Heb vanmiddag in de gauwigheid wat foto's gemaakt van mijn 2 Marder H modelletjes voordat ik het interieur ga spuiten. Het Tristar Mardertje is een fantastisch kitje dat helaas denk ik nog bij veel mensen in de kast of op zolder staat. Wat niet deugt is de wiegpantsering (heb die alleen bij het Sinsheim voertuig gezien maar verder op geen enkele foto uit WOII) en 1 pakonderdeeltje is gespiegeld gegoten (makkelijk te verhelpen), de Tristar Pak is trouwens die van AFV club. De Dragon MarderIII H is een volstrekt kansloos kitje dat je eigenlijk maar het best in de kliko kunt werpen. Ik heb de eerste Dragon Marder kit gebouwd, de kit die later uitgegeven is bevat een paar verbeteringen. De Dragon Marder heeft zoveel fouten dat het onbegonnen werk is om die allemaal te benoemen. Wel scheelt het dat ik gebruik heb kunnen maken van spares uit de Dragon MarderIII M kits die een aantal verbeterde onderdelen bevatten.De belangrijkste spares uit laatstgenoemde kits waren de correcte driver's plate en een sleephaak voor de achterzijde. Ben ermee begonnen om de rechtse driver's visor 2mm naar achter te verplaatsen:
Heb de uitlaatdemper met 2 mm verlengd en de pijp rechts ingekort (heb gebruik gemaakt van een tweede reserve uitlaat uit een M kit). Verder een ontbrekend klepje aangebracht en een sleephaak die vanwege het klepje naar links wees (er zijn dus twee identieke haken nodig voor de achterzijde):
Een ander probleem is dat de gaten voor de periscopen op het dak 2mm te ver naar binnen zitten, opvullen/verder uitvijlen en scharnieren verplaatsen (het lossnijden en verplaatsen van gegoten detail is altijd genieten 😉 ):
Ik heb bij beide kits de gebogen electriciteitskabel aan de rechterwand van het interieur vervangen door 1 die recht loopt. Daarboven zit een verbandkist (dit is op 2 foto's te zien). Radioapparatuur hoort naar mijn mening in de romp te zitten en niet zoals bij het Dragon model aan de binnenzijde van de opbouw (maar daarover later meer).
Ik heb bij beide modellen de wiegpantsering vervangen die naar mijn idee niet klopt. Helaas zit die dwaze pantsering ook in alle M kits 😈 . Dit is mijns inziens allemaal terug te voeren op een fout van Jentz/Doyle die te veel waarde gehecht hebben aan de Sinsheim Marder.
Wordt vervolgd,
Arjan
Heb de uitlaatdemper met 2 mm verlengd en de pijp rechts ingekort (heb gebruik gemaakt van een tweede reserve uitlaat uit een M kit). Verder een ontbrekend klepje aangebracht en een sleephaak die vanwege het klepje naar links wees (er zijn dus twee identieke haken nodig voor de achterzijde):
Een ander probleem is dat de gaten voor de periscopen op het dak 2mm te ver naar binnen zitten, opvullen/verder uitvijlen en scharnieren verplaatsen (het lossnijden en verplaatsen van gegoten detail is altijd genieten 😉 ):
Ik heb bij beide kits de gebogen electriciteitskabel aan de rechterwand van het interieur vervangen door 1 die recht loopt. Daarboven zit een verbandkist (dit is op 2 foto's te zien). Radioapparatuur hoort naar mijn mening in de romp te zitten en niet zoals bij het Dragon model aan de binnenzijde van de opbouw (maar daarover later meer).
Ik heb bij beide modellen de wiegpantsering vervangen die naar mijn idee niet klopt. Helaas zit die dwaze pantsering ook in alle M kits 😈 . Dit is mijns inziens allemaal terug te voeren op een fout van Jentz/Doyle die te veel waarde gehecht hebben aan de Sinsheim Marder.
Wordt vervolgd,
Arjan