MarderIII H update 17-01

Heb vanmiddag in de gauwigheid wat foto's gemaakt van mijn 2 Marder H modelletjes voordat ik het interieur ga spuiten. Het Tristar Mardertje is een fantastisch kitje dat helaas denk ik nog bij veel mensen in de kast of op zolder staat. Wat niet deugt is de wiegpantsering (heb die alleen bij het Sinsheim voertuig gezien maar verder op geen enkele foto uit WOII) en 1 pakonderdeeltje is gespiegeld gegoten (makkelijk te verhelpen), de Tristar Pak is trouwens die van AFV club. De Dragon MarderIII H is een volstrekt kansloos kitje dat je eigenlijk maar het best in de kliko kunt werpen. Ik heb de eerste Dragon Marder kit gebouwd, de kit die later uitgegeven is bevat een paar verbeteringen. De Dragon Marder heeft zoveel fouten dat het onbegonnen werk is om die allemaal te benoemen. Wel scheelt het dat ik gebruik heb kunnen maken van spares uit de Dragon MarderIII M kits die een aantal verbeterde onderdelen bevatten.De belangrijkste spares uit laatstgenoemde kits waren de correcte driver's plate en een sleephaak voor de achterzijde. Ben ermee begonnen om de rechtse driver's visor 2mm naar achter te verplaatsen:
015-1-1.jpg

004-1-1.jpg

Heb de uitlaatdemper met 2 mm verlengd en de pijp rechts ingekort (heb gebruik gemaakt van een tweede reserve uitlaat uit een M kit). Verder een ontbrekend klepje aangebracht en een sleephaak die vanwege het klepje naar links wees (er zijn dus twee identieke haken nodig voor de achterzijde):
012-1-1.jpg

009-1.jpg

Een ander probleem is dat de gaten voor de periscopen op het dak 2mm te ver naar binnen zitten, opvullen/verder uitvijlen en scharnieren verplaatsen (het lossnijden en verplaatsen van gegoten detail is altijd genieten 😉 ):
024-1.jpg

Ik heb bij beide kits de gebogen electriciteitskabel aan de rechterwand van het interieur vervangen door 1 die recht loopt. Daarboven zit een verbandkist (dit is op 2 foto's te zien). Radioapparatuur hoort naar mijn mening in de romp te zitten en niet zoals bij het Dragon model aan de binnenzijde van de opbouw (maar daarover later meer).
007-1-1.jpg

Ik heb bij beide modellen de wiegpantsering vervangen die naar mijn idee niet klopt. Helaas zit die dwaze pantsering ook in alle M kits 😈 . Dit is mijns inziens allemaal terug te voeren op een fout van Jentz/Doyle die te veel waarde gehecht hebben aan de Sinsheim Marder.
019-1-1.jpg

017-1-1.jpg

Wordt vervolgd,

Arjan

Re: MarderIII H

Kijkkijk... meneer Wiskerke gaat eindelijk zijn reviews en vergelijkend-waren-onderzoek posten met foto's. Een Terry Ashley van de Lage Landen.. werd tijd 😉
Arjan Wiskerke zei:
Het Tristar Mardertje is een fantastisch kitje dat helaas denk ik nog bij veel mensen in de kast of op zolder staat.

Is waar... deze Tristar kit staat ook hier in de kast, naast de flakpanzer van Tristar. Na enkele PzKpfw I en IV's ben ik even iets meer verslingerd geraakt aan Dragon en AFV, maar zeker de 38t varianten zijn bij Tristar in goede handen.
Arjan Wiskerke zei:
Het Tristar Mardertje is een fantastisch kitje dat helaas denk ik nog bij veel mensen in de kast of op zolder staat. Wat niet deugt is de wiegpantsering (heb die alleen bij het Sinsheim voertuig gezien maar verder op geen enkele foto uit WOII) en 1 pakonderdeeltje is gespiegeld gegoten (makkelijk te verhelpen)

Kun je makkelijk aangeven hoe/waar je de wiegpantsering hebt aangepast? En welk pak-onderdeel verkeerd is, of is dat het stukje evergreen dat je hebt toegevoegd?
Hoe was het om die transmissie te maken met alle PE onderdelen?

