Morris CD/SW LightBreakdown figuur update 18 mei 2012

Re: Morris CD/SW Light Breakdown nieuws 7 maart

Het begint me te dagen Bert :idea: en ik zie mogelijkheden....
Weet nog niet goed hoe alle componenten er uitzien en hoe dat verankeren nou precies gaat,
maar daar gaan we uitkomen. Die grote pennen aan boord van deze Morris zijn dáár zeker voor...

Affijn, ik spreek je binnenkort..... (Bert wil me wel even Morris leren schreef-ie 😆 )

Ben intussen bezig met het luchtfilter. Gaat lukken, binnenkort wat foto's...

Mazzeltoffee 😀
Peter

Laatst bewerkt:

peter van dijk zei:
Het begint me te dagen Bert :idea: en ik zie mogelijkheden....
Weet nog niet goed hoe alle componenten er uitzien en hoe dat verankeren nou precies gaat,
maar daar gaan we uitkomen. Die grote pennen aan boord van deze Morris zijn dáár zeker voor...

Affijn, ik spreek je binnenkort..... (Bert wil me wel even Morris leren schreef-ie 🙂 )

Ben intussen bezig met het luchtfilter. Gaat lukken, binnenkort wat foto's...

Mazzeltoffee 😀
Peter

Je kunt ook nog doen dat hij zichzelf losliert uit de blub...scheelt je een tweede voertuig bouwen en het plankie waarop het morrisje komt te prijken kan een halve meter korter...bij de huidige houtprijzen is dat misschien ook het overwegen waard. (had vandaag een bizar gesprek over de prijs van grafkisten; die zijn in 9 jaar tijd verdubbelt in prijs...en dan heb je het goedkoopste kistje; een gewoon fineerkistje voor 1365 eurootjes ten behoeve van het finale optreden van een paar minuten...ik zeg; "een complete paxkast van de IKEA is goedkoper en dan hebbie er nog een hangertje voor je laatste pyama bij!")

Maar goed van grafkist naar dode man....als grond-verankering ("dode man" heet dat geloof ik) kan je ook een ingegraven reservewiel gebruiken of een balk die je in een sleuf in de grond begraaft...haaks op de trekkracht uiteraard...of blokken of balk achter de wielen om te voorkomen dat ie weggetrokken wordt...kan je wel mooi de suggestie wekken dat dat al een beetje is gebeurd door glij/sleepsporen in de ondergrond te maken...
Vroeger gebruikten we voor het bevestigen van tui-lijnen voor pioniersobjecten ook piket-paaltjes die in de grond geramd werden met een moker... Of als er dingen getakeld moesten worden; een dodeman van drie in de grond begraven balkjes met piketpaaltjes ervoor...heb ik nog ergens een boekje over...verkenners klasse eisen.

vrolijke groet

Hier nog een mooie site over knopen, technieken om onder iets primitievere wijze toch zware dingen te verplaatsen en buitensportachtige zaken...dodeman op pagina 15 en ook gebruik van piketpaaltjes... ook de knopen die je nodig hebt voor een driepoot als je een motorblok uit de auto wilt takelen...ofzo.
Spanknopen zijn ook gaaf zonder spanner of katrol toch een zware overspanning maken zonder dat een touw doorhangt...echt geweldig. En...Britten zijn meesters in het maken van mooie knopen; "Society of the Knot" heet dat geloof ik...allemaal stoere mannen die de gaafste dingen maken met ingewikkelde knopen...(Niet te verwarren met andere spannende knopenleggers die geblindoekt allemaal gezellige knoopjes leggen... 😉)

http://ciosgoes.roczeeland.nl/buitensportsite/documenten/readers/pionier-reader-2.pdf

Leuk om thuis te proberen! Moet je alleen niet doen met het tuinhout van de Gamma want dat is zo naar de galamieze(om maar effe met buurman & Buurman te spreken!

Ha Peter, slapen is aangenaam, dromen ook en realiseren in de vorm van een schaalmodel helemaal, het ziet er weer zeer gedetaileerd uit en met alle kennis hier kun je daar volledig in verliezen 🤣 Past het model verder goed? Ik ben benieuwd hoe je verder gaat ..... eerst dit model afmaken? 😉

Re: Morris CD/SW Light Breakdown luchtfilternieuws 7 maart

Hoi bouwers en geïnteresseerden 😀

Dank u heel veel Martin, voor uw suggesties ! ook de IKEA-suggestie 😂
Toffe PDF zit er achter je link [edit : site is weg] Heb in de kast ook een mooi knopenboek staan.
Nooit verkeerd om wat van het betere knoopwerk te weten !

Dit is waar ik eigenlijk wat meer van wil weten : http://blog.promarkoffroad.com/2010/02/11/how-to-use-a-winch-snatch-block/ [edit: dode link]

Bedankt Johanna 😀 , de passing der delen is goed (soms zelfs verbluffend goed), maar hier en daar is de positie van een onderdeel niet goed doordacht.
Echter niets om wakker van te liggen.

En hier dan de vorderingen van de scratchbouw van een "early Morris filter".

Het begon met het bepalen van de maten. Heb eerst de schaal bepaald van de tekening op m'n monitor.
Aan de hand daarvan heb ik de 1:35 maten berekend.

Aan de hand van plaatjes van het Morris filter en een "Vokes" filter voor een auto (dat ik representatief voor het Morris filter achtte, alleen minder hoog), heb ik een schets gemaakt (met plotterpennetje ingetekend). Zo'n tekening geeft me alvast een idee over wat ik moet gaan doen.
Het is géén maat-tekening, meer een soort mentale generale repetitie vooraf aan de klus.

En dan aan de slag. Belangrijk is om in beginsel de maten zo nauwkeurig mogelijk te bepalen, (want afwijkingen stapelen zich op).
Daarná rond ik soms wel af. Dat hangt af van het te maken onderdeel, of omdat nauwkeurigheid niet cruciaal is... óf... omdat het praktisch
onhaalbaar is om bijv. 2,27mm exact af te tekenen 😁.
Ook worden sommige delen pas ná montage op maat of in vorm geschuurd/gevijld.

Na een vouwplan bepaald te hebben, is de ommanteling van het filterelement gemaakt. Niet vergeten dat een vouw van zichzelf óók een
stukje lengte in beslag neemt !

Dan de opstaande rand (van de bodemplaat, soort bakkie) met loodfolie gedaan, evenals de felsrand op de gaas mantel.
Hier is goed het gevolg te zien van zo'n omtrek-misrekening, oeps..... vullen we wel op met een klein stukje loodfolie.

Dan de bodem ertegen, kiertjes dicht vloeien met CA en dan vijlen en schuren totdat bodemplaat en opstaande rand er uitzien als
een naadloos bakkie.

En aangezien ik de motor wil behoeden voor overmatige slijtage, tóch maar een filter element gevouwen 🤓
Het vormen van het papier deed ik IN de houder (gaas) en na elke nieuwe vouw werd deze gefixeerd met CA .
Wanneer hard, filter uitgenomen en helemaal ingesmeerd met CA, zodat ik het met gemak kon schilderen.
Schilderen vanwege de diepe plooien en de uitstekende vouwen. Dan zie je er misschien nog wat van terug ??
Moet ik nog doen dus dat volgt later.

Laat ons doen een test 😉

Tot zover de voortgang der bouwactiviteit. Wordt vervolgd.......

Heb net met Herr Lindeboom zitten bomen over de Morris Light Breakdown en voertuigberging in het algemeen,
en het is wel duidelijk dat de Morris zéker in staat is om een voertuig van 12 ton van z'n plek te lieren.
Het wordt echter niet de Diana, want ik heb besloten er geen woestijn tafereel van te gaan maken.
Mooi groene Morris met het MickeyMouse schema ergens in west europa, ná D-Day '44 en bezig met het bergen van........................... 🙄

Tot slot : Hulde aan de (al dan niet modelbouwende) Tankhobbyisten die ons modelbouwers met hun weelde aan kennis ter zijde staan
Ik waardeer dat zeer

Vrolijk in het wilde weg lierend groetje
Peter

Laatst bewerkt:

Thanx Bas 😀

Djeez wat cool weer!
Die filter is echt zeer fijn.
En het ziet er zelfs naar uit dat dit geen jaren plan wordt maar eerder een maanden plan. 8)

Massel,
Marcel.

Nou Jan, dubbel zoveel dank dan hè 😀 😀 nu Bas weer......
Marcel, bedankt man! enne :
het ziet er zelfs naar uit dat dit geen jaren plan wordt maar eerder een maanden plan. 8)
eerlijk gezegd.......zeg ik maar beter nix 😉 🙂

deg ro eten 😉
Peter

ferry naaiz! Naast super fraai detail werk, lukt het je ook nog eens om alles goed op de gevoelige plaat te leggen.
Mooi groene Morris met het MickeyMouse schema ergens in west europa, ná D-Day bezig met het bergen van...........................

Het symbool van de TWENOT.....een MK1 tank uit de grond....een overblijfsel uit WO1.

Dankjewel Alex !! 👍
Alex van de Wetering zei:
Mooi groene Morris met het MickeyMouse schema ergens in west europa, ná D-Day bezig met het bergen van...........................

Het symbool van de TWENOT.....een MK1 tank uit de grond....een overblijfsel uit WO1.
Zó jij durft 😱 retegaaf idee man 😛
Of dit (28Ton's) idee het in de praktijk gaat halen ?....... moet je hier eens kijken wat voor getouwtrek er nodig zal zijn (alléén al voor een Scammell...)
http://www.raeme.info/toc.php?cat=rec&item=1&page=p12#article [edit : website pleite]

28Ton, vers uit de klei getrokken vrolijke groeten 😆

Laatst bewerkt:

Heel gaaf linkje; maar heb je gezien hoe "link" die brit erbij staat wanneer er een kabelbreuk optreedt!!! Die vent wordt dwars doormidden gesneden door zo'n staalkabel.
Heb een keer door een 2ton's kabelspanner de voortanden van mijn maatje, die hem aan het opspannen was, uit de modder mogen vissen...Hij zei net; nog een slagje...en dat was slechts 2 ton! En een keer een binnenvaartschipper behandeld wiens been door een staalkabel was afgeslagen na een kabelbreuk...heilig ontzag gekregen voor staalkabels! (Staalkabels maken ook smerige wonden door die vette olie en onderhoudsproducten) Ouderwetse touwen lijken veel veiliger als het mis gaat, maar is weer minder bet(r)ouwbaar...kwaliteit van vezels niet constant...wordt zwaar door water, droogt uit, rot weg...

Als die Mk I in de grond zit scheelt het wel weer de helft aan detailering!

gespannen groetje...

ha peter,
dat is een gave site! En gelukkig zag ik dat er weinig werd tegengesproken van waar we het over gehad hadden,pagina 6 is een hele interessante.overigens is 28 ton weggezakt in de blubber wel wat zwaarder dan 28 ton,
groeten,bert

28 ton toch nog?....hmmm.....een deel van een MK1 dan? Beetje zoals degene die ze enkele jaren terug uit de grond hebben gehaald?

ATCTrip007.jpg

Alex

Ha die Alex, ik was net bezig uit te wijden over de impissebolity van een Mark I, kom jij met een halve 😆 ..... wel een fraaie foto!
En de berging van zo'n gevaarte blijft een spectaculaire actie uiteraard en ik héb toevallig nog zo'n Scammeltje in het assortiment.....

Ja mensenlieden, we mogen onderhand wel spreken van Kunst als we het hebben over AFV-Recovery...
Op die RAEME site wordt over het goed gebruik van een lier zelfs gesproken als zijnde een wetenschap.

Inderdaad, zoals Martin al aanstipt, kan werken met lieren zeer gevaarlijk zijn.
Men moet uiterst zorgvuldig met vele factoren omgaan. Een whiplash van een geknapte lierkabel (of snatchblock) kan dodelijk zijn.

Bert, na ons gesprek was die site niet moeilijk om te volgen. Ik vind het donders interessant zelfs, en zit het web uit te kauwen over allerlei
recovery zaken... zit nu met die Military Modelling voor me neus...
en op pagina 6 (RAEME) zie je wat een Scammell voor z'n tandwielen krijgt met 25T in diepe blubber (eerste pull vanuit het gat omhoog : 42ton lierbelasting).

Heb 'ns gerekend (voor zo'n Mark I) met de formules op pagina 3 en dan kom je al op een (theoretische) lierbelasting van ±35Ton, dus een Morris Breakdown zal zelf break down schat ik...

Enfin, ik gaat nog wat neuzen, en .................... OJA, ik was bezig met een model, da's wáár ook 🤣
Binnenkort meer daarover...... ook over het model ja 😈

Toedels met noedels 😀
Peter

Laatst bewerkt:

Durf het bijna niet te vragen Peter maar wat word je volgende ARV 🤣
IK heb nog een DVD over dit onderwerp en daar staat ook een leuke pull op, zal eens kijken of ik er een screenshot van kan maken.

Nou Ronald, door al dat gegraaf in de "Edele kunst der Voertuigberging" heb ik intussen
veel trek gekregen om de Cromwell ARV Mk II te bouwen.... of de Scammell Pioneer....
Heb zelfs alweer "spijt" dat ik de M-32 van Italeri een tijdje geleden heb weggedaan....

Van duitse kant heb ik ook nog wat zeer fraaie machines,
maar heb tegenwoordig een soort "limey"-achtig smaakje op de tong 😛

Ik kan ze ook allemáál bouwen en uiteindelijk een Recovery Kermis samenstellen 😱

Ben zeer benieuwd naar een screenshot (nog méér naar die dvd 🤣 )

Zonnige groet 😀
Peter

Dan heb je nog wat te knutselen als je die 'bergings-kermis" wilt verwezenlijken.... 😉
Soort WWII trekkertrek classic!
Jazeker, want ik moet er dan ook nog zo'n draaimolen bij scratchen
waar ze allemaal ínpassen. Een "Recover-Go-Round" zegmaar.

Die trekkertrack variatie staat reeds genoteerd : FAMO versus Scammell (dio titel "PULL!!")

"Track or Treat" valt vast ook wel iets bij te verzinnen...(we hebben strax gesprekstof genoeg....)

Dan wordt het vast heel gezellig en hebben we binnenkort de eerste trekkertrek Twenot wedstrijd 🤣 Vergeet je dit project niet Peter 😉

J.Prummel zei:
Dan wordt het vast heel gezellig

Haha...Peet has just left the Building...was idd gezellig! Gelukkig om 08:00 uur pas weer op de werkvloer...aarg!
Maar we hebben weer aardige ideeen uitgewisseld...altijd leerzaam om een beetje te sparren over dio-ideeen!

Heb maar even gewacht om voor vannacht toch 't laatste woord te kunnen hebben 😉
was idd gezellig! ....Maar we hebben weer aardige ideeen uitgewisseld...altijd leerzaam om een beetje te sparren over dio-ideeen!
Dat kan ik bij deze met plezier onderstrepen 😀 Er is zelfs een dio-idee geopperd waarbij het te bergen object voor altijd een raadsel zal blijven 8)

enne...
Peet has just left the Building
mét een doosje Britten van Bronco onder de arm.... bedankt Martin 😛

Johanna, dit projectje droom ik zelfs van 🙄 er is heel wat gerecovered hier, maar vanaf morgen (lees vandaag) ga ik weer keihard bouwen.

