Oude ANWB wegwijzers 1/35

Om mij onduidelijke redenen komt die afbeelding op de kop te staan, het origineel staat namelijk goed...

Raar maar waar, fout opgeslagen toont hij nu wel goed 😱

Bijlagen

• Model_1932-18ogr.jpg
    Model_1932-18ogr.jpg
    116 KB · Weergaven: 14
Dit boekje bevestigt overigens de bevindingen van Jan Coen: pas vanaf 1946 werden de armen op één centrale locatie geschilderd, en kwam er eenvormigheid in het lettertype. Er was wel iets van een vooroorlogs lettertype, maar doordat er op verschillende locaties werd gewerkt en door 'het ontbreken van standaardmallen' zat er veel variatie in.

Laatst bewerkt:
Om mij onduidelijke redenen komt die afbeelding op de kop te staan, het origineel staat namelijk goed...
Dat kan gebeuren als je de foto genomen hebt met een telefoon die je op z’n kop hield. De software in de telefoon draait een foto namelijk niet, maar zet er alleen een aanwijzing bij die aangeeft of hij 90°, 180° of 270° gedraaid moet worden, zodat programma’s die de kater foto tonen, hem rechtop kunnen zetten. Dit is omdat bij draaien kwaliteitsverlies optreedt, dus door alleen te draaien wanneer dat nodig is, blijft de originele kwaliteit beschikbaar voor nabewerking.

Forumsoftware stript bijna alle metadata uit geüploade foto’s, vanwege privacygevoeligheid, en helaas gebeurt dat vaak ook met de aanwijzing voor hoe de foto gedraaid moet worden.

Ik geloof dat ik dat boek wel wil hebben. Is dat nog te krijgen?
En naar aanleiding van de punten en komma's kan ik meedelen dat het bord "nach Muster" is gemaakt.

model1926_02.jpg

Zoals al vaker opgemerkt was er niet echt een standaard. Op sommige borden staan punten en op andere komma's. Dat maakt het leven makkelijk.

Jan Coen

Ik neem aan dat het "Amsterdam" bordje op veel klassieke wegwijzers was uitgevoerd in een kleur rood (ral code ?) zoals te zien is op deze latere wegwijzer :

FINCr8D.jpg

Arjan
Volgens mij tond deze in Blaricum. In mijn herinnering was het bord Amsterdam oranje

Bedankt Egbert, dat het Adam bordje oranje moet zijn had Piet ook al aangegeven. Een fotootje van mijn wegwijzer in wording. Ik ben zeer tevreden met het resultaat tot dusver, ik moet alleen de grote wijzer verlengen en opnieuw van een opschrift voorzien. Ook moet ik het Adam en ANWB bordje nog toevoegen. Nogmaals hartelijk dank aan Jan Coen en alle anderen die aan deze thread bijgedragen hebben.

g6iDwxd.jpg

Groet,

Arjan

Ziet er goed uit Arjan.
Ik ben intussen zelf ook verder gegaan met die handwijzer. Meer meetwerk op foto's leidt tot een lengte van de paal (bovengronds en zonder wiel) van ongeveer 9 cm in 1:35. Zoals de foto van Timo mooi illustreert is dat geen vaste maat. De paal kan simpelweg dieper de grond in. Ook een leuke om na te maken trouwens.
Om mijn borden te testen heb ik eerst een paal van 0,25 Evergreen gemaakt en vervolgens geschilderd. Dat bleek een op zijn minst vervelende klus. Omdat ik het niet goed had gedaan is hij weer schoongemaakt. Toen had ik het even gehad. De paal net zoals de armen printen en in elkaar plakken lag voor de hand. Zo gedacht, zo gedaan en toen begon het gepriegel. Zo in elkaar plakken bleek geen optie, je krijgt de dingen gewoon niet goed op elkaar. Ik heb dus een ding gemaakt om ze te kunnen fixeren tijdens het plakken. Dat het werkt zie je op de foto.
Ik ga nog wat aanpassingen maken aan het ding en aan de tekeningen om ze gemakkelijker te kunnen maken.

handwijzer_01.jpg

Deze is helemaal van papier. De borden zijn op elkaar geplakt zonder iets ertussen. De bouten zijn uit wat dikker papier gestanst en met matte lak opgeplakt. Alle onderdelen zijn met matte lak gekwast.

