Marder III (Gaat ie goed zo?)

Hallo Medebouwers,

Ik ben mijn Marder III aan het afronden zeg maar.
Zijn er nog op- en/of aanmerking waar ik eventueel mijn voordeel mee kan doen in het laatste stadium van dit project?

Groetjes,

Patrick

En nou de details schilderen en niet nu al stoppen...

Begin eerst eens met een pinwash. Breng met de wash schaduw aan in de lager gelegen delen. Je hebt nu enkel gehighlight door de drybrushen.
De decals zien er uitstekend uit. Maar schilder ook de volgende details:
- De uitlaat: roest en roet.....en zeker niet een uiteinde wat gehighlight is!!! (shame on you! Zo ziet de uitlaat van je auto er ook niet uit. Althans niet die van mij.)
- De brandblussers....tja, ik weet geen ene donder van WW2 spul....maar een rode brandblusser in het veld werkt als een rode lap op de spreekwoordelijke stier. Lijkt mij niet helemaal te kloppen.
- De tracks: de opstaande pinnen..a.k.a. guidehorns.. die schuren in de sprockets dus metalic op laten lichten. Hetzelfde geldt voor de buitenste randen van de track. Als er geen modder op zit dan en ze zijn normaal zichtbaar dan ook die metalic oplichten.
- Kijk ook eens naar de kulas...de wat?...dat ding waar ze de granaten in schuiven en de schietbuis mee afsluiten alvorens af te vuren... Die is altijd gesleten van het schuren van de granaten. Een uitstekend deel van je model om te chippen.
- De periscopen van je voertuig zijn niet geschilderd. Het glas heeft namelijk dezelfde kleur als het voertuig.

En verder...krasjes, chippen, verschillen in vuil, olie vlekjes, vuil strepen....
Er is nog genoeg te doen denk ik.

Groet,
Marcel

Ik weet geen donder van tanks 😳 en al helemaal niet van WW2 spul, maar iets zegt me dat deze Marder geen glazen periscopen heeft, hoogstens kijksleuven die met een massieve schuifbare pantserplaat worden afgedekt. Klopt dat?

Erik, kijk eens verder dan alleen de plek waar een chauffeur of bijrijder zou zitten...

dsc028631kj.jpg
dsc028648lr.jpg

..dit zijn toch periscopen waarvan het glas niet geschilderd is?

Als ik onzin uitkraam hoor ik graag dat ik het bij het verkeerde eind heb.

Groetjes,
Marcel Jussen

I stand corrected... mea culpa, ik had ze in het geheel niet gezien. 😳

Heb trouwens het idee achter die periscopen op dit voertuig niet geheel begrepen. Als je als sluipschutter het hoofd van de kanonnier kunt raken als-ie over de rand kijkt, kun je toch zeker ook die periscopen onherstelbaar beschadigen. Het voertuig lijkt me immers stil te staan tijdens het vuren, in tegenstelling tot dat hoofd... of denk ik nu te simpel?
Nou ja, ze zullen er wel een reden voor gehad hebben denk ik.

Erik,
inderdaad, maar deze voertuigen waren geen echte frontlijn aanvalsvoertuigen; ze waren bedoelt om van op geruime afstand vijandelijke tanks uit te schakelen, dit vanwege hun lichte bepantsering. Dus de kans was klein dat ze ook sluipschutters tegenkwamen.
pascal

Erik,
volgens mij kwam het grote gevaar van nabije ontploffingen van artillerievuur met scherven en shrapnellballen als gevolg; denk dat je dan wel veiliger door zo een periscoop kijkt dan gewoon je hoofd over de rand steken;
pascal

Terug
Bovenaan