Ik zie uit naar meer!

Eric

Hoi Eric,
Ik kan me voorstellen dat het Tristar kitje wat afschrikt, ik heb het zelf in de loop van de tijd ook meerdere keren tevoorschijn gehaald en dan weer weggelegd omdat de eerste bouwstap al vol pe-ellende zit 😉 . Ik moet eerlijk zeggen dat ik wat dat betref ruim zo lief de Dragon transmissie heb omdat je later alle "bling" toch niet meer ziet, tenminste als je het voorste inspectieluik niet openzet. Het gespiegelde Pakonderdeeltje is onderdeel a-24 (zit onder de breech), de afgeschuinde kant zit ondersteboven. Een kwestie van met een scherp mesje (ik gebruik in dit soort gevallen zelf een klassiek scheermesje) het schuine deel afsnijden en omgedraaid weer vastlijmen. Het plezierige van Tristar is dat je niet zoals bij Dragon altijd op je hoede moet zijn voor onvoorziene grappen zoals foute aanwijzingen in de bouwtekening en pe-onderdelen die niet passen. Het wiegpantser bestond uit relatief dunne platen die met wat speling (vanwege uitstekende bouten etc.) tegen de wieg waren geplaatst. Ik heb gewoon 0.5 mm plastic plaat gebruikt met de Tristar onderdelen als voorbeeld. Het hele idee is dat er nu geen vierkante uitsparing meer in zit en ook heb ik ze wat breder (hoger) gemaakt zodat er aan de bovenkant wat minder speling is. Zoals eerder gezegd heeft de MarderH in Sinsheim wiegpantser met vierkante uitsparingen maar Marder M's met zo'n uitsparing heb ik van mijn leven nog nooit gezien en toch is dat wat Dragon voor zijn M's bijlevert 🙂 . Ik hoop de volgende keer wat betere foto's te maken met een nieuw toestelletje. Tussen haakjes, er is nog 1 Tristar onderdeeltje dat me niet bevalt en dat is het kistje voor de signaalpatronen.Lijkt mij wat klein en het deksel is in ieder geval wat te krap.

Groet,

Arjan

Arjan

Heb het spuiten nog maar even uitgesteld want dan moet ik eerst mijn hok schoon en stofvrij maken en dat is echt een klus waar ik tegen op zie .... Had trouwens nog een paar onafgeronde klusjes die ook het best voor het spuiten konden worden afgerond. Foto's nog helaas met het oude toestelletje. Dragon is de twee munitierekken tegen het brandschot helemaal vergeten hoewel de "kokers" wel in de kit zitten. Punt blijft wel dat dit twee identieke stellen kokers zijn terwijl er eigenlijk een linker- en rechterversie moet zijn. De bovenzijde van het rek hoort vier halfronde uitsparingen te hebben die men bij de Tristar rekken overigens ook over het hoofd heeft gezien. Met een rattenstaartvijltje is dit makkelijk te verhelpen. Rest van de foto's spreekt voor zich. Ik ga nu vanmiddag meteen met het schoonmaken van mijn hok beginnen 🙂 .
012-3-1.jpg

003-5.jpg

005-2.jpg

006-4.jpg

Arjan

Re: MarderIII H update 14-07

Heb intussen het interieur geschilderd, er moeten nog wat details bijgewerkt worden (zie ik nu op foto's 😉 ) en daarna kan er een laag matte lak over.
Eerste foto Tr. links, Dr. rechts:
CIMG0263-1.jpg