En ik wil nog even zeggen dat ik 't enorm waardeer dat jullie je ermee bemoeien 😀

Good night Lady's and Gentlemen 😉
Peter

peter van dijk zei:
Peet has just left the Building
mét een doosje Britten van Bronco onder de arm.... bedankt Martin 😛

Nu is in elk geval veilig gesteld dat het niet alsnog een beute-gevalletje wordt...offuh toch een recaptured beute Morrisje met pea-pattern ??? Tja... 🙄

Hé maareh...als het licht het dan niet doet Peter, waarom maak je dat dan niet effe!
Martin (die ook lijdt aan een light breakdown...)

peter van dijk zei:
Johanna, dit projectje droom ik zelfs van 🙄 er is heel wat gerecovered hier, maar vanaf morgen (lees vandaag) ga ik weer keihard bouwen.
En ik wil nog even zeggen dat ik 't enorm waardeer dat jullie je ermee bemoeien 😀
Good night Lady's and Gentlemen 😉
Peter

Goeimorgen, lekker gedroomd over dio's .... ik zal je goede voorbeeld volgen, kijken wat de bouwtafel biedt aan vertier 🤣 Bouw ze!

Vriendelijke bouwgroet!

Martin :
Hé maareh...als het licht het dan niet doet Peter, waarom maak je dat dan niet effe!
heb nog een potje "glow in the dark" verf staan..... komt goed :idea:
Waarom niet ergens in Engeland plaatsen en maak er een recovery-oefening van? Zo eentje volgens het boekje.
leuk idee GeertJan ! staat genoteerd.

Ik ga nu aan de arbeid want Arbeit macht Morris 😉

Later 😀

Thankz Elco 😀
en oja, Johanna
Goeimorgen, lekker gedroomd over dio's .... ik zal je goede voorbeeld volgen, kijken wat de bouwtafel biedt aan vertier
thát's the spirit 😛

ga nu plaatjes maken van 't werk van vannacht, I'll be back...

Mazzel 😀
Peter

Update 18 maart 2012

Hallo (Beute) Leute 😉

Gisternacht nog wat uurtjes bezig geweest met een paar puntjes op i-tjes te zetten.

Luchtfilter is een stuk verder. Moet alleen nog voetjes onder en de flexibele aanzuigslang.
Filterelement is donker geverfd met witte vouwranden, en is nét te zien.... ach, het zit er.... het is OK zo...ga er geen binnenverlichting in bouwen, nee, dring niet aan...

Klein schijfje van MIG op het (witte) "borgplaatje". Met blanke acryl lak geplakt (niet netjes in het midden zie ik...ach....😌)

Met MagicSculp de stuurknop gemaakt. De klem van de stuurknop knijp ik nog dicht ( correcties aan deeltjes die met CA zijn verbonden, doe ik alleen wanneer de CA echt goed uitgehard is, meestal laat ik het een uur met rust vóóraf een bewerking).
Op het ronde paneeltje met de drie schakelaars is het onderste stiftje afgestoken en vervangen door een historisch correcte schakelaar (vleugelmoer eenzijdig decouperen >> gaatje boren >> insteken).

En natuuuuuuuurrrrlijk nog even van de andere kant kijken..
Dat ik putty en stofjes niet goed bij elkaar vandaan houd, zie je aan de stuurknop....... hmm... als ik nu eens een bolletje putty neem en ik prak en kneed dat toefje putty door strooigras ? of met steengruis ? geeft misschien leuke graspollen of puinzooihoopje ? es 'n keer proberen...

De borging voor de motorzwengel. Zodat het ding tijdens het rijden nergens achter blijft hangen.
Vooraf aan de borging : motorzwengel losgewrikt (op zulke momenten komt de nietzo superieure hechtkracht van secondenlijm wel goed uit ...).
Zwengel ook nog ingezaagd en ingekrast en voorzien van schijfje dat de as naar de motor suggereert. En nog een smeernippel op 't zwengelas-huis, en toen de zwengel weer vastgelijmd in dwarsstand.

