Nieuw in modelbouwland!

Te oordelen naar de beschrijving is het een door de Duitsers buitgemaakte DAF, ongetwijfeld wat aangepast aan hun eigen wensen. Maar dan zou er dus best (weer) een KL-versie van te maken moeten zijn.

Rob

Hallo allemaal,

Zoals een aantal van jullie misschien al weten komt TAKOM met een V-2 set bestaande uit een Hanomag SS-100 trekker met een Meillerwagen en daar op een V-2 raket in schaal 1:35.
Voor diegene die deze set gaan bouwen het volgende mocht je tijdens het bouwen vragen hebben over klopt dit of hoe ziet het er in werkelijkheid uit kun je bij mij terecht voor informatie over de A-4 raket de Meillerwagen en de Hanomag.
daar naast kun je voor de geschiedenis en veel foto,s ook kijken op de site V2rocket.com

Met vriendlijke groet

Bert Koopman
lid van de IV2RG
International V2 Research Group.nl

Bijlagen

• Schermafbeelding 2016-10-31 om 09.58.55.png
    Schermafbeelding 2016-10-31 om 09.58.55.png
    147,3 KB · Weergaven: 5.549
Re: TAKOM V-2 SET

Bert, klopt dat wel al die vrachtwagens tegelijk aan de raket? Ik dacht eens ergens gelezen te hebben dat de brandstof uit twee stoffen bestond die als ze bij elkaar kwamen explosief reageerden, en dat om die reden het tanken van beide stoffen apart gebeurde...?
pascal

Pascal,

De opstelling die je in de tekening ziet is die van Operation Backfire de Engelse lancering van 3 V-2;s van uit Cockshaven over de Noordzee.
Er klopt inderdaad iets niet aan die tekening, links van de raket staat een aanhanger de Sd Ah 454 die is door de Wehrmacht niet gebruikt voor het tanken van de A-4.
Er behoren of twee OpelBlitz tankwagens met 2900 liter B-stoff of een van 3500 liter B-stoff bij te staan, B-stoff is trouwens een alcohol water mengsel. (75% ethyl alcohol en 25% water)

Je opmerking over twee gevaarlijkestoffen die apart getankt werden klopt helemaal het gaat dan over T-stoff Waterstof Peroxide (
waterstofperoxide (80 %) en Z-stoff (sodium permangranaat (20%).
Deze laatste stoffen reageerden heftig op elkaar en door het mengen van deze twee ontstaat oververhitte stoom in de raket gebruikt om de stoomturbine aan te drijven.
De stoom turbine drijft wee de A en B-stofpompen aan de twee hoofd brandstoffen van de A-4.

De T-Stoff ongeveer 130 liter werdt aangevoerd door een ander type Opel Blits (de rechter Opel met dat ronde dopje op de tank) met zowel een T-stoff tank als een Watertank, dit water diende om gemorste T-stof te neutralizeren.
De Z-stof kwam als laatste op de lanceerplaats in een voor verwarmde kan en werd daar uit rechtstreeks in het Z-stoff tankje gegoten.

Pascal
hoop dat dit je vraag beantwoord.

antwoord op je tweede mail
Ja je kunt al preorderen bij Lucky maar ook bij Modellbou Konig is dat al mogelijk.
Maar ik denk dat ik gewoon even wacht op welke prijzen onze vertrouwde Hollands leveranciers uit komen.
Ook die moeten we in ere houden.
Anders moet je over een paar jaar zelfs je verf en lijm uit het verre oosten halen. 😳

Met Vriendelijke Groet

Bert

Naar mijn gevoel zou de prijs wel eens rond de 100 euro kunnen liggen...ik bestel hem trouwens ook niet in hong kong, maar bij onze domino winkel hier in Belgie...supersnelle service voor een goeie prijs, en slechts 8 euro verzending binnen belgie...ziezo, dit levert me weer 10 % op bij mijn volgende bestelling 🙂
pascal
PS : domino verzend ook naar nederland voor 9 euro, wat ook niet echt veel is, herinner mij bestellingen uit nederland die mij meer kostten...

pascal bastiaens zei:
..., herinner mij bestellingen uit nederland die mij meer kostten...

Dat komt omdat we alvast aan het sparen zijn voor als jullie de vignet in gaan voeren voor alle verkeer uit het buitenland...

