te werken omdat de papieren delen niet goed op hun plaats te krijgen zijn. Uiteindelijk is het één deel geworden dat met vouwen en plakken netjes in elkaar te zetten is. Naast de wegwijzers heb ik ook een aantal Duitse en Canadese borden getekend. Alles geprint op papier van verschillende diktes. Hier zijn vast een paar plaatjes. ANWBwegw_01.jpgborden_01.jpglantaarn_01.jpgborden_02.jpgborden_03.jpg

Jan coen, heb jij iets wat in de buurt van roosendaal wijst? Ik heb een 3 inch mortier carrier van de 49e west riding division (polar bears) welke Roosendaal ontzet hebben, dus een referentie naar die plaats voegt wel wat leuks toe en maakt het eigen!

Hartstikke gaaf jan Coen
Jouw hier geplaatste ANWB paal+ bord afbeelding... is die op schaal ? ik bedoel, als ik die 100% print, heb ik dan een correcte bouwplaat ?
Plaatsnamen e.d. kan ik zelf veranderen.

Dat verwacht ik niet arjan, dat neemt te wat veel ruimte in, maar ik heb nog minimaal 2 carriers te bouwen waarvan een kale universal carrier met piatkisten op de neus en vermoedelijk ook genoeg zooi achterop, gek genoeg kom je overal en altijd 25 ponder kisten tegen.... echter, eerst eens een anbw paal zien te scoren!

Bedankt voor de reacties.
Timo, ik heb geen wegwijzer met Roosendaal. Als je een foto weet te vinden wil ik die wel namaken. Dat breidt het assortiment uit. Ik kan wel van die Duitse kom borden voor je maken. Als je weet waar ze vandaan kwamen kan de naar ... kant ook gemaakt worden.
Peter, de afbeelding is niet op schaal. Bovendien is het een lage resolutie JPEG, dat print niet strak.
Ik ga hier geen decalsets van maken omdat het de bedoeling is om de borden en wegwijzers als bouwplaat aan te bieden. Gewoon van papier dus. Ik doe een foto van proeven die ik gemaakt heb, dan is duidelijker wat het moet worden. Het zijn bouwbeschrijvingen en alle onderdelen die je nodig hebt. Ik zal binnenkort een overzicht maken van de wegwijzers en borden die ik nu klaar heb.
voorbeeld_01.jpg
Voor de goede orde, papier is een veelzijdig materiaal dat goed te verwerken is. Ouderwets snijden, knippen, vouwen en plakken. De kwaliteit van de prints is prima, ze zijn behoorlijk kleurecht. Je moet ze natuurlijk niet tijden in de volle zon zetten. Weliswaar is dit geen materiaal dat modelbouwers in het bloed zit, uitzonderingen daargelaten, maar goed zelf te produceren. En veel goedkoper dan 3D printen of foto-ets.
Ik doe nog wat foto's van de paal van de wegwijzer. Deze is uit één stuk gevouwen en geplakt.
paal.jpg
Als laatste nog bovenkanten voor munitiekisten.
munkist.jpg

Super Jan Coen, ik kijk al uit naar het assortiment ! 😛 Hoe gaat jouw AM lijn heten ? 😉

Laatst bewerkt:
Ik kan niet wachten om er eentje van je in handen te krijgen. Ik heb nog wel wat foto's achter de hand die je misschien niet hebt. Laat maar weten.

Bedankt Piet, ik wist al dat er verschillende afmetingen waren, maar niet de exacte maten. Dit is weer een stapje verder. Ik bedoel met voorrangsbord de bijgevoegde. Die heeft volgens mij in jou document een andere naam.
bord_01.jpg

Hier het overzicht van de wijzers en dergelijke die nu klaar zijn. Ik moet een aantal nog productie-klaar maken, maar dat duurt niet lang.
Behalve de papieren delen doe ik Evergreen voor de palen bij de borden, indien van toepassing. Bij can_02 zit een bouwbeschrijving voor de lantaarnpaal. Die is gemaakt van standaard Evergreen buis en staaf, maar dat lever ik er niet bij. Dat is teveel werk. Bij can_03 zit een beschrijving van de verhoogde staplaats waar de borden aan hangen. Daar doe ik wel Evergreen bij voor de palen en de balustrade. Ik ga ervan uit dat bijna iedereen wel wat Evergreen plaat heeft liggen.
catalogus_01.jpgcatalogus-02.jpgcatalogus-03.jpgcatalogus-04.jpg
Er zit nog meer in de pijplijn.

