Morris CD/SW LightBreakdown figuur update 18 mei 2012

Morris CDSW, eerste verfbeurt 31 maart

Hallo lui 😉

Johanna :
Los slingerende stukken vlees doen het zeker goed 😉
:idea: :idea: bordje op diorama : verboden te swaffelen...... 🙂
Interessante kleurstelling, Mike Stammer heeft een duidelijk overzicht, je kunt het wel iets lichter maken zeker als je gaat verweren.
meer over de kleur iets verderop...

Martin :
Man, en ik heb al moeite om balletjes aan een ketting te rijgen 😉
tsja... is ook eigenlijk vrouwenwerk, niet ? Wij mannen góóien er liever mee..... 🤣

Roger :
Prachtig om te zien hoe gepassioneerd je deze Morris aan het überdetailleren bent Peter,petje af !
superdetaileren zit me in 't bloed, kijk maar : ik heb een umlaut gezet op de u van uberdetaileren (ja, déze niet, want ik had er nog maar één 8) )

Marcel :
Ik val in herhaling
gezien jouw eigen werk mag je dat gerust vaker doen 😉

Dank dame en heren voor de complimenten !

De Morris is nu in de grondverf gezet en daarover ook reeds de basiskleur, die meteen een hooglicht behandeling heeft meegekregen.
Evengoed de primer etappe maar even laten zien... Kleine kijkoefening in verband met de contrasten binnen één kleur : zie maar 'ns hoeveel tinten grijs je ziet.
Zo zie je goed hoe licht de kleur beïnvloedt.

Dsc05121s.jpg

Dsc05122s.jpg

Dsc05123s.jpg

De basiskleur is gedaan met een Tamiyamix. Ik omshreef al eerder :
Ter kennisgeving : SCC staat voor "Standard Camoflage Colour". SCC 2 staat officieel omschreven als : "Rich Dark Brown with a hint of Khaki".
Mike Starmer heeft receptjes uitgevogeld voor Britse voertuigkleuren en om SCC2 met Tamiya verf te creëren heeft hij dit gevonden :
5 delen XF-68 (Nato Bruin) + 4 delen XF-3 (geel) + 1 deel XF-1 (zwart). Hij doet tevens de suggestie, om voor het schaal-effect eventueel iets Medium Grijs toe te voegen.
Dat lichter maken met MediumGrey heb ik vervangen door 1dl XF-3 + 1dl XF-2 FlattWhite toe te voegen aan de orginele mix.

Na de basislaag is de kleur in de spuitcup lichter gemaakt met wat wit en geel (geen recept..op gevoel/smaak) en zijn er wat highlights gedaan.
Dan een beetje verse mix in de cup, maar nu wat donkerder gemaakt met een drup XF-68 en een drup XF-1.
Langs zijkanten en in "donkere hoeken" beetje schaduwkleur gespoten.
Hier is goed te zien dat het gedeelte van de velg die licht vángt, lichter is gespoten, en de schaduwkant met de donkere mix is gedaan (óver de basiskleur heen dus) :
Dsc05130s.jpg

Na een nachtje drogen :
Met penseel de meest heldere highlights gedaan : úitstekende details en daar waar licht recht van boven komt. Het ziet er zo nog duidelijk geschilderd uit, maar
de contrasten zullen door verdere verwering afnemen.
Als highlight kleur heb ik gebruikt : Vallejo824(128) German Camo Orange Ocre. Puur steekt dit op de basiskleur af als helder "vuil geel".
Om meer bij de basiskleur te komen deed ik er German Cam Black Brown 822 (150) bij.
Het kleurtje heb ik naar wens (weinig-dekkend of dekkend) meer of minder verdund met water gebruikt.
Dsc05126s.jpg

Dsc05127s.jpg

Dsc05128s.jpg

Dsc05129s.jpg

Het vlekkerige "effect" op de bovenkant motorkap is een beetje bedoeld als kleurvariatie. Bovenkant wordt een vaal-zwarte kleur die ik iets met de haarlaktechniek ga chippen.
Dsc05132s.jpg

De onderkant heb ik gedaan met een mix naar smaak. De basiskleur een stuk donkerder gemaakt met XF-68 en XF-1.
Het resultaat is een soort legergroen... uiteindelijk zal het naar een aarde kleur toegaan met de verdere verwering/vervuiling.
Hier ook het oplichten zitten doen met dezelfde kleuren als hierboven. Niet dat dat nodig is, maar wel leuk om te doen, en om te zien wat kleuren met elkaar doen.
Dsc05133s.jpg

Dsc05135s.jpg

Intussen ben ik ook bezig geweest met een donkere pinwash. Moet ik nog plaatjes van schieten.
Verder zal ik wachten met de paintjob tot ook de bak zover is.
Volgende keer dus ook weer constructioneel resin-geneuzel enzo......