@topic,

leuk model, lijkt voor mij als noob op de SA-2, leuk om te bouwen.

Rico

Bert

Ik vind het ook een veel beter idee bij Nederlanse leveranciers te bestellen, we hebben al zo weinig winkels meer in
nederland, tuurlijk bestel ik ook wel eens in het buitenland, maar dan voor artikelen waar je hier niet aan kan komen.
Ik heb deze kit bij JW. Mol bestelt, maar er zijn meerdere (web)winkels hier waar je dit kan bestellen, misschien duurt het wat langer en
misschien is het wat duurder, maar aan de andere kant als je het in het buitenland bestelt kan het ook weken duren voordat dat
pakket in nederland arriveert en als het tegenzit douanekosten, niet thuis tijdens afleveren, noem maar op.
Dit is mijn 10 cent

Peter Kuijpers

Al vast een voor proefje van zo als de A-4 er op zijn tafel uit ziet.
Dit is een geupdated Dragon/Revell A-4 bouwmodel in schaal 1/35 dus gelijk aan het TAKOM model in maatvoering.
Met de lanceertafel mee is het hoogste punt 445 mm van af de ondergrond.

Groet

Bert

Bijlages verwijderd sorry kan er maar 6 geplaatst hebben op het forum

Heren,

Ik heb contact gehad met ROBI Modelbouw in Dordrecht en die verwacht ze binnen de komende weken geleverd te krijgen.
De set gaat rond de 70,00 € kosten en de enkele raket rond de 25,00 €

Dit zijn € prijzen die ik ook bij andere leveranciers zie op hun site.
Levertijden worden daar aangegeven als begin/half januari 2017

Dus dat betekend dat je niet bij Lucky of andere Chinese site hoeft te bestellen maar gewoon in ons vertrouwde
Nederlandje 🙂

Kan eigenlijk niet wachten om ze te zien en te beoordelen.

Met vriendelijke groet

Bert

PS en natuurlijk te bouwen !

Tja, en die figuurtjes? Een mooie kans voor MIG om de juiste kleur van de Afrika korps sokken uit te brengen...inderdaad, voor bij dit kanon vind ik de figuurtjes maar niks, maar in een dio met een kubelwagen of sdkfz 222/232 of zo lijken ze misschien wel bruikbaar...
pascal

Re: TAKOM V-2 de eerste foto's

Zo hier zijn de eerste foto's van de TAKOM V-2 set.
Op het eerste zicht zien deze modellen er goed uit, zeker als je het vergelijkt met de V-2 van Dragon of een resin Hanomag.
Er zit heel veel details waar op ik ook hoopte, op de foto's nog niet tezien is het PE werk wat er bij zit waar onder de hijs en bevestigings-banden van de raket op de Meillerwagen.
Ook de lanceertafel links achter het TAKOM bordje ziet er wat mij betreft nog erg kaal uit maar dit is mogelijk ook voor een deel PE.
Takom heeft voor het ontwikkelen van deze set gebruik gemaakt van de Cosford Meillerwagen met V-2 een van de weinige combinaties die er nog bestaan.

Ook de prijs ontwikkeling van dit model is mijn inziens erg netjes Nederlandse prijzen zo goed als gelijk met die in het buitenland.

Met vriendelijke groet

Bert

Ps houd jullie op de hoogte als er ergens nieuwe foto's op het web verschijnen.

Bijlagen

• V-2 takom telford 01.jpg
    V-2 takom telford 01.jpg
    66,6 KB · Weergaven: 5.115
  • V-2 takom telford 02.jpg
    V-2 takom telford 02.jpg
    115,3 KB · Weergaven: 5.115
  • V-2 takom telford 02.jpg
    V-2 takom telford 02.jpg
    115,3 KB · Weergaven: 5.115
  • V-2 takom telford 03.jpg
    V-2 takom telford 03.jpg
    55,1 KB · Weergaven: 5.115
Re: TAKOM V-2 de eerste foto's + hanomag sprue

Voor diegene met interesse in de Meillerwagen set Of de enkele Hanomag trekker.
De foto,s van de Hanomag Ss-100 staan op de site van Lucky Models.