Jan Coen

Dat ziet er keurig uit Jan Coen ! De paal ziet er ook een stuk beter uit dan mijn 3d geprinte exemplaar. Laatstgenoemde is wat aan de lompe kant en wat vervelender is dat ie de neiging heeft om krom te trekken. Ik heb al vele malen de paal recht gebogen in heet water maar elke keer als de zon erop schijnt of als ie onder een lamp staat trekt ie weer krom 🙁. Kortom het kunststof print spul lijkt me geen ideaal medium voor zo'n paal. Voor de wijzers zelf kun je ook beter styreen gebruiken en wat mij betreft zou een 3d geprint gevleugeld wiel volstaan.

mUozuQX.jpg

Groet,

Arjan

Bedankt allemaal voor de duimpjes.
Dankjewel Arjan. Die van jou ziet er ondanks je aanmerkingen goed genoeg uit. Ik zou ook voldoende hebben aan een geprint wiel. Wat je zegt over die paal heeft er mede toe geleid dat ik papier heb geprobeerd. Dat is qua dikte meer op schaal. Ik ga nog wat experimenteren met iets zwaarder papier. Wordt vast vervolgd.

Even een klein bericht van het ANWB front. Ik ben nog steeds bezig met het tekenen van handwijzers en borden. Ik zal binnenkort even een update plaatsen.
Ik heb het onderstaande bord gemaakt. Dat staat in het polderhuis in Westkapelle. Kan iemand voor mij de maten achterhalen?
normal_dsc01111.jpg

Vast bedankt,

Jan Coen

Hier is dan de neerslag van een tijdje tekenen. Ik zie nu overal borden en wegwijzers, ik geloof dat ik straks moet afkicken. Volgens mij werkt papier prima voor dit soort zaken. Maten zijn soms een probleem, maar aangezien er zowel bij de ANWB borden als bij de Duitse borden de nodige variatie is kan het wat hebben. Hetzelfde geldt voor de tekst. Dan is er het niet geringe punt van de kleur. Gelukkig heb ik een boek met kleurendia's van Alphons Hustinx. Dan zie je plotseling dat de randen om Duitse borden evenals de opschriften niet altijd zwart zijn. De borden van Rotterdam en Groningen komen uit dat boek. Bij Rotterdam hoort een ANWB handwijzer die ik ook heb getekend.
Ik vermaak me prima met deze dingetjes en er zit nog meer in het vat. Natuurlijk zijn jullie bijdragen daaraan welkom. Als ergens de afmetingen van het bord doorgaand verkeer te vinden zijn hoor ik dat graag. In 125 jaarbewegwijzering staat niets.

Jan Coen
ANWBvoorbeeld1.jpg
handw_01.jpg
handw_02.jpg
duits1.jpg
canvoorbeeld1.jpg

Uitgaande van de stenen-maat naast het houten bord is de afmeting 150 cm breed en 95 cm hoog.
De planken (4 stuks) zouden dan 21 a 22 cm hoog/breed zijn. Dat kan heel mooi kloppen.

Zijn de vleugels al in bezit of is daar het wachten nog op?
Ik kan ze in schaal 1:35 uitwerken en op Shapeways zetten.

