Morris CS8 GS (Plusmodel 1:35)

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, AEC MkI, Scammell Pioneer Recovery
En deze wilde ik in Aanbod zetten, maar toen ik de doos open had, heb ik mijn snijmat en gereedschap erbij gepakt. Al een stukje in de kleur (Khaki green G3).
IMG_20200721_212506259.jpg
IMG_20200727_210441754.jpg
IMG_20200727_210451455.jpg
IMG_20200727_210506565.jpg
IMG_20200727_210540707.jpg
Ik vind deze resin kit mooi gegoten, al is het een klus op zich om alle onderdelen goed los te krijgen en op te schonen. De instructie zijn eenvoudig en soms moet je echt op referentie foto's kijken. Maar ik vind het een geweldig leuk ding. Met wat geduld gaan we er komen. Ik ga deze niet verder detailleren, ben tevreden met wat er in de doos zit (waaronder behoorlijk wat PE).

Groeten, Jan
 
Gave bak ! zo te zien gaat het goed en ook nog vlot. :)
Mijn recovery uitvoering (ook PlusModel) staat al tijden te wachten op voltooing..

have fun :+:
 
Ik blijf een zwak voor Morrisjes hebben......dus heel goed dat je de gereedschapjes hebt gepakt Jan, in plaats van het kitje te koop te zetten!

Ooit heb ik wat tekeningen, foto's en info voor dit model aangeleverd bij PlusModel; de kit die ik daarvoor als tegenprestatie heb gekregen, ligt uiteraard nog in de voorraad:oeps:

In de kast heb ik hier ook nog een Lead-Sled LMSW recovery....en een CS8 waterwagen van Scale-Line, maar de Plusmodel modellen zijn wel wat recenter en fijner qua details.

Maak er wat moois van, Jan......als als je nou nog wat "schade" maakt, kan je met de huidige FOC meedoen;)
 
Bedankt Peter,

Voor resin moet je wel de tijd nemen/niet snel willen gaan, maar tot nu toe is de kwaliteit zodanig, dat het dan ook prima gaat. Ik heb wel een reparatie moeten doen, omdat ik een groot blok iets te enthousiast wegvijlde. Ik ga deze keer voor een standaard bouw: lekker volgens de (ietwat vage) instructies en dan afwerken.

Hoi Alex, ik vind de Foc leuk om mee te doen, maar wil deze keer mijn voldoening halen uit een leuke bouw en dan in een keer afwerken. Niet teveel poespas. Gisteren heb ik mijn dochter geholpen met schilderen. Vallejo met een penseel. Daar leer ik zelf ook van, omdat ik nog steeds neig naar Humbrol. Toen we gisteren samen bezig waren, werden we beide enthousiast.

Om schade aan te brengen ben ik eigenlijk al net te ver en ik wil deze versie gewoon in de UK plaatsen. Als je een haalbare suggestie hebt, plaats ik hem alsnog in de foc.
Ken je trouwens het cilindervormige luchtfilter wat hierin zit? Ik heb het nog niet gezien op referentie foto's.
 
Ken je trouwens het cilindervormige luchtfilter wat hierin zit? Ik heb het nog niet gezien op referentie foto's.
Ja, dit is een standaard filter dat je op veel vroeg Brits spul zag; Bedford MWD, Humber box, AEC Matador. Ik heb ze echter nog niet eerder
"staand" in een Morris gezien.....wel liggend naast de bijrijders stoel....maar ik durf niet te zeggen dat staand niet origineel is.

Vroege Morris PU's en CS8's hadden dit filter (liggend), of het staande rechthoekige type. Latere Morris exemplaren zie je ook met een Oliebad-filter vergelijkbaar met wat er op een GMC of Dodge zit....en ook op de Morris C8.

Om schade aan te brengen ben ik eigenlijk al net te ver en ik wil deze versie gewoon in de UK plaatsen. Als je een haalbare suggestie hebt, plaats ik hem alsnog in de foc.

Jan, het was meer een grapje...je had al aangegeven deze FOC over te slaan. Maar......we gaan de einddatum verleggen, dus wie weet haalt dat je over de streep.

