Morris CDSW, eerste verfbeurt 31 maart
Hallo lui
😉
Johanna :
Los slingerende stukken vlees doen het zeker goed 😉
:idea: :idea: bordje op diorama : verboden te swaffelen......
🙂
Interessante kleurstelling, Mike Stammer heeft een duidelijk overzicht, je kunt het wel iets lichter maken zeker als je gaat verweren.
meer over de kleur iets verderop...
Martin :
Man, en ik heb al moeite om balletjes aan een ketting te rijgen 😉
tsja... is ook eigenlijk vrouwenwerk, niet ? Wij mannen góóien er liever mee.....
🤣
Roger :
Prachtig om te zien hoe gepassioneerd je deze Morris aan het überdetailleren bent Peter,petje af !
superdetaileren zit me in 't bloed, kijk maar : ik heb een umlaut gezet op de u van uberdetaileren (ja, déze niet, want ik had er nog maar één 8) )
Marcel :
gezien jouw eigen werk mag je dat gerust vaker doen
😉
Dank dame en heren voor de complimenten !
De Morris is nu in de grondverf gezet en daarover ook reeds de basiskleur, die meteen een hooglicht behandeling heeft meegekregen.
Evengoed de primer etappe maar even laten zien... Kleine kijkoefening in verband met de contrasten binnen één kleur : zie maar 'ns hoeveel tinten grijs je ziet.
Zo zie je goed hoe licht de kleur beïnvloedt.
De basiskleur is gedaan met een Tamiyamix. Ik omshreef al eerder :
Ter kennisgeving : SCC staat voor "Standard Camoflage Colour". SCC 2 staat officieel omschreven als : "Rich Dark Brown with a hint of Khaki".
Mike Starmer heeft receptjes uitgevogeld voor Britse voertuigkleuren en om SCC2 met Tamiya verf te creëren heeft hij dit gevonden :
5 delen XF-68 (Nato Bruin) + 4 delen XF-3 (geel) + 1 deel XF-1 (zwart). Hij doet tevens de suggestie, om voor het schaal-effect eventueel iets Medium Grijs toe te voegen.
Dat lichter maken met MediumGrey heb ik vervangen door 1dl XF-3 + 1dl XF-2 FlattWhite toe te voegen aan de orginele mix.
Na de basislaag is de kleur in de spuitcup
lichter gemaakt met wat wit en geel (geen recept..op gevoel/smaak) en zijn er wat highlights gedaan.
Dan een beetje verse mix in de cup, maar nu wat
donkerder gemaakt met een drup XF-68 en een drup XF-1.
Langs zijkanten en in "donkere hoeken" beetje schaduwkleur gespoten.
Hier is goed te zien dat het gedeelte van de velg die licht vángt, lichter is gespoten, en de schaduwkant met de donkere mix is gedaan (óver de basiskleur heen dus) :
Na een nachtje drogen :
Met penseel de meest heldere highlights gedaan : úitstekende details en daar waar licht recht van boven komt. Het ziet er zo nog duidelijk geschilderd uit, maar
de contrasten zullen door verdere verwering afnemen.
Als highlight kleur heb ik gebruikt : Vallejo824(128) German Camo Orange Ocre. Puur steekt dit op de basiskleur af als helder "vuil geel".
Om meer bij de basiskleur te komen deed ik er German Cam Black Brown 822 (150) bij.
Het kleurtje heb ik naar wens (weinig-dekkend of dekkend) meer of minder verdund met water gebruikt.
Het vlekkerige "effect" op de bovenkant motorkap is een beetje bedoeld als kleurvariatie. Bovenkant wordt een vaal-zwarte kleur die ik iets met de haarlaktechniek ga chippen.
De onderkant heb ik gedaan met een mix naar smaak. De basiskleur een stuk donkerder gemaakt met XF-68 en XF-1.
Het resultaat is een soort legergroen... uiteindelijk zal het naar een aarde kleur toegaan met de verdere verwering/vervuiling.
Hier ook het oplichten zitten doen met dezelfde kleuren als hierboven. Niet dat dat nodig is, maar wel leuk om te doen, en om te zien wat kleuren met elkaar doen.
Intussen ben ik ook bezig geweest met een donkere pinwash. Moet ik nog plaatjes van schieten.
Verder zal ik wachten met de paintjob tot ook de bak zover is.
Volgende keer dus ook weer constructioneel resin-geneuzel enzo......
En u weet : opmerkingen en vragen altijd welkom !
Feel plesier met bauwuh en ferfuh !
Toereledoki
😉
Peter