Peter: Héhé inderdaad home grown anti slip
🙂
Het schilderen is niet zo heel lastig, gewoon meenemen in je airbrush proces, maar het verweren word veel lastiger omdat er zoveel wash etc in blijft liggen die je gewoon niet weg krijgt.
Ach een Tiger of Sherman hoeft niet lelijk te zijn (al vind ik dan persoonlijk een PZK IV wel iets mooier) maar ik heb persoonlijk altijd het idee dat je ze zo vaak ziet.
Jos: Wat het fotograferen betreft, we wonen nu nog vrij klein maar de bedoeling is om (hopelijk) dit jaar te verhuizen naar een grotere woning waar ik een grotere hobbykamer zal hebben. Daar wil ik dan ook een foto-hoek inrichten en dan ga ik ook jouw tips meenemen. Het natuurlijke licht valt hier vaak tegen en inderdaad buiten foto's maken is momenteel niet echt fijn voor het model
🙂
Eelco: Het verweren op die schaal zou ik dan eerder bij een Tiran doen, de lak van een Merkava is vrij sterk en er zal niet zoveel slijtage optreden mede door die anti slip laag. Vaak zie je alleen wat slijtage op de openliggende delen (om het zo maar even te noemen) zoals bij de luiken en sleepogen, en al moet ik eerlijk zeggen dat ik dat ook wel een beetje heb gedaan is het meeste weer weg gevallen in het hele verweringsproces. Mede ook omdat ik het rustig aan doe, niet te heftig omdat ik bang ben voor overdrijving zie je dr nu weinig tot niks van terug.
Bij een Tiran wat dan weer gevangen genomen T-55's zijn van bv Egypte, die dan weer groen uit Rusland kwam, die in Egypte hun eigen kleurtje kregen, daarna bij de IDF weer een ander kleurtje kregen en dan in 1982 wéér een ander kleurtje leent zich daar beter voor. Maar dat is dan weer mijn persoonlijk kijk er op.
Maar goed, dat zijn ook juist de dingen waar ik mezelf op wil gaan verbeteren, een realistische verwering voor zulke voertuigen. Daar zit dan ook wel een stukje terughoudendheid in omdat je het niet wilt verknoeien.
Wat de rode delen betreft, dit zie je inderdaad af en toe( op de foto zie je het achterop), en is volstrekt willekeurig geloof ik. Het zou idd wel mooi afsteken, maar over het algemeen vind ik het geen gezicht hoor. Al zit ik wel eens te spelen met het idee om het te doen voor de afwisseling.
Dat ze door de verschillende omgevingen inderdaad veranderen van kleur is wel een feit. Ook had ik ooit een foto waar er een stuk of 4 Merkava's naast elkaar stonden met allemaal een andere kleur door de verschillende weertypes. Kan hem nergens meer vinden helaas. Wel heb ik dit als voorbeeld.
Van 'Urban-cammo'
Tot enigszins stoffig
Tot wit