Alex
 
Laatst bewerkt:
Ronde filter "liggend" in een CS8
Air cleaner 0.jpg

Staand rechthoekig filter in een CS8
cs8-12_zpsdd5703bc.jpg

twee plaatjes van de latere 4x4 Morris C8/C9 met zowel het liggende ronde filter als het latere Oliebad filter

Air cleaner.jpg
 
Bedankt voor je informatie Alex, dan ga ik de stand van het filter aanpassen. Ik kies in dit geval voor de veilige weg en neem de positie uit de referentie over in plaats van de bouw handleiding.
Voor wat betreft de foc: ik heb nog best een stapel modellen liggen en zoals nu heb ik de keus recht uit de doos gemaakt. Er staan er veel die een jasje nodig hebben. Daar wil ik me eerst op concentreren. Het bouwen is leuk, maar iets afwerken ook.
 
Ik heb ze echter nog niet eerder
"staand" in een Morris gezien.....wel liggend naast de bijrijders stoel....maar ik durf niet te zeggen dat staand niet origineel is.
Alex, ik zit net nog naar het filter te kijken. Naar mijn idee moet je het element er in de axiale richting uithalen. Dan zit je al snel tegen de achterwand. Mogelijk is dat de reden dat ze verticaal werden gemonteerd?
 
Laatst bewerkt:
Enkel foto's van de voortgang. Het is een goede oefening in geduld met behoorlijk wat PE. De vorm zit erin, de laadklep doe ik mogelijk open, dan zit de handgreep van de pen van de trekhaak in de weg, maar dat is een kleine aanpassing. Verder missen de lasscharnieren van de achterste kist, dus ik ga minimaal detail toevoegen. Foto's van de laatste stappen volgen (spatborden, rek met benzineblik, trekhaakbalk, en bergkist achter.
IMG_20200909_212809001.jpgIMG_20200909_212819811.jpgIMG_20200909_212835292.jpgIMG_20200911_220221124.jpgIMG_20200911_220248915.jpgIMG_20200911_220316410.jpg
 
Vandaag had ik eindelijk wat ruimte om de airbrush te pakken. De basiskleur zit er op. IMG_20210306_211224301.jpg
IMG_20210306_211352058_HDR.jpg
IMG_20210306_211413892.jpgIMG_20210306_211436074_HDR.jpg
Voor de niet kenners, dit is khaki green, toegepast in UK in de eerste oorlogsjaren.

Groeten, Jan
 
Ha Jan,

Mooi karretje hoor!!
mooi gebouwd en ik vindt de kleur erg goed.
Welke verf heb je hiervoor gebruikt?
Naam en rugnummer graag:D

Ben benieuwd naar je verwering

Groeten Leon
 
Jan,

Net als Leon wordt ik ook erg enthousiast van het kleurtje en mooi gespoten!

Wat me wel direct in het oog springt is het voorraam; Ik neem aan dat het zo in de kit zit, maar het is echt veel te hoog en doet het leuke Morris snoetje echt geen goed. Ik weet dat jij ook voor de details gaat, dus ik wilde het je toch meegeven.
 
Hoi Leon,

Dankjewel.

Dit is Vallejo verf. Ik heb hem naar een staal van Mike Starner gemixt: basis
4 delen Russ. Green 70.924, 1 deel British uniform 70.921, een deel Flat earth 70.983 en een deel Panzer Aces dark rubber 306. Voor de onderzijde/schaduwen nog een deel dark Chocolate 70.872.

70.921 en 70.983 zitten dicht bij elkaar, de ene is wat geler, de ander wat roder.
Groeten, Jan
 
Wat me wel direct in het oog springt is het voorraam; Ik neem aan dat het zo in de kit zit, maar het is echt veel te hoog en doet het leuke Morris snoetje echt geen goed.
Hoi Alex, bedankt voor je opmerking. ik ga dit nakijken en waarschijnlijk aanpassen. Heb hem rudd gebouwd en relatief weinig referenties, maar in dit topic staan nog wat foto's van jou, waarvan een goed zijaanzicht. Ik ga daar wat mee doen.