Dat tramhalte ding is ook leuk. De kopieerwinkel waar ik mijn prints maak is helaas tot eind augustus op vakantie. De productie stokt dus even. Laat weten of je belangstelling hebt, maar doe dat met een PB. Indien gewenst stuur ik een pdf van de catalogus met prijzen.
Omdat ik me anders maar ga vervelen gaat het tekenen intussen gewoon door. Ik kreeg onlangs meer info over de verkeerszuilen die in de jaren 30 en 40 werden gebruikt. Daar heb ik tekeningen van gemaakt en een proefexemplaar in Evergreen. Om te kijken of het kan. Het witte vlak is van papier, dat eerst hoogglans is gelakt. En een proef van de paddenstoel. Ik dacht dat de tekst te klein zou worden om te lezen, maar dat valt mee. Ik weet alleen niet of het ding zo in elkaar te pielen is. Dat ga ik uitproberen.
verkeerszuil.jpgverkeerszuil_01.jpg

Bedankt allemaal voor de reacties.
Er zijn genoeg aantrekkelijke wijzers om te maken. Jammer dat vaak niet alle armen zichtbaar zijn. Ze hadden beter moeten nadenken en gewoon een hele serie foto's moeten maken om het ons gemakkelijker te maken. Ik vond een foto van de wijzer die voor hotel De Wereld in Wageningen staat. Erg leuk maar slechts twee armen leesbaar. Nou is dat ten tijde van de capitulatie door de Duitsers, dus daar zijn meer foto's van. En daar vond ik de onleesbare arm. Soms gaat het goed.
Voordat de ANWB begon met wegwijzers zullen er beslist lokaal wijzers gemaakt zijn, maar ik heb geen idee wanneer men daar voor het eerst mee begon.

Kijkend naar de laatste foto eerder een schaamteloze butplug..🙄

Bedankt allemaal voor de reacties.
Er zijn genoeg aantrekkelijke wijzers om te maken. Jammer dat vaak niet alle armen zichtbaar zijn. Ze hadden beter moeten nadenken en gewoon een hele serie foto's moeten maken om het ons gemakkelijker te maken. Ik vond een foto van de wijzer die voor hotel De Wereld in Wageningen staat. Erg leuk maar slechts twee armen leesbaar. Nou is dat ten tijde van de capitulatie door de Duitsers, dus daar zijn meer foto's van. En daar vond ik de onleesbare arm. Soms gaat het goed.
Voordat de ANWB begon met wegwijzers zullen er beslist lokaal wijzers gemaakt zijn, maar ik heb geen idee wanneer men daar voor het eerst mee begon.
Nou, de ANWB heeft het eigenlijk uitgevonden. Er zijn wat pogingen naast de ANWB geweest maar dat mag geen naam hebben.

De paddenstoel blijkt ook nog in elkaar te zetten. Ik heb nu een aantal proefjes gedaan om te kijken hoe het ding het best in elkaar te plakken is. Dat blijkt minder moeilijk dan ik had verwacht, maar kleine vingers helpen wel. En waarschijnlijk het feit dat ik al flink wat papieren dingen heb gerild, gevouwen en geplakt heb. Het resultaat is klein maar fijn. De grootste breedte is 11,5 mm en de hoogte is 19 mm. Het betonnen paaltje is 6 x 6 mm.
paddenstoel_01.jpgpaddenstoel_02.jpgpaddenstoel_03.jpg
paddenstoel_04.jpg

Tussendoor ben ik de schaamteloze plug van Leon aan het tekenen. Binnenkort meer.

Ik heb onlangs het bord BLUE gemaakt. Dat stond in Wageningen bij Hotel de Wereld. Ik heb geloof ik eens gelezen dat daarmee routes werden aangegeven. Zoals bij de Main forward routes hieronder. Weet iemand hoe dat zit en of BLUE ook uit een serie komt? En kent iemand foto's van de main forward routes borden in gebruik?
blue.jpg
MainForwardRoutes Feb45.jpg

Arsch der Welt blijkt een bijzonder populair bord te zijn geweest. Ik kwam er flink wat foto's van tegen, steeds met andere soldaten erbij. Tot mijn grote genoegen vond ik ook een serie kleurenfoto's met Duitse 'Schilderwälder. Ze zijn in of bij Kursk genomen. Dat geeft weer meer informatie over de kleuren van al die borden en bordjes. En een inkijkje in de enorme hoeveelheid ondersteuning die achter de fronttroepen aanhobbelt. Sommige van die borden kom ik op verschillende foto's en op verschillende plekken tegen. Het geheel verplaatst zich.kursk_01.jpgkursk_02.jpg
Verder kwam ik nog Amerikaanse borden tegen op deze site. Para Research Team © - ETO Allied Unit Signs during WWII
Zoals wel vaker met die jongens in de overtreffende trap.

@Bas Slaats ,
Dat moet gezien de kilometers op de borden haast wel ergens in Brielle zijn.

Terug
Bovenaan