En u weet : opmerkingen en vragen altijd welkom !

Feel plesier met bauwuh en ferfuh !
Toereledoki 😉
Peter

Re: Morris CD/SW Light Breakdown nieuws 31 maart

Errrug mooi 😉

ik vraag me af of je nog zelf kleur variatie heb toegepast tijdens het spuiten.
De fotos van de primer laten een mooie "modulatie" zien in verschillende grijs tinten. Je zegt dat dit door het ligt inval komt. Maar dit kan je ook bereiken daar tijdens het airbrushen verschillende tinten te gebruiken.
Heb je dit ook gedaan of is het nu allemaal puur licht inval?

Verder erg mooi werk.

Hoi Martin 🙂
ik vraag me af of je nog zelf kleur variatie heb toegepast tijdens het spuiten.
De fotos van de primer laten een mooie "modulatie" zien in verschillende grijs tinten. Je zegt dat dit door het ligt inval komt. Maar dit kan je ook bereiken daar tijdens het airbrushen verschillende tinten te gebruiken. Heb je dit ook gedaan of is het nu allemaal puur licht inval?
Ik heb de primer egaal gehouden. De basiskleur heb ik niet met verschillende tonen aangebracht.
Voor wat modulatie betreft heb ik me beperkt tot highlights en schaduwen.
Kleurvariatie op het voertuig heb ik niet gedaan omdat er niet veel aparte vlakken zijn.
Een tank heeft een scala aan vlakken en luiken en covers waar de kleurvariatie mooi tot z'n recht komt. Met een kleine truck als deze Morris kun je denk ik beter niet teveel willen varieëren.
Licht en schaduw is belangrijker en in dit geval geeft dat mijns inziens voldoende variatie.

De motorkap bijvoorbeeld, zijn 3 platen : top en 2 zijplaten. De zijplaten zijn wat donkerder gespoten.
De topplaat (met al die schuintes erin) heb ik langs de randen lichter gespoten en de schuine vlakken juist iets donkerder gemaakt (maar dit zal wegvallen door de donkere camo).
Koplampen : bovenkant is licht en onderkant donker gespoten.
Dit oplichten en schaduwen heb ik zoveel mogelijk gedaan waar het met de airbrush mogelijk was. Toen met het penseel verder.

Met filters kan ik nog wat moduleren, maar daar ga ik me nog over buigen wanneer de bak+kraan ook zover in de kleur staat en ik bezig ga met het mickeymouse patroon.
Moduleren op een voertuig als dit is voor mij nieuw, net als moduleren met een camouflage patroon.
En mocht ik teveel uitschieten (of te weinig) dan zijn jullie er nog om moord en brand te schreeuwen 😉

Licht gemoduleerd groetje 😀
Peter

Hoi DirkJan, bedankt 😀
je vroeg :
Hoe ga je de cabine vloer en het instructie plaatje doen?
details verven >> wash >> chip >> vuil >> correcties >> pigmenten >> olie- en brandstofvlekken.
Het instructie plaatje is al in een lichtere tint geschilderd. De plaat is orgineel van koper (of messing ?) en dat
koper zal ik dus terug laten komen met een koperkleurige pinwash en chipping.
Ook de aanwezige vleugelmoeren zijn orgineel van koper (messing? brons?) en krijgen net zo'n behandeling.

mazzel 😀

Dankje Wim, enne :
We vragen niet HOE je het doet, maar HOE je het doet 😀
...... nou, gewoon : huhh....haahh........hoeHOEEE..CHI !!.... en dan zorgvuldig uitsmeren en blenden enzo...

massel 😉

Peter, ik ben deze topic al een tijdje aan het volgen en ik moet zeggen mijn mond valt telkens weer open als ik een update zien.
man man wat een details gewoon weg de max.
Cheers,
andré

Morris CD/SW paintpix, laadbak construct 5 april

Hoi 2notters en gasten 😀
ik moet zeggen mijn mond valt telkens weer open als ik een update zie
graag gedaan André 😉 en hier komt er wéér één......

De bak is intussen onder constructie, maar kon het dus niet laten om alvast een beetje te washen.
Dat is gedaan met de bandenkleur. Mijn bandenmix is : donkerbruin, panzergrijs en satijn zwart (ongeveer 2:1:1).

