Marder III M - Afgerond [06082010]

Hallo allemaal,

Zo, even mijn topic uit het stof gehaald omdat ik deze keer wel wat foto's gemaakt heb van mijn werkzaamheden aan de Marder.

Wat heb ik gedaan? Nadat de binnenkant gereed was heb ik de rest van het model in elkaar gezet en dat voor OOTB gedaan. Her en der een klein stukje PE en wat scratch maar dat is niet zoveel als bij de binnenkant het geval was. Gisteren was ik met alles klaar en vanochtend heb ik het model in een basislaag van Tamiya XF60 Dark Yellow gezet:
024-Basislaag.jpg

Nadat ik de basislaag een aantal uren heb laten drogen ben ik met een soort camouflage aan het werk geweest. In de afgelopen tijd heb ik veel referentiemateriaal bekeken en wat me vooral opviel was dat camouflage op dit model in de laatste oorlogsjaren erg willekeurig was. Aangezien dit mijn eerste geairbrushte camouflagepoging is ben ik met Red Brown en Dark Green aan de gang geweest en dat heeft tot resultaat geleid, waar ik zelf niet ontevreden mee ben:
025-Camo.jpg

026-Camo.jpg

Straks trek ik met filters de kleuren bij, maar eerst ga ik alle details verven en daar ben ik voorlopig wel een poosje mee bezig.

Veel kijkplezier en reageren mag natuurlijk ook.

Grtz Johanna

Hoi Johanna,
Netjes hoor, ik hik er ook nog steeds tegen aan om een mooie camo te spuiten.
Misschien wel wat overspray, maar ik denk als je nog eens wat `panzergeel`in je airbrush laad kun je dit wel weg krijgen.

Greetz Jacco

hoi johanna,

probeer er op te letten dat je buiten het model begint met spuiten, of op een karton, dat voor komt de aanzet punten die je nu ziet.

maar als dit de eerste keer is, is het goed gedaan. als je dit met tamiya verf gepoten hebt kan je de kleuren af wisselen door er flatflesh door heen te mengen.

het kleuren schema ziet voor de rest goed uit.

blijven oefenen.

steven

Hoi,

Klopt Jacco, wat overspray zag ik ook, aan de andere kant wil ik proberen die weg te filteren en anders probeer ik het nog wel wat bij te kleuren met panzergeel 😉

Steven, ik werkte vandaag met een trekker airbrush en het is eerder een doseringsprobleem. De volgende keer doe ik de camouflage met een trigger airbrushm dan is dat beter controleerbaar.

Gr, Johanna

Mooie basis Johanna. Pas op met de washes, in die zin, ga voor pinwashed. Anders heb je kans dat je model snel te donker uitvalt. Koop maar eens een tubetje warm grijs van rembrant en raw umber. Meng aan het warm grijs een klein beetje raw umber en je hebt een prachtige verweerkleur. Minder is meer zullen we maar zeggen. Mocht je nog specifieke vragen hebben dan hoor ik dit graag.

Hallo Bas,

Bedankt voor je positieve opmerking en advies, hier heb ik wat aan en ik heb wel olieverf staan en ik zal tussen de kleuren kijken en uitproberen wat je hebt aangegeven. Heb je een voorbeeld van wat je bedoeld?

Eerst ga ik details verven en is het dan zinvol een laag Tamiya clear aan te brengen? Ik gebruik namelijk Archer dry decals en p+ maakt het model te donker. Want ik ga er vanuit de de Tamiya acryllaag geen probleem heeft met olieverf.

Bedankt alvast voor een antwoord op mijn vragen.
Gr, Johanna

J.Prummel zei:
Eerst ga ik details verven en is het dan zinvol een laag Tamiya clear aan te brengen? Ik gebruik namelijk Archer dry decals en p+ maakt het model te donker. Want ik ga er vanuit de de Tamiya acryllaag geen probleem heeft met olieverf.

Ik zou dan kiezen om de details te verven, Archer decals te zetten en daarna een laag Tamiya Clear X22. Tamiya heeft inderdaad geen moeite met olieverf, normaliter gezien.