Tweede foto Tr. achter, Dr. voor:
CIMG0264-1.jpg

Derde Tr.:
CIMG0270.jpg

Vierde Dr.:
CIMG0271.jpg

Vijfde Tr.:
CIMG0274.jpg

Zesde Dr.:
CIMG0273.jpg

Volgende alle Tristar:
CIMG0268-1.jpg

CIMG0267-1.jpg

CIMG0269-1.jpg

Tenslotte nog een foto met de zelf gegoten transformator ter vervanging van de Dragon Umformer die mijns inziens niet alleen van het verkeerde type is maar ook qua dimensies niet klopt:
CIMG0272.jpg

Arjan

Dit doet mijn jongenshart weer sneller bonzen. Mooi werk! Vooral ook de kleuren van de transmissie etc voorin. Ik zie nu 1 koptelefoon, heeft de bestuurder nog een eigen, of was er een intercom? En krijgen ze aan de buitzenzijde dezelfde kleur of maak je dat (wel) verschillend? Neem ze gaarne in ieder geval mee naar een eerstvolgende show...
Arjan Wiskerke zei:
Het wiegpantser bestond uit relatief dunne platen die met wat speling (vanwege uitstekende bouten etc.) tegen de wieg waren geplaatst. Ik heb gewoon 0.5 mm plastic plaat gebruikt met de Tristar onderdelen als voorbeeld. Het hele idee is dat er nu geen vierkante uitsparing meer in zit en ook heb ik ze wat breder (hoger) gemaakt zodat er aan de bovenkant wat minder speling is.

Ik weet nog steeds niet waar je nu op duidt 😳 . De bepantering van de romp als geheel? Ik zie geen extra evergreen platen aan de buiten of binnenzijde zitten... Waar moet ik kijken?

Eric

Hoi Eric bedankt voor je reactie. Wat het wiegverhaal betreft, met wieg doel ik op de "cradle" ofwel de metalen bak waarop de loop bevestigd is (ik ken eigenlijk geen andere termen). De zijkanten van de voorzijde van de MarderIII H en M wieg was voorzien van een dunne pantsering. Bij dit Dragon model; kun je zien dat er een vierkante uitsparing in die pantsering zit bij de "pantserkap" aan de voorkant. Deze uitsparingen zijn voor zover ik weet alleen aanwezig bij de MarderIII H in Sinsheim.
Dragon_1-35_SdKfz138_Marder_III_H_Smart_Kit_b.jpg

Wat de kleuren betreft, het Dragon model wordt de LSSAH Marder zoals die te zien is op de twee foto's van het plein in Milaan. Dragon heeft zelfs de juiste decals en een verfschema bijgevoegd, alleen betrof het hier volgens hen een "unidentified unit" 🙂 . Ik heb al een grote kist gescratched voor achterop en ik neem aan dat de binnenkant van de opbouw plus kanon nog in Panzergrau waren geschilderd (was uiteindelijk een veteraan uit Rusland en ik denk dat alleen de buitenkant was overgespoten in donkergeel). Dit Panzergrau moet er wel wat verweerd gaan uitzien en dat vind ik best lastig (is met donkergeel eenvoudiger). De grote kist komt goed uit voor het Dragon model want daarmee kan ik het gebrekkige pe rooster dat Dragon bijlevert (voor het achterdek) wat camoufleren. Het Tristar model krijgt wel een donkergele opbouw maar heb hiervoor nog geen vastomlijnde plannen.

Groet,

Arjan

Al knap gewerkt Arjan, goed gebouwd, je ziet bijna geen verschil meer tussen beide merken. Ook een mooie kleurcombinaties. Ga je nog verder wheatheren of blijft het zo?
Kan je die ammo-houders aan de radioman plaats niet opvullen bij het Tristar model? ik vindt de wanden van die houders veel te dik, met die granaat erin is het juist goed.

