Marder 1A NL-PRI “wat als”

moet er een MAG op?
Er zit standaard een coax-MAG in de toren.
(Waarbij het mij verbaast dat die in geen model is meegeleverd.)

En je kunt de luiken open zetten en met zandzakken een bordes maken.
Maar da's een hoop werk en typisch Afghanistan.

dutch_armed_forces_vehicles_metal_resin_kit_729-87147.gif

Even een vraag van een leek: het lijkt alsof je kijkend door de periscopen nu met links je wapen door de schietluiken afvuurt? Of is dat door de hoek van de foto?

Ze staan nog los en ik had ze er voor het beeld even bijgezet. Ze moeten er inderdaad recht boven (net als bij de YPR bijvoorbeeld).

Omdat het passende gat voor de YPR commandantluik al gemaakt was moest een ring daarin aangebracht worden zodat daarna het Leopard 1 luik aangebracht kan worden en de boel weer netjes afgewerkt wordt.
De grote stouwkisten zijn in basis klaar. Even de plamuur een dagje laten drogen zodat ze strak afgewerkt kunnen worden en ook de sloten en scharnieren er op kunnen. Ik heb er even één op de plek gehouden zodat duidelijk is wat de bedoeling is.IMG_5943.webpIMG_5944.webp

Laatst bewerkt:
Pfff…het gaat weer erg langzaam met de modelbouw. In kleine stapjes verder dus. De kisten zitten er op (sluitwerk moet nog). Periscopen zitten er op (de kasten dus want de periscoopblokken zelf moeten er nog bij gemaakt worden…zover was Tamiya blijkbaar nog niet in jaren zeventig…. Verder de nodige tie-downs aangebracht. IMG_6028.webpIMG_6030.webp

En toen kwam tante Corona weer op bezoek ! Conditie en energieniveau flinke knauw gekregen.
Vandaag eindelijk weer verder. De kleine richtingaanwijzers, luik chauffeur, Leopard commandant luik en gereedschap in Duitse klemmen. IMG_6337.webpIMG_6339.webpIMG_6336.webp

Strak werk weer! Inlusief een poezehaar op de rechterkant? 😉
Ik zat te denken; die kisten rij je er zo af. Wellicht een paar beschermbeugels ervoor? Dan rechts de stang en rail een ietsie verder naar voren plaatsen?

Strak werk weer! Inlusief een poezehaar op de rechterkant? 😉
Ik zat te denken; die kisten rij je er zo af. Wellicht een paar beschermbeugels ervoor? Dan rechts de stang en rail een ietsie verder naar voren plaatsen?
….Hondenhaar …😀.
Hoe zouden zulke beschermbeugels er uit zien denk je? Kun je een schetsje maken.

Inmiddels de rails en gereedschap er weer afgesloopt (een mens moet toch bezigblijven) en de bevestigingsgaten daarvan dichtgeplamuurd. Ik denk dat ik een soort rek voor ga maken in net zo’n stijl als achterop de koepel van de Leopard 1 (maar dan anders …) die dan direct als bescherming voor de kisten dienen (dit what-if project loopt beetje uit de hand als ik niet uitkijk)

….Hondenhaar …😀.
Hoe zouden zulke beschermbeugels er uit zien denk je? Kun je een schetsje maken.
Nu vraag je teveel van mij digi-fu kunsten. Ik dacht aan iets in de trant van drie stangen, een kwart rond met een dwarsstang in de bocht.
Beetje zoals de uiteinden van een M60-koepelmand.
Rechte stangen zou ook kunnen, maar ik denk dat dat niet in het tijdsbeeld past qua design.

Oké…beschermbeugels dus. Ze zitten er op. Ik twijfel nog of er een bodemplaatje in moet of niet. Aangezien deze rekken voor klein spul zijn misschien wel zo handig. Wat denken jullie? IMG_6456.webpIMG_6457.webpIMG_6458.webpIMG_6459.webpIMG_6460.webp

Laatst bewerkt:
Stukje gaas onderin misschien, eventueel tot aan de middelste horizontale stang?

Mooie rekjes voor de camouflagenetten zou ik zeggen.
(Niet nodig dus)

Hoop details erbij en nu ook eindelijk z’n eigen 25mm toren (eerdere was gekeend van een YPR). Nu de tracks nog (zijn besteld), gaas over de roosters en nog wat kettinkjes. IMG_6579.webpIMG_6577.webpIMG_6576.webpIMG_6573.webp

En dan toch …iets beviel me iets gewoon niet aan het voertuig..maar wat? Uiteindelijk bleek het om de schuine rechtopstaande spijl van de stouwrekken/-rekjes te gaan. Ik heb ze losgemaakt en precies rechtop gezet ipv schuin ….en toen was het goed! IMG_6591.webp

Laatste loodjes…maar niet het leukste….de tracks 🙄. Toch maar Friul setje gekocht. Gisteren nog wat PE er bijgedaan. Vooral het gaas over roosters. Daarna rijdt hij mijn “MOB complex” in, in afwachting van ….. Dan kan ik gelijk de DAF YA314 weer naar buiten rijden om daarmee verder te gaan! IMG_6873.webp

De inkomend penningmeester is behoorlijk jaloers.
De hele zondagmiddag …uitgezocht hoe hij uw contributie 💰 soepeltjes kan innen na de jaarwisseling.
Het lot van een penningmeester…..🙄

Bijna bouwfase gereed. De tracks zitten er onder. Ik was van Friul gewend dat als de aandrijfwielen van de bouwdoos niet kloppend zijn voor de Friul-tracks er vervanging in zit. Die zat er niet bij dus ik, naïef, dacht dat het zou passen….niet dus. De aandrijfwielen waren te breed. De dropveters van Tamiya zijn breder dan deze Friul tracks….. weer slopen dus. Doorzagen, bijsnijden, schuren en weer plakken🙄..
Ook de tracks vallen tegen wat betreft stevigheid. Je werkt niet met pinnen die er helemaal doorheen gaan maar met korte pinnetjes rechts en links er in….en die vallen er dus steeds uit zolang er geen lijm op zit. Resultaat was dat ik vandaag niet heel gezellig was…
Maar het leed is geleden en ze liggen er op. Morgen nog wat kleinigheden bij de kistgrendels.
Toch wel leuk eens zo’n fantasie voertuig..
IMG_6878.webpIMG_6880.webp

Bouwfase is gereed! Geheel tegen mijn comfort-zone in om iets te maken dat er niet is (geweest) maar er ook had kunnen zijn. Ik had de jongens van een aantal painfbats deze bak graag gegund in de jaren tachtig! IMG_6895.webpIMG_6894.webpIMG_6892.webp

Nu je toch ver uit je comfort zône staat......
Ga je dan echt de verfspuit uit z'n doosje pakken???

Nah.... vast niet...
😄😄😄

👍

Precies wat mijn zoon ook zei! 🤔

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt! Relatief snel gebouwd en geen historisch verantwoorde binding mee! Zou ik het aandurven dit het voornemen van 2025 te laten zijn (die schijnen ineens al op 2 januari over het algemeen losgelaten te worden 🙄)?

Laatst bewerkt door een moderator:
@Walter Jonkers , je kent mijn setting, en mocht je het hier wiillen doen, je weet het, altijd welkom.
En zo niet, het blijft een prachtig model,kaal of met kleur...

Terug
Bovenaan