Nice shootin', Tex!!..... Klaar!

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Tja, mijn "Eckinger-projekt" is haast klaar en ik had behoefte aan een kleinschaliger dingetje, in afwachting van een aantal grotere "builds".
Na een bezoek aan de diverse musea in de Ardennen, en dan met name die in Bastogne, ontsproot er een idee aan mijn brein, dat ik meteen mooi kon inbedden in een nieuwe Armorama-campagne: Airborne.
Ik wilde een eenvoudig dio'tje doen met daarin een Kettenkrad + PaK 36 in een winterse omgeving. Kan ik meteen het een en ander uitproberen vwb de sneeuw, die straks in een ander projekt ruimschoots terug zal komen.
Voeg daarbij het 101st Airborna, Bastogne-kitje van Dragon, et voila....

Deze Kettenkrad is de ouwe van Tamiya, gebruikt als stand-in.
Zo zag het geheel eruit na de eerste voorzichtige stapjes:
01opstelling1.jpg

En daar was ik eigenlijk niet zo happy mee. Het oogde veel te rommelig en te vol. Met name de dode Duitser vormde een esthetisch storend elemant.
Nu ziet 't geheel er zo uit:
02totaal.jpg

en dat bevalt veel beter. De nieuwe, dode Duitser past veel beter in het geheel en het geheel oogt veel natuurlijker en rustiger, zonder afbreuk te doen aan het verhaal. Integendeel.
Een close-upje, gevoeld door de inspirator:
02dooie.jpg

motorcycle.jpg

En? Wat denken jullie?

Mooi begin van een goed idee.
Nou zullen er altijd mensen zijn die een dode in een dio niet zien zitten.
Niet waar, Roy 😀
Ik hoor daar niet bij, dwz zolang het niet echt goor en storend wordt.
Zeg maar functioneel dood.

Cheerio, Arno

Vind je tweede opzet duidelijk een verbetering. Alleen die Pak vind ik niks. Te groot en evenwijdig aan de rand. Bovendien ook niet echt een laat oorlogs geval. Misschien is een Puppchen een beter idee? Eventueel op skies 😉
DN6114.jpg

Dank voor de bemoedigende woorden! 😉

@Arno: ik vond 'm wel functioneel, hier.
@ Niels: Dit is de kit, die ik gebruik. het "poppetje" wil ik gaan gebruiken voor een toekomstig dingetje; het Amerikaanse oprukken in Maastricht. Daar is zo'n ding achter gevbleven.
@ Leon: Zo'n karretje had ik helaas niet, de PaK wel.

Hoi Ron,

ik zou nog wel iets doen met hoogte in je diorama. Misschien een kleine helling maken, met boompje waar de Krad tegen tot stilstand is gekomen. Je kunt dan een mooi lijn in het diorama krijgen, en wat meer spanning.

Het idee is erg tof! Succes! 8)

MartinD

Er zit wat hoogteverschil in, maar dat komt niet echt goed over, zie ik.

Ik kreeg het idee aangereikt om de weg voor de bosrand te vervangen door een stoppelveld. Dat idee spreekt me wel aan, dus....

Het halfrupsmotorfietske is op zich een leuk modelletje met een heel mooi onderstel; kleine asjes en losse linkjes.

Hier even een vergelijkend kiekje tussen de nieuwe dragon en de ouwe Tamiya... 😱
02vergelijk.jpg

't Is weer een tijdje geleden, maar nu is deze ook weer aan de beurt om opgepakt en afgemaakt te worden.
Ik ben inmiddels wat aan het stoeien geweest met natriumbicarbonaat en heb de figuren in de basiskleuren gezet. Ook is er werk verricht aan het KettenKrad, zoals gaten en kieren dichten en een lading in elkaar knutselen.
Het meeste werk is aan de PaK besteed. De plastic loop is weg gezaagd en de slee uitgehold, zodat de aluminiumloop past. Het kanonschild is vervangen door een PE- exemplaar en ik weet ook weer waarom ik geen PE-fan ben. PE + CA + ik = een foute mix.... 😈
Maar goed, het schild zit erop. Hierdoor viel de sleche kwaliteit van de geschutsinstrumenten extra op. Deze heb ik gecamoufleerd door een wit laken aan het stuk toe te voegen.
Verder was een van de wielbouten verdwenen, dus deze werd door een stukje rond plastic en een PE-boutje gemaakt.
Enfin, dit is het resultaat;
De KettenKradlading;
01ladingKrad.jpg

De basisPaK met metalen extra's;
01basispaK.jpg

De PaK verbeterd;
01PaKPE01.jpg

De PaK gecamoufleerd;
01PaKcamo01.jpg

01PaKcamo02.jpg

Camo zou ik niet doen, zonde van die mooie PAK.
Mocht je perse het ding willen inpakken kijk dan eens of je foto's kan vinden hoe het dan ook werkelijk ingepakt zat.
Deze kanonnen hadden speciale hoezen voor opslag en transport

Ik vind het op zich ook wel jammer, maar ik heb even geen idee hoe ik anders die vreselijke achterzijde op een geloofwaardige manier aan het zicht kan onttrekken.
Dat idee van die transporthoezen had ik ook al, maar ik vind nergens foto's hiervan.
Crap, het zit trouwens ook al vast, omdat het papier met verdunde houtlijm is bewerkt.

😈

Suggesties???

Verwijderen is geen probleem, gewoon in lauwwarm water weken, is het in 30 minuten los.

Foto's kan ik je niet aan helpen, maar ik zal eens op zoek gaan

Daar ben ik weer...

Ik heb nog verder ezocht naar een hoes voor de PaK, maar ben niet verder gekomen dan een tweetal foto's hiervan. Deze waren beiden vrij vroeg in de oorlog en een eindje achter het front genomen. Ook waren ze niet echt duidelijk.
Al met al een reden voor mij om het camouflagelaken te laten zitten en er het beste van te maken.

De bouw van het KettenKrad is voltooid. Door de toevoeging van de rupsjes staat 'ie n wel erg hoog op z'n pootjes, waardoor het voorwiel in de lucht zweeft.... Dat ga ik nog camoufleren door de grond te verhogen en straks komt er toch ook nog sneeuw bij.
Samen met de Pak werd 'ie verder geschilderd en voorzien van een witte wash en drybrush, in de hoop het geheel een "subzero"-ambiance mee te geven. Naderhand zal er nog sneeuw aan toegevoegd worden. De kleuren zijn bewust wat donker gehouden en de gebruikelijke weathering licht.
Nu zijn de figuren aan de beurt en hierbij hou ik de kleuren ook donker en/of flets om deze ambiance door te trekken.
Hier wat kiekjes van het geheel tot nu toe:

02Kradlinks.jpg

02Kradrechts.jpg

02Kradachteren.jpg

02PaKrechts.jpg

02Paklinks.jpg

02PaKvoren.jpg

Ook dit dio'tje is wat mij betreft klaar.
Zelf ben ik best tevrede over de figuren; ze lukken steeds beter, maar die koppies zijn en blijven toch altijd een heet hangijzer..
Vwb de sneeuw, tja... Voor een eerste keer niet echt slecht, maar helaas traden er verkleuringen van de sneeuw op, daar waar dit natuurlijk materiaal raakte en die waren moeilijk weg te werken.
De volgende keer eerst de takjes maar sealen met een matte vernis of zo. Ook moet ik de mengverhoudingen (lijm/water/bicarbnaat) nog wat beter bekijken.
Zoals gezegd werd er ook voor het eerst serieus gewerkt met PE en hoewel dat op zich meeviel, zal 't voorlopig niet mijn favoriete materiaal worden.

Hier zijn de laatste foto's;

06totaal01.jpg

06KettenKrad.jpg

06thetwo.jpg

06gunner01.jpg

Dank jullie voor de aandacht en de commentaren.
Ik heb van dit projekt weer een boel geleerd en vooral fun gehad!

Leuk dio'tje maar mis een beetje de kettenkrad sporen in de sneeuw,persoonlijk had ik gekozen voor een iets blubberigs/nattig spoor.

Voor de rest een mooie setting,erg leuk om naar te kijken!! 😱 😱

Grtz Rinke

prachtig!,

Ik weet niet hoe veel waarde je moet hechten aan de mening van een leek als ik maar ik vind het een pracht van een diorama!, als mijn creaties maar half zo goed worden als de prachtige diorama's die ik hier mag aanschouwen dan zal ik al bijzonder tevreden zijn.

so, dat ziet er goed uit man!
Op de foto's ziet de sneeuw er erg realistisch uit, en ik vind je figuurtjes ook erg mooi. geen sporen in het sneeuw kan toch de bedoeling zijn? om te laten zien dat hij er al een tijdje staat, er licht immers ook een dikke laag sneeuw op het voertuig zelf!
weer een mooi diootje voor in de kast 😀

simon 😉

Dank u, heren! 8)

@Rinke: Er zijn wel sporen van het KettenKrad en de Pak, maar die zijn op de foto moeilijk/haast niet te zien. Dit, vanwege het wit, denk ik. Ook zijn de sporen niet zo duidelijk als ik had gewild. Ik denk dat ik de mix te dun/vloeibaar heb gemaakt.
@Meindert: ook de mening van een "leek" waardeer ik, hoor!
En als je dit soort dingen zelf ook wil maken, is er een simpel advies: doen!! Kwestie van kijken hoe anderen dergelijke dingen doen, nabouwen, uitproberen en er je eigen draai aan geven. Iedereen is bij het begin begonnen.
@Simon: Ik vond de sneeuw nog teveel op een compacte massa lijken, totdat ik er nog een dun laagje losse poeder overstrooide. Nu ziet 't er wel uit als vers gevallen sneeuw.
enne.... De kast begint alweer vol te raken, maar deze "lichting" modellen zullen niet zo 1,2,3 in de sparesbox danwel vuilnisbak belanden.

Hoi,

Hadden de Amerikanen (paratroops) ook een vlag op hun winterjassen? Ik heb het zelf eigenlijk nooit gezien zo.
Misschien had iets meer actie en interactie het geheel nog mooier gemaakt. Maar goed, dat is dan misschien voor de volgende. Echt mijn ding dit. Mooi gedaan!

Cheers,

Anne

Terug
Bovenaan