Oude ANWB wegwijzers 1/35

Ik zie tot mijn genoegen dat de stroom borden nog niet is opgedroogd. Dat bord op de foto in Achterveld met BLUE erop geeft volgens mij een route aan van de Canadezen. Ik heb daar iets over gelezen. Dit bord lijkt weer anders dan wat ik daar heb gezien.
Ik was even zat van de borden, binnenkort ga ik verder.

Maar dus (nog) geen anwb borden of paddenstoelen...

Nee, want dit is set nummer 100 of zo met dezelfde borden en alleen een velletje land-/regiospecifieke plakplaatjes erbij.

Voor de liefhebbers.

Maastricht (geen 45 km bord)
dd92958b2fc5693d9e7473d40df21d76.jpg
Den Bosch
web-tanks-bevrijding-den-bo.jpg

Venray
slag21.jpg

Helmond snap ik dan weer niet...

_thb_week39-2004-klein_410x328.jpg

Helmond snap ik dan weer niet...

Bekijk bijlage 19676
Ik snap het wel......zo'n pittoresk plaatsje! 🤣🤣🤣🤣
We worden eindelijk op de wereldkaart gezet!

Bovenstaande foto is van de Mierloseweg in Helmond.
Feitje: dit gedeelte van Helmond was op 23 september 1944 bevrijd en is het westelijk deel.
Het Oostelijk deel is pas laat op 25 september bevrijd, omdat de bruggen over het kanaal op waren geblazen.
Het kanaal verdeeld Helmond in twee en de Britten hebben via Asten en Ommel een omtrekkende beweging moeten maken, omdat daar de eeste intacte brug nog lag.

Als ik het boek een keer tegen kom zal ik er wel wat van scannen, maar blijkbaar heb ik alleen de borden een keer helemaal los van bewerkt. 1941 schijnt de originele ingandsdatum te zijn. Dat is ook de ingang van het verschil tussen snel en langzaam verkeer. De fiets had vanaf dat moment GEEN voorrang meer. De reden zal jullie ongetwijfeld duidelijk zijn.....

Als je een specifiek bord wilt hebben stuur maar een pb. Ow, en een andere plaatsnaam is niet echt veel werk. Daarna hoef je alleen maar een goede printer te zoeken......

borden.jpg

He Jan Coen,

had je dit ANWB bord al eens gezien?

Bekijk bijlage 18662

met die smalle driekleur wikkeling om de paal lijkt het wel een barbierspaal 😉
Dat is een (nagemaakte) originele, eerste versie. De ANWB heeft het verbeteren van de wegen in de 1890 periode veroorzaakt. De eerste wegwijspalen waren van hout, en die werden door de arme boertjes vrij snel opgestookt (niet als protest, maar gewoon als brandstof) vandaar de ijzeren palen. De rode lijn in de schildering bleekte vrij snel uit. vandaar de wit - blauwe wikkel schildering

Beste, misschien maar even hier droppen; de nieuwe wegbewijzeringsborden van Miniart. Oké geen ANWBé😉 grts

Bijlagen

• Screenshot_2022-09-18-12-26-18.png
    Screenshot_2022-09-18-12-26-18.png
    230,6 KB · Weergaven: 4
web-tanks-bevrijding-den-bo.jpg

Ik vroeg me af van/tot wanneer deze gele plaatsnaamborden gebruikt werden in Nederland. Iemand die dit weet toevallig?
Kan ik ze bijvoorbeeld ook al gebruiken bij vooroorlogse-/ mei 1940 of naoorlogse vignetten??

Groet,
Erwin

Ik vroeg me af van/tot wanneer deze gele plaatsnaamborden gebruikt werden in Nederland. Iemand die dit weet toevallig?
Kan ik ze bijvoorbeeld ook al gebruiken bij vooroorlogse-/ mei 1940 of naoorlogse vignetten??
Ik neem aan pas vanaf zomer1940, zal zeker geen prioriteit gehad hebben de eerste weken. Na de bevrijding werd menig Duits bord meteen verwijderd met groot enthousiasme door de bevolking, dus het tijdsplaatje is vrij beperkt.

Nog even terug naar de kleur van de plaatsnaamborden. Officieel was dat geel, ik weet de RALkleur zo niet uit mijn hoofd, en het lettertype DIN. In de praktijk werden die borden lokaal geproduceerd. Dat leidt tot zowel gele als witte borden en een scala aan afwijkende lettertypen. het beste is dus om de borden van de foto’s na te maken.

Mocht iemand zich geroepen voelen om een anwb wegwijzer te maken met roosendaal erop, dan wil ik die graag, ik heb een model die er eentje kan gebruiken

Hier het filmpje in stills :

Groet,

Arjan
Ja, ben er zo goed als zeker van. Soldaten komen de Heesbergstraat af, gaande richting Heerlen centrum.
2e serie is volgens mij vanaf de Vroedvrouwenschool, de Zandweg af.