Groet, MartinD

Ha Johanna,

Prima camo voor een eerste poging. Ik zou het idd licht houden met filters (zach/ licht geel, buff en her en der een paneel licht groen). Over all washes zou ik niet doen met donkere kleuren (de basis is al vrij donker) maar zoals Bas zegt alleen pinwashes. Succs!

Groetjes

Hallo Boris,

Dank voor je kleurenadvies, ik ga ermee experimenteren want anders wordt het inderdaad te donker.

Ik heb net de beschermlagen weggehaald en mijn binnenkant heeft de excercitie goed overleefd, scheelt bijwerken 😉

Gr, Johanna

Hoi Reitze,

Leuk dat je reageert. Misschien dat ik het model meeneem, hangt er vanaf of ik er nog wat aan ga doen en als het olieverf is dan ga ik het model niet vervoeren, maar denk dat ik eerst tijd kwijt ben aan alles verder afwerken en dan kan het model wel mee.
Tot morgen!

Gr, Johanna

Martin Dogger zei:
J.Prummel zei:
Ik zou dan kiezen om de details te verven, Archer decals te zetten en daarna een laag Tamiya Clear X22. Tamiya heeft inderdaad geen moeite met olieverf, normaliter gezien.
Groet, MartinD

Hoi Martin, bedankt voor je advies, zo kom ik in een paar reacties een stuk verder.

Gr, Johanna

Re: [AFV] Marder III M - Verflaag (28-04-2009)

Hallo allemaal,

Nu zowel de Churchill als het Platoon project afgerond zijn zat ik al een aantal dagen te bedenken wat nu. Al een tijdje last van een latente bouwdip, die mede voortkomt uit persoonlijke omstandigheden had ik weinig zin in iets te gaan bouwen. Ik had al gemerkt dat kliederen momenteel leuker is en zodoende kon ik het voor elkaar krijgen een blik te werpen op de projecten die wat minder gelukkig waren dan de Churchill en Platoon, of te wel ze verkeren in enig stadium van gebouwd, geverfd of ....

Zo ook deze Marder die al bijna een jaar stond te wachten. Het laatste wat ik gedaan had was een laklaag aanbrengen en je kunt nu wel stellen dat deze goed uitgehard is 😉

In eerste instantie stonden alle luiken open, vanwege mijn werk aan de binnenkant. Na rijp beraad zijn de bestuursluik en motorluik voor gesloten mede omdat ik een andere bestemming aan dit project ga geven.
Eerst de huidige stand van zaken.
Van opzij:
029-Verder.jpg

030-Verder.jpg

Van bovenaf. De grote luiken blijven open, zo is toch nog iets van de binnenkant te zien.
031-Verder.jpg

Het gaat een warm diootje worden van beladen Marder met een aantal figuren op een zanderig ondergrondje. Daarvoor heb ik de volgende doosjes opgesnord:
032-Verder.jpg

033-Verder.jpg

Een aardige update zo, veel tekst, wat plaatjes en nu nog wat daadjes 🤣 🤣
Wordt vervolgd!
Grtz

Re: [AFV] Marder III M - Vervolg! [23042010]

Ik twijfel nog of de lak wel genoeg is uitgehard hoor 😈
Ben benieuwd wat je er van gaat maken, mooie basis in ieder geval :!:

Re: Marder III M - Vervolg! [23042010]

Scheelt weer met de oude meuk, opgedroogd is het zeker 😉 Zag dat ik bijna een jaar geleden dit project had gemaakt.

Ondertussen zijn de figuren gebouwd en voorzien van een laagje primer en heb ik een deel van de versierspullen uitgezocht en ook voorzien van een laagje primer. Ik gebruik niet alles uit de set, kan niet alles kwijt en het kan ook te veel worden 😉

Re: Marder III M - Vervolg! [23042010]

😈 😈 😈 😈 😈 😈 😕 😕 🙁 🙁 :x :x 😈 😈 😈 😈
Valt een boek naar beneden, was mijn eigen schuld, deed onhandig en tuurlijk viel deze midden op de Marder. Vervelende schade, de luiken van de motorgedeelte zijn gebroken en afgeknapt, de houder van de loop was beschadigd, maar gelukkig te reparen. De loop zat er niet in omdat ik met filters was begonnen, dat was een gelukje. De luiken zijn echter zo beschadigd dat er niets meer van kan maken. Ik baalde zo dat het model bijna het raam uitvloog richting kliko, maar goed raam stond niet ver genoeg open en dat was voldoende om het neer te zetten op mijn werktafel.