Mijn manier van verweren: het verweren doe ik niet rechtlijnig volgens de bekende opelkaar volgende stappen.
Elke keer als er een bewerking heeft plaatsgevonden, kijk ik of de vorige stap niet teniet is gedaan door de nieuwe effecten.
Highlights worden opgefrist en pinwashes worden waar nodig bijgewerkt, en dat gebeurt meerdere keren tijdens het schilderproces.

Op de foto's is de kleur bruin niet juist. In werkelijkheid is deze wat donkerder en warmer. Nu komt-ie wat zandkleurig over soms.
Heb met fotobewerking gefrøbeld, maar krijg de correcte tint niet te pakken.

Enjoy 😉

Dsc05185s.jpg

Dsc05188s.jpg

Dsc05190s.jpg

Dsc05191s.jpg

Dsc05192s.jpg

Dsc05193s.jpg

Dsc05211s.jpg

De achterste velgen staan hier nog in de kleur volgens het Mike Starmer-recept (óók iets te goudgeel op de foto).
Met Humbrol 98(choco) en H33(mat zwart) zijn extra licht en schaduw op de wangen geschilderd.
Dsc05210s.jpg

Dsc05199s.jpg

Dsc05200s.jpg

Dsc05203s.jpg

De bak. Passing is erg goed en makkelijk te plaatsen. Erg fijn, want je kan de bak volledig afwerken vóórdat je 'm vast moet plakken op het frame.
Hij zit zó lekker zelfs, dat je de bak lijmloos zou kunnen laten om de achterwielophanging nog'ns te kunnen bekijken.
Dsc05218s.jpg

Dsc05225s.jpg

Dsc05222s.jpg

Wat detailwerkjes :
Dsc05207s.jpg

Dsc05209s.jpg

Dsc05212s.jpg

Dsc05214s.jpg

Het chassis op sleep is ook een Morris Commercial.... leuk dio-ideetje niet ? (foto van HMFV : http://hmvf.co.uk/forumvb/index.php )
Dsc05227s.jpg

Fraagun ov obmerckingun alteit welcom.

Ik wens u een goede vrijdag toe en ene Vroolijke Paaschen 😀
Peter

Re: Morris CD/SW Light Breakdown nieuws 5 april

Tja.. herhaling van alle voorgangers: ook ik ben iedere keer weer zwaar onder de indruk als je een update plaatst 😱

Prachtig werk Peter!

Bedankt Goof en Martin 😀
Dus toch een iets groter plankie??? Yes :!:
Is wel verleidelijk....

En op de foto zie je wat ze "suspended tow" noemen. Suspended betekend ook wel "hangend".

Groet'n 😉

Hallo Peter!

Ooh prachtig, echt prachtwerk. Ik sta af en toe versteld van je details. Heel fraai werk tot zo verre. 8)

krijgt de Morris ook nog een camou patroon of blijft hij in een kleur? Persoonlijk vind ik altijd prachtig om dit soort voertuigen in Micky Mouse camou te zien 🙂 maar dat is natuurlijk ieder voor zich. Smaken verschillen.

En U ook een vrolijk paaaaaasen gewenst 😉

Gr. Robert.

Dank je Robert 😀 de Morris krijgt inderdaad de MickeMouse camo...

heliofobispolymeerclasticobacters ?????

Creatures of the Night......aliens?........ de natuurlijke vijand van de heliofobispolymeerclasticobacters?? of juist een mutátie van de heliofobispolymeerclasticobacters die......
résin lust!!!....... 😱 die witte stipjes op z'n panzer zijn resindeeltjes.....hoop dat dit wezen 1:35 blíjft....
Dsc05216s.jpg

sleep tight.... don't let the heliofobispolymeerclasticobacters bite 8)

Het was tijd voor een warm matrasje als ik dit zo zie, het is wederom een staaltje kust van de lage landen .... 😉 Ga je een tweede chassis maken die je er achteraan sleept, volgens mij ben je wel in staat zoiets zelf te scratchen.

Veel bouwplezier!

Hallo Peter,

Jammer dat alles onder de bekende verflaag verdwijnt, weet je tenminste waar je al je energie hebt ingestopt 😀 .
Ga zo door, ziet er schitterend uit.