Eddy

Bedankt heren voor jullie reactie. Je hebt helemaal gelijk wat die granaathouders betreft Eddy, de Tristar granaten die erin horen zijn zo gemaakt dat ze een deel van de wanden overlappen als je ze erin steekt. Met granaten ziet het er dus goed uit zonder niet. Het punt is dat ik de granaten die in de lege houders hoorden voor het Dragon model gebruikt heb (bij het Dragon model zitten in totaal maar 4 granaten die in de houders passen, Tristar levert maar liefst 32 granaten bij). Ik ga ervan uit dat die lege houders voorin toch niet meer te zien zijn als de opbouw erop zit vandaar mijn keus om er verder niets aan te doen. De Tristar granaten passen overigens niet naadloos in de Dragon houders omdat die veel te smal zijn, vanwege deze reden passen ook de Tamiya koperen granaten niet. Ik ga voorlopig niet verder weatheren of chippen voordat de opbouw erop zit, eerst maar eens kijken wat er dan eigenlijk nog van het interieur te zien is ..... 🙂 .

Groet,

Arjan

Re: MarderIII H update 21-08

Een update van de Dragon Marder die nu gespoten kan worden. De Tristar Marder is ook bijna spuitklaar maar eerst moet ik daar nog de pe "foliage loops" aanbrengen hetgeen ik een afgrijselijk werkje vind en voorlopig maar even uitstel. Ik ga dus eerst de Dragon Marder maar helemaal afmaken. Heb Dragon LSSAH figuren bijgevoegd waarbij de wijzende figuur wel een wat hoog "do ist der Bahnhof" gehalte heeft maar kwalitatief is het denk ik een van de betere Dragon figurensetjes.
CIMG0528.jpg

CIMG0515.jpg

CIMG0516.jpg

CIMG0518.jpg

CIMG0523.jpg

CIMG0524.jpg

CIMG0533.jpg

CIMG0534.jpg

CIMG0526.jpg

Arjan

Hoi Arjan,

Een interessante compilatie :!:
Ik vind de PE-werkzaamheden mooi schoon gedaan. De poses geven samen een relaxt beeld van overleg en ontspanning.
Ik ben erg beniewd naar het verdere verloop van dit diorama !

groet Frank

Bedankt voor je reactie Frank. De achterste pe steunen van de kist zijn niet helemaal naar wens verlopen. Ik heb ze er al een keer of vijf afgehaald en steeds na wat bijbuigen weer terug opgelijmd en uiteindelijk was ik het een beetje beu 😉 . In werkelijkheid was de constructie ook niet erg solide, ik geloof niet dat er bv. l-profiel gebruikt werd voor de steunen:
Pictures2.jpg

Groet,

Arjan

Ik denk dat je jezelf iets meer vrijheid zou moeten gunnen. Dit lijkt me een veldconversie-onderdeel bij uitstek.

Ik dacht zelf aan onderstaand idee bij het lezen van je perikelen. Je wekt de suggestie van ondersteuning, afhankelijk van de dikte dat je neemt natuurlijk.

Weiskirche.jpg

Gaatjes boren in onderkant bak en achterkant voertuig, het aan weerzijden in 45'-afgebogen messing- of koperdraad,
0,3mm-evergreen vierkantjes met ingeboord middengat aan beide kanten. De 2 evergreen plaatjes gebruik ik dan voor het mooi afdichten van het contactoppervlak met aan de zichtkant (niet-plak-kant) evt. boutjes. Afblussen met het aanbrengen van subtiele lasnaadjes. Schiet me zo even te binnen. Ik snap dat mijn tekening wat eenvoudiger is afgebeeld 😳

groet Frank

Hoi Frank, hartelijk bedankt voor je suggestie. Ik wil toch graag mijn constructie handhaven omdat die naar mijn idee de werkelijkheid het dichtst benadert. Wel zal ik nog een poging ondernemen om het geheel wat strakker te maken (scherpere hoeken en rechtere strips). De achterste steunen van het (rooster) platform op het achterdek waren in werkelijkheid ook relatief dunne profielen die, zoals op foto's te zien is, niet zelden verbogen waren. Ik denk overigens dat deze kisten ook niet voor zware items bedoeld waren, waarschijnlijk voor zaken als kleding en slaapzakken. De kist zelf was waarschijnlijk van dun metaalplaat, op 1 foto lijken puntlassen zichtbaar.

Groet,

Arjan

Re: MarderIII H update 25-08

Ben toch lichtelijk ontroerd Arjan... is dit immers niet het eerste geairbushde model dat je hier in het forum post?
Subtiele camo en de kist achterop oogt mooi. Komt er nu nog een MG bovenop?
Groeten,

Eric

Re: MarderIII H update 25-08

Hoi Eric, ik heb een aantal jaren geleden ook eens een Sdkfz.251/3 getoond 🙂 . Niet het eerste model dus maar wel de eerste met mijn nieuwe Mig spuitje, is een fijn ding vergeleken met mijn oude Badger. Hoewel ik er achteraf wel eerst even mee had moeten oefenen voordat ik hem op mijn Mardertje losliet 😉 . Heb de mg er nog maar even afgelaten omdat ie nogal kwetsbaar is, ik moet ook nog twee periscopen teruglijmen. Verder komen er nog helmen en andere uitrustingstukken op alsmede een emmer en een sleepkabel. Ik ga nu eerst de figuren schilderen ter afwisseling.

Groet,

Arjan

Ik heb intussen een nieuw stel foto's gemaakt. Ik denk niet dat ik betere kan maken met mijn toestelletje dus hier houd ik het bij. Ik had geen zin meer om de figuren nog wat bij te werken. Het winterlandschap past helaas niet helemaal bij het beeld van de nazomer in Italië 🙂.
CIMG0991.jpg

CIMG0990.jpg

CIMG0984.jpg

CIMG0983.jpg

CIMG0981.jpg

CIMG0980.jpg

Arjan

Een mooi stukje werk Arjan! De rode sjaal is een eye-catcher, een leuk contrast. En het is een fraai Dragon setje, deze mannen.
Misschien zou je het ondergrondje nog iets levendiger kunnen maken door met filters (?) individuele stenen net even anders te kleuren?

Is de MG houder bovenop zelf gemaakt? Heb je daar een detailfoto van, liefst zonder verf?

Eric

Hoi Eric,
Je hebt gelijk wat die stenen betreft, er moet wat meer onderling verschil in de kleur van de stenen zitten. Voor aan de weg liggen bij ons ook wat kinderkopjes en die hebben ook allemaal onderling verschillende tinten. De mg-steun komt uit de oude Dragon Porsche Jagdtiger kit, het ding is massief dus ik heb hem "uitgehold" en verder wat ingekort. Foto's van de ongeschilderde steun kun je een eindje terug vinden, betere foto's heb ik niet. De slechte kwaliteit van mijn foto's irriteert me overigens mateloos omdat dit mijn modelletje/figuren werkelijk geen recht doet. Toch hebben we nog niet zo lang geleden een nieuw toestelletje gekocht, maar spijtig genoeg wilde mijn vriendin per se weer zo'n handig klein dingetje .... Voor macro foto's blijkt dit ding evenwel net zo ongeschikt te zijn als mijn vorige. Ik zal dus maar gewoon een nieuwe camera kopen die hier wel voor geschikt is.

Groet,

Arjan

Arjan Wiskerke zei:
.... Voor macro foto's blijkt dit ding evenwel net zo ongeschikt te zijn als mijn vorige. Ik zal dus maar gewoon een nieuwe camera kopen die hier wel voor geschikt is.

Niet te snel! Ik maak veel foto's met een spiegelreflex, maar ook met zo'n klein dingetje. Alleen niet de macrostand, want dan krijg je maar een klein deel scherp.

Beetje meer afstand (al snel een halve meter), op statief, scherpstellen op een punt 1/3 vanaf de voorkant van het model, draad-ontspanner/timer, diafragma helemaal dicht... en zo een beetje experimenteren met setting (bv ISO). Kan je met je camera meerdere punten instellen die scherp moeten?

Eric

Ha die Arjan,

Jij schrijft:
Ik denk niet dat ik betere kan maken met mijn toestelletje dus hier houd ik het bij. Ik had geen zin meer om de figuren nog wat bij te werken.

Je hebt helemaal gelijk. Soms moet je de zaak laten voor wat het is, zeker wanneer je toch niet van plan bent om het onderste uit de kan te halen voor bijv. een wedstrijd of meeting. Ik betrap mezelf erop dat ik vaak aan het einde van een projectje geen zin meer heb in de laatste details. Kijk dan al "zo lang" tegen een diorama aan dat je het voor je gevoel niet meer bijzonder is. Het opwindende gevoel dat je had toen je het diorama in gedachten ontwierp is verworden tot een sleur...

Neemt niet weg dat ik deze Marder zeer geslaagd vind. Het is de eerste in een lange tijd die ik van jouw hand op dit forum zie?

groeten, Richard.

Bedankt voor de bemoedigende woorden heren 🙂 . Eric dank voor de fototips, ik heb inderdaad nog helemaal niet geëxperimenteerd met andere instellingen. Ik heb nu eigenlijk pas ontdekt dat er inderdaad nogal wat andere instelmogelijkheden zijn 😳 . Richard wat je zegt over de laatste loodjes, een projekt dat te lang duurt en daardoor gaat tegenstaan vind ik zeer herkenbaar. Vandaar waarschijnlijk dat ik nooit iets afmaak, het is altijd veel verleidelijker om maar weer met iets nieuws te beginnen....

Groet,

Arjan

Ik heb nog eens wat met instellingen geëxperimenteerd zoals sluitertijd en dan is er inderdaad bepaald minder (kunst)licht nodig waardoor de kleuren wat natuurlijker blijven.
CIMG10122.jpg

CIMG1011.jpg

CIMG1010.jpg

CIMG1065.jpg

CIMG0996.jpg

Nogmaals bedankt voor de tips Eric.

Arjan

Wat camera-instelling en licht al niet uitmaken niewaar ? Dik voor mekaar nu Arjan 😉
Erg mooi tafereeltje zo, Marder mooi...figuren mooi !

Was de man die de granaat vasthoudt, nog niet af ten tijde van de fotoshoot ?
Ik mis wat uniformdetail : riem en knopen...

Vrolijke groet 😀
Peter

Bedankt voor je reactie Peter. Het figuurtje met de granaat zou volgens de Dragon boxart eigenlijk geen riem moeten hebben. Op de achterzijde van het doosje wordt de indruk gewekt dat dit geen riem is maar deel uitmaakt van het overhemd . Vreemd genoeg is er ook geen detail op aanwezig dat lijkt op een gesp of koppel. Britse uniformjasjes (misschien ook hemden) hadden wel een strakke taille (of hoe heet zoiets ? ). Ik ben er dus gemakshalve maar vanuit gegaan dat de Duitsers wellicht ook getailleerde hemden hadden. Maar bij nader inzien lijkt een riem me toch ook waarschijnlijker 🙂 . Ik zal er dus alsnog maar een riem van maken met koppel en dan de knopen meteen ook nog wat bijtippen 😉 .

Groet,

Arjan

Vreemd genoeg is er ook geen detail op aanwezig dat lijkt op een gesp of koppel.
Inderdaad, zie ik eigenlijk nu pas 😳 .... het schaduwspel gaf me de indruk van een riem....
Van overhemden weet ik het niet, maar duitse getailleerde werk- en gevechtskleding was er zeker.