Wat nu? Denk ik er over een wrak te maken, met een brand in het motorgedeelte. Figuren kunnen niet hierbij, bepakking ook niet. Ik baal als een stekker, maar goed we zien het wel.

Grtz.

Re: Marder III M - Balen, schade!!!!! [24042010]

Hoi Johanna

Plaats eens een foto van de schade, meestal krijg je dat wel gefikst.

Is het geen boek dat op een model valt, dan dendert er wel een kat over een dio (Peter van Dijk). Zelf heb last van een witte hond die alles wat met modelbouw te maken heeft in zijn bek wil pakken (boekje Poteau).

Maar Johanna overal is een oplossing voor duurt alleen wat langer

Gr Marc

Klopt Marc. Heb het laten bezinken, tja ook de kat kon hier niets aan doen 😉

De schade aan de luiken is te groot en ik zou nieuwe moeten maken, alleen had ik daar geen zin meer in, ik krijg ze nooit in de zelfde kleur en na wat lezen heb ik besloten een uitgebrand motorhok te maken. Zo kan ik wat nieuwe technieken proberen, chippen, mapping etc en dat is leuker om te doen dan nog weer proberen hier wat van te maken. Met de model heb ik al langgenoeg geworsteld en dan maar zo. Als het wat toonbaar is zal ik foto's laten zien 🙂

Grt

Toch verder, maar nu heeeeel anders ....

Eerst was ik zover dat de vuilnisbak de meest geschikte plaats was geworden voor dit model. Sinds de bouw heb ik er al genoeg ellende mee gehad, maar goed, toen bedacht ik dat het proberen van wat nieuwe technieken ook een aardig idee was en zo ontstond de gedachte het een echt beschadingd model van te maken. Geraakt in de motorcabine, explosie, brand en daarna verlaten door de bemanning en vervolgens ten prooi gevallen van roest etc. Het eerste deel heb ik gedaan, de basis voor de brandlaag. As, verdere verwering moet nog allemaal, dit is het begin.

034-Basis%20schade.jpg

035-Basis%20schade.jpg

036-Basis%20schade.jpg

037-Basis%20schade.jpg

038-Basis%20schade.jpg

Vind het zelf grappig om te doen. Of het echt iets wordt, ik vind het niet zo belangrijk, er komt vast iets van.

Grtz

Re: Marder III M - Brandschade begin [25042010]

Ha die Johanna,

Plus: ik vind de kleuren heel mooi geraakt, zit veel variatie in. Met toevoeging van roet en as kan dit best mooi worden 😀 .

Min: ik vind het zooooooooooo jammer dat je met een aansteker/soldeerbout oid bezig bent geweest. Is je al eens eerder verteld (bij die jeep 😉 )

De kromgetrokken delen zijn nu niet realistisch. Hoewel ik weet dat het een model is dat schade heeft ondervonden door een vallend boek (... 😈 🙄...) zou je, met het idee van gevechtschade in gedachten, toch op een hoger niveau verder kunnen gaan dan simpelweg de fik erin te steken (pardon my language...). Een andere optie was geweest de beschadigde onderdelen te verwijderen en te vervangen door dun messing dat dus heel makkelijk te buigen is. Heb je dat éénmaal gedaan en die plaatjes bevestigd, dan spuit je ze met dezelfde kleuren die je ook voor de Marder hebt gebruikt en je kan van daaruit verder experimenteren...

Wat ik dus wil zeggen is dat ik bij jou een beetje verwend ben geworden door het feit dat jij je de laatste tijd steeds verbeterd hebt. Door je gebruik van een aansteker "val je terug in probleem-oplos-niveau" (als u begrijpt wat ik bedoel). De aansteker is van de "oude" Johanna, de Johanna zoals ik die de laatste tijd gezien heb had dit niet zo gedaan...