Modelbrouwers groet,

Rob

Ha Peter,
aardig tempo hou je dr in,tip:mocht je een dip krijgen en net willen doen dat je steeds bezig bent,ram dr wat foto's tussendoor van een echte,verschil zien we toch niet,
groeten,bert

Bedankt Johanna, en je zei :
Ga je een tweede chassis maken die je er achteraan sleept, volgens mij ben je wel in staat zoiets zelf te scratchen.
Zou kunnen scratchen, maar wordt al gauw een project op zích.
Ik heb wellicht een mooie truck in 't schap die dienst kan doen (Zvezda Mercedes L4500 is een fraaie kandidaat, maar wel weer wat groot....)
Nu gaat 't me nog steeds voorál om het afbouwen en schilderen van de Morris. Setting/verhaal staat nog niet vast....

Hoi Rob, bedankt, enne...
Jammer dat alles onder de bekende verflaag verdwijnt, weet je tenminste waar je al je energie hebt ingestopt 😀 .
Eenzelfde opmerking heb ik vaker gehoord,
en ikzelf heb die óók geopperd, maar ik wil het schilderen niet laten.
Doe wel extra m'n best om met schilderen de details zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen. Vanwege de details laat ik ook bewust de huif en het frame achterwege.
En ik heb een leuke verzameling plaatjes van de bouw op hoge resolutie 😉 .

Danke Herr Lindebaum :
aardig tempo hou je dr in,tip:mocht je een dip krijgen en net willen doen dat je steeds bezig bent,ram dr wat foto's tussendoor van een echte,verschil zien we toch niet,
🙂 🙂 🙂

Aan iedereen die dit leuk vind : heb je dio-ideetjes , roep maar, maaknieuit wat 😉
Mocht je interesse hebben in de HiRes plaatjes, stuur dan even een PB).

Zonnige mazzels 😀
Peter

dubbelpost verwijderd

Ha die Peet,

Ik ben één van de gelukkigen die 'm regelmatig live kan bekijken/bewonderen en ik kijk er al weer naar uit.

Jij schrijft:
Hij zit zó lekker zelfs, dat je de bak lijmloos zou kunnen laten om de achterwielophanging nog'ns te kunnen bekijken.

Dat zou ik dan ook zeker doen. Zonde om al dat fraais af te dekken met die bak (die dan wél weer superübergedetailleerd is natuurlijk).

Ik zie je binnenkort.

groeten, Richard.

Hoi Peter,

Ik volg dit topic tot nu toe zwijgend: hier val ik stil van. Het MOTIVEERT me wel om aan de slag te gaan.

Voor wat betreft de setting: als je het eenvoudig wilt houden, zou je de voertuigbemanning kunnen plaatsen bij de start of het eind van de berging: bijvoorbeeld kabel in- of uitlieren, tijdens het in positie brengen van een schijvenblok of het plaatsen van een grondanker... Zoals al eerder genoemd, zijn er inmiddels voldoende Britse figuren op de markt, om er met wat scratchwerk iets moois van te maken. En ik heb inmiddels het idee, dat als er op modelbouwgebied iemand grensverleggend bezig is, jij het wel bent.

Met vriendelijke groet,

Jan (die het model graag een keer in het echt wil zien, Ede ??)

Het schiet lekker op en het blijft een mooi model om naar te kijken en te zien ontwikkelen en wat je zegt, eerst dit model afmaken en dan het volgende pas, want tja .... 🤣

Een vrolijke Paas groet!

Ha Richard,bedankt ! En eerlijk gezegd ben ikzelf net zo gelukkig als ik m'n vorderingen bekijk...
Modelbouw lijkt me ook maar nóóit te vervelen. Het bied zó-veel mogelijkheden 😱 🙄 :idea: 😛 ➡️

Er werd geschreven :
Peter:
Richard :
Dat zou ik dan ook zeker doen. Zonde om al dat fraais af te dekken met die bak (die dan wél weer superübergedetailleerd is natuurlijk).
Ik zei al : "zou kunnen"..........net als met verf die er óp moet, wil ik onderdelen niet lós laten. Is misschien ouwerwets denken van mij,
maar een model is geen speelgoed, en alle onderdelen moeten netjes verlijmd, en ook nog op een manier zodat het model afgestoft kan worden.

Ik zou dan éérder de bak ernáást plaatsen (op een houten bok) vanwege uitgebreid sleutelwerk of iets dergelijks.
Ik wil het tóch realistisch houden.....terwijl het maar geverfd kunststof is 😉

