Re: Morris CD/SW Light Breakdown luchtfilternieuws 7 maart
Hoi bouwers en geïnteresseerden
😀
Dank u heel veel Martin, voor uw suggesties !
ook de IKEA-suggestie 😂
Toffe PDF zit er achter je link
[edit : site is weg] Heb in de kast ook een mooi knopenboek staan.
Nooit verkeerd om wat van het betere knoopwerk te weten !
Dit is waar ik eigenlijk wat meer van wil weten :
http://blog.promarkoffroad.com/2010/02/11/how-to-use-a-winch-snatch-block/ [edit: dode link]
Bedankt Johanna
😀 , de passing der delen is goed (soms zelfs verbluffend goed), maar hier en daar is de positie van een onderdeel niet goed doordacht.
Echter niets om wakker van te liggen.
En hier dan de vorderingen van de scratchbouw van een "early Morris filter".
Het begon met het bepalen van de maten. Heb eerst de schaal bepaald van de tekening op m'n monitor.
Aan de hand daarvan heb ik de 1:35 maten berekend.
Aan de hand van plaatjes van het Morris filter en een "Vokes" filter voor een auto (dat ik representatief voor het Morris filter achtte, alleen minder hoog), heb ik een schets gemaakt (met plotterpennetje ingetekend). Zo'n tekening geeft me alvast een idee over wat ik moet gaan doen.
Het is géén maat-tekening, meer een soort mentale generale repetitie vooraf aan de klus.
En dan aan de slag. Belangrijk is om in beginsel de maten zo nauwkeurig mogelijk te bepalen, (want afwijkingen stapelen zich op).
Daarná rond ik soms wel af. Dat hangt af van het te maken onderdeel, of omdat nauwkeurigheid niet cruciaal is... óf... omdat het praktisch
onhaalbaar is om bijv. 2,27mm exact af te tekenen 😁.
Ook worden sommige delen pas ná montage op maat of in vorm geschuurd/gevijld.
Na een vouwplan bepaald te hebben, is de ommanteling van het filterelement gemaakt. Niet vergeten dat een vouw van zichzelf óók een
stukje lengte in beslag neemt !
Dan de opstaande rand (van de bodemplaat, soort bakkie) met loodfolie gedaan, evenals de felsrand op de gaas mantel.
Hier is goed het gevolg te zien van zo'n omtrek-misrekening, oeps..... vullen we wel op met een klein stukje loodfolie.
Dan de bodem ertegen, kiertjes dicht vloeien met CA en dan vijlen en schuren totdat bodemplaat en opstaande rand er uitzien als
een naadloos bakkie.
En aangezien ik de motor wil behoeden voor overmatige slijtage, tóch maar een filter element gevouwen 🤓
Het vormen van het papier deed ik IN de houder (gaas) en na elke nieuwe vouw werd deze gefixeerd met CA .
Wanneer hard, filter uitgenomen en helemaal ingesmeerd met CA, zodat ik het met gemak kon schilderen.
Schilderen vanwege de diepe plooien en de uitstekende vouwen. Dan zie je er misschien nog wat van terug ??
Moet ik nog doen dus dat volgt later.
Laat ons doen een test 😉
Tot zover de voortgang der bouwactiviteit. Wordt vervolgd.......
Heb net met Herr Lindeboom zitten bomen over de Morris Light Breakdown en voertuigberging in het algemeen,
en het is wel duidelijk dat de Morris zéker in staat is om een voertuig van 12 ton van z'n plek te lieren.
Het wordt echter niet de Diana, want ik heb besloten er geen woestijn tafereel van te gaan maken.
Mooi groene Morris met het MickeyMouse schema ergens in west europa, ná D-Day '44 en bezig met het bergen van...........................
🙄
Tot slot : Hulde aan de (al dan niet modelbouwende) Tankhobbyisten die ons modelbouwers met hun weelde aan kennis ter zijde staan

Ik waardeer dat zeer
Vrolijk in het wilde weg lierend groetje

Peter