Nou, @Ron van Wiggen
Ik denk dat ze de Heesbergstraat oplopen in Still #32, want:
Vanuit Heerlen Akerstraat gezien, liep de Tram naar Kerkrade aan de linkerkant van de weg.
Je ziet de soldaten naar je toe komen, dus ze komen uit de richting Akerstraat naar Heerlerbaan, denk ik 🤷🏽
De huizen rechts kloppen in ieder geval

IMG_4167.jpegIMG_4168.jpeg

Nou, @Ron van Wiggen
Ik denk dat ze de Heesbergstraat oplopen in Still #32, want:
Vanuit Heerlen Akerstraat gezien, liep de Tram naar Kerkrade aan de linkerkant van de weg.
Je ziet de soldaten naar je toe komen, dus ze komen uit de richting Akerstraat naar Heerlerbaan, denk ik 🤷🏽
De huizen rechts kloppen in ieder geval

Bekijk bijlage 27618Bekijk bijlage 27619
Daar ziet 't inderdaad naar uit. Eigenlijk tegen de opmarsrichting in?
Volgens bronnen was 't vanuit richting Simpelveld richting Imstenrade/Heerlen/Wienweg of Ridderweg (niet Zandstraat!) naar beneden richting Heerlerbaan. Ik herken "mijn" oude stekkie helemaal niet meer op google maps/streetview..... 😰
Maar goed; 1 lokatie hebben we in elk geval.

Volgens bronnen was 't vanuit richting Simpelveld
Was het niet het 119e Regiment van de kant van Ubachsberg?
Dan klopt de foto hieronder wel.
Hypothese: De eerste foto (#32) is van een latere datum, nadat Heerlen is bevrijd?
@Arjan Wiskerke , heb je toevallig ook de url van de bewegende beelden van het filmpje?
Maar goed; 1 lokatie hebben we in elk geval.
Het zou goed de Zandweg kunnen zijn, er is daar veel verdwenen.
Van het eerste huis links klopt ook de kaanjel (dakgoot) 😉

IMG_4177.jpegIMG_4176.jpeg

Was het niet het 119e Regiment van de kant van Ubachsberg?
Dan klopt de foto hieronder wel.
Hypothese: De eerste foto (#32) is van een latere datum, nadat Heerlen is bevrijd?
@Arjan Wiskerke , heb je toevallig ook de url van de bewegende beelden van het filmpje?

Het zou goed de Zandweg kunnen zijn, er is daar veel verdwenen.
Van het eerste huis links klopt ook de kaanjel (dakgoot) 😉

Bekijk bijlage 27658Bekijk bijlage 27659
Goed gespot!!

Ik heb Miniart een berichtje gestuurd. Wie weet helpt het...

Gr Bas
Hallo allemaal,

Ik heb het al eens gevraagd aan Roy van DioDump. Op zich een heel interessant item, zo'n ANWB wegwijzer, maar het zal heel lastig zijn om het H-profiel te voorzien van de blauwe diagonaal lopende strepen..... Decals? Afplakken? Uit de vrije hand? Dat weerhoudt hem tot nu toe om iets te gaan ontwikkelen.

Ik heb de volledige PE ANWB wegwijzer in 1:35 van Marcel Zwarts hier gebouwd liggen, maar idd, de blauwe banden netjes op het H-profiel krijgen......? Ik weet niet hoe ik dat zou moeten aanpakken. Een snelle en makkelijke weg is er iig niet. Volgens mij zijn de banden wel meegeëtst in het profiel, dat zou ik eens moeten opzoeken.

het zal heel lastig zijn om het H-profiel te voorzien van de blauwe diagonaal lopende strepen..... Decals? Afplakken? Uit de vrije hand? Dat weerhoudt hem tot nu toe om iets te gaan ontwikkelen.
Maak het H-profiel als drie losse delen waarop de diagonale banden lichtjes aangegeven staan, en de onderdelen zelf zo dat ze maar op één manier in elkaar passen. Ze zijn dan eerst te schilderen en dan aan elkaar te lijmen zodat de kleuren netjes aansluiten. Het aangeven op de onderdelen zelf waar de blauwe kleur moet komen is daarvoor cruciaal, want je kunt niet van de bouwer verwachten dat die dat zelf allemaal goed uit zal kunnen meten. Ook belangrijk is om er duidelijk bij te vermelden dat de bedoeling is dat er eerst geschilderd en dan pas gebouwd wordt.

Dan nog is het niet makkelijk, natuurlijk.

Misschien is het een idee om de scheidslijn tussen blauw en wit als een fijn lijntje ('naadje') mee te printen ?

Zoiets bedoel ik, maar ook als je dat doet met een H-balk uit één deel, wordt het een crime om dat netjes te schilderen. Met drie losse delen zou het goed te doen moeten zijn, maar beter dan dat kan ik zo snel niet verzinnen.

Is dit een richtingsbord of de stadsgrens van BoZ? Want in dat laatste geval zou de locatie terug te vinden kunnen zijn.

Bedankt Piet, ik wist niet dat dit een Duits bord was.

Ik denk dat het de stadsgrens is. Bij dit bord van 's-Hertogenbosch wordt aangegeven dat het nog 2km tot de stadsgrens is :

9UiVSs1.jpg

Stills van het filmpje:

Groet,

Arjan

Dit is in 1941 door de Duitsers ingevoerd. Dit is een scan van de officiele regelgeving. Om een voor mij niet meer logische reden heb ik alleen de borden gescanned en niet het hele document. Helaas.

plaatsnaambord.jpg

De achterzijde zou regelementair een "richting" bord moeten hebben.

plaatsnaambord-achterzijde.jpg

De ANWB was in Nederland de grootste schepper van orde in de chaos. Getuige de plaatsnaambordjes waar hun afkorting op staat. Dankjewel juist voor weer een aantal (mij onbekenden) bordjes!

Terug
Bovenaan