Bedankt Jan! je zei :
Ik volg dit topic tot nu toe zwijgend: hier val ik stil van. Het MOTIVEERT me wel om aan de slag te gaan.
Graag gedaan en moge de INSPIRATIE de MOTIVATIE omarmen 🙄 Waar heb je zin in ? zie dat je 't in handen krijgt en bouw 't....... schijt an de wereld, jij hebt er toch zín in ?!
Voor wat betreft de setting: als je het eenvoudig wilt houden, zou je de voertuigbemanning kunnen plaatsen bij de start of het eind van de berging: bijvoorbeeld kabel in- of uitlieren, tijdens het in positie brengen van een schijvenblok of het plaatsen van een grondanker... Zoals al eerder genoemd, zijn er inmiddels voldoende Britse figuren op de markt, om er met wat scratchwerk iets moois van te maken.
Bedankt veur 't meedenktanken 😀 is 'n goed idee (want had dat zelf ook in gedachten 🤣 😉 ) Staat genoteerd Jan !
En ik heb inmiddels het idee, dat als er op modelbouwgebied iemand grensverleggend bezig is, jij het wel bent.
Hoezo grensverleggend ?

Johanna zei :
Het schiet lekker op en het blijft een mooi model om naar te kijken en te zien ontwikkelen en wat je zegt, eerst dit model afmaken en dan het volgende pas, want tja .... 🤣
graag gedaan, en de Morris verveelt nog niet dus de voltooing komt inderdaad dichterbij...mijn valkuil is: in een project te verzuipen waardoor het gaat tegenstaan, opletten dus...

Bedankt weer en nu lekker bouwen 😀
Peter

Peter jonge, we hebben het er vaker over gehad, maar bouw gewoon lekker door nou het goed voelt, het ziet er in ieder geval zeer goed uit.

Bruce

Thanks guys 😀

Hoi Peter,

Grensverleggend: omdat je allerlei details met relatief eenvoudige hulpmiddelen keurig strak weet te maken. Ik vind je een kei in vormgeven, waarbij je ook voor de juiste materialen kiest. Als ik zelf iets probeer te scratchen, dan kom ik vaak niet verder dan wat evergreen. En om zulke delen strak te maken vind ik al niet eenvoudig. Of ik zit al door de nagel heen in mijn vlees te vijlen, omdat ik het onderdeel zelf goed probeer vast te houden.

Veel succes met de verdere bouw en afwerking: ik blijf genieten (en zit te prutsen aan mijn Comet).

Groeten, Jan

Hoi Jan 😀

Je zei dat ik grensverleggend bezig was, toen vroeg ik waarom, en jij antwoordde :
Grensverleggend: omdat je allerlei details met relatief eenvoudige hulpmiddelen keurig strak weet te maken.
Ik doe niet anders dan andere scratchers denk ik, behálve dan,dat ik het nogal 'ns wat meer uitgebreid laat zien.
Men ziet de details en valt om in verwondering...ohh's en aahhh's vallen u ten deel en je hoort vaak dat men niet begrijpt hoe dat zo gemaakt kan worden.
Ik laat graag zien hoe je het doet, het is geen geheim recept, ik verleid u tot het eten van de boom der kennis en ontneem u daarbij het wonderlijke 🤣 opdat u
uw eigen boompje kunt opzetten.

Wanneer je gaat scratchen probeer je het orgineel te visualiseren als een samenstel van primitieve vormen.
Bekijk een onderdeel en probeer het op te splisen in cylinders, kubussen, bakstenen, platen, bollen, konussen, pyramides.
Die primitieven kun je (voor de basisvorm) maken met : putty, plastic, lood, klei, papier, karton, resin, messing.
Wat vaak lastig is (of soms regelrecht problematisch), is het onderdeel vast- houden of zetten voor een bewerking.
Ik ben rustig een tijd zoet met het zoeken naar oplossingen daarvoor. da's iets voor de afdeling "Grips". Van kauwgom tot bankschroef...zolang het onderdeel maar heel blijft.
Ik vind je een kei in vormgeven, waarbij je ook voor de juiste materialen kiest. Als ik zelf iets probeer te scratchen, dan kom ik vaak niet verder dan wat evergreen.
Door te bouwen en dingen uit te proberen (ook in dagelijks leven) doe je materiaalkennis op.
Heel prettig wanneer je iets wilt maken, én je hebt daarbij al bedacht hóe je het wil bewerken, of wat het onderdeel moet doen.
Soms kies ik plastic vanwege de makkelijke bewerking, of juist messing vanwege soldeerbaarheid, maar misschien moet ik een heel lastige bewerking doen waarbij een goeie grip vereist is en kan ik het beter uit putty vijlen dat ik op een stokje heb geprikt ? Verzin het maar, en dat op zich kan ook leuk zijn...en ook ik maak zat vauten...
En om zulke delen strak te maken vind ik al niet eenvoudig. Of ik zit al door de nagel heen in mijn vlees te vijlen, omdat ik het onderdeel zelf goed probeer vast te houden.
Ik vind 't net zo lastig als jij, maar waar een wil is, is een chirurgische benadering óók een poging waard....of inderdaad met wat eenvoudige hulpstukjes iets bedenken.
Het ligt niet aan het gereedschap, maar wat je ermee doet (niet in m'n nagels zagen in ieder geval, want die hou ik graag lang 😉 ).