Plezier met de laatste loodjes 😀

Getailleerd groetje 😀
Peter

Hoi Arjan,

Ik heb deze met belangstelling gevolgd. Ziet er goed uit.
Ik denk dat we het hier over de tailleband van de korte broek hebben. Het overhemd heeft een voorsluiting over de hele hoogte en wordt in de korte broek gedragen. Op die tailleband zouden wel lussen voor een koppel en een voorsluiting met een smal bandje en een gespje moeten zitten. Eigenlijk soortgelijk als op een hoop lange broeken. Voorbeelden staan bijvoorbeeld in het boek 'German soldiers of WW two' van Histoire & Collections.

Succes,

Jan Coen

Hartelijk bedankt voor je inbreng Jan Coen. Ik ga me nog eens bezinnen op wat ik ga doen, misschien is de koppeloptie toch het handigst. Ik zal dan inderdaad wel nog een stel lussen moeten aanbrengen. Het hemdenverhaal vond ik eerlijk gezegd ook niet zo eenvoudig, eigenlijk is er in mijn geval meen ik sprake van drie verschillende types overhemden. Er is het reeds besproken hemd, de zittende figuur heeft het grijze hemd dat onder een Panzeruniform werd gedragen en de officier heeft dan weer een hemd met korte mouwen. Ook is mij niet helemaal duidelijk wanneer er op dit soort kledingstukken nu epauletten bevestigd werden.

Groet,

Arjan

Hoi Arjan,

Die overhemden is zo'n onderwerp waar niemand mee bezig is tot je er iets mee moet. Onder de Feldbluse werd door gewone soldaten vaak helemaal geen overhemd gedragen, zeker in het begin van de oorlog. De Feldbluse hoorde tot bovenaan dichtgeknoopt te zijn. Er werden onderhemden met lange mouwen en truien onder gedragen. In de kraag kon een losse witte boord worden geknoopt tegen het erg vies worden van de kraag. Officieren droegen een gewoon wit overhemd onder de Feldbluse. Onder het tankuniform werd altijd een overhemd gedragen omdat dat met open kraag werd gedragen. Alle overhemden hebben in principe dezelfde snit. Ze zijn recht en relatief lang, tot ruim onder het kruis. De voorsluiting loopt tot aan de taille, vandaar dat hij door lijkt te lopen als het overhemd in de broek wordt gedragen. Er zijn verschillen in de stof waar het overhemd van werd gemaakt en de kleur. Het gewone overhemd is er in kleuren van tamelijk donkergrijs tot groenig. Voor gebruik in warme landen is hij vaak khaki-achtig en van lichte katoen. Daar past ook het overhemd met korte mouwen. De meeste hebben borstzakken. Voor het bevestigen van de epauletten zit er een lus op de schouderkop en een knoop bij de hals. De epauletten zelf zijn los en kunnen zowel op het overhemd als op de Feldbluse worden gedragen. Wanneer dat was weet ik niet, daarvoor zou je Duitse kledingvoorschriften moeten raadplegen. Ik denk dat je kunt stellen dat als het overhemd langdurig zonder Feldbluse werd gedragen dat er dan ook epauletten op werden gedragen, in ieder geval door lieden met een rang. De epauletten zijn van wollen stof en dubbel, nogal dik dus. Zeker die van officieren met hun koorden en sterren. Dan zal het niet prettig zitten als je daar een jas over draagt. Vooral omdat de officiersjasjes vaak tamelijk strak gesneden zijn. Maar goed, wij droegen ook op binnen- en buitengevechtsjas epauletten met schuifpassanten. Hoewel dat allemaal veel ruimer zat.

Jan Coen

Hartelijk bedankt Jan Koen! Ik heb natuurlijk wel wat foto's opgezocht van LSSAH personeel in Italië en die lijken erop te wijzen dat de epauletten ook op overhemden gedragen werden. In dit geval werden deze hemden ongetwijfeld voor langere tijd gedragen (gezien de temperatuur).

Groet,

Arjan

Terug
Bovenaan