Maar... blijft gezegd dat je er nog wel wat moois van kan maken. Succes met het vervolg 🙂 !

groeten, Richard.

Hmmmm zo verkeerd is het toch niet?
Richard Cramer zei:
ik vind het zooooooooooo jammer dat je met een aansteker/soldeerbout oid bezig bent geweest.

Is er inderdaad flink met de aansteker rondgegaan? Op zich ziet het meeste er realistisch uit. Duidelijk onploft, stukken eruit, de eerste rauwe verkleuringen, en nu het verfijnde chip, roet en verdere verweringswerk. Ik weet alleen niet of dat voorluik zo zou krullen of weg zou schieten, en of de as van dat afgebroken wiel nog bijgewerkt kan worden.

Op zijn minst een fraai oefenproject, en voorlopig zou ik er zelf mee doorgaan! Kijk ook eens bij het topic van Boris Bakker (die StuG, ook in de enalaatste Tank).

Eric

Ik was net online en zoals Eric zegt, het is een oefenproject die ik graag wil delen om zelf te leren en misschien voor anderen ook interessant is. Het moet ontploft lijken en dat is volgens mij ook aardig gelukt.
Dat mijn laatste projecten er anders uitzien, heeft te maken met een andere manier van werken, wat hier terug te zien is in het kleurgebruik. Het model zelf stamt uit een tijd dat ik anders bouwde en schilderde en dat is ook deels terug te zien. Nu dit een verwoest, opgebrand en roestig model gaat worden, kan ik oude fouten wegwerken en nieuwe dingen proberen waarvan ik ook niet van te voren weet of het geslaagd is.

Wat ik gedaan heb is niet met een aansteker of soldeerbout maar met een opgewarmd rond metaal plastic langzaam wegdrukken waardoor ik minder dikke randen zou krijgen.

Nadat ik de foto's had gemaakt, heb ik ze zelf ook goed bekeken, dat is het voordeel van foto's, je ziet alles beter, en heb ik de fender weggehaald. Ik heb nog een oude mislukt stuk liggen van PE en dat komt ervoor in de plaats, was een mazzeltje 😉 Verder heb ik de dikkere stukken al weggehaald, dat vond ik zelf ook minder geslaagd, goed gezien Richard 😉

De onderkant, ophanging etc moet allemaal nog gedaan worden. Er komt een klein ondergrondje en daarmee wordt de onderkant geintegreerd, dus dat is ook nog een project op zich.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Grtz

vind het er beestachtig goed uitzien Johanna.

denk misschien nog in afwerking met haarlak?
Heb hier zelf een aansteker waar je punt vlam goed mee kan regelen, met dremel alles nog eens lekker opruwen, brokkelig maken.

succes!

René

Dank René voor de suggesties, maar dit is het geworden ...

Dan voorlopig de laatste update.
Op het model heb ik van alles uitgeprobeerd en uiteindelijk toch een geheel proberen te vormen.

Allereerst een plaatje van de aangeschoten en verbrande kant.
039-Afgerond.jpg

Aan de andere kant is minder schade door de op de inslag volgende brand en daar laat ik zien dat de Marder na de inslag uit de koers is geraakt en van alles heeft aangeraakt voordat het voertuig tot stilstand kwam. Ik heb diverse chiptechnieken geprobeerd.
040-Afgerond.jpg

Op onderstaande foto is dit beter te zien en een stukje binnenkant is ook zichtbaar alwaar roest, roet en vervorming is opgetreden door de hitte.
041-Afgerond.jpg

De achterkant is verroest met grote roestplekken, mapping, spatters en stippeling.