Veel plezier met de Comet !

Plezant grensverleggend groetje 😉
Peter

24 foto's: details en schilderwerk 14 april 2012

Goeiemoggel schaalkameraden (van wát voor schaal ook..) 😀

even geen geklets, maar 1e deel van update in de vorm van de Morris als fotomodel.
Kleur op de foto's komt nu beter in de buurt van de realiteit.
Volgende deel betreft vorderingen aan de bak.

Enjoy 😉

Dsc05255s.jpg

Dsc05256s.jpg

Dsc05252s.jpg

Dsc05249s.jpg

Dsc05249sa.jpg

Dsc05273s.jpg

Dsc05260s.jpg

Dsc05242s.jpg

Dsc05244s.jpg

Dsc05272s.jpg

Dsc05257s.jpg

Dsc05269s.jpg

Dsc05258s.jpg

Dsc05267s.jpg

Dsc05287s.jpg

Dsc05289s.jpg

Dsc05286s.jpg

Dsc05262s.jpg

Dsc05265s.jpg

Dsc05264s.jpg

Dsc05282s.jpg

Dsc05280s.jpg

Dsc05276s.jpg

Nou vooruit... nog 1tje dan :

Dsc05238s.jpg

13 kiekjes van de vorderingen aan de bak zitten reeds in de foto-emmer, dus binnenkort in dit theater meer over de Morris...

pip pip cheerio 😉
Peter

Re: Morris CD/SW Pin Up fotoshoot 14 april 2012

Zo, dat is een strak modelletje, die past wel op de cat walk 🙂 Ik heb niet veel toe te voegen, behalve dat je goed bezig bent om een model af te ronden en het ziet er netjes uit, veel details en dat maakt het tot een interessant geheel. Ben je al verder met de bak?

Ook een vrolijke groet op schaal 🤣

Update bak : 14 april 2012

Ben je al verder met de bak?
vroeg Johanna......

Mijn antwoord is bevestigend en het bewijs staat hieronder 😉

Hieronder zie je een manier om een aantal deeltjes netjes in lijn te monteren. In het geval van mijn Morris niet echt van belang omdat ik
het frame voor de huif weglaat.
Dsc05228s.jpg

Hier zit de zijplaat op z'n plek.
Dsc05236s.jpg

Na verlijmen van de zijplaat realiseerde ik me dat ik deze nog wat had willen verouderen (net zoals de kastdeurtjes).
Dat is alsnog gelukt (gedaan ná deze foto).
Dsc05254s.jpg

Het tussenschot is apart voorzien van details. Vanwege schildergemak wordt het ná het inkleuren definitief geplaatst.
De houweelstelen zijn gescratched omdat ik meende dat ik ze kwijt was geraakt (wat niet zo was... 😳 ).

De canvas "deurtjes" zijn gemaakt van normaal papier. Rechts is opgerold en links laat ik 'm los hangen alsof-ie net is losgemaakt.
Opgerolde kant : Eerst 3 plastic stripjes erop geplakt waarmee het deurtje tegen het plaatwerk komt te zitten (de ruimte tussen die stripjes is voor de riempjes).
Hier zie je de linkerflap, maar 't gaat om die stripjes...
Dsc05292s.jpg

Riempjes gemaakt van de bijgeleverde PE-gespjes (die men orgineel op het resin onderdeel zou moeten plakken).
PE stripjes (uit PE-fretje geknipt) aan de gespjes gesoldeerd.
Dsc05291s.jpg

Dan het papier strak opgerold. Toen de riempjes erom en de lus iets dichtgetrokken (klinkt simpel, maar is chirurgisch geneuzel met pincetten 😉 ).
Toen het papier vochtig gemaakt en de riempjes verder strakgetrokken. Met pincet het papier nog iets gemodelleerd en toen laten drogen, en daarna tegen het schot gelijmd.
Dsc05290s.jpg

De staande karabijn miste de loop : vervangen met stukje resin-afval. Riempjes om de karabijnen vast te zetten moet ik nog maken (zaten er niet bij).

De wigjes aan kettingkjes laat ik los. De crew zal de rijbalken gaan gebruiken dus de wiggen zijn vast losgetrokken.
Dit maakt het mij makkelijker in verband met plannen van plak en schilderwerk.