De borgklem begon als twee stukjes Evergreen en kostte toch wel een paar uur passen...vijlen...passen...schuren...passen eer het klopte 😅

De 'vork' begon als plastic strip met apart stukje als scharnierpunt eraan >> Nadat dit hard was de vork op maat van de zwengel gevijld >>
Montageblok is gemaakt met klein stukje L-profiel >> Aangepast aan de vork >> Beiden aan elkaar gelijmd >> Op de stang gelijmd >>
Dan van loodstrip een klembeugel met een heel klein staafje als bout tussen de uiteinden >> Boutkopje ertegen...klaar.

Mooi (gegoten) radiatorgaas van PlusModel, niet !? 😱

Door middel van inkrassen en voorzichtig wroeten met klein schroevedraaiertje is de rand van de motorkap wat verouderd.

En een deukje in de radiatorkap mag uiteraard ook niet ontbreken

Reuzebenieuwd of je het lampje (boorgat) gaat terugzien wanneer er verf op de lamp zit.....
Denk dat ik ze vóóraf met "Ultimate Mirror" van Sylmasta schilder 🙄 Met dat spul kun je echte spiegeltjes maken... zal ik volgende keer laten zien.

De eerste primerlaag kan ik al ruiken.... en in de verte al een soort groenig luchtje...... dan de spatborden erop zodra ik de voorwielen heb geschilderd...en..enne...........

Ende zoo ploetert den moodelbouwer voort.... vérder dan hij zelve voor den bebrilde oogen mooglijk houdt, zoodat uitijndeleic zijne schier onmeetelijke voorraad mooge slinken....

Mooge Ulieden rijkelijk oovergothen worden met den vroolijkheid der bouwnijverheid ✌️😁🤟
Peter

Laatst bewerkt:
Re: Morris CD/SW Light Breakdown nieuws 18 maart

Geweldig!!! Jouw nachtelijke nijverheid is weer buitenproportioneel. Snap nu dat je zei dat die slingerklem echt werkzaam zou kunnen zijn...hij lijkt in elk geval zo uit zijn klem getrokken te kunnen worden en aangeslingert...
Rowan vraagt hoe lang je daar wel niet bezig bent geweest... 😉
Heb nu toch het gevoel dat er ook een cromwell met beschadigde spatborden achter gehangen kan worden...

Mazzels

Bedankt Martin 😀
Rowan vraagt hoe lang je daar wel niet bezig bent geweest... 😉
net zo lang als een Krokodil 🙂 😉
Heb nu toch het gevoel dat er ook een cromwell met beschadigde spatborden achter gehangen kan worden...
óf een spatbord met een beschadigde Cromwell 🤣
Cheers mate 😉

🙂
Mijn poortje is al een beetje aan het vormvatten maar heb nu teweinig hout...op zondag!!!!!
Ben ook mijn figuurzaag kwijt dus gaat lekker hier... 😢

Cromwell weegt ook ruim voldoende voor een uitgebreide pull met diverse ingeschoren blokken...jippie!

Mijn poortje is al een beetje aan het vormvatten maar heb nu teweinig hout...op zondag!!!!!
onmogelijk !... je woont op de Veluwe...
Ben ook mijn figuurzaag kwijt dus gaat lekker hier... 😢
Omhakken gaat ook.... tenzij je je bijl ook kwijt bent 🙂

Dio idee : ik haak de lierkabel vast aan de rand van het dio en zo trekt de Morris de grondplaat ómkrullend naar zich toe... 😱

Ik mot weer an de gang..... zit maar koffie te leuten en het forum te stalken ...... nou vooruit...
nog 1 bakkie dan (mét een scheutje motorolie en een beschuitje lagervet erbij, mmmm...)

Toodlepip..pip

Laatst bewerkt:

Deze morris is geweldig ,je gaat ook wel helemaal uit je dak hè met alle PE en scratch deeltjes.
Ik geniet in relaieve stilte,want ik hou helemaal niet van resin en PE maar toch ware art.

cheers, Tom

Heej Tom, bedankt 😀
je gaat ook wel helemaal uit je dak hè met alle PE en scratch deeltjes.
jazeker, maar PE is vérre van heilig voor me hoor... is lang niet altijd mooier, of het is te plat, of te dun. Afmetingen kloppen ook niet altijd. Lang leve Evergreen en Plastruct 😉 kun je het met geduld lekker naar eigen inzicht helemaal op maat maken.