Ronald Visser

Mooi werk Jan Coen ! Kennelijk waren hier ook bordjes freaks in de weer (Zoutelande, Artillerie Regiment 165) :

K8tezgJ.jpg

Lexikon der Wehrmacht :

Das Artillerie-Regiment 165 wurde am 11. Juli 1942 auf dem Truppenübungsplatz Bitsch in Lothringen, im besetzten Teil des Wehrkreis XII, aufgestellt. Das Regiment entstand dabei zu 8 Batterien aus Walküre-II-Einheiten der Wehrkreise V, VII, XII und XIII. Der Stab der II. Abteilung wurde dabei in München, im Wehrkreis VII, gebildet. Nach der Aufstellung wurde das Regiment der 65. Infanterie-Division unterstellt. Am 18. Juli 1942 marschierte das Regiment nach Hornbach zur Verladung. Am 20. Juli 1942 wurde in Heerental, in der Niederlande, entladen und in den Raum Oostmalle marschiert, wo der Regimentsstab Quartier bezog. Am 1. August 1942 verlegte der Stab von Oostmalle nach Braschaat. Am 13. Oktober 1942 wurde das gesamte Regiment dann auf die Insel Walcheren, in Holland, verlegt. Der Regimentsstab bezog Quartier in Middelburg. Am 18. Februar 1943 hatte das Regiment eine Batterie unter dem Decknamen "Batterie Eberhard" für den Osteinsatz zu stellen. Am 24. Februar 1943 beschossen feindliche Schiffseinheiten den Hafen von Vlissingen. Am 15. Juni 1943 traf der Befehl zur Verlegung ein. Am 18. Juni 1943 wurden die Stellungen des Regiments an das Artillerie-Regiment 19 (L) übergeben und das Regiment verlegte auf dem Landweg über Gent und Lille nach Wizernes bei St. Omer in Frankreich. Das Regiment gliederte sich ab dem 25. Juni 1943 in 9 Batterien. Am 27. Juli 1943 verlegte das Regiment dann in den Raum Montreuil sur Mer. Am 1. August 1943 wurde von hier aus nach Lillers weitermarschiert und am 2. August 1943 auf die Bahn verladen. In Villach, im Wehrkreis XVIII, wurde am 5. August 1943 entladen und am 6. August 1943 in Richtung Ravenna in Italien losmarschiert, das am 9. August 1943 erreicht wurde. Das Regiment hielt sich hier für einen eventuellen Einsatz in Italien bereit. Am 9. September 1943 rückte das Regiment in Italien ein, entwaffnete die italienischen Truppen und rückte auf La Spezia vor. Am 12. Oktober 1943 wurde das Regiment schließlich per Bahn in den Raum Chieti gebracht. Das Regiment unterstützte hier die 65. Infanterie-Division in der Schlacht am Sangro. Einstzorte waren Torino, Mozzagragna, Frisa, Le Piane, Miglianice, Villambagna und Fara Filiorum Petri. Die Kämpfe in diesem Abschnitt der Italien-Front dauerten das ganze Jahr 1943 hindurch. Am 25. November 1943 wurde die III. schwere Abteilung in IV. Abteilung umbenannt und eine III. Abteilung beim Regiment neu gebildet. Bei den Kämpfen ist am 29. November 1943 Oberleutnant Eispert, Chef der 2. Batterie, gefallen. Am 23. Dezember 1943 traf beim Regiment der Befehl ein, sich für die Ablösung aus der Front bereit zu halten. In den vorangegangenen Wochen hatte das Regiment schwere Verluste hinnehmen müssen. Am 31. Dezember 1943 wurde der Regimentsabschnitt an das Artillerie-Regiment 334 übergeben und nach Pineto zurück verlegt. Hier wurde das Regiment auf die Bahn verladen und nach Genua transportiert. Hier wurde das Regiment entladen und bezog Unterkünfte. In der ersten Februarhälfte wurde das Regiment alarmiert und im Eilmarsch an den alliierten Landekopf bei Nettuno herangeführt. Am 16. Februar 1944 begann der deutsche Angriff auf den Landekopf, der aber bald stecken blieb. Am 17. Februar 1944 wurde Major Lefrank, Kommandeur der I. Abteilung, schwer verwundet. Am 19. Februar fiel der Gefreite Nossek als Kradmelder des Regimentsstabes. Am 25. Februar wurde Leutnant Nöcker von der I. Abteilung schwer verwundet. Er erlag in der Nacht seinen Verwundungen. Während der ganzen Nacht vom 28. auf den 29. Februar lag der Regimentsgefechtsstand unter schwerem Artilleriefeuer. Nach den Stellungsgefechten der Division im März und April 1944 griffen die Alliierten am 22. Mai 1944 die Front der 65. Infanterie-Division. an. Am 28. Mai 1944 konnte die deutsche Front teilweise durchbrochen werden, wobei die II. Abteilung eingeschlossen wurde und ihr Kommandeur, Oberleutnant Baufeldt, fiel. Am 30. Mai 1944 fiel Leutnant Kanig, die 11. Batterie hatte schwere Ausfälle. Der 4. Batterie gelangen an diesem Tag 6 Panzerabschüsse, dem ganzen Regiment 10. Am 31. Mai 1944 fiel Oberleutnant Reuss von der 11. Batterie. Am 4. Juni 1944 begann der deutsche Rückzug von der Nettuno-Front. Da der Rückzug fast fluchtartig vor sich geht, kommt es zu hohen Ausfällen an Mensch und Material. Der Regimentsstab zog am 4. Juni 1944 in Castel di Guido unter. Am 5. Juni 1944 musste der Regiments-Gefechtssand vor der anrollenden amerikanischen Panzerspitze flüchten und erreichte am 6. Juni 1944 Manziana. Weiter ging der Rückzug über Capodimonte, S. Fiora, Murlo und Candeglia. Hier kam es am 21. Juni 1944 zu einem Anschlag von Partisanen auf die Wachtposten der Regiments-Stabsbatterie. Obergefreiter Karl Schneider wurde durch Halsschuss verwundet. Als Repressalie befahl der Regimentskommandeur, 5 ortsansässige Italiener zu erschießen. Am 11. Juli 1944 wurde das Regiment durch das Artillerie-Regiment Ostpreußen 2 aufgefüllt. Außerdem wurde die IV. Abteilung vom Regiment aufgelöst. Dafür wurde die IV. Abteilung aus der III. Abteilung vom Artillerie-Regiment 192 neu gebildet. Der Rückzug führte das Regiment über Valle Vorno (17. Juli 1944), nach S. Marcello (31. Juli 1944). Hier wurde eine neue Front aufgebaut,, doch schon Anfang Oktober 1944 ging der Rückzug Richtung Bologna weiter. Am 12. Oktober 1944 kam es zu einem schweren Luftangriff auf die Stellungen des Regiments vor Bologne, bei dem viele Verluste zu beklagen waren. Am 7. November 1944 kam es zu schweren Schießereien zwischen deutschen Einheiten und italienischen Partisanen in Bologna. Am 15. April 1945 wurde das Regiment abermals von einem schweren Luftangriff getroffen. Etwa 800 B-17-Bomber sollen die Stellungen angegriffen haben. Beim Stab fiel Hauptmann Paulus, Unteroffizier Grohé wurde verwundet. In den folgenden Tagen kam es laufend zu weiteren Luftangriffen auf die deutschen Stellungen um Bologna. Am 22. April 1945 durchbrachen die amerikanischen Panzer die deutschen Linien, das Regiment wurde dabei aufgerieben. Der Regimentsstab konnte sich nach Norden absetzen, der Regimentskommandeur gilt seit diesem Tag als vermisst.