Op deze foto is een stukje achterkant, de andere binnenkant en de zijkant te zien die wat meer last van brand heeft gehad. Ook hier wat chip technieken en roestlopers.
042-Afgerond.jpg

Nu een serie foto's van bovenaf, te beginnen met de achterkant. De geschuttoren is leeggehaald en wat achtergebleven is zijn wat gereedschap en riemen voor de granaten. Dat is op een vloer versmolten tot een aslaag. Op de zijkanten is de primerlaag te zien met diverse roestplekken.
043-Afgerond.jpg

Dan verschuiven we het beeld naar de motorcabine. Hier is de inslag te zien, verwrongen staal en een deels verbrandde motor. De fender aan de linkerkant is gebarsten bij de inslag, stukken staan omhoog en is verder uit zijn lood geraakt. Het is een messingstuk wat ik gebogen heb om een beetje als een fender te laten lijken. Vooraan de foto is het gat van de bestuurderluik te zien. Ik heb alles verwijderd omdat het model zogenaamd al een tijdje ergens staat.
044-Afgerond.jpg

De volgende foto laat de voorkant boven zien, met de bestuurders- en motorluik weg, as, roet, roest etc.
045-Afgerond.jpg

Tot slot een totaalplaatje van de bovenkant.
046-Afgerond.jpg

Dit was een uitleefproject na alle pech wat ik met dit model had. Nu vind ik het mooi geweest, het is zelfs een aardig geheel geworden, al is dat mijn persoonlijke mening natuurlijk. Wat ik hier verder mee ga doen???? Geen idee ....

Veel kijkplezier!
Grtz

Re: Marder III M - Schade, brand, leeg, verroest [27042010]

Wederom: heel aardig! Veel vlakken zijn realistisch beschadigd en verweerd, zoals de buitenkanten en vloer. De witte vlek naast de radio springt wel in het oog.

Toch zou je wat kleine details kunnen aanbrengen... Het kussen achterin (en van de bestuurder) zal wel verbrand zijn... wegschuren, een krullend lapje verbrand leer, een paar spiralen wellicht?
Een granaathuls in het rek die bovenaan gekruld is (ofwel: afgegaan)?
Het lastigste zou zijn om wat rubberen banden te laten verbranden (wiel op een dremel laten draaien en schuren maar?)

Eric

Ik vind ´m best wel realistisch! Alleen de horizontale strepen over de wielen zou ik niet doen. Alsof er een boom langs het voertuig gerend is.... 🤣

Dank voor de reacties, ik bewaar ze voor het moment dat ik wellicht verder ga. Het was nu vooral een bezigheid om een latente (bouw)dip niet zijn gang te laten gaan en dat is aardig gelukt.

Hallo allemaal,

Was eventjes stil in dit topic, wilde eerst bedenken wat ik met dit voertuig zou doen, maar ik ben er uit denk ik. De welbekende fotolijstje, budgetversie wordt gevuld met modder waarin de Marder muurvast zit en ter plekke is uitgebrand naar iets eerder geraakt te zijn. De dader, een Russische tankschutter bekijkt het resultaat en zegt tegen de Duitse tankcommandant dat zijn tank er mooi uitziet "Хорошая работа, Хайнц" (Horoshaya rabota, Haĭnts/Good work, Heinz)

047-Start%20basis.jpg

048-Start%20basis.jpg

049-Start%20basis.jpg

De figuren moeten nog wat opgekuisd worden, naadjes enzo en dan een primerlaag voordat het echte schilderwerk zal beginnen.
Historisch volledig onverantwoord natuurlijk, maar om alles serieus te nemen ... een grapje is ook leuk 😉

Grtz

Re: Marder III M - Grapje [06052010]

Zo lui, dit is een heel lang lopend project wat alle kant is op gegaan en zowaar weer een nieuwe wending die tevens gepraktiseerd is.

Een tijdje terug was een Action in mijn achtertuin gevestigd en dat was een mooi moment daar rond te kijken en te zien wat het voor modelbouwers in petto heeft, vaker had ik al gelezen dat sommigen onder ons daar een wahalla tegen waren gekomen.
Met een fotolijstje van een paar centen, plamuur en wat andere zooi kwam ik thuis en ben ik begonnen. Eerst fotolijstje gestabliseerd en toen plamuur als basislaag aangebracht. Dat verdween in de kast en vanmogen had ik zoiets, moet toch wachten tot de GMC's laklaag droog is en zo ben ik aan de slag gegaan met het ondergrondje. De plamuur was gescheurd, niet geschikt dus, maar goed met wat verf en aanverwante zaken ben ik aan de slag gegaan ...
050-Verf.jpg