De bestuurdersstoel is half weggefreest en wordt met putty weer opgevuld voor een goede zit van de chauffeur.
Dsc05234s.jpg

Dsc05235s.jpg

Dsc05237s.jpg

Het schildje met de brugclassificatie : het zit teveel naar beneden gericht.
Ik had het voor de juiste positionering beter kunnen plaatsen ná de montage van de spatborden. Ga nog wel bekijken of het te corrigeren valt zonder het spatbord te verwijderen...
De bijgeleverde decal was te groot. Schildje geel geschilderd en een mooie 8 uit het archief erop werkt ook.
Dsc05240s.jpg

Dsc05239s.jpg

De lensjes van de markeringslampjes zijn gedaan met 2-komponentenlijm waar wat pigment doorheen is gemixt.
Dsc05271s.jpg

De decal is niet super geprint, maar op afstand herkenbaar, dus OK. Het decalrandje zit niet mooi om het plaatje, dus ik mot nog 'ns met Microscale Set aan de gang...
Dsc05245s.jpg

De uitlaatbeugel brak af en had geen zin om een nieuwe te maken.... en aangezien m'n eigen praktijkervaring met dit probleem, besloot ik dat het
ook in de jaren '40 wel eens op deze manier werd opgelost 🤣
Dsc05283s.jpg

Dsc05284s.jpg

En dan nog een blik in de keuken van een mierenneuker 8)
Dit zijn twee bakjes met allerlei bruikbaar grut (nano scrapyard 😉 )
Dsc05230s.jpg

Hier liggen ook nog Gentle Giant onderdelen tussen (te wachten........)
Dsc05231s.jpg

Dit was 'm voor nu.
Tot de volgende keer...

Bouwlustig groetje 😀
Peter

Re: Morris CD/SW LightBreakdown update Vol.2 14 april 2012

ha Peter,
ziet er weer best uit,bij britse voertuigen was de klok (differentieelbehuizing) van de achterste as wit geschilderd om in konvooi met black-out verlichting nog enigzins je voorganger te kunnen volgen,ander verf detailtje is een gasspot op een voor de bestuurder zichtbare plek op de motorkap,de verf hiervan diende te verkleuren als de overburen een gasaanval hadden uitgevoerd,daar is bv dat leuke patatkraamplankje bij een bedford QL voor voor de bestuurdersruit,meeste voertuigen hadden dit wel,zeker zo'n voertuig als dat van jouw wat een vroeg--oorlogs geproduceerd exemplaar is maar in 44 nog steeds is soldiering-on,
groeten,bert

Bedankt Bert 😀 goeie tips ! Dat vlak voor gasdetectie : wat voor kleur is een goeie daarvoor ?

Ha Peter,
voor zover ik weet is deze iets lichter dan scc15,moet eerlijk zeggen dat ik me er nooit echt in verdiept heb ,maar ik zal kijken of ik er ergens iets over heb,en misschien springt iemand anders er even in,
groeten,bert

Durf het bijna niet maar een puntje van kritiek:
Ik denk dat het draad waarmee je je knalpot hebt opgeknoopt wat aan de dikke kant is. ik zou hier wat dunner draad voor opzoeken.
Verder ziet het er allemaal fantastisch uit.

GJ

even gegoogled,

general order No2161 of 1941
a) detectorpaint No1 greenish-yellow
b) detectorpaint no2 Khaki

zoals gebruikelijk mocht variant No2 pas worden gebruikt als de voorrraad No1 op was,dus No2 pas vanaf medio 1942,
te grbruiken kleurnummers,Humbrol matt 158 met een klein beetje wit of Humbrol matt 81(is iets te donker)

het vlak moest een onregelmatige vorm hebben om in te blenden met de camouflage en minimaal 18x18 inch zijn
hoop dat dit voldoende is
groeten,bert

Wim kijkt met rooie oortjes mee.
En hoopt het in de verre toekomst half zo goed te kunnen.
Mooi man !

Toekomstige halve groeten, Wim

U is een Grote Kleinkunstenaar...

groet'n,

Rico
(die toch ook zou proberen iets met dat draadje te doen, je weet dat het er zit, ook met bak er op... 😉 )

Prachtig werk tot nu toe Peter.
Een inspirerend kleurtje heb je gebruikt ... helemaal my cup of tea !

Bedankt Bert voor je gegoegel, ook namens de Morris 😀 .