Zullen we samen een dio maken ? Mijn Morrisje sleept jouw Vosper door een kanaal....... geintje, maar vind 't wél een leuk idee 🙂

Bouw ze Tommy 😉
Peter

Mooi werk Peter.

De beloofde plaatjes van pull tussen twee Churchils ratio 3-1 voor 60 ton

Helaas had ik net niet op tijd het juiste moment te pakken dat het slachtoffer bijna 90 graden rechtstandig hing 😕

Naamloos-3kopie.jpg

Naamloos-2kopie.jpg

Ha Peet,

De nacht brengt de ideeën tot de top en de uitwerking is zeer interessant om te zien, zoveel detail en netjes afgewerkt. In het echt lopen ze ook niet de hele dag met een stofdoekje de wagen schoon te maken, wat dat betreft is vuil, stof en haren een onderdeel van een soort echtheid, al zijn katteharen wel de grens 🤣
Je zou je model naar Plusmodel kunnen sturen, kunnen ze eindelijk een complete kit uitbrengen 😉

Grt Johanna

Morris Nieuws 20 maart

Allemachtig Ronald, dat is pas bergen 😱 Spectakel van de eerste orde 😉 .
Bedankt voor de plaatjes, weet niet of ik plaats heb in huis voor zo'n diorama.....

Johanna, ik heb details aangebracht, van dezelfde foto's die PlusModel destijds ontvangen heeft van iemand
uit onze gelederen....... Ze zullen hun redenen wel hebben om het model uit te brengen zoals het nu is ?

En dan weer wat verder met de Morris :

Het filter is af :
Het hoekje rechtsonder lijkt mislukt, maar is egaal en rond gemaakt dmv dichtstrijken met CA en (na uitharding) met waterproof schuurpapier egaal schuren.

Het past 😱 Dat was mazzel, omdat ik vergeten was rekening te houden met de ruimte op de vloer 😳 . Ik had de pootjes gewoon naar smaak geplaatst....
En nóg een keer mazzel dat de aanzuigslang tússen de pootjes paste...... óók niet aan gedacht in m'n bouwrazernij... effe snel is zóóóó link

Spatborden ook gereed voor de primer. Ze komen er pas later op omdat ze anders net even teveel in de weg zitten bij het schilderwerk.

Met emboss-pen en pincet de (loodfolie) spatlappen gemodelleerd (vóór de montage). De aluminium stripjes zijn vulstripjes ter
oplossing van een pas-probleempje.

De klinknagel (en ook die op de volgende foto) is een echte klinknagel. Heb ik gemaakt naar aanleiding van een tip van Martin Hiskemuller over
hoe hij paddestoeltjes had gemaakt voor een (schitterend) vignette : Neem een dun stukje warmgetrokken plastic sprue. Zet een klein vlammetje voor je neer.
Beweeg heel voorzichtig een uiteinde van de sprue náár het vlammetje totdat het begint op te bollen.
Afknippen en dan de volgende. Misschien werkt het ook wel met een soldeerbout ?

Koplampjes ingekwast met "Ultimate Mirror" van Sylmasta. Je ziet zelfs zó al het spiegel effect.

Spiegeltje spiegeltje aan de wand...... wie is de mooiste Morris in het land ??

Toen nog een stukje meegegoten lierdraad weghalen (idee van PlusModel, mocht je de lierdraad naar de voorkant willen leiden....)
Heb dit deel (beugel met schijf en rollen) toch maar losgezaagd om makkelijker te werken.
En ik bedacht dat het dan wel leuk zou zijn om een paar echte geleiderollen te plaatsen met mooie boutjes.
Bij de eerste aanzet om een as-gat te boren brak een armpje af 😈 .
In verband met de orginele uitlijning van 4 asgaten wilde ik liever het orginele armpje weer terugplakken, maar dat zou een zeer kwetsbare reparatie opleveren.
Kwam toen op 't idee om het met een soort spalkje weer op z'n plek te zetten. En dat is gelukt haleluja kameraden 😛

De paarse vorm stelt de spalk voor. Een stukje loodfolie met een gaatje voor de bout.

Het witte vulplaatje zit er zodat de boel (nu wel) level tegen het chassis komt te zitten.

Dit wassem weer voor nu. Vanavond gaat de eerste primerronde aanvangen en ik kan alvast wat gaan rommelen met de laadbak.

Baaibaai zwaaizwaai (bewegend handje met grijns op gezicht...... waarom hebben we hier geen emoticons voor... ons TwenotForum-assortiment is ernstig outdated ) [edit : nu flink updated zie ? :🐰🍷🎨💣☣️⚧🇧🇦👀🌸💥🎲🎀☮️]

Peter

Laatst bewerkt:
Re: Morris CD/SW Light Breakdown nieuws 20 maart

die breuk is mooi gedaan ,superrealistisch !!!!Hoe doe je dat toch,peter?

groeten,bert

(emoticon-over-de -grond-rollend-mannetje-die -zijn-buik-vasthoud)

die breuk is mooi gedaan ,superrealistisch !!!!Hoe doe je dat toch,peter?
groeten,bert
(emoticon-over-de -grond-rollend-mannetje-die -zijn-buik-vasthoud)
sja Bert.... je bouwt een Light Breakdown of níet......
(emoticon die mannetje laat zien die zich hikkend van de lach verslikt in een glas motorolie en daardoor onder z'n werktafel glijdt...)

weet niet of 't primeren vanavond nog gaat lukken..... ik ben zo lui als een kat in de zon ná een verse goudvis en een schoteltje volle melk 8)
Misschien wordt ik vannacht nog wakker :idea:

Cheerio 😉

Al wakker? Ik zou er wakker van worden als mijn kat een verse goudvis zou eten .... die draait zich daar voor om en slaap lekker verder 🤣 🤣

Het ziet er weer al vanouds uit, veel details en de manier waarop je het maakt, petje af .....

Ik zou er wakker van worden als mijn kat een verse goudvis zou eten
nou Johanna, sinds onze Morris (zo heet één van de katten 😉 ) thuiskwam met een braadworst kijk ik nergens meer van op 🙂 .
Je gaat nog steeds te snel.... 🤣
Wederom een zeer fraaie update!
Bedankt Alex en je hebt enigzins gelijk over dat "te snel"...... in m'n enthousiasme heb ik dus dat early filter gemaakt,
en de kleurkeuze is gevallen op de MickeyMouse sceme op een SCC2 ondergrond. Maar dat betekent dat (voor oorlogsbegrippen) de Morris al een oud beestje is...
Kán wel (dankje Bert 😉 ), maar zit me tóch een tikkie dwars.... er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de reguliere gang van zaken 🙄 :idea:

Ter kennisgeving : SCC staat voor "Standard Camoflage Colour". SCC 2 staat officieel omschreven als : "Rich Dark Brown with a hint of Khaki".
Mike Starmer heeft receptjes uitgevogeld voor Britse voertuigkleuren en om SCC2 met Tamiya verf te creëren heeft hij dit gevonden :
5 delen XF-68 (Nato Bruin) + 4 delen XF-3 (geel) + 1 deel XF-1 (zwart). Hij doet tevens de suggestie, om voor het schaal-effect eventueel iets Medium Grijs toe te voegen.

Tot gauw 😉
Peter

Hoi Peet,

Los slingerende stukken vlees doen het zeker goed 😉

Interessante kleurstelling, Mike Stammer heeft een duidelijk overzicht, je kunt het wel iets lichter maken zeker als je gaat verweren.

Een zonnige bouwgroet!

Man, en ik heb al moeite om balletjes aan een ketting te rijgen 😉

Echt pracht detail werk Peter, duidelijke fotos ook

Ik blijf dit verwonderend volgen

Terug
Bovenaan