Groeten, Jan
 
Jan,

Dit soort dingen zijn altijd lullig om te zeggen, zeker al het model net gespoten is, maar zoals gezegd weet ik dat jij dit soort dingen ook altijd liever correct maakt.
Ik zal even kijken of ik je nog wat info kan toesturen; harde maten heb ik niet, maar wel foto's en misschien een schaaltekening.

Wat nog wel de moeite waard is om te zeggen is dat vroege Morris 4x2's (in ieder geval de 8cwt PU) gebouwd zijn met 2 verschillende hoogtes ramen....heel laag en iets hoger.....echter de hoogte van Plus lijkt een stuk hoger dan beiden. Ik vermoed dat ze naar een 6x4 CDSW Bofors trekker hebben gekeken.....minimaal 1 gerestaureerd exemplaar heeft wel een heel hoog voorraam.
 
Ha Jan,

Goed gezien van Alex.
Was mij niet direct opgevallen.

De foto van Alex in dit topic is van een vroege versie met aeroscreens, dus ik weet niet of de hoogte van de kap dan hetzelfde is.
Hier in iedergeval nog wat foto's met de juiste voorruit.
Ik hoop dat je erwat aan hebt
IMG_7557.jpg

morris2_c4_yff947_gc_-_resized.jpg

Groeten
Leon
 
Hoi Leon,

Dankjewel.

Dit is Vallejo verf. Ik heb hem naar een staal van Mike Starner gemixt: basis
4 delen Russ. Green 70.924, 1 deel British uniform 70.921, een deel Flat earth 70.983 en een deel Panzer Aces dark rubber 306. Voor de onderzijde/schaduwen nog een deel dark Chocolate 70.872.

70.921 en 70.983 zitten dicht bij elkaar, de ene is wat geler, de ander wat roder.
Groeten, Jan
Mooi in de lak, Jan!
Ik zou zeggen “British Racing Green“ 😜 😉
Waar verdun je mee, welke ratio?

groet, Tini
 
Hoi Tini,

Dit was voor mij de eerste keer met Model Color, hiervoor pakte ik altijd Model Air. Ik heb gemengd in de cup (en in deze volgorde erin gedaan):

6 druppels demi water, 7 druppels verf, 6 druppels airbrush thinner van Vallejo, 2 druppels Flow Improver.

Naald: 0.2 mm (H en S). Ik gebruik in basis altijd de airbrush thinner, omdat hier ook bindmiddel inzit wat de verflaag steviger maakt. Omdat dat nu in verhouding veel zou zijn, heb ik ook een deel water toegevoegd. Ik heb gekozen voldoende verdunnen, hiermee keeg ik het model in een paar lagen op kleur. In mijn achterhoofd: teveel verdunnen kan niet, te weinig wel. Probeer wel bij elke batch even de reiniger erdoor te spuiten en eventueel de naaldpunt schoon maken.
Ik voeg nooit kraanwater aan de verf toe, maar gebruik dat wel om spullen schoon te maken. Druk: rond de 1 bar, ik heb een oude membraamcompressor, derde handsje. Weet dus niet hoe zuiver dit is, maar in elk geval niet heel hoog.

Groeten, Jan
(die nog veel te weinig met de verf bezig is)
 
Hoi Tini,

Dit was voor mij de eerste keer met Model Color, hiervoor pakte ik altijd Model Air. Ik heb gemengd in de cup (en in deze volgorde erin gedaan):

6 druppels demi water, 7 druppels verf, 6 druppels airbrush thinner van Vallejo, 2 druppels Flow Improver.

Naald: 0.2 mm (H en S). Ik gebruik in basis altijd de airbrush thinner, omdat hier ook bindmiddel inzit wat de verflaag steviger maakt. Omdat dat nu in verhouding veel zou zijn, heb ik ook een deel water toegevoegd. Ik heb gekozen voldoende verdunnen, hiermee keeg ik het model in een paar lagen op kleur. In mijn achterhoofd: teveel verdunnen kan niet, te weinig wel. Probeer wel bij elke batch even de reiniger erdoor te spuiten en eventueel de naaldpunt schoon maken.
Ik voeg nooit kraanwater aan de verf toe, maar gebruik dat wel om spullen schoon te maken. Druk: rond de 1 bar, ik heb een oude membraamcompressor, derde handsje. Weet dus niet hoe zuiver dit is, maar in elk geval niet heel hoog.

