Merkava Mk.3 Baz Meng 1/35

Hier de eindfoto's van mijn Merkava 3 Baz. De mineroller die bij de kit zat heb ik niet gebruikt, die bewaar ik voor een project waarvan ik vermoed dat die nog in de toekomst uit gaat komen.

Wat het model zelf betreft, de lichte vlekken vallen in het echt niet zo op maar dat komt voornamelijk door de flitser.

LET OP: foto alert

Dit was de Kit

ts-005_meng_zpsb23ce4a0.jpg

Dit zijn de eindfotos

En nog even wat vergelijkings foto's. Altijd leuk 😛

Met de Hobby Boss Merkava 3D, let ook op het verschil in hoogte. Een van de twee zit dus niet goed met de kit...

Met de Magach (M60)

Tiran (T-55)

Met een Abrams

Mooie bak Heico ! kep weliswaar geen sjoege van modern spul, maar ik vind
'm er zeer goed uitzien
super_zps0681fd38.gif

Was schilderen en verweren nog extra lastig vanwege dat ruwe oppervlak ?

Thanks Peter,

Ach, een Sherman of een Tiger heb je nou wel vaker gezien toch? 😛
Niet nodig dat er nog iemand met nog meer van dat spul komt (al heb ik er van beide wel iets in m'n stash) dus dacht ik doe eens iets anders hehe 😉

Dat was inderdaad lastig en dat heeft er ook voor gezorgd dat hij zo lang op de plank heeft gestaan omdat ik er gewoon niet tevreden over werd. Het was dus even stoeien, maar deze anti sliplaag maakt het imo wel af.

Anti sliplaag zat er niet standaard op dan? Netjes gedaan dan hoor.
Bouw ziet er sowieso goed uit, evenals het schilderwerk. Stof is mooi weergegeven.

Enige mogelijk puntje van kritiek is de monotome kleur. Hier had je misschien wat meer variatie in kunnen brengen. Hogere delen iets oplichten (deksels, boutjes et) en de kettinkjes onder de koepel wat meer metaalkleur.
Misschien dat eea ook niet goed overkomt op de foto's en uiteraard is bovengenoemde mijn persoonlijke mening.

Verfwerk ziet er verder goed uit!

Groeten,

Eelco

Dankje voor je feedback Eelco.

Nee die anti sliplaag zit er niet standaard op. Hier wat foto's van voor en tijdens.

En dit is nadat ik de laag vast heb gezet met verf en daarna de masking er weer af heb gehaald.

Had je misschien nog tips voor me wat de kleur betreft? De hogere liggende delen heb ik ook een drybrush gegeven en die vind ik persoonlijk wel aaridg opvallen moet ik zeggen, ik ben bang dat als ik ze nog feller doe dat het dan nergens meer naar lijkt.

Dat heb je idd netjes gedaan Heico, veel werk geweest.
Als ik jou was zou ik nu niet meer veel gaan veranderen. Gewoon bij een volgend project weer kritisch kijken en bedenken wat je wilt gaan doen.
Het mooie bij Israelische voertuigen is dat ze volop gebruikt worden en dus veel blootgesteld worden aan allerlei natuurlijke elementen. Zeker in de woestijn heeft de verf het zwaar te verduren.
Op referentiemateriaal zie je vaak heel goed hoe zwaar de verwering is.
Mogelijk dat je bij een volgend project eens kan kijken of je de onderste lagen verf wat meer door kan laten schijnen middels bijvoorbeeld haarlaktechniek.
Zijn op zich heel kleine nuances, maar geven wel een mooi resultaat.

Ook zie je bij de Israelische voertuigen vaak dat allerlei deksels etc rood zijn geschilderd. Weet ff niet of dit ook bij de Merkava zo is, anders kan dit ook nog een leuke kleurvariatie zijn.
En misschien dan toch het dekzeil van de mand achter op de toren in een lichtere kleur schilderen.

Maar nogmaals, dat is naar mijn mening. Doet verder niets af aan je model.

Groeten,

Eelco

Hoi Heico,

Het ziet er naar uit dat je de foto's met de flits gemaakt hebt. Dat vlakt de kleuren uit, helemaal als je van dichtbij fotografeert. De nuance verdwijnt dan.
Misschien dat je de volgende keer zonder flits kunt proberen. Paar lampen er op, witbalans aanpassen (of naderhand op de computer corrigeren), fototoestel op een statief (of stapel boeken o.i.d.), klein diafragma (betere scherptediepte) en toestel de sluitertijd laten bepalen. Dan komt je model beter tot zijn recht.
Je kunt uiteraard ook met natuurlijk licht fotograferen, maar om nou met dit weer je model te gaan staan fotograferen? Dan mag je wel uitkijken dat ie niet weg waait. Als je een groot raam hebt, wat voldoende licht doorlaat, kun je het ook binnen proberen.

Gr.

Jos

Home grown antislip hè ? knap werk Heico, ook om het dan netjes geschilderd te krijgen !

enne.... Tigers en Shermans vervelen me nooit 😈 😉

Peter: Héhé inderdaad home grown anti slip 🙂
Het schilderen is niet zo heel lastig, gewoon meenemen in je airbrush proces, maar het verweren word veel lastiger omdat er zoveel wash etc in blijft liggen die je gewoon niet weg krijgt.

Ach een Tiger of Sherman hoeft niet lelijk te zijn (al vind ik dan persoonlijk een PZK IV wel iets mooier) maar ik heb persoonlijk altijd het idee dat je ze zo vaak ziet.

Jos: Wat het fotograferen betreft, we wonen nu nog vrij klein maar de bedoeling is om (hopelijk) dit jaar te verhuizen naar een grotere woning waar ik een grotere hobbykamer zal hebben. Daar wil ik dan ook een foto-hoek inrichten en dan ga ik ook jouw tips meenemen. Het natuurlijke licht valt hier vaak tegen en inderdaad buiten foto's maken is momenteel niet echt fijn voor het model 🙂

Eelco: Het verweren op die schaal zou ik dan eerder bij een Tiran doen, de lak van een Merkava is vrij sterk en er zal niet zoveel slijtage optreden mede door die anti slip laag. Vaak zie je alleen wat slijtage op de openliggende delen (om het zo maar even te noemen) zoals bij de luiken en sleepogen, en al moet ik eerlijk zeggen dat ik dat ook wel een beetje heb gedaan is het meeste weer weg gevallen in het hele verweringsproces. Mede ook omdat ik het rustig aan doe, niet te heftig omdat ik bang ben voor overdrijving zie je dr nu weinig tot niks van terug.

Bij een Tiran wat dan weer gevangen genomen T-55's zijn van bv Egypte, die dan weer groen uit Rusland kwam, die in Egypte hun eigen kleurtje kregen, daarna bij de IDF weer een ander kleurtje kregen en dan in 1982 wéér een ander kleurtje leent zich daar beter voor. Maar dat is dan weer mijn persoonlijk kijk er op.
Maar goed, dat zijn ook juist de dingen waar ik mezelf op wil gaan verbeteren, een realistische verwering voor zulke voertuigen. Daar zit dan ook wel een stukje terughoudendheid in omdat je het niet wilt verknoeien.

Wat de rode delen betreft, dit zie je inderdaad af en toe( op de foto zie je het achterop), en is volstrekt willekeurig geloof ik. Het zou idd wel mooi afsteken, maar over het algemeen vind ik het geen gezicht hoor. Al zit ik wel eens te spelen met het idee om het te doen voor de afwisseling.

Dat ze door de verschillende omgevingen inderdaad veranderen van kleur is wel een feit. Ook had ik ooit een foto waar er een stuk of 4 Merkava's naast elkaar stonden met allemaal een andere kleur door de verschillende weertypes. Kan hem nergens meer vinden helaas. Wel heb ik dit als voorbeeld.

Van 'Urban-cammo'

Tot enigszins stoffig

Tot wit

Terug
Bovenaan