NEKAF jeeps Koninklijke Landmacht

Foutje. Laro met TLV moet natuurlijk Laro met TOW zijn.

Als ik een verhaaltje maak en er vervolgens foto's ga bijplaatsen als bijlagen, dan worden die midden ik het verhaaltje gezet. Wat doe ik fout???

Dan staat waarschijnlijk op het moment dat je de foto('s) upload je cursor nog ergens in de tekst omdat je bijvoorbeeld eerder een taalvoutje gecorrigeerd hebt.
De foto's worden automatisch gelijk na de cursor geplaatst.
Dus even checken waar je cursor staat te blinken, eventueel verplaatsen naar de gewenste locatie dan de foto('s) selecteren en uploaden.

Laatst bewerkt:
Het viel me ook op dat de foto’s van Wim middenin zinnen stonden, dus ik had ze al verplaatst tot na de tekst van het bericht, maar vóór de copyrightmelding, nog voordat ik deze laatste berichten las 🙂 Daarna heb ik ook nog even „Laro met TLV” veranderd in „Laro met TOW” vanwege Wims bericht over die typefout.

Zoals Rob zegt: foto’s worden ingevoegd op de plek waar je tekstcursor staat — dus waar de tekst komt als je typt. Om te voorkomen dat foto’s middenin een zin terechtkomen, moet je zorgen dat die tekstcursor op een lege regel staat. (Dat gezegd: ik corrigeer bijna elke dag wel berichten waar foto’s aan het einde van de tekst staan, waardoor vaak het laatste stukje zin links van de foto staat, helemaal onderaan, wat het moeilijk maakt om te lezen.)

Mooie foto’s @Wim den Dunnen! De NEKAF TLV en ook de NEKAF TOW staan ook nog op het programma. Mocht je nog foto’s van de NEKAF TOW hebben dan houd ik me aanbevolen

Langzaam komen er meer details op. Deze jeep krijgt dus een achterbank. De andere krijgt een radio en MAG met de achterbank eruit (bevestigingspunten wel nagemaakt) en munitiekisten er in.
IMG_3218.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Oei ...
Dit begint wel te kriebelen natuurlijk
Ik heb de kit en de etchings al klaar liggen
Dit zou wel een mooie toevoeging zijn.
Welke PE set heb je voor de TLV NEKAF ?

Walter Jonkers kwam nog met de vraag om foto's van de Nekaf jeep met TOW anti-tank wapen. Hierbij wat foto's daarvan en die zijn van het Nederlandse Instituut Voor Militaire Historie (NIMH) waar ik gewerkt heb op het fotoarchief. Op de 5e foto de speciale Nekaf die er was voor alleen het vervoer van de raketten in speciale soort kokers.
1) Nekaf jeep met TOW, 1975. Fotocollectie NIMH nr. LFFD 492-75-E07.webp2) Nekaf jeep met TOW, 1975. Fotocollectie NIMH nr. LFFD 492-75-E08.webp3) Nekaf jeep met TOW in 1978. Fotocollectie NIMH.webp4) Nekaf jeep met gedemonteerde TOW, 1975. Fotocollectie NIMH nr. LFFD 492-75-E05.webp5) Nekaf jeep, speciaal munitievoertuigen voor vervoer TOW-raketten, 1975. Fotocollectie NIMH...webp

Laatst bewerkt:
Dat zijn toch gewoon (lege) TOW-transport-/lanceerbuizen, zo te zien?
Dit waren de lanceer kokers die in de TOW lanceerinrichting gingen. Ik ben wel benieuwd hoe het rek in de jeep er uit zag.

Je hebt wel gelijk denk ik Jakko. Als ik kijk naar de 2e foto (hier nog even bijgevoegd), dan heeft het hulpje van de schutter de raket met buis, koker of omhulsel van de TOW in handen, die dan in de lanceerinrichting kan worden geschoven. Maar goed, ik weet wel het nodige over al de uitvoeringen van de Nekaf jeep, maar ik ben nooit schutter geweest van de TOW en weet daar dus het fijne niet van.
2) Nekaf jeep met TOW, 1975. Fotocollectie NIMH nr. LFFD 492-75-E08.webp

Laatst bewerkt:
Hierbij nog een foto van de Nekaf met TOW en nog twee foto's van de Nekaf die speciaal was aangepast voor het vervoer van de reserve kokers met de TOW-raketten. De jeep die de reservekokers kon vervoeren, was ook aangepast voor vervoer van de driepoot. Die driepoot kon worden opgesteld of in stelling gebracht als de TOW niet op de Nekaf werd opgesteld. Veel sterkte voor wie hier een model van wil maken.
13) Nekaf jeep met TOW. Fotocol. NIMH (LFFD 311-75-A11).webp14) Nekaf jeep munitievoertuig TOW. Fotocol. NIMH (LFFD 311-75-A07).webp15) Nekaf jeep munitievoertuig TOW. Fotocol. NIMH (LFFD 311-75-A08).webp

Laatst bewerkt:
Er werd duidelijk geëxperimenteerd want ik zie verschillende versies. Bij de allereerste foto van de TOW buizen transport jeep ligt de driepoot bij de kokers en zit het reservewiel gewoon achterop. Bij de twee daarna zit de driepoot van achteren en de jerrycan houder en reservewiel aan zijkant.
Vooral die laatste versie ziet er aantrekkelijk uit om na te bouwen.
Opvallend is dat er twee antenne bevestigingen aan het rek zit maar ik ben benieuwd waar de dubbele radio zit want op de gebruikelijke plek boven een achterwiel is hier geen plek.

Bij de TOW installatie jeep is helaas lastig te zien hoe het rek met de twee TOW buizen zit gemonteerd.

Laatst bewerkt:
Verder met de twee jeeps. Bij één komt een radioset. Ik ben nu de radioset van @Sylly's Mini Models aan het opbouwen wat aan het voorzien van extra details en verfijningen. Helaas is de achterzijde van de radio niet zo strak van vorm maar verder prima set. Morgen verder afmaken.IMG_3314.webp

Mooi dillemma mocht je dit onderstel in schaal bouwen.
Je ziet een serieuze lasnaad, doe je dat perfect in schaal 1/35 zal je dat altijd moeten verdedigen/uitleggen.
De Duitse 2cm Flak heeft dat ook.downloadfile(2).webp
(Foto van Wim den Dunnen)

Mooi dillemma mocht je dit onderstel in schaal bouwen.
Je ziet een serieuze lasnaad, doe je dat perfect in schaal 1/35 zal je dat altijd moeten verdedigen/uitleggen.
Klopt, je ziet vaker dit soort naden…..waar we genadeloos de volle laag over krijgen.

Ja, daar zal menige doos elektrode opgefikt worden, maar het werkt, is sterk, en de werking wordt niet beter als je de las netjes afslijpt, en tijd is ook nog eens geld

Begonnen met de MAG. De LAW wegwerp antitank granaatwerpers (resin versies van Legend die ik nog had liggen) al aangebracht (nu nog vastbinden). Aan de linkerkant komen drie en rechts twee munitieboxen in rekken.IMG_3346.webp
IMG_3347.webp

Laatst bewerkt:
MAG standaard zit er in. Nu affuit met MAG scratchen. MAG zelf komt uit de prachtige 3D set van JW de Boer. IMG_3430.webpIMG_3429.webp

Weer de nodige details aangebracht, boutje hier, drukknop daar, MAG onderdelen, bezemsteel houders voorop, klem op stopcontacten…

IMG_3609.webp
IMG_3610.webpIMG_3611.webp

….En weer nieuwe uitdaging ontdekt 🙄. De koplampglazen van de M38A1 zijn anders (groter) dan die van de NEKAF. Bij de NEKAF zit een extra ring rond de lampen waardoor deze kleiner zijn…..maar hoe maak je dat nu weer ??

Koplampen M38A1IMG_3612.webp

Koplampen NEKAF
IMG_3613.webp

Custom punch maken, en dan uit 0,25mm plaat erop plakken, ik zou persoonlijk het detail vergeten, maar jou kennende gaat die vlieger niet op.

Zoals Timo al zei, een ring punchen, deze in het midden weer uitboren en daarna een strooi glas erin lijmen. Strooiglas is ook goed te maken door doorzichtig plastic aan de achterzijde in te krassen en daarna met een punch and die op maat te punchen.
Je zou ook iemand met een 3d printer kunnen benaderen, Sillys bijvoorbeeld.

Een andere manier is een stukje buis van de juiste buitendiameter zoeken, evenals een glaasje van de goede afmeting. De binnendiameter is met een mesje wel ruimer te maken als dat nodig is om het glas te laten passen, en dan zaag je er een ring vanaf. Ik vind dit in elk geval makkelijker dan een ring ponsen, omdat het moeilijk is om twee keer precies gecentreerd te ponsen.

De manier van Jakko is inderdaad een betere optie 👍🏻

Er missen trouwens ook nog twee lampjes (?) onderaan de grill Walter.

Er missen trouwens ook nog twee lampjes (?) onderaan de grill Walter.
Nee, alleen de TLV jeeps (en de daaruit omgebouwde TOW jeeps) hebben dubbele (4 dus) lampjes bij de grill. De rest heeft er 2.

Nog even over de ring rond de koplamp....
Is dit een optie: dun metaalfolie van bijvoorbeeld een wijnfles nemen, daar een rond gat in punchen van de juiste diameter en het lampeglas hier exact gecentreerd op lijmen. De folie grof uitsnijden en dan de rand van de folie rustig bijtrimmen tot deze gelijk is aan de diameter van het lampeglas?

Dit slaat in mijn beleving, inderdaad helemaal nergens op………Dus zelfs ALS je al een foto vindt van een Nekaf met roll-bar, zou ik het persoonlijk nog niet nabouwen.
IMG_3598.webp
Ehhhhum ……

Ja klopt! Arne noemde het rechtopzetten van de kapspanten een rolbeugel. Zie meer bovenin het draadje.

Voor nu is de bouw van de eerste twee NEKAF jeeps gereed. De koplampen ga ik nog verder uitzoeken en uitproberen en die ik dan in één keer bij allemaal doen. Op de motorkap van de verkenningswagen met MAG komt later nog een opgevouwen camouflagenet.
Nu door naar de TOW-groep jeeps.IMG_3646.webpIMG_3650.webp

Laatst bewerkt:
Na het nodige zoeken voor al de 5 NEKAF jeeps die nog op het programma staan inmiddels de benodigde Eduard PE gevonden. Ook nog een Eduard setje gevonden die speciaal voor de NEKAF met TLV (M38A1C van AFV-Club) is. Eerst nu met de TOW groep van 2 jeeps beginnen!

Geweldige opstelling zeg ! Les geleerd mbt silly's mini models, nog nergens meegekregen, gaat weer een nieuwe wereld voor me open, dan voor het noemen en ga vooral zo door 😉 PRACHTIG !!!

wat heb je voor ruitenwissers gebruit Walter? Zittendie ook bij de etch set?

Klopt, die zitten bij het PE setje. Ik heb bij het draaipunt waar ze aangedreven worden wel een heel klein stukje 0,5 mm rod (max 0,5 mm lengte) gedaan zodat ze goed aansluiten.

Vandaag in Athene het Militair museum bezocht.
Dan ontdek je dat we in Nederland wel gezegend zijn. Als je zo’n museum, zoals in Athene, in de stad plaatst is er weing ruimte voor grote expo. Buiten staan dus vooral wat vliegdingen.

Binnen historie die ver terug gaat, zoals -natuurlijk- de slag bij Marathon, tussen de Grieken en de Perzen:

IMG_1174.webp

En het verslag 2.0 toen de Perzen het tien jaar later opnieuw probeerden. De grieken konden toen maar nét op tijd vluchten door de pas bij Thermopylae, waar 300 Spartanen hen (onder leiding van koning Leonidas) heldhaftig rugdekking verleenden.
Boeiend museum, over de historie van een land dat met al zijn buren regelmatig oorlogen moest voeren: Italianen, Perzen, Turken, Duitsers, Hongaren, Trojanen, Macedoniëers en Romeinen. In vergeleijking met Nederland oogt het museum wel wat simpel en vervalen en zeker niet gericht op de jeugd.

Maar buiten kreeg ik de kans om nog wat detalailfoto’s te maken van de M38 met TLV:

IMG_1182.webp
IMG_1188.webp

IMG_1186.webp
IMG_1189.webp

IMG_1192.webp

IMG_1185.webp

IMG_1183.webp

IMG_1194.webp

Laatst bewerkt:
Zo te zien een M38A1C uit Amerika. Die heeft de achterkant open met zijden haaks op de bodem terwijl de NEKAF schuin aflopende zijden heeft. Mooie detailfoto’s ! IMG_2173.webp

De YP408 waar ik mee bezig ben gaat even de doos weer in. Mooi project voor de lange winteravonden. De YK 616 moet ik nog wat moed voor verzamelen. Dus even wat minder gecompliceerd: De NEKAF TLV en de TOW groep met een TOW omgebouwde NEKAF TLV en NEKAF munitiewagen. Lijkt me mooi zomerproject.
Ik was vandaag eens in het De Tank Archief aan kijken en kwam in nr 213 en 214 artikels tegen van @Kees Blijleven waarin hij de bouw van deze drie beschrijft. Direct weer heftig geïnspireerd natuurlijk. In het artikel staat aangegeven dat de TLV/TOW NEKAF verzwaarde achtervering had. Die zit dus niet bij de AFV kit. Direct maar in de FB NEKAF m38A1 groep gegooid met vraag om goede foto van de achtervering. Snel antwoord met goede foto. Dat moet vrij makkelijk zelf gemaakt kunnen worden.

IMG_9690.webp

Terug
Bovenaan