http://www.luckymodel.com/scale.aspx?item_no=TAK-2068

Hier ook nog een link naar een bouwblog op Track-link.
http://www.track-link.com/forums/site_blogs/29952/flat

Groet Bert

pascal bastiaens zei:
Het model is trouwens al te preorderen bij luckymodel, en laat het nu net early holiday sale zijn bij Lucky...
http://www.luckymodel.com/scale.aspx?item_no=TAK-2030
pascal

Preorderen. Wat is dat voor een beest? Staat niet in mijne dictionnaire.
Zou het vooraf bestellen zijn of vóórbestelling?

hopefully worthy of a modern tooling of this, the first MBT from East Germany after WWII.
😳

Kan nooit veel zijn zo'n Oost-Duitse tank 🤣 🤣

oeps. foutje Bedankt

Groet Bert

Bestaat inderdaad al een tijdje, maar goed soms duurt het even voor iets opgepikt wordt en er reviews en artikelen over ontstaan.
Heb um zelf al eens gebouwd, bouwt lekker weg deze.
Alleen de onderkant van de kuip was wat lastig met lijnen, passen en meten.
maar gelukkig waren de gietramen nog steeds extra stevig met de onderdelen verbonden.dus ondanks dat het
mijn eerste revell 1/35 die niet van dat groene plastic was.... bleef het sterke revell bouwgevoel toch bestaan. 🤣

Bedankt Pascal,
Gistermiddag was er nog niets tezien alleen dat je kon preorderen.

Maar nu als je even naar beneden scrollt dat staan daar de sprue's hier is de link 😛

http://www.luckymodel.com/scale.aspx?item_no=TAK-2030

Groet Bert

Mooi dat ie ons eigen land dus goedkoper te krijgen is en stimuleren we gelijk onze Nederlandse handelaars.

Gr.JW

Voor die prijs (Incl. verzenden) hoef je niet bij Luckymodel te bestellen

Dat was ik ook niet van plan en vind het persoonlijk een goede zaak om binnen onze landsgrenzen te blijven.
En ga dan ook alleen voor zaken die ik hier niet kan bestellen naar buiten.

Gelukkig komen er weer wat mensen met een winkeltje bij.

Ga nu eerst eens op mijn gemak kijken wat ik zie op de sprue's en voor al wat ik niet zie.
Maar ik ben bang dat het ook een scratch build gaat worden.

Groet Bert

TAKOM V-2 DE TEKENING IN PDF !!!

JW

Denk een klein Diorama van de V-2 recht opstaand met de Fz.Pos.Nr 102 /103 samen met een Fz.Pos.Nr 101 en een Fz.Pos.Nr 105 / 110, en de benodigde tussen liggende bekabeling.
En daarnaast een bouw verslag met foto,s en de scratch parts.
Ben net door de sprue's heen gelopen en heb toch al redelijk wat zaken gezien die er bij gemaakt moeten worden wil je hier een topper van maken.
Ook is er veel op details beknabelt of tewel aangegoten details die vragen om verbetering.
Heb al wel gezien dat er in plaats van de electro-motor zoals te zien op de foto's er de kast met VW motor bijzit dus kun je er een operationele Meiller van bouwen.
Maar het wordt eerst foto's bestuderen van wat er wel en wat er niet zit, maar dat zal best lukken alleen het Meiller manuscript is al 900 pagina,s

Groet Bert

Ik heb zelf de Hanomag in huis sinds de beurs in Breda.
Her en der is de detaillering wat minder dan ik gehoopt had eerlijk gezegd maar ik denk dat je er nog steeds een mooi model van kunt maken. Ongetwijfeld zullen er ook nog wel PE sets volgen en... absoluut even de banden vervangen.

Groetjes

Re: TAKOM Meillerwagen en V-2 SPRUE foto's

Zo voor diegene die die mijn laatste mail al gelezen hebben en nog zullen lezen de navolgende vertaling.
Zoals bekend was het hele gebeuren rond om de V-wapens nog geheimer dan het geheim al was.
Voertuigen noemde men geen tankwagen of aanhanger maar hadden een speciale codering die was terug te leiden naar de plaats van het voertuig in het lanceer gebeuren.

Diorama van de V-2 recht opstaand met de Fz.Pos.Nr 102 /103 samen met een Fz.Pos.Nr 101 en een Fz.Pos.Nr 105 / 110, en de benodigde tussen liggende bekabeling.
<i>
</i>

Dus een FZ.Pos.Nr 101 was niet meer dan een SdKfz7 met gepantserde opbouw ook wel genoemd Feurleitwagen van hier uit werd het lanceren geregeld)
De Fz.Pos.Nr 102 en 103 zijn speciaal voertuigen en wel is de 102 de Meillerwagen transporteur en erector van de V-2 raket, de Fz.Pos.Nr 103 is de lanceertafel met aanhanger. deze beiden zijn geproduceerd door de firma Meiller die zich nu ook nog bezig houd met Kiep systemen voor vrachtwagens.
De Fz.Pos.Nr 105 is een speciaal verbouwde Steyr 2000 hier stonden alle schakel inrichtingen in voor het testen en onder spanning houden van de raket op de tafel .
De Fz.Pos.Nr 110 is een kleine aanhanger met diverse kabel haspels die op de lanceerplaats nodig waren.

Voor de Fz.Pos.Nr 101 is er een ombouwset in de handel van Leadwarrior, hier voor heb je een Dragon Sdkfz 7 met vierling nodig als onderstel.
Over de Fz.Pos.Nr 105 en 110 zijn ze bij Leadwarrrior nog aan het nadenken maar mogelijk komt deze ook nog in het aanstaande jaar beschikbaar.

Ben trouwens erg benieuwd wie aan deze bouwbox gaan beginnen en hoeveel er gaan updaten/scratchen of uit de box gaan bouwen.
Voor diegene die dan met technische vragen komen te zitten stuur een berichtje dan zal ik het proberen te beantwoorden.
Zelf ga ik proberen van de bouw verslag te doen " dit ter meerdere vermake van de volgers".

Wil je meer weten over het V-2 gebeuren in de WWII neem dan eens een kijkje op V2ROCKET.COM -
The A-4/V-2 Resource Site - The V-2 Rocket

Met vriendelijke groet

Bert

Ben ik juist blij mee 🤣 🤣
Minder concurrentie 😈 😈 😈

Maar alle gekheid op een stokje je hebt dus wel plannen 😕: 😕:
Das heeeeeeel mooi.

Groet Bert

Ja Bert

hij staat bij mij ook al in de bestelling bij Roman

eerst maar in de voorraad opnemen en dan eens kijken wanneer ik kan gaan bouwen 🙂

grt
Henk

Hoi!

Toch even reageren: twee dingetjes: DES Models heeft een hele dure caisson voor hun Franse artillerie, maar dit zou natuurlijk "beute" kunnen zijn. Verlinden heeft of had munitie-manden in het riet die je op het schild kunt bevestigen (leren riemen) ev. in combinatie met paarden en dat gedeelte dus waar ze dan opzitten en de munitie bewaren van bijvoorbeeld Riich of Academy kunt gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Anne

Zo de eerste groot formaat foto's binnen gekregen van uit de States van de inhoud van de box.
Zie je toch wat meer op als bij de miniaturen van Lucky model site.
Zal nog even geduld moeten hebben tot wanneer de mijne binnen komt.

Groet Bert

TAKOM V-2 DE TEKENING IN PDF !!!

Zo juist binnen gekregen met dank aan het internet de tekeningen van de TAKOM Meillerwagen. 😀 😀 😀 😀

Voor die gene die ze wil inzien stuur me een Email en je krijgt het bestand toe gestuurd

Groet Bert

Re: TAKOM V-2 DE TEKENING IN PDF !!!

Volgens de laatste berichten is er een vertraging in het leveren van TAKOM van minimaal 14 dagen. 😢 😢 😢
De verwachting is nu begin februari, jammer maar geeft wel meer tijd om onderzoek te doen. 🙂

Groet Bert

Re: TAKOM V-2 DE TEKENING IN PDF !!!

Volgens de laatste berichten is er een vertraging in het leveren van TAKOM van minimaal 14 dagen. 😢 😢 😢
De verwachting is nu begin februari, jammer maar geeft wel meer tijd om onderzoek te doen. 🙂

Groet Bert

Kijk daar wordt je dan weer blij van... even afwachten of het interieur deugt maar wel veelbelovend, aangekondigd door ICM.

ICM_hanomag.jpg

Eric

Terug
Bovenaan