Groeten, Jan
(die nog veel te weinig met de verf bezig is)
Dank je Jan,

Hier kan ik wat mee. De Model Coloris inderdaad erg dik. Ik heb nu meestal de Model Air van hun. 20% verdunner en airflow op 2 bar.
Waar ik van opkijk is dat je verdunt met én water, én verdunner. Tot nu toe gebruik ik alleen verdunner en flow improver.
Ik heb een Devilbiss Sprite (0,25) en een Iwata Trn (0,35). Dat jij er wat uit krijgt bij 1 bar sta ik van te kijken, ik heb het even geprobeerd, maar dan gebeurt er niks bij mij, ik zit altijd tegen de 2 bar.

Groeten, Tini
 
Dat jij er wat uit krijgt bij 1 bar sta ik van te kijken, ik heb het even geprobeerd, maar dan gebeurt er niks bij mij, ik zit altijd tegen de 2 bar.
mogelijk is mijn manometer onvoldoende nauwkeurig, ik heb geen 2e liggen om te controleren. Zoals gezegd is het een oud beestje, wat ik destijds van Martin Dogger heb overgenomen en hij had hem ook niet nieuw.

Bij Vallejo kun je, net als met de penseel, gewoon demi water toevoegen. De airbrush vindt dit prima. Ik heb nu dus wat geprobeerd, en deze verdunning was voor mij goed te spuiten (net zo goed als Model Air) en gaf een nette laag.
Flow improver wordt door Vallejo in kleine hoeveelheden aangeraden. Je leest van anderen wel eens, dat ze dit als verdunner gebruiken, maar ik heb altijd de neiging om ook naar de fabrikant te luisteren. ZIj weten in principe wat ze erin stoppen.
De Vallejo verdunner gebruik ik op advies van Airbrush Service Almere (bij aanschaf van mijn airbrush). Helpt naar mijn idee om de verflaag sterk te maken, omdat hier ook wat bindmiddel in lijkt te zitten. Maar omdat je bij Model Color meer verdunner nodig hebt en deze verf van zichzelf al sterk is, heb ik net als bij de penseel voor een deel demi water gekozen. Naar mijn idee zou dat moeten werken. Ik moet de spiegel nog verplaatsen, dan test ik meteen de verflaag op het spatbord.

Op mijn Humber Sout Car (van de laatste foc) heb ik Model Air zitten, verdund met Vallejo verdunner. Die heb ik tijdens de verbouwing veel en stevig in mijn vingers gehad, maar ik zie geen enkele aantasting. Ik heb altijd een vettige huid, maar de uitgeharde verf lijkt dit goed aan te kunnen.

Tot zover hoe ik het heb gedaan en probeer. Nogmaals, ik zie me als beginner en moet hier nog veel leren. Vooral ook door het vaker te doen.

Groeten, Jan
 
misschien een schaaltekening.
Nogmaals bedankt Alex, uiteindelijk zit er op schaal 3,5 mm in, oftwel 123 mm in 1:1. Aanpassing volgt.

De tekening was 1:35 op mijn uitdraai (vergeleken met wat maten van het model). In de tekening zie je ook een ronde cirkel ter plaatse van het luchtfilter. Dat zou het oliebadfilter kunnen zijn, maar de diameter komt wel behoorlijk overeen met het papieren filter uit de kit.

Groeten, Jan
 
De foto van Alex in dit topic is van een vroege versie met aeroscreens, dus ik weet niet of de hoogte van de kap dan hetzelfde is.
Hier in iedergeval nog wat foto's met de juiste voorruit.
Ik hoop dat je erwat aan hebt
Bedankt voor de foto's Leon, de onderste komt qua verhoudingen goed overeen met de maten in een tekening die ik van Alex heb gekregen. Omdat deze uitvoering ook in de kit is voorzien (decals), houdt ik deze aan. De bovenste lijkt een PU op basis van een 8 cwt chassis. Die hoogte zit dicht bij die van de versie met Aeroscreens.

Groeten, Jan
 
Terug
Bovenaan