Nieuwe FOC

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:35
  3. 120 mm
Hier is die weer,
na een zeer succesvolle JEEP FOC is het misschien weer tijd om na te denken over een nieuwe FOC?

een paar suggesties

- Armored Recovery Vehicles: alles zolang er maar een kraan op zit

- Vintage model building: Pak een tamiya, airfix dragon catalogus uit 1982 en bouw een van de kits die daar in staan. Of alleen maar modeldozen van voor 1985. met AM van die tijd

- T34's

andere ideeën?

Hoi Martin,
bij die eerste optie mogen wat mij betreft alle recovery/berge-voertuigen. Ik heb nog een Famo liggen 😀

Ook een leuk idee vind ik zoals gisteravond genoemd bij de bouwavond:
- plaats een (bekende) foto en de opdracht is; bouw het tafereel na (voertuig en diorama)

Volgens mij was het Ronald die met het idee kwam.

Ben benieuwd wat de volgende wordt.

groet,
Willem

Een polletje zou wel weer eens kunnen maar onze King of FOC, KoF Richard, moet er wel zin in hebben. En die zit nu op de bouwavond te Zutphen 🙄 lekker te plakken.

Morgen maar eens zien wat de reacties zijn ...... 🤣

Gezien de "opkomst" van de laatste FOC ben ik haast genegen te zeggen dat een voertuigspecifieke FOC meer succes heeft dan eentje met een breed assortiment.

Ah kijk, jullie hebben er al weer zin in 😀

Ook ik ben het met Ron eens. Je ziet toch dat een voertuigspecifieke FOC meer deelnemers over de eindstreep trekt.

Ik ga weer aan de gang met een nieuwe FOC, maar dat kan eventjes duren daar ik dit weekend erg weinig tijd heb.

Uiteraard sta ik open voor ideeën die wat mij betreft in dit topic geplaatst kunnen worden.

Groeten,

Richard

Hallo Richard, dank voor de uitnodiging 🙂

Aangezien ik net een GPA gebouwd heb voor de FOC ben ik niet echt in amfibie stemming, wat te denken van US halftracks ?
Geeft een ieder de kans zijn oude Tamiya kits weg te bouwen of toch maar de nieuwe Dragon versies (1:35)!?!?
Voor de 1:72 bouwerd zijn er naast de versies van Hasegawa ook de Italeri kits te gebruiken (plakt zo in elkaar, 7 onderdelen geloof ik) of anders de Matchbox/Revell kit.

Motorfietsen misschien ? als smakelijk tussendoorFOCje ?

Artillerie lijkt me ook wel leuk.

Heb echt zin om weer 'ns mee te doen !

opgeFOCt groetje 😉
Peter

Neeeee....

Doe maar ARV's. Heb er net één aangeschaft 😈 .

FF serieus: hoewel ik het een heel mooi onderwerp vind denk ik dat er een te klein draagvlak voor is. Halftracks vind ik ook wel wat: voldoende keuze aan beide zijden (Duits, Geallieerd) maar ook modern genoeg keuze. Ik ga alvast een modelletje uitzoeken 😉 ....

groeten, Richard.

Herold schreef:
Je hebt toch net een beginnetje gemaakt met je Famo 🙄 .

Klopt, maar hij ligt op dit moment even stil. Verder denk ik dat ik, wanneer ik de aanhanger en de Panzer III er bovenop meereken, nog lang niet aan de 10% zit, laat staan aan de 25% die de grens is voor de FOC.

Serieus: waarschijnlijk zou ik één van de Sdkfz. 251's die ik heb liggen gaan bouwen. En jij? Ik denk een M3A1: heb je laatst toch op de kop kunnen tikken vanwege die snelheidsduivel....? Kom, hoe heet 'ie nu weer....?

groeten, Richard.

Is er ergens een overzichtje te vinden van de voorgaande FOC's? Ik weet dat met de vorige FOC iemand een gedeeltelijke lijst had gepost, maar ik kan die nergens meer vinden 😕:

Als suggestie zou "Ambulances" een optie zijn. Maar als die 4 jaar geleden als eens langsgekomen is, is het ook weer zo jammer 😉
Of een thema als "wintercamo". Kunnen naast de hairspray whitewash voertuigen ook creatieve ideeën uit komen als een kanon onder een wit laken of een figuur in witte kleding.

Wat Goof noemt lijkt mij een leuk idee, maar dan als foc onderwerp een bepaalde techniek.

zoals bijvoorbeeld de haarlak techniek, dan hoef je, je niet op een winter tafereel te richten, want haarlak kan overal gebruikt worden in de winter scènes maar ook in de woestijn of op een junkyard (halftrack van 50 jaar oud 😛 )
Ik ben van mening dat je dan pas het echte doel van de foc te pakken hebt, dan kun je, je verdiepen in een techniek en die zo goed mogelijk uitvoeren (en daarvan kun je ook wat nieuws leren) en dat is volgens mij de grondslag van de foc geweest, om samen wat te bouwen en daarvan juist iets op te steken.

ik bedoel onderwerpen zoals:

Haarlak techniek
zwaar gehavende voertuig (dmv weathering)
Diorama (dus verplicht een ondergrond met een verhaaltje daarin)

dit is slechts mijn gedachte die ik met jullie graag wil delen..... 😉

groetjes

what about an Armoured Recovery Vehicle FOC...... jés plies 😛

Het thema "What if...?" kun je helemáál alle kanten mee op 😱

Ik ga ook met Wouter mee "IRAQ/Afghanistan 2002-2012"...
Voldoende mogelijkheden om een gevarieerd thema te maken.
Voor ieders wat wils....

Arno Cornelissen

Arno Cornelissen zei:
Voor ieders wat wils....

Arno Cornelissen

Hmm, kan ik me ook wel in vinden maar bergingsvoertuigen zijn ook leuk 😉 .

Bruce

Ps. Arno, het is wel de bedoeling dat de Foc modellen ook op tijd afgemaakt worden 🙂

Bruce Oomen zei:
Arno Cornelissen zei:
Voor ieders wat wils....

Arno Cornelissen

Hmm, kan ik me ook wel in vinden maar bergingsvoertuigen zijn ook leuk 😉 .

Bruce

Ps. Arno, het is wel de bedoeling dat de Foc modellen ook op tijd afgemaakt worden 🙂

Voor zover ik weet is ze nog niet zwanger 😉
Zou moeten lukken deze keer....... 🙂

Arno

Erik Bakker schreef:
duitsland isactief in afghanistan dus zelfs de duitse bouwers kunnen meedoen 😛

Bóuw géén modern 😕 😈 ....

groeten, Richard (die zich afvraagt waar de reactie van zijn naamgenoot blijft... Schreef volgens mij dat 'ie in het weekend geen tijd had, daarmee bij mij de indruk wekkend dat 'ie na het weekeinde zich wel met de opzet zou gaan bemoeien. Maar ja: over drie maanden is óók na het weekeinde 🤣 ....).

Richard Cramer zei:
Erik Bakker schreef:
duitsland isactief in afghanistan dus zelfs de duitse bouwers kunnen meedoen 😛

Bóuw géén modern 😕 😈 ....

groeten, Richard (die zich afvraagt waar de reactie van zijn naamgenoot blijft... Schreef volgens mij dat 'ie in het weekend geen tijd had, daarmee bij mij de indruk wekkend dat 'ie na het weekeinde zich wel met de opzet zou gaan bemoeien. Maar ja: over drie maanden is óók na het weekeinde 🤣 ....).

Richard, ik laat dit topic nog even doorgaan, er komen gewoon goeie ideeën uit voort. En ook dit weekeinde zal ik weinig tijd hebben 🙁

Groeten,

Richard

De T34 ! Heeft al verschillende keren in een poll gestaan, maar het steeds net niet gehaald.
WO2. Maar ook wel een beetje modern.
Op zoveel fronten gebruikt. De Kalashnikov onder de tanks, mag eigenlijk niet ontbreken in een FOC.

ik denk dat afghanistan vanaf het moment met de russen tot en met nu inderdaad een heel interesant onderwerp is, er zijn toen een aantal best leuke conversies geweest ook.

groeten erik

Waar ik aan denk is een thema zoals ARV waar zowel modern als WWII zijn weg kan vinden.
Maar denk dan ook bijv Artillery (tweede uit vorige FOC Poll )
Ook dit kan alle kanten uit

zomaar een suggestie

Herman Haverhals zei:
Maar denk dan ook bijv Artillery (tweede uit vorige FOC Poll ) Ook dit kan alle kanten uit

zomaar een suggestie

De 'runner-up' van de vorige FOC vindt ik ook een leuke, maar wat denken jullie van een 'quick-foc' ( o hemel die naam al alleen 🙂)

Een 'klein' model met beperkte tijd (vond een suggestie voor de motorfiets daar erg geschikt voor) voor je het weet is het weer lekker weer enz....

Hmmm keuzes keuzes keuzes keuzes, zoveel tijd en zo weinig te bouwen, oh wacht dat laatste moet andersom.

Grz,

Sam.

Heren,

Door mijn werk en door priveredenen heb ik nog steeds erg weinig tijd, en dat zal de aankomende weken ook wel zo blijven. Maar dan gaat het wel erg lang duren voordat de volgende FOC begint. Dus ga ik zometeen een poll neerzetten, dan kan de FOC over een week weer beginnen.

Groeten,

Richard

Terug
Bovenaan