GeertJan, je hebt gewoon gelijk hoor, kritiek is er niet om binnen te houden !
Ik was (weer...) te snel om het idee uit te voeren, zonder rekening te houden met schaal van het draad 😳 .
Dat ga ik aanpassen, bedankt 😀

WiM :
Wim kijkt met rooie oortjes mee.
En hoopt het in de verre toekomst half zo goed te kunnen.
Waarom niet hè? maar ik begrijp je.
Ik denk er vaak net zó over bij andere bouwers, sculpters, scratchers, figuurschilders, historici, én hun : vaardigheid, voertuigkennis, motivatie, inspiratie, doorzettingsvermogen, fantasie...
Werken aan geeft meer resultaat dan hopen op 😉

Rico zei:
U is een Grote Kleinkunstenaar...
nou nou........... nouuuw vooruítdanmaar, dank U dánk U 😉
(die toch ook zou proberen iets met dat draadje te doen,..
jajaaa wrijf 't er maar in hoor 😈
...je weet dat het er zit, ook met bak er op... 😉 )
juist ! en das de pést voor een "miereneukert" 🙄 ... 😱
("nanofukker" vindt ik eigenlijk méér hebben met de tegenwoordige stand der technologie).
Eerlijk gezegd vind ik dat brugclassificatieschildje dat zo schuin staat véél storender !

Dankje Frank 😀 je zei :
Een inspirerend kleurtje heb je gebruikt ... helemaal my cup of tea !
met een wolkje melk misschien ??

Bedankt voor uw deelneming aan het proces, u moogt er nu 1 opsteken als u heeft.

Class dismissed 😉
Peter

Wow...Peet je gaat als een dolle....nam je daarom de telefoon niet op joh! Hier nog niet bijster veel opgeschoten maar jouw morissie ziet er al superb uit man. Vooral die voorkant details komen goed uit de verf door de verf...Gaaf man en dit gaat met rasse schreden op weg naar een "Fameus" einde...De bak vordert ook gestaag; geweldig!

om de opmerking van frank over de verf in een ander licht te plaatsen,hier enkele van de officiele omschrijvingen voor de door de britten gebruikte verf uit 1942:

scc1 brown
scc1a very dark brown
scc2 cup of coffee and milk
scc3 cup of tea (!!!!!!!!!!!!)
scc4 cup of weak tea
scc5 very light grey
scc6 dark green
etc.

groeten,bert

Morris CD/SW LightBreakdown correcties 15 april 2012

scc1 brown
scc1a very dark brown
scc2 cup of coffee and milk
scc3 cup of tea (!!!!!!!!!!!!)
scc4 cup of weak tea
scc5 very light grey
scc6 dark green
etc.
...... rare jongens, die Britten..... maar ik moet zeggen dat de koffie waar ik nu aan bezig ben inderdaad scc2 vertegenwoordigd (qua kleur dus hè?!) 😱 🙂

Johanna zei :
Je model in een kop koffie met gekookte en opgeschuimde melk hangen .... lijkt me wel wat 🤣
Dat is BLUF 😈

OK goed.... bedankt voor jullie reacties 😀

Nog een klein beetje updaten :

Het brugclassificatieschildje (wat best een lang woord is, maar in het niet valt bij Reichseisenbahnknochenpunkthinundherschieberführer), is wat meer rechtop gezet.
Was niet moeilijk : ik wilde eigenlijk het beugeltje doorknippen, maar toen schoot het onderste punt los.
Dsc05293s.jpg

Heb toen maar het horizontale deel doorgebogen en beugeltje weer vastgezet...
Dsc05294s.jpg

De noodoplossing voor de gebroken uitlaatbeugel is nu meer op schaal.
Het "dikke" koperdraad is vervangen door 0,1mm draad (wat in 't echt dus nog steeds 3,5mm dik draad zou zijn...)
Zo was het :
Dsc05284s.jpg

Dsc05283s.jpg

en zo is het nu :
Dsc05296s.jpg

Dsc05297s.jpg

Verder heb ik bij de uitleg over de papieren "deurtjes" op pagina 7 (Update bak : 14 april 2012) extra foto's geplaatst ter verduidelijking.

Ik ga nog een lekker bakkie SCC2 erbij halen en dan diréct door naar zolder... niet langs "start", dus ik ontvang géén 200.000 gulden........

1 Zondags groetje vanuit een zeer zondags Barneveld 😀
Pedor

Re: Morris CD/SW LightBreakdown kleine update 15 april 2012

Man wat ben je weer goed bezig...dunne draad oogt inderdaad stukken beter...fijntjes mijn waarde...zeer fijntjes...nippend aan mijn thee met een geheven pinkje...
vrolijke groeten!

Terug
Bovenaan