Verder wat kattenbakgrind, steentjes, grassen van Green Line en wat takken gebruikt en zo ontstond een ondergrond waarop de Marder zijn definitieve plaats heeft gevonden.
051-Tussenstand%20ondergrond.jpg

052-Tussenstand%20ondergrond.jpg

053-Tussenstand%20ondergrond.jpg

054-Tussenstand%20ondergrond.jpg

Dit is de stand van zaken momenteel, kleurtjes worden wat bijgewerkt en wat meer samenhang komt er nog. Zit na te denken over een ander stel figuren, ben er nog niet uit wat ik eigenlijk wil uitbeelden, dat komt vanzelf uiteindelijk.

Bedankt voor het kijken!
Grtz

Re: Marder III M - Bodempje [21072010]

Gaat de marder toch nog wat worden in een dio ondanks alle ellende,

Johanna een vraagje waar heb je die takken van af gehaald?

Greetz Marc

Hoi Marc,

Dank voor je reactie.

De takken zijn een mix van mijn eigen tuin, de takken en stammetjes en de bladeren komen van Joefix, net als de takken met bladeren.

Gr Johanna

Krijgt ie toch nog een mooi plaatsje in de berm. Leuke simpele ondergrond, wat wil een afgebrande marder nou nog meer 😉

Gedag allen!

De werkbank begon wat vol te lopen en daarom een project afgerond en dat is in dit geval best memorabel aangezien dit project allerlei ideeën, stadia, bijna kliko en meerdere up- en down heeft meegemaakt.

Toch kan ook aan een minder fraai verhaal een einde komen, het is niet mijn topwerkje toch kan ik er mee leven 🤣 😉

Ploaties
055-Eindfotoos.jpg

056-Eindfotoos.jpg

057-Eindfotoos.jpg

058-Eindfotoos.jpg

059-Eindfotoos.jpg

060-Eindfotoos.jpg

061-Eindfotoos.jpg

Er kan vast van alles beter, slechter, mooier of lelijker. Het is mooi geweest met deze Duitse vriend, in de kast staat hij, afwachtend op andere stagnerende projecten 😉

Grtz

Ik vind het puik gedaan Johanna.
Ze hebben hem goed te grazen gehad 🙂

De Klikogang vind ik herkenbaar.
Toch heb je hier voor jezelf het uiterste uitgehaald.
Het enige dat me een beetje triggert is de omgevingskwestie, de bomen ondervonden niets van de blast..geen zichtbare breuk of bladverlies/ roetkleur.

Weggesleept kan hij ook wezen, maar zie geen sporen alhoewel alles er ook omheen gegroeid kan zijn.

prettige vragen 🙂

René

Als je mooie deuntjes wil spelen is het vervelend als je handen even verkeerd staan.
Ben mezelf aan het updaten en reset me met muziek.
Links en rechts vormen zich kleine stapels met leuke projecten maar hink op meerdere gedachtes dan.
De diep gewortelde angst niets af te zullen maken en het bij een denkbeeldig stapeltje te laten om ideeën te laten gisten.
Een remmende voorsprong kan hierin zijn dat alles 'kan' , maar ook te perfect willen werken.
Mijn werkkamertje is ook wel rommelig, heb tal van verplichtingen en zo kan ik nog wel honderd uitvluchten bedenken.
Een bouwdip letterlijk genomen bestaat ook niet maar om met een onbehaaglijk gevoel af te rekenen moet je het soms benoemen.

Soms lijken dagen ook veel op elkaar en overvalt me een modus van 'loonslaaf' en gun ik me bepaalde artistieke vrijheden niet.
Kan dan echt flippen dat iets simpels als zelf een pizza van a tot z bakken met totaal mislukt.
Nog éen nacht werken, dan in het weekend wat klussen bij een nicht van me in huis.

even geen miniatuurbouw voorlopig maar wel 'down to earth'

ik word de beste Pizzabakker van den Haag! 🙂

thanks,
René

Terug
Bovenaan