Groet,

Arjan

Laatst bewerkt:
Ben vergeten uit welke film deze afbeelding is. Ik meen dat er nog meer verschillende bordjes waren bij de Duitse onderkomens :

Qd65EZX.jpg

Nog een afbeelding :

AVkPTiy.png

Arjan

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de positieve reacties.
Ik had ook al zo'n berekening gemaakt. Maar als je de originele maten hebt is dat nog beter. De vleugels die er nu zijn heb ik ook uit papier gemaakt. Bij gebrek aan een 3D ding. Als Ronald er een wil maken is dat een mooie toevoeging. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Arjan, die Duitsers konden er wat van. Ik heb ergens een foto met een soort toren van wel vijf meter hoog volgehangen met bordjes. Jammer dat ze vaak slecht of onleesbaar zijn. Als er op bordengebied wensen zijn laat maar weten.

Groet,

Jan Coen

Ik teken uit en zet het bestand op Shapeways.👍

Ze zijn er al 3D zie pagina 3 van dit topic…..

Frank, je hebt gelijk, alleen als totaal van een te bestellen wegbewijzering.
Niet los.

Lag dat er eind 1944 ook nog? Want dan zou mijn Sd.Kfz. 7 daar ook wel eens van kunnen zijn.
Nee, zie het volgende citaat van Lexikon der Wehrmacht :

Am 18. Juni 1943 wurden die Stellungen des Regiments an das Artillerie-Regiment 19 (L) übergeben und das Regiment verlegte auf dem Landweg über Gent und Lille nach Wizernes bei St. Omer in Frankreich.

De 65. ID waar AR 165 toe behoorde werd als bezettingsmacht vervangen door de 19. Luftwaffen Feld-Division. De Sdkfz. 7 die in Middelburg werd achtergelaten was ongetwijfeld van een Artillerie of schwere Pak eenheid die deel uitmaakte van het 15e leger. Nog meer plaatjes van Aagtekerke zijn nog bij de beendete Angebote te vinden. Er is veel geld betaald voor sommige foto's :

Arjan

Dankjewel Alex. In het boek van Hustinx staat de foto waar de borden Give the Pointsman your signal op staan, die zijn donkerblauw. En ook nog bestaande borden hebben die kleur. Ik had zelf eerlijk gezegd eerder legergroen/donkergroen verwacht.

Jan Coen

Ah, de juiste maten...👍👍

Ha Marcel,

Ziet er goed uit. Volgens mij moet de paal tot bovenaan het bord komen. Het wiel zit door de paal geschroefd. En je wijze van bevestigen is vanaf 1946. Daarvoor werden de borden rechtstreeks aan de paal geschroefd.

Groet,

Jan Coen

Bedankt Jan Coen

Dat van dat wiel zit hem in het model.
Bij het 1926 model (Drie en vierarmige paal) zat het gietijzeren wiel aan de paal vast.
Bij het 1932 model (Een en twee armige paal) zat het gevleugelde wiel vast aan de schutplaat zoals op de 3D tekening.
Dit veranderede niet na de oorlog voor zover ik kan zien op de foto's

Groet

Marcel

Hoi Marcel,

Dat bedoel ik eigenlijk niet. Jou verhaal over paal en wiel maken plotseling duidelijk waarom die bouten van de armen zo zitten. Ik heb dat in mijn eigen tekeningen aangepast. Bedankt.
Ik bedoel dat de arm uit twee delen bestaat. De bevestigingsplaat op de paal en een losse arm is van 1946 en later. Tot dan zijn de armen uit één stuk en rechtstreeks op de paal bevestigd.

Jan Coen

Krijg nou wat. kan ik de aak weer aanpassen. 😉

Bezit maar 1 maat tekening en die is van de oorlog. Vandaar de fout.

Groet

Marcel

En bij deze een bekende paal uit Arnhem.

Het bord in 1 geheel zoals Jan Coen terecht opmerkte. Alleen in het gevleugelde wiel zit nog iets wat me niet aan staat maar de tweearmige paal bij het station van Arnhem wordt de volgens. Hierna volgt de drie/vierarmige paal, model 1926.

1932 Totaal.jpggg1932 Detail 1.jpg1932 Detail 2.jpg

Daarom staan al die mensen met feesthoedjes daar? 😉

Achterveld met Mercedes van Seyss-Inquart in beslag genomen door Prins Bernhard. Even terzijde, maar veelzeggend over Prins Bernhard. De Britse koning George VI zei over hem : "Of all the people I know, Prince Bernhard was the only one who enjoyed the war".

6dJdU0q.jpg

Filmpje is hier te vinden :

De foto zou een mooi diorama kunnen opleveren met de Mercedes, Jeeps en Kübelwagen. Het is dacht ik dit type Mercedes :

Arjan

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan