NEKAF jeep Koninklijke Landmacht

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Regiocoördinator Zuid-West
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
M577, AMX-PRI, NEKAF, AMX-105mm, Centurion Mk5/2
Aangekomen in het noorden van Denemarken om morgen door te gaan naar Noorwegen.

Vakantiebouwdoos van de Willys M38A1. Eigenlijk de echte serieuze opvolger van de bekende Willys MB. Na de oorlog waren daar wel wat varianten op ontstaan met andere koplampen/grille/nieuwe motor/verhoogde motorkap/etc. De M38A1 is een ontwerp uit 1952 van Willys-Overland en wordt ook wel aangeduid als Willys MD. In 1953 werd dat bedrijf door het Amerikaanse bedrijf Kaiser-Frazer overgenomen.
In Nederland werd de M38A1 in licentie geassembleerd en werd bekend onder de naam Nekaf Jeep. Aanvankelijk werd hij geassembleerd door Nekaf (Nederlandsche Kaiser-Frazer Fabrieken NV) in Rotterdam en later bij Kemper & Van Twist uit Dordrecht. De Nekaf Jeep werd tot in de jaren negentig bij de Koninklijke Landmacht gebruikt. Vanaf de jaren tachtig veelal bij de mobilisabele eenheden. In totaal zijn er circa 7500 gebouwd.

De Nederlandse versie wijkt af van de standaard M38A1 door de kenmerkende bolle richtingaanwijzers aan elke zijkant, die beschermd worden door een ijzeren beugel. Verder ontbreken de scharnieren aan de grille en zitten daar ook richtingaanwijzers op. Verder nog wat kleinere details.

Het model is van AFV-Club. In 2000 kwam deze uit bij Skybow en sinds 2003 wordt dezelfde kit door AFV-Club uitgebracht.
Ik heb nog wat conversiesetjes van @Sylly's Mini Models liggen met verschillende radiosets. Die heb ik niet meegenomen dus dat komt daarna pas.

IMG_1103.webp

Ooit ...
heb ik een Nekaf met TLV gemaakt van een Italeri Willy's. En nu loer ik telkens naar de AFV-kit met de M38 met TLV.
Ik ben zo nieuwsgierig of het allemaal mooier is als het recht uit de doos komt, of blijft mijn scratch "overeind"?
Diti dito voor de Leopard 1V. Ooit (1988?) veel aan gescratched. Maar nu alles bij elkaar gekocht en wachtend op de dag dat ...

1754429877306.webp

Laatst bewerkt:
Ooit ...
heb ik een Nekaf met TLV gemaakt van een Willy's. En nu loer ik telkens naar de AFV-kit met de M38 met TLV.
Ik ben zo nieuwsgierig of het allemaal mooier is als het recht uit de doos komt, of blijft mijn scratch "overeind"?
Diti dito voor de Leopard 1V. Ooit (1988?) veel aan gescratched. Maar nu alles bij elkaar gekocht en wachtend op de dag dat ...

Bekijk bijlage 53209
Die met TLV heb ik ook liggen van AFV-Club…ooit ook eens.
Die Leopard 1V van jou die houdt het wel hoor. De basis Leopard van Italeri/Revell is gewoon best goed en jouw scratchwerk kennende zit dat wel goed. Een M38 uit een Willys MB maken ben ik benieuwd naar want alle maten zijn net wat anders volgens mij. Doe eens foto plaatsen van die jeep!

Acht goede foto’s gemaakt in het legermuseum in Leiden (toen nog). Dat hielp enorm. Ook de TLV is trouwens gescratched.

image.webp
image.webp

Hij heeft een beetje weinig liefde gekregen de laatste -tig jaren: helemaal onder het fijne witte stof. 😪

Laatst bewerkt:
Niet slecht ….. maar ik zie wel dat het een Willys MB is die is verbouwd als ik eerlijk ben. Ik denk dat een AFV-Club gaat winnen als je die er naast zet. De TLV is erg geslaagd moet ik zeggen 👍🏻.

Laatst bewerkt door een moderator:
De nekaf... roept de nodige herinneringen.
Mooi. Wil ik ook nog eens doen... als ik een m38 op de kop kan tikken voor een schappelijke prijs.

De basis is gelegd. Een motorblokje waar je straks niets meer van ziet maar best de nodige onderdelen heeft. Het chassis is wel even bewerkelijk omdat er vreemde verdikkingen en kuilen in zitten door blijkbaar niet zo mooi aansluitende mallen. Verder de beugeltjes aan de zijkanten wat dunner gemaakt. Deze zaten vroeger zo mooi bij het PE setje van Eduard ter vervanging, maar die zijn uit het assortiment en nauwelijks meer te krijgen. Ook de achterste bumpers/ronde stoot beugels (hoe heten die dingen eigenlijk) behoorlijk dunner gemaakt door schuren en schrapen. De twee scharnieren waarmee de grille kan worden neergeklapt verwijderd want bij de Nekaf zitten die er niet.
Morgen vering en assen.
IMG_1207.webp

Bij de veren zijn de bevestigingspunten massief gegoten. Even uitboren en dan met scherp puntmesje in juiste vorm gaan schrapen. Links de bewerkte versie en rechts vers van de sprue.

IMG_1212.webp

Op de schokbrekers na zit onderzijde wat betreft aandrijving en assen in elkaar. De voorwielen komen licht gedraaid te staan.
De bevestigingspunten van de vering zijn uitgehold en de veerbladen en de klemmen daaromheen netjes bijgewerkt. Hier heb je bij veel kits van die verspringen doordat de mallen niet netjes op elkaar aansluiten.
Geeft net wat extra’s die uitgeholde bevestigingspunten en strakke veerbladen (vind ik zelf althans). Nu hier en daar ook nog wat putty om wat kiertjes op te vullen ….en dan door naar de bovenbouw.IMG_1307.webp IMG_1308.webp
IMG_1309.webp

Het verfijnen van een uitlaat door het wat uit te boren en de gaatjes aan te brengen waar verlengstukken bevestigd kunnen worden vind ik op de een of andere wijze altijd één van de leuke dingen bij een voertuig 🤷‍♂️IMG_1348.webp

Begonnen aan de opbouw. Diverse meegegoten onderdeeltje zoals bevestigingsbeugeltjes verwijderd. Ook diverse stangen van versnellingspoken vervangen door 0,45 mm messing. En het eerste evergreen is verschenen bij de handrem. IMG_1538.webpIMG_1537.webp

De modelbouwvitamientjes voor de dinsdagochtend.

De PE setjes voor de M38a1 zijn schaars. De setjes van Eduard zijn uit het assortiment en die van Voyager Models zijn toegespitst op wapensystemen en extra dingen op IDF jeeps.
Maar is PE altijd nodig?
Hier zie je het onbewerkte deel. De klem waar de huifstang in moet worden geschoven is een dicht blok. Het metalenplaatje waar een riempje doorheen kan om de stangen vast te binden is dicht.
IMG_1551.webp

Met een vlijmscherp puntmesje kun je voorzichtig:
  • uithollen
  • dunner maken
  • open maken
Hierdoor zien de onderdelen er een stuk beter uit.
IMG_1549.webp
IMG_1544.webp
Hetzelfde geldt ook voor te dikke onderdelen zoals de steunen voor het reservewiel. Door te schuren breng je ze terug tot een betere dikte die er veel beter uitziet.
IMG_1550.webp

Leuke les geef je weer 👍👍

Nachtmerrie van elke modelbouwer: een grote klodder plastic ijm die op een onbewaakt ogenblik precies op een onderdeel valt …. de motorkap 😱.
Nu goed laten uitharden en dan bij gaan werken. Zit precies bij een ronding…🙄IMG_1699.webp

Ja, effe wegleggen en morgen met korrel 600 in de weer, en daarna nog wat lichter, ik heb het wel eens gehad met een druppel precies waar ik een een onderdeel vastpakte, dus een draderige vingerafdruk als gevolg, en sommige plastic soorten reageren daar veel agressiever op als andere...gelukkig bestaat er putty

Tussen bezoeken aan gletsjers en bergwegen door langzaam ook wat bouwen aan het Sognefjord aan de NEKAF.
Hij zit nu niet aangekleed in elkaar. Alle meegegoten onderdelen die vervangen gaan worden zijn verwijderd. De lijmdruppel is na uitharden en wat putty bijgewerkt.
Opvallend is dat het voertuig niet vanzelfsprekend lekker past. De voorzijde is echt passen en meten en moet tijdens meerdere stappen volgens de handleiding steeds deels worden in elkaar gezet. Dat houdt in dat als in een eerdere stap iets niet goed uitgelijnd wordt geplaatst zich dit in volgende stappen behoorlijk kan wreken. De onderdelen van motor en aandrijving moeten echt heel precies worden geplaatst omdat je anders problemen krijgt met de voorste spatborden en de gril en daardoor ook de motorkap. Gelukkig paste het redelijk goed bij mij maar dat is vooral geluk geweest. Bij een volgende NEKAF variant ga ik sommige onderdelen van stap 1 (motor blok en koeling), 5 7 en 8 combineren en pas daarna stap 6 met heel veel dry-fit tussendoor.
De kit geeft de sfeer van deze jeep erg goed neer, ook recht uit de doos, maar ik ga er toch wat verder mee. Het aankleden en verbeteren kan nu beginnen.
IMG_1767.webpIMG_1766.webpIMG_1769.webp

Altijd een mooi moment van modelbouw als je de vorm, herkenning in je model hebt.

Fijne vakantie nog!

Net werk, zoals gewoonlijk.
Iemand enig idee of er een huif voor te krijgen is? Hadden wij altijd, net als deuren, die dan vaker achter het reservewiel werden geklemd.

In hoeverre verschilt de huif van die van een Willys MB?

Niet geprobeerd maar zeker de vorm aan de achterzijde is afwijkend. Verder verschillen de jeeps ook nogal in maatvoering (wat ik nooit zo gerealiseerd had)
IMG_1910.webp

Jammer, dat klinkt alsof het dan niet zo eenvoudig gaat zijn.

Jammer, dat klinkt alsof het dan niet zo eenvoudig gaat zijn.
Of afwachten tot @Sylly's Mini Models mer huid komt of zelf iets gaan maken dus. Mijn versie wordt een open jeep met radioset.
Op het verlanglijstje om te bouwen staan nog:
-NEKAF met TLV
-NEKAF met TOW
-NEKAF ZAU
-NEKAF met huif

Waren deze niet verbouwd uit 106 mm TLV-voertuigen?

Zo, weer thuis. Direct maar productielijntje NEKAF opgezet. Ik had nog een Skybow liggen die al eind gebouwd was inclusief KL aanpassingen. Daar nu de nieuwe aan toegevoegd en samen afbouwen.
Ik zit wel te twijfelen want bij de Skybow had ik destijds de huifbeugels wel op een vreemde wijze geplaatst (in mijn jeugd zo gezien bij de Italeri handleiding van de Willys MB) waarmee buitenom om wat NEKAF eigenaren die stoer willen lijken vermoedelijk nooit zo gereden wordt/is (want waarom zou je?). Laat ik dat zo zitten of toch ombouwen ….?
IMG_2177.webp
Productielijn

IMG_2179.webp
Fragment Italeri handleiding …

IMG_2178.webp
Flink aantal jaar geleden dit dus ook bij de Skybow gedaan …..

Laatst bewerkt:
de huifbeugels wel op een vreemde wijze geplaatst
Dit slaat in mijn beleving, inderdaad helemaal nergens op.

Het lieft rijd je met de huif geplaatst, voor als het gaat regenen natuurlijk.
Als je om operationele redenen moet af-kappen baal je, want koud en nat.
En je gaat het bos in. (Operationeel weet-je-wel.)
Dan rijd je alleen maar schade al je je huif als roll-bar gaat gebruiken.

Het argument "dan kan je lekker snel de kap weer plaatsen" lijkt mij ook onzin. Die beugels, da's zó gepiept.

Een model moet geen vragen opwerpen.
Dus zelfs ALS je al een foto vindt van een Nekaf met roll-bar, zou ik het persoonlijk nog niet nabouwen.

Een model moet geen vragen opwerpen.
Dus zelfs ALS je al een foto vindt van een Nekaf met roll-bar, zou ik het persoonlijk nog niet nabouwen.
Een bevestiging van mijn gevoel! Weg ermee dus op deze manier. Ik maak er wel een verkenner van met een MAG en een radioset of zoiets ..

Langzaam worden beide voertuigen naar zelfde niveau gebracht. Die van jaren terug was al wat verder.
Wat echt wel even gedaan moet worden is zelf naast/onder de stoel van de chauffeur de verbinding tussen het brandstof vulpunt en de tank te maken. Gewoon simpel stukje 3,2 mm rod op maat gesneden. Een raadsel waarom juist zoiets dat best zichtbaar zit is weggelaten. Nog paar dingen er op en dan gaan we de nieuwe ook Nederlands maken. IMG_2238.webp

Dat is omdat ze bezig zijn met het 'onderhoud', lees; overknaaien met verf, getuige het potje verf naast de dissel. In mijn tijd heb ik de LaRo wel minstens twee keer helemaal over geschilderd, zeker na de twee weken oefening in Mourmelon, waar de auto flink te lijden gehad heeft. Naast alle krassen en butsen 3 lekke banden, een zijruit en een afgebroken versnellingspook 🙃
In het kader van dit onderhoud is de huif waarschijnlijk verwijderd.Ik kan me niet voorstellen dat er zo rond gereden werd, vanwege de al eerder genoemde argumenten.

Er zitten wel twee stukken touw van de rong naar de raamstijl, dat is niet voor onderhoud toch ?

Er zitten wel twee stukken touw van de rong naar de raamstijl, dat is niet voor onderhoud toch ?
Kan er op wijzen dat ze de huif er net afgehaald hebben (of er op gaan zetten)

Als ik inzoom op de nekaf en tussen de achterwielen door kijk, lijkt het of ik iets van zeil op de grond zie liggen. Misschien wishful thinking natuurlijk 😉
De dikke daf heeft trouwens ook geen huif.

Dat is geen touw, dat is een stang van rond staal. Deze haak je eerst in de huifbeugel en daarna door de beugel die op de raamstijl zit.
Bij de raam wordt de stang de stang geborgd met een R-clip. De huif zit gemonteerd om de huifbeugels en deze stangen.
Voor op de voorkant van het raam zit een profiel waar je de huif als eerste door rijgt.

Het is niet verstandig om met de huifbeugels staande te gaan rijden, door de klappen van de ondergrond zwiept deze op en neer.
Na verloop van tijd scheurt hij onderaan in en breekt hij af. Met de stangen erbij is het geen probleem.

Bij de eerste NEKAF de geweldige 3D geprinte Vredestein NATO wielen/banden er op. Erg gaaf!
In deze ga ik de MAG en de radio ook aanbrengen. IMG_3142.webpIMG_3143.webp

Tja…ik wil het best zeggen maar ik weet niet of deze persoon dat op prijs stelt en liever in de anonimiteit wil blijven. Hint: hij heeft al eerder dingen voor me gemaakt.

Langzaam groeien ze naar elkaar wat betreft de details. Zodra ze gelijk zijn gaan ze weer wat uit elkaar omdat ze verschillende inrichting krijgen. Maar het zijn toch wel dotjes hoor! IMG_3216.webp

Wat een leuk onderwerp, de Nekaf jeep bij onze KL. En ook nog met de TLV en de TOW. Heb er de nodige foto's van. Hierbij een paar van de Nekaf met de TLV met schijnwerper.

1) Nekaf jeep met TLV en schijnwerper. Fotocollectie NIMH.webp2) Nekaf jeep met TLV en schijnwerper. Fotocollectie NIMH.webp3) Nekaf jeep met TLV en schijnwerper. Fotocollectie NIMH.webp4) Nekaf jeep met TLV en schijnwerper. Fotocollectie Wim den Dunnen.webp
Foto's NIMH en fotocollectie Wim den Dunnen

En wat nog heel mooi is, er bestaat nog een Nekaf met TLV. Natuurlijk aanwezig bij de Rekwisieten Commissie KL (RCKL) op het defensiecomplex Maaldrift te Wassenaar. Op 24 juni 2017 deed de RCKL mee aan de Nederlandse Veteranendag. Naast voertuigen van de RCKL op het Malieveld van Den Haag, was er een rit met voertuigen van Maaldrift naar een veteranenbijeenkomst te Zoetermeer. We deden mee met een Nekaf met TLV en een Laro met TOW en ik was bij de voorbereidingen op Maaldrift.

1) Nekaf jeep van de RCKL hier op het defensiecomplex Maaldrift te Wassenaar, 24-06-2027. Fot...webp2) Nekaf jeep van de RCKL hier op het defensiecomplex Maaldrift te Wassenaar, 24-06-2027. Fot...webp3) Nekaf jeep van de RCKL hier op het defensiecomplex Maaldrift te Wassenaar, 24-06-2027. Fot...webp4) Nekaf jeep van de RCKL hier op het defensiecomplex Maaldrift te Wassenaar, 24-06-2027. Fot...webp
Foto's